مشخص نشدن رئیس و اعضای شورای رقابت، خودروسازان را با چالش «عدم قیمت‌گذاری محصولات جدید» مواجه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از دنیای اقتصاد: دوره سوم شورای رقابت در ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید و نزدیک به یک ماه است که شورای رقابت بدون رئیس مانده و نمی‌تواند به وظایف قانونی خود عمل کند. این اتفاق باعث شده خودروسازان نتوانند به دلیل تعیین تکلیف نشدن قیمت، محصولات جدید خود را عرضه کنند.
در جدیدترین اتفاق در این زمینه شورای رقابت در نامه‌ای به فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد طبق ماده ۵۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دوره تصدی اعضای جدید و ریاست شورا به پایان رسیده و تا معرفی اعضای جدید و ابلاغ حکم آنها از طرف رئیس‌جمهور امکان تشکیل جلسه و اتخاذ هر گونه تصمیمی وجود ندارد. بنابراین تصمیم‌گیری درباره قیمت‌گذاری دو خودروی تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دو رنگ براساس کلینیک تجاری برگزار شده و نیز تعیین تکلیف افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل شورای رقابت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، الزاما موکول به طی مراحل فوق و رسمیت یافتن جلسات شورای رقابت است. سال گذشته رضا شیوا، رئیس پیشین شورای رقابت خبر از تشکیل کلینیک قیمت‌گذاری خودرو داد. نخستین جلسه این کلینیک توسط شورای رقابت در تیرماه ۹۹ تشکیل شد. آن طور که مسوولان وقت شورای رقابت اعلام کردند دلیل تشکیل کلینیک قیمت‌گذاری خودرو برای محصولات جدید این است که پایه تعیین قیمت خودروها به سال۹۰ مربوط می‌شود، این در حالی است که این شورا می‌خواهد به قیمتی منطقی درباره محصولات جدید دست پیدا کند.
براساس برنامه‌ای که شورای رقابت برای کلینیک خودرو در نظر گرفته بود قرار بر این شد تا برای قیمت‌گذاری محصولات جدید، از ۷ تا ۱۰ متخصص در حوزه خودرو درخواست شود تا با بررسی مستندات و ضمن توجه به هزینه تمام شده تولید، قیمت پایه محصولات جدید خودروسازان را تعیین کنند.
K۱۳۲ (تارا) با گیربکس دستی نخستین محصولی بود که قیمتش از مسیر کلینیک قیمت‌گذاری خودرو مشخص شد. در ادامه یک محصول دیگر ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک و چهار محصول از خودروسازی سایپا به نام شاهین، کوییک با گیربکس اتوماتیک، کوییک S و ساینا S از این مسیر تعیین قیمت شدند. حال ایران‌خودرو پیگیر قیمت دو محصول دیگر خود یعنی تارا با گیربکس اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دو رنگ شده، اما با وجود برگزاری جلسه کلینیک قیمت‌گذاری خودرو برای این دو محصول، مشخص نبودن رئیس و اعضای جدید شورای رقابت سبب شده قیمت دو خودروی یاد شده ابلاغ نشود.
در شرایطی قیمت محصولات جدید به ایران‌خودرو ابلاغ نشده که بررسی طرح‌های فروش این خودروساز در سال گذشته نشان می‌دهد ایران‌خودرویی‌ها در تیرماه ۹۹ طی برگزاری نخستین طرح مشارکت در تولید خود K۱۳۲ (تارا) را با گیربکس اتوماتیک عرضه کردند. موعد تحویل این خودرو مهر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ تعیین شده بود. به نظر می‌رسد دلیل پیگیری ایران‌خودرو از شورای رقابت در ارتباط با قیمت این خودرو بی‌ارتباط به نزدیک شدن به زمان تحویل آن نباشد. با توجه به مشخص نبودن زمان تعیین رئیس و اعضای شورای رقابت، ایران‌خودرویی‌ها به دلیل نداشتن قیمت K۱۳۲ (تارا) با گیربکس اتوماتیک نمی‌تواند این خودرو را برای پیش‌خرید‌کنندگان فاکتور کند.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari