بیش تر تایرهای به کاررفته در خودروها و وسایل نقلیه طوری طراحی شده اند که پس از پنچر شدن و خارج شدن تمام هوای موجود در تایر دیگر نمی توانند وزن خودرو را تحمل کنند و به مسیر خود ادامه دهند. اما در این میان، تایرهای ران فلت (Run Flat) به‌گونه‌ای طراحی شده اند که می توانند پس از پنچر شدن و خارج شدن تمام هوای تایر، وزن خودرو را تحمل کنند و خودرو بتواند مسافت معینی را در حالی که تایرهایش پنچر شده اند طی کند.
حتماً بخوانید: ساختار تایرهای مختلف چگونه است؟
در بین تایرهای موجود در بازار تایرهایی یافت می شوند که ساختار آن ها با دیگر تایرها متفاوت است و می توانند در زمان پنچری وزن خودرو را به واسطه بخش تقویت شده تحمل کنند و مسافت مشخصی را بدون این که هوایی درون آن ها باشد بپیمایند. تایرهای ران فلت به این دلیل نام گذاری شده اند که می توانند در حالت پنچری (Flat Mode) نیز حرکت کنند و خودرو را تا مسیری همراهی کنند.
با توجه به دو نوع ساختاری که برای تایرهای ران فلت وجود دارد، در بخش های مختلفی از تایرهای ران فلت تقویت هایی صورت گرفته است که باعث می شوند تایر در حالت پنچری نه تنها بتواند وزن خودرو را تحمل کند، بلکه توانایی حرکت را نیز داشته باشد.
میزان بیش ترین سرعت و بیش ترین مسافتی که این تایرها در حالت پنچری می توانند طی کنند بستگی به شرکت سازنده آن ها دارد، اما معمولاً می توانند مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت طی کنند.
مهم ترین فایده و همچنین دلیل اصلی طراحی تایرهای ران فلت این است که پس از پنچر شدن آن راننده بدون نیاز به تعویض تایر بتواند با خودرو به مسیرش ادامه دهد و آن را به مراکز تعمیرگاهی و آپاراتی ها برساند. تعویض تایر و نصب زاپاس ممکن است در همه حالت ها ممکن نباشد، زیرا در برخی شرایط جوی و همچنین زمان هایی که خودرو در شیب قرار دارد این کار بسیار سخت می شود و ممکن است از پس هر کسی برنیاید.
به طور کلی، دو نوع ساختار برای تایرهای ران فلت وجود دارد، در یک ساختار دیواره کناری تایر تقویت می شود و در ساختار دیگر از یک بخش تقویت شده استفاده می شود که بر روی رینگ نصب می شود.
در ساختاری که دیواره کناری تایرها تقویت می شود می بینیم که دیواره تقویت‌شده در صورت پنچر شدن تایر، می تواند وزن خودرو را تحمل کند و مسافت مشخصی را با سرعتی محدود بپیماید.  
در نوع دیگر تایرهای ران فلت از یک پلاستیک فشرده در رینگ استفاده می شود که در صورت پنچری، تایر بر روی آن قرار می گیرد و وزن خودرو بر روی آن می افتد. شرکت میشلن (Michelin) این نوع تایرها را با نام PAX تولید می کند.
تایرهای ران فلت باید بر روی خودروهایی نصب شوند که به سیستم تشخیص فشار هوای تایر (TPMS) مجهزند. در خودروهایی که سیستم TPMS دارند بلافاصله بعد از پنچر شدن یکی از تایرها، خودرو به راننده هشدار می دهد و اگر خودرو به تایرهای ران فلت مجهز باشد و در کامپیوتر خودرو تعریف شده باشد، در نمایشگر خودرو هشداری نمایش داده می شود که به راننده می گوید با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می تواند به صورت امن به مسیر خود ادامه دهد.
حتماً بخوانید: اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟
یکی از نکات منفی نصب تایرهای ران فلت این است که تعمیر و پنچرگیری آن ها بسیار سخت است و در مواردی حتا غیر قابل تعمیر هستند و باید تعویض شوند، زیرا در صورت وجود پارگی در دیواره کناری و حرکت با همان وضع، به دیواره فشار وارد می شود و ممکن است پارگی موجود در دیواره گسترش یابد و تایر غیرقابل تعمیر شود.
در نوعی که دیواره تایر تقویت می شود شاهد دیواره های کناری ضخیم تری هستیم و همین ضخامت بر روی هندلینگ خودرو تأثیر می گذارد و سواری خشک تر و پرصداتر را به دست می دهد.
محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار
در بین تایرهای موجود در بازار تایرهایی یافت می شوند که ساختار آن ها با دیگر تایرها متفاوت است و می توانند در زمان پنچری وزن خودرو را به واسطه بخش تقویت شده تحمل کنند و مسافت مشخصی را بدون این که هوایی درون آن ها باشد بپیمایند. تایرهای ران فلت (Run Flat) به این دلیل نام گذاری شده اند که می توانند در حالت پنچری (Flat Mode) نیز حرکت کنند و خودرو را تا مسیری همراهی کنند.
به طور کلی، دو نوع ساختار برای تایرهای ران فلت وجود دارد، در یک ساختار دیواره کناری تایر تقویت می شود و در ساختار دیگر از یک بخش تقویت شده استفاده می شود که بر روی رینگ نصب می شود.
تایرهای ران فلت باید بر روی خودروهایی نصب شوند که به سیستم تشخیص فشار هوای تایر (TPMS) مجهزند. در خودروهایی که سیستم TPMS دارند بلافاصله بعد از پنچر شدن یکی از تایرها خودرو به راننده هشدار می دهد و اگر خودرو به تایرهای ران فلت مجهز باشد و در کامپیوتر خودرو تعریف شده باشد، در نمایشگر خودرو هشداری نمایش داده می شود که به راننده می گوید با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می تواند به صورت امن به مسیر خود ادامه دهد.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari