کمپانی فولکس واگن همچنان سبد محصولات برقی خود را گسترش می دهد و در همین راستا آن ها از کراس اوور تمام برقی و کوپه مانند خود با نام فولکس واگن ID.5 پرده برداشته اند.
حالا مدت هاست که کمپانی های بزرگ خودروساز سری های متفاوتی را به صورت اختصاصی برای محصولات برقی خود در نظر گرفته اند. مرسدس بنز با سری EQ، هیوندای با آیونیک و فولکس واگن با سری ID به میدان برقی ها آمده اند. فولکس واگن پیش از این با معرفی کانسپت های جذاب از سری ID نشان داد اشتیاق بالایی برای تولید برقی ها دارد و با تولید ID.4 ثابت کرد که می تواند خودرویی برقی در حد و اندازه تسلا بسازد. حالا آخرین محصول برقی این کمپانی با نام فولکس واگن ID.5 معرفی شده است و ما در این مقاله به معرفی این خودرو می پردازیم.
فولکس واگن ID.5 در دو نسخه استاندارد و GTX به بازار می آید که قابلیت سفارش سه تریم و سه مشخصات فنی متفاوت را فراهم می کند. طراحی این خودرو کاملاً برگرفته از همان سبکی است که در فولکس واگن ID.4 دیده بودیم و دلیل این تشابه هم این است که اشتراکات زیادی بین این دو خودرو وجود دارد. هر دو خودرو فاصله محوری یکسان دارند و طول هر دو خودرو برابر است اما در فولکس واگن ID.5 طراحی سقف کوپه مانند را داریم که چهره این خودرو را کاملاً از ID.4 متمایز می کند.
با وجود این که، ID.5 براساس پلتفرم MEB ساخته شده است، همان پلتفرمی که در ID.4 به کار رفته بود، اما تفاوت های فنی در این دو خودرو دیده می شود. برای مثال، در ID.5 تنها یک پک باتری با ظرفیت ۷۷ کیلووات ساعت قابل سفارش است که بسته به تریم با پیشرانه های برقی سه خروجی متفاوت را ثبت می کند. تریم های قابل سفارش برای این خودرو پرو، پرو پرفورمنس و GTX نام دارند.
در نسخه های پرو و پرو پرفورمنس پیشرانه برقی سوار بر محور عقب می شود که در نسخه پرو خروجی ۱۷۱ اسب بخار را داریم و شتابگیری در این نسخه ۱۰٫۴ ثانیه زمان می برد. در نسخه پرو پرفورمنس خروجی قدرتی ۲۰۱ اسب بخار را داریم و شتابگیری صفر تا صد رد این نسخه در ۸٫۴ ثانیه انجام می شود و در هر دو نسخه ذکرشده نهایت سرعت به ۱۶۰ کیلومتر محدود می شود، اما به نسخه جذاب تر یعنی GTX می رسیم که سیستم دو موتوره را دارد و تمام چرخ محرک است. خروجی قدرتی در ID.5 نسخه GTX به ۲۹۵ اسب بخار می رسد که این قدرت بالا باعث می شود شتابگیری ۶٫۳ ثانیه ای را در این خودرو داشته باشیم و نهایت سرعت به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.
کمپانی فولکس واگن ادعا می کند که با هر بار شارژ کامل پک باتری نسخه پرو پرفورمنس از ID.5 می توان مسافت ۵۲۰ کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) را پیمود. در نسخه GTX میزان پیمایش کم تر می شود و به ۴۸۰ کیلومتر می رسد. میزان پیمایش در هر دو نسخه ذکرشده قابل قبول است و یکی از دلایلش آیرودینامیک بودن بدنه در ID.5 است و ضریب درگ ۰٫۲۶ برای این خودرو ثبت می شود. این ضریب درگ به میزان ۰٫۲ بهبود را نسبت به ID.4 داشته است.
درون کابین دقیقاً همان سبک طراحی را می بینیم که در ID.4 دیده می شد. همان سیستم اطلاعات و سرگرمی در وسط و جلوآمپر دیجیتال را می بینیم و فولکس واگن طراحی جدیدی را برای این خودرو در نظر نگرفته است. در مجموع، ID.5 همان ID.4 است با چهره کوپه و مشخصات متفاوت تر که در مجموع، آن را جذاب تر می کند. در تریم GTX صندلی های اسپرت را داریم و برخی المان ها نسبت به نسخه معمولی متفاوت است. کمپانی فولکس واگن هنوز قیمت این خودرو را اعلام نکرده است و قیمت این خودرو در زمانی نزدیک به عرضه یعنی در سال آینده اعلام می شود.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
در نسخه پرو پرفورمنس خروجی قدرتی ۲۰۱ اسب بخار را داریم و شتابگیری صفر تا صد رد این نسخه در ۸٫۴ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت به ۱۶۰ کیلومتر محدود می شود.
نسخه GTX سیستم دو موتوره را دارد و تمام چرخ محرک است. خروجی قدرتی در فولکس واگن ID.5 نسخه GTX به ۲۹۵ اسب بخار می رسد که این قدرت بالا باعث می شود که شتابگیری ۶٫۳ ثانیه ای را در این خودرو داشته باشیم و نهایت سرعت به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.
کمپانی فولکس واگن ادعا می کند با هر بار شارژ کامل پک باتری نسخه پرو پرفورمنس از فولکس واگن ID.5 می توان مسافت ۵۲۰ کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) را پیمود. در نسخه GTX میزان پیمایش کم تر می شود و به ۴۸۰ کیلومتر می رسد.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari