ماه آوریل بود که کمپانی تویوتا از کانسپت کراس اوور تمام برقی خود با نام تویوتا bZ4X پرده برداشت و حالا مشخصات رسمی این خودروی الکتریکی منتشر شده است.
همانند دیگر خودروسازان مطرح دنیا تویوتا هم سری جدیدی را برای محصولات برقی خود در نظر گرفته است. مرسدس بنز با سری EQ به بازار برقی ها آمد و فولکس واگن سری ID را برای این دسته از محصولاتش در نظر گرفت و حالا تویوتا سری bZ را با یک کراس اور معرفی می کند. دو کاراکتر استفاده شده در نام این سری بر گرفته از واژه beyond Zero (فراتر از صفر) است که قرار است از این به بعد بیش تر از این سری تویوتا بشنویم. تویوتا bZ4X کراس اوری تمام برقی براساس کانسپت bZ4X است که اندازه ای در محدوده تویوتا راو۴ دارد و براساس پلتفرم تخصصی برقی تویوتا موسوم به e-TNGA ساخته شده است.
برنامه تویوتا این است که این کراس اوور تمام برقی را در اواسط ۲۰۲۲ عرضه کند و از نظر فنی دو نسخه برای این خودرو در نظر گرفته شده است. تویوتا bZ4X در نسخه پایه مجهز به تک موتور برقی است که سوار بر محور جلو می شود و توان تولید نهایت قدرت ۲۰۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۶۵ نیوتن متر را دارد. در این نسخه که تک دیفرانسیل جلوست شتابگیری در ۸٫۴ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعتی را در این خودرو می بینیم.
نسخه قوی تر تویوتا bZ4X مجهز به دو پیشرانه برقی سوار بر هر دو محور می شود و قدرت ترکیبی این دو پیشرانه به ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ترکیبی به ۳۳۶ نیوتن متر می رسد. براساس اطلاعات منتشرشده در این نسخه شتابگیری در ۷٫۷ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت بی تغییر باقی می ماند. نکته مهم در مورد نسخه قوی تر این است که این خودرو مجهز به سیستم تمام چرخ محرک مدرنی است که تویوتا با همکاری سوبارو توسعه آن را پیش برده است و انتظار می رود عملکرد دقیقی را با این سیستم تجربه کنیم.
هر دو نسخه ذکرشده، پک باتری ۷۱٫۴ کیلووات ساعتی (آب خنک) را دارند که در نسخه پایه با هر بار شارژ می توان مسافت ۴۵۰ کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) را پیمود، اما نکته اساسی در مورد پک باتری این خودرو آن است که کمپانی تویوتا ادعا می کند این باتری ها پس از ۱۰ سال استفاده یا طی  هزار کیلومتر، بیش از ۱۰ درصد افت نخواهند داشت که اگر این ادعا درست باشد می توان گفت تویوتا تکنولوژی جدید و خاصی را در این خودرو به کار برده است که چالشی جدی در استفاده از خودروهای الکتریکی را برطرف می کند.
اگرچه شاید پروژه برقی سازی تویوتا و تخصیص سری خاصی به خودروهای الکتریکی از سوی این نشان کمی دیر اتفاق افتاد، اما ما و رقبای این نشان می دانیم تویوتا برنامه ریزی های بلندمدت را برای ورود به شاخه خاصی از بازار در نظر می گیرد و قطعاً در آینده این نشان رقیبی سرسخت برای رقبایش خواهد بود. تویوتا bZ4X اولین محصول این نشان است که به صورت آپشنال اتصال تمام برقی سیمی (بدون اتصالات مکانیکی) فرمان به چرخ ها را دارد که در این حالا طراحی فرمان تغییر می کند و شبیه به آن چه در تسلا مدل S پلید دیدیم خواهد شد. تویوتا تضمین می کند این نوع فرمان و اتصالات سیمی رانندگی راحت تر و فرمان پذیری بهتری را برای این کراس اوور رقم می زند.
قیمت تویوتا تویوتا bZ4X در آینده و در تاریخی نزدیک به عرضه این محصول اعلام می شود و برای این خودرو بازارهای هدف آمریکا، چین، ژاپن و اروپا در نظر گرفته شده است.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
تویوتا bZ4X در نسخه پایه مجهز به تک موتور برقی است که سوار بر محور جلو می شود و توان تولید نهایت قدرت ۲۰۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۶۵ نیوتن متر را دارد. در این نسخه که تک دیفرانسیل جلوست شتابگیری در ۸٫۴ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعتی را در این خودرو می بینیم.
نسخه قوی تر تویوتا bZ4X مجهز به دو پیشرانه برقی سوار بر هر دو محور می شود و قدرت ترکیبی این دو پیشرانه به ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ترکیبی به ۳۳۶ نیوتن متر می رسد. براساس اطلاعات منتشرشده در این نسخه شتابگیری در ۷٫۷ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت بی تغییر باقی می ماند.
همانند دیگر خودروسازان مطرح دنیا تویوتا هم سری جدیدی را برای محصولات برقی خود در نظر گرفته است. مرسدس بنز با سری EQ به بازار برقی ها آمد و فولکس واگن سری ID را برای این دسته از محصولاتش در نظر گرفت و حالا تویوتا سری bZ را با یک کراس اوور معرفی می کند.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari