مدتی است مدیران خودرو، چری تیگو ۸ پرو را به صورت غیررسمی در نمایندگی های خود به نمایش می گذارد؛ کراس اووری هفت‌نفره با ارائه سطح بالایی از امکانات که تابه‌حال در هیچ خودروی مونتاژی ندیده اید. در این مقاله نگاه کاملی به طراحی، امکانات و مشخصات فنی این کراس اوور خواهیم داشت.
چری تیگو ۸ پرو محصولی جدید از مدیران خودروست که قرار است در بازار ایران عرضه شود، اما پیش از معرفی این خودرو بیایید کمپانی چری را بیش تر بشناسیم. چری اولین خودروساز چینی بود که محصولات خود را به خارج از چین صادر کرد و برای ۹ سال پیاپی بیش ترین عرضه خودرو را در چین داشت. در سال ۲۰۱۳ این خودروساز ۴ میلیون خودرو را در بیش از ۸۰ منطقه به فروش رساند. قطعاً در زمان حال، نشان جیلی ثروتمندتر و باکیفیت تر از چری شده، اما جالب است بدانید چری اولین خودروساز چین بود که سعی کرد با برند Qoros زیرشاخه لوکسی برای خود داشته باشد. این روندی بود که بعد از آن، گریت وال با WEY در پیش گرفت. گرچه پروژه برند Qoros هرگز به موفقیت نرسید، اما حالا چری برند اکسید (EXEED) را به عنوان زیرشاخه لوکس خود معرفی می کند و به دنبال راه‌یابی به بازار آمریکا و اروپا با این نشان است.
اگر وضعیت مدل های مختلف چری در بازار چین را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد این خودروساز در چین فروش متوسط دارد و در کلاس های مختلف مقام های اول فروش متعلق به نشان های دیگر است، اما چری را می توان متخصص صادرات در صنعت چین دانست، به طوری که، این نشان برای ۱۷ سال پی در پی بزرگ ترین صادرکننده خودرو (غیر از خودروهای کار و تجاری) چین بوده است و همچنان سیاست خود را بر مبنای صادرات بیش تر پیش می برد. آمار این کمپانی نشان می دهد که نشان چری صادرات ۱٫۶۵ میلیون دستگاهی را به بیش از ۸۰ کشور در دنیا در تاریخ خود ثبت کرده و تنها در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ برای این کمپانی صادرات ۶۹ هزار دستگاهی ثبت شده است. آمار سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل، جهش ۳۶٫۴ درصدی را نشان می دهد و این جهش با ورود چری تیگو ۸ رقم خورده است.
با این مقدمه مشخص شد چری خودروسازی چینی و صادرات‌محور است که با چری تیگو ۸ توانسته فصل جدیدی را در تاریخ صادرات خود رقم بزند و این خودرو در بازارهایی مثل روسیه، عربستان سعودی، شیلی و اوکراین محبوبیت بالایی را به دست آورده است.
چری تیگو ۸ پرو نمونه بازطراحی شده از همان چری تیگو ۸ است که سال ۲۰۱۷ معرفی شده بود و به عنوان پرچم‌دار شاسی بلندهای چری تحت نام تیگو شناخته می شود. پس در نظر داشته باشید این خودرو در واقع مدلی بالاتر از آن مدل تیگو ۷ است که در بازار داشتیم و در رده بالاتری نسبت به آن خودرو قرار می گیرد. این خودرو با ۴۷۲۲ میلی متر طول، ۱۸۶۰ میلی متر عرض و ۷۴۵ میلی متر ارتفاع در رده کراس اوورهای متوسط قرار می گیرد و ترکیب صندلی های هفت‌نفره را در داخل دارد. در جلو طراحی جلوپنجره شبیه به برخی مدل های بنز با طرح الماسی انجام شده که البته نسبت به آن چه در بنز یا طراحی های شبیه به آن دیده بودیم اندکی متفاوت است. در کنار این جلوپنجره چراغ های باریک تمام ال ای دی با طرح J دیده می شود که می توان گفت از نظر طراحی نسبت به آن چه در هر محصول چینی در ایران دیده ایم متفاوت و مدرن تر است.
در نمای کناری رینگ های ۱۸ اینچی با طراحی جذاب دیده می شود و خطوطی منحنی را در این نمای بدنه می بینیم که با خطوطی جلوی خودرو هماهنگی دارد. در نمای عقب چراغ ها تمام ال ای دی هستند و خلاف طراحی رایج چینی ها، این بار چراغ ها جدا طراحی شده اند و اسپویلری در جهت شیب سقف هم‌رنگ با بدنه در قسمت بالا قرار گرفته که علاوه بر تقویت آیرودینامیک بدنه، چهره اسپرت تری هم به این کراس اوور داده است. دور تا دور خودرو قطعات پلاستیکی مشکی رنگ در قسمت پایین قرار گرفته است که در قسمت عقب به دیفیوزر نقره ای رنگ می رسد و در جلو به ورودی هوای نقره ای رنگ ختم می شود. در مجموع، اگر بخواهیم نگاهی منصفانه و به دور از بزرگ نمایی از طراحی بدنه این خودرو داشته باشیم باید بگوییم این خودرو نسبت به آن چه از دیگر چینی های بازار دیده بودیم در رده ای بالاتر است.
چری تیگو ۸ پرو در ابتدا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوشارژ عرضه می شود. پیش تر اخباری از همکاری گسترده AVL و کمپانی چری شنیده می شد و حالا این پیشرانه نتیجه این همکاری است که آخرین تکنولوژی پیشرانه های توربو را دارد. این موتور ۱٫۶ لیتری توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را دارد. قدرت این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود و توزیع مناسب گشتاور در این خودرو باعث می شود چری تیگو ۸ پرو در ۸٫۹ ثانیه شتابگیری کند.
همچنین گفته می شود در آینده ای نزدیک مدیران خودرو قصد دارد در آینده تیگو ۸ پرو را با پیشرانه ۲ لیتر توربو هم به بازار بیاورد که این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۲۵۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر را دارد. این قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به تمام چرخ ها منتقل می شود و سیستم تمام چرخ محرک در این خودرو باعث می شود هم قیمت بالاتر رود و هم جذابیت خرید این خودرو بیش تر شود. این نسخه از چری تیگو ۸ پرو در ۷٫۵ ثانیه انجام می شود و ۱٫۴ ثانیه از نسخه اولیه پرشتاب تر است.
درون کابین طراحی دورنگ را با روکش چرم داریم و تم کلی طراحی مدرن و زیبا به نظر می رسد. به طور کلی، در محصولات جدید چینی ارتقای طراحی در کابین محسوس است و در چری تیگو ۸ پرو این ارتقا محسوس تر است. در وسط صفحه نمایش یکپارچه تا پشت فرمان کشیده می شود که سیستم اطلاعات و سرگرمی و جلوآمپر دیجیتال را تشکیل می دهد. در وسط و قسمت پایین صفحه لمسی ۸ اینچی را داریم که کنترل سیستم تهویه از طریق آن انجام می شود. برخلاف اکثر چینی ها، ارگونومی خوبی را در طراحی داخلی داریم و طراحی صندلی ها و کنسول به نحوی است که ارتباط خوبی می توان با خودرو برقرار کرد، اما در ادامه به جذاب ترین بخش این خودرو یعنی آپشن ها و امکانات می رسیم.
پیش از این که فهرست کاملی از امکانات و آپشن های چری تیگو ۸ پرو داشته باشیم لازم است بدانید برخی از امکاناتی که در این خودرو می بینید برای اولین بار است که در یک خودروی مونتاژی به کار می رود. گر چه مدیران خودرو در طراحی و ساخت قطعات مدرن هیچ دخالتی ندارد، اما ورود این آپشن ها به صنعت ما حتا در حد مونتاژ باعث می شود به مرور انتقال تکنولوژی و آشنایی با فناوری این نوع از آپشن ها صورت بگیرد.
در چری تیگو ۸ پرو امکاناتی نظیر چراغ های جلوی تمام ال ای دی (AFS)، ورود بدون کلید، درِ صندوق عقب اتوماتیک، سنسور عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سیستم کنترل صوتی (امکان فرمان صوتی)، کول باکس، شارژر بدون سیم، تنظیم برقی صندلی شاگرد از ردیف دوم، سیستم تهویه دوکاناله اتوماتیک در جلو و ورودی تهویه مستقل در ردیف سوم، شش کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل هوشمند، رانندگی خودکار در ترافیک، رانندگی خودران سطح ۳، سامانه پیشگیری از تصادف، نوربالای خودکار، سردکن و گرم‌کن صندلی های جلو، سیستم صوتی سونی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه پاکسازی هوا، سنسور نور و باران، رادار خطی، رادار نقطه کور، تنظیم حالت رانندگی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی و… دیده می شود. همان طور که می بینید این خودرو بسیار پرآپشن است، اما نکته کلیدی در مورد آپشن های این خودرو آن است که برخی آپشن ها بسیار مدرن هستند و برای اولین بار است که در یک خودروی مونتاژی در ایران این آپشن ها دیده می شود.
از جمله مهم ترین آپشن هایی که در چری تیگو ۸ پرو دیده می شود رانندگی خودکار سطح ۳ است که در آن رادار خطی، رادار نقطه کور و کروزکنترل تطبیقی هماهنگ عمل می کنند و شما می توانید با استفاده از سامانه خودکار رانندگی را در سرعت های میانی به این سیستم بسپارید و دست های خود را از فرمان بردارید. این سیستم به صورت هماهنگ با سیستم مدیریت حرکت در ترافیک هماهنگ عمل می کند و شما با این سیستم حرکت خودروی خود را با حرکت خودروی جلویی هماهنگ خواهید کرد. سیستم تابلوخوان به همراه سیستم ترمز هوشمند یا سیستم جلوگیری کننده از تصادف هم آپشن های تکمیل کننده ای هستند که این خودرو را به فول ترین مونتاژی ایران تبدیل می کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که شاید مدیران در عرضه نسخه فول با تمامی این امکانات به دلیل تحریم ها به مشکل بخورد و ممکن است برخی از آپشن های مدرن نظیر سیستم جلوگیری از تصادف و سیستم خودران را در نسخه نهایی نداشته باشیم، اما امیدواریم این خودرو در نسخه فول آپشن به بازار بیاید.
 براساس شنیده ها مدیران خودرو قصد دارد چری تیگو ۸ پرو را با قیمتی در محدوده ۱٫۲۵ تا ۱٫۳ میلیارد تومان به فروش برساند. بر این اساس، قیمت این خودرو در مقایسه با رقبایش بالاتر است و البته آپشن های آن باعث می شود جذاب تر به نظر برسد. البته اگر مدیران خودرو شرایط اقساطی را برای این خودرو همانند دیگر محصولات چری پیشنهاد دهد به نظر می رسد استقبال خوبی از این خودرو خواهیم داشت. اگر بازار آزاد را معیار قرار دهیم، فیدلیتی بهمن موتور و هیوندای سانتافه کارکرده رقیب این خودرو هستند که البته از نظر آپشن تیگو ۸ پرو برتر خواهد بود. البته با ورود بی وای دی تانگ به بازار از سوی کارمانیا این خودرو را هم می توان رقیب تیگو ۸ پرو دانست.
باید منتظر ماند و دید این خودرو چه زمان وارد بازار می شود و استقبال مشتریان و واکنش بازار نسبت به آن چگونه خواهد بود، اما در مجموع، از آن جا که برخی آپشن های این خودرو برای اولین بار به صورت مونتاژی در یک خودرو دیده می شود می توان امید داشت در بلندمدت انتقال تکنولوژی در این زمینه اتفاق بیافتد و ورود این چینی تازه وارد را باید به فال نیک گرفت.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
چری تیگو ۸ پرو در ابتدا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوشارژ عرضه می شود. پیش تر، اخباری از همکاری گسترده AVL و کمپانی چری شنیده می شد و حالا این پیشرانه نتیجه این همکاری است که آخرین تکنولوژی پیشرانه های توربو را دارد. این موتور ۱٫۶ لیتری توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را دارد. قدرت این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود و توزیع مناسب گشتاور در این خودرو باعث می شود چری تیگو ۸ پرو در ۸٫۹ ثانیه شتابگیری کند.
گفته می شود در آینده ای نزدیک مدیران خودرو قصد دارد در آینده تیگو ۸ پرو را با پیشرانه ۲ لیتر توربو هم به بازار بیاورد که این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۲۵۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر را دارد. این قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به تمام چرخ ها منتقل می شود و سیستم تمام چرخ محرک در این خودرو باعث می شود هم قیمت بالاتر رود و هم جذابیت خرید این خودرو بیش تر شود. این نسخه از چری تیگو ۸ پرو در ۷٫۵ ثانیه انجام می شود و ۱٫۴ ثانیه از نسخه اولیه پرشتاب تر است.
از جمله مهم ترین آپشن هایی که در چری تیگو ۸ پرو دیده می شود رانندگی خودکار سطح ۳ است که در آن، رادار خطی، رادار نقطه کور و کروز کنترل تطبیقی هماهنگ عمل می کنند و شما می توانید با استفاده از سامانه خودکار رانندگی را در سرعت های میانی به این سیستم بسپارید و دست های خود را از فرمان بردارید. این سیستم به صورت هماهنگ با سیستم مدیریت حرکت در ترافیک هماهنگ عمل می کند و شما با این سیستم حرکت خودروی خود را با حرکت خودروی جلویی هماهنگ خواهید کرد. سیستم تابلوخوان به همراه سیستم ترمز هوشمند یا سیستم جلوگیری کننده از تصادف هم آپشن های تکمیل کننده ای هستند که این خودرو را به فول ترین مونتاژی ایران تبدیل می کند.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari