به زاویه بین جهت چرخش تایرها (Tire) و ردِ اثری که عاج های تایر روی مسیر به جا می گذارند زوایه لغزش می گویند.
به زاویه بین جهت چرخش تایرها ( Tire ) و رد اثری که عاج های تایر روی مسیر به جا می گذارند زوایه لغزش می گویند. برای درک این قضیه ابتدا تایری را فرض کنید که کمی به سمت چپ تمایل دارد، اما هنوز در راستای Y (محور عمود) در حال جابه‌جایی است، در این صورت، زاویه بین محور Y و راستایی که تایر با آن هم‌جهت است می شود زاویه لغزش آن تایر.
 زاویه لغزش تایرهای جلو با هم و زاویه لغزش تایرهای عقب با هم برابرند. یکی از نتایج تفاوت بین زاویه لغزش تایرهای جلو و عقب در بیش فرمان شدن (Oversteer) و یا کم فرمان (Understeer) شدن خودروست که هنگام پیچیدن با سرعت های متوسط و نسبتاً بالا حس می شود.
یکی از مهم ترین پارامترهای دینامیکی خودروها زاویه لغزش یا Slip Angle است که تأثیر زیادی در فرمان پذیری خودرو دارد و می تواند در رانندگی بسیار مؤثر باشد.
علت به وجود آمدن زاویه چرخش در این است که یک نیروی جانبی (Lateral Force) به خطوط عاج روی تایر وارد می شود و همین نیرو باعث تغییر شکل عاج تایر هنگام پیچیدن است.
هرچه نیروی جانبی واردشده به تایر بیش تر شود تغییر شکل عاج های تایر بیش تر می شود و به دنبال آن، زاویه لغزش نیز افزایش می یابد. از سویی دیگر، خاصیت تایرها این گونه است که در صورت تغییر شکل، تایر دوباره به حالت اولیه برمی گردد و همین قضیه باعث می شود تایر خودرو در هنگام پیچیدن تمایلی به پیچیدن نداشته باشد.
آزمایش ها و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بین زاویه لغزش و نیروی جانبی واردشده به تایرها رابطه ای برقرار است و این رابطه در تایرهای مختلف و سیستم های تعلیق مختلف متفاوت است. با توجه به نمودار زیر در بخشی از نمودار هر چه به نیروی جانبی اضافه می شود به زاویه لغزش هم اضافه می شود، اما از جایی به بعد با اضافه شدن به زاویه لغزش از نیروی جانبی کم می شود و نمودار نزولی می شود.
در تایرهای شهری شیب افزایش نیروی جانبی کم است و رفته رفته با تغییر در نوع تایر و کارایی آن شیب افزایشی نمودار تغییر می کند. بیش ترین شیب در بین تایرهای موجود مربوط به تایرهای مسابقه ای‌ست (High-Performance Tire) که در این تایرها شیب افزایش نیروی جانبی بیش تر از دیگر تایرهاست، اما شروع شیب نزولی در این تایرها نیز در زاویه های لغزش کم تری انجام می شود. به همین دلیل است که زاویه لغزش در طراحی خودروهای مسابقه ای پراهمیت می شود و یکی از بخش هایی که تأثیر زیادی در میزان زاویه لغزش دارد نوع سیستم تعلیق و طراحی آن است.
یکی از تفاوت های موجود در خودروها اختلاف بین زاویه لغزش تایرهای جلو و عقب خودروست. این اختلاف باعث می شود خودرو در یکی از سه حالت بیش فرمان (Oversteer)، کم فرمان (Understeer) و بالانس قرار گیرد.
در صورت بیش تر بودن زاویه لغزش چرخ های جلو نسبت به چرخ های عقب، خودرو کم فرمان می شود و در صورت بیش تر بودن زاویه لغزش چرخ های عقب نسبت به چرخ های جلو، خودرو بیش فرمان می شود. در صورت برابری زاویه لغزش چرخ های جلو و عقب، فرمان پذیری خودرو بالانس می شود.
محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار
به زاویه بین جهت چرخش تایرها و رد اثری که عاج های تایر روی مسیر به جا می گذارند زوایه لغزش می گویند. برای درک این قضیه ابتدا تایری را فرض کنید که کمی به سمت چپ جهت دارد اما هنوز در راستای Y در حال جابجایی است ، در این صورت زاویه بین محور Y و راستایی که تایر با آن هم جهت است می شود زاویه لغزش آن تایر.
علت به وجود آمدن زاویه لغزش در این است که یک نیروی جانبی (Lateral Force) به خطوط عاج روی تایر وارد می شود و همین نیرو باعث تغییر شکل عاج تایر هنگام پیچیدن است.
آزمایش ها و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بین زاویه لغزش و نیروی جانبی واردشده به تایرها رابطه ای برقرار است و این رابطه در تایرهای مختلف و سیستم های تعلیق مختلف متفاوت است. در بخشی از نمودار هر چه به نیروی جانبی اضافه می شود به زاویه لغزش هم اضافه می شود، اما از جایی به بعد با اضافه شدن به زاویه لغزش از نیروی جانبی کم می شود و نمودار نزولی می شود. در تایر های شهری شیب افزایش نیروی جانبی کم است و رفته رفته با تغییر در نوع تایر و کارایی آن شیب افزایشی نمودار تغییر می کند.
یکی از تفاوت های موجود در خودروها اختلاف بین زاویه لغزش تایرهای جلو و عقب خودروست. این اختلاف باعث می شود تا خودرو در یکی از سه حالت بیش فرمان (Oversteer)، کم فرمان (Understeer) و بالانس قرار گیرد. در صورت بیش تر بودن زاویه لغزش چرخ های جلو نسبت به چرخ های عقب، خودرو کم فرمان می شود و در صورت بیش تر بودن زاویه لغزش چرخ های عقب نسبت به چرخ های جلو، خودرو بیش فرمان می شود. در صورت برابری زاویه لغزش چرخ های جلو و عقب، فرمان پذیری خودرو بالانس می شود.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari