به تازگی، کمپانی تازه تأسیسی از یونان تصاویر دیجیتال مربوط به اولین اولترا کار دنیا با نام Chaos منتشر کرده است که این کمپانی ادعا می کند خروجی قدرتی ۳٫۰۶۵ اسب بخار برای این خودرو ثبت می شود.
کمپانی تازه تأسیس Spyros Panopoulos Automotive (اسپایروس پاناپولوس اتوموتیو) که در آتن مستقر است تصاویر دیجیتالی مربوط به طراحی اولترا کار Chaos را منتشر کرده است. اگر تابه‌حال واژه اولترا کار را نشنیده اید حق دارید، چراکه اولترا کار در واقع واژه ای است که برای خودروهایی در نظر گرفته شده است که عملکرد فنی فراتر از هایپر کارها یا ابرخودروها دارند و اولترا کار Chaos (کِیاس) اولین اولترا کار تاریخ صنعت خودرو محسوب می شود.
اولین نکته در مورد اولترا کار Chaos این است که کمپانی ادعا می کند این خودرو در قوی ترین نسخه خروجی قدرت دیوانه وار ۳,۰۶۵ را دارد. علاوه بر این، آن ها با این قدرت مدعی هستند که سریع ترین دور در نوربرگ رینگ، بالاترین نهایت سرعت تاریخ و سریع ترین زمان درگ را ثبت می کنند. برای بررسی این ادعا ها باید اول سراغ مشخصات فنی اولترا کار Chaos برویم.
براساس اطلاعات منتشرشده از سوی کمپانی، اولترا کار Chaos مجهز به پیشرانه ۴ لیتری V10 تویین توربو می شود که دو خروجی مختلف را از این پیشرانه خواهیم داشت. انتقال قدرت از طریق جعبه دنده ۷ و یا ۸ سرعته دوکلاچه به تمام چرخ ها صورت می گیرد. نکته مهم در مورد این پیشرانه این است که طراحی و توسعه آن کاملاً توسط کمپانی یونانی انجام شده است و طراحی اجزای مختلف موتور با متریال آلومینیوم و منیزیم و با پرینت سه بعدی بادقت ساخته شده و در دیگر اجزای موتور متریال دیگری مثل سرامیک، فیبرکربن و تیتانیوم هم به کار رفته است.
نسخه اول، اِرث ورژن (Earth Version) نام دارد که پیشرانه مذکور در این نسخه نهایت قدرت ۲،۰۴۹ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱،۳۸۹ نیوتن متر را ثبت می کند و محدوده قرمز دور موتور در ۱۰ تا ۱۱ هزار rpm ثبت می شود. براساس اطلاعات منتشرشده اولترا کار Chaos در نسخه ارث ورژن شتابگیری صفر تا صد را در ۱٫۹ ثانیه انجام می دهد و برای شتابگیری تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۷٫۹ ثانیه زمان می خواهد. علاوه بر این، این خودرو مسیر یک چهارم مایلی درگ را در ۸٫۱ ثانیه می پیماید. اعداد عملکرد فنی خیره کننده است، اما هنوز به نسخه قوی تر نرسیده ایم.
در نسخه پرچم‌دار با نام زیرو گرویتی (Zero Gravity) یا جاذبه صفر، سوخت مخصوص خودروهای مسابقه ای با نام E85 مورد استفاده قرار می گیرد و با همان پیشرانه و اعمال برخی تغییرات نهایت قدرت ۳،۰۶۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱,۹۸۴ نیوتن متر برای این خودرو ثبت می شود. در این نسخه محدوده قرمز دور موتور هم بالاتر رفته و به ۱۱٫۸۰۰ تا ۱۲٫۲۰۰ rpm رسیده است. براساس ادعاهای کمپانی اولترا کار Chaos در نسخه زیرو گرویتی شتابگیری سریع تر از خودروهای فرمول ۱ را خواهد داشت و از هر وسیله دو چرخ یا چهار چرخی که تابه‌حال ساخته شده سریع تر است. نکته اساسی این جاست که تاکنون این کمپانی یونانی هیچ اثباتی برای اعداد و ارقام ذکرشده ندارد و همه چیز را به معرفی رسمی این خودرو موکول کرده است.
اولترا کار Chaos در نسخه زیرو گرویتی شتابگیری صفر تا صد را در ۱٫۵۵ ثانیه انجام می دهد و شتابگیری ثانویه از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در این خودرو در ۱٫۷ ثانیه رقم می خورد. شتابگیری از صفر تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷٫۱ ثانیه زمان می برد و مسیر یک چهارم مایلی درگ تنها در ۷٫۵ ثانیه با این خودرو طی می شود. در واقع، یعنی اولترا کار Chaos در نسخه قدرتمند خود یک ثانیه زودتر از ابرخودرو ریماک Nevera (دارنده رکورد فعلی درگ) مسیر درگ را می پیماید.
کمپانی یونانی اسپایروس پاناپولوس ادعا می کند نهایت سرعت در این خودرو ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت است و این یعنی این خودرو سریع تر از SSC Tuatara و بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+ به عنوان سریع ترین خودروی جهان قرار می گیرد. همچنین این کمپانی مدعی شده است به زودی با اسپانسری کمپانی ردبول رکورد سریع ترین را برای این خودرو در پیست Ehra-Lessien ثبت خواهد کرد.
از عملکرد این خودرو که بگذریم به طراحی بدنه آن می رسیم که با الهام از خودروهای فرمول ۱ و بسیار تهاجمی انجام شده است. اما یادمان نرود که این تصاویر تنها رندرهای دیجیتالی از خودرو هستند و شک و شبهه هایی به این طراحی وارد است؛ برای مثال، ارتفاع این خودرو به طرز باور نکردنی ای کم به نظر می رسد و گرچه کمپانی گفته خودروی نهایی به همین شکل خواهد بود، اما عملاً رانندگی با چنین ارتفاعی ممکن نیست. در جلو از رینگ های ۲۱ و در عقب از رینگ های ۲۲ اینچی استفاده شده و خروجی چهارگانه اگزوز با تکنولوژی پرینت سه بعدی طراحی شده است. کمپانی اسپایروس پاناپولوس در بسیاری از قطعات موتوری و ظاهری از این تکنولوژی استفاده کرده است و شاید اگر روزی اعداد حقیقت پیدا کردند دلیل برتری این کمپانی همین تکنولوژی خاص باشد که در دیگر کمپانی ها به صورت محدودتر مورد استفاده قرار می گیرد.
طراحی کلی بدنه اولترا کار Chaos به خصوص در قسمت عقب را می توان شبیه به برخی مدل های فراری، پینین فارینا باتیستا و استون مارتین Vulcan دانست، اما شکل کلی بسیاری از ابرخودروها یا سوپر اسپرت ها این چنین است. تمرکز طراحی بدنه بر بالا بردن راندمان آیرودینامیکی است و بر همین اساس، کمپانی دوباره ادعا می کند این خودرو برترین آیرودینامیک بدنه را دارد که با خودروهای فرمول ۱ قابل مقایسه است.
درون کابین طراحی با ترکیب دو صندلی را داریم که بسیار مدرن و در عین حال، مینیمال به نظر می رسد. فرمان یوک استایل را در این خودرو می بینیم که مشابه همان فرمانی است که در تسلا مدل S پلید به عنوان یک خودرو تولیدی دیده بودیم. روی این فرمان صفحه نمایشی قرار دارد که نقش جلوآمپر دیجیتال را بازی می کند و صفحه نمایش دیگری در سمت چپ جلو قسمت شاگرد قرار می گیرد. به جز چند دکمه فیزیکی، باقی آپشن ها و امکانات از صفحه نمایش فعال و تنظیم می شوند و فضای رانندگی راننده به طور جالبی کاملاً از شاگرد و باقی کابین متمایز شده است تا تمرکز راننده برای راندن Chaos بیش تر باشد. در قطعات داخل کابین، همچون قطعات فنی و بدنه، باز هم از تیتانیوم، منیزیم، فیبرکربن و زایلون استفاده شده است تا کاهش وزن را در این خودرو داشته باشیم و روکش های جیر در صندلی ها تکمیل کننده طراحی مدرن داخلی هستند.
کمپانی اسپایروس پاناپولوس می گوید درون کابین قابلیت واقعیت افزوده، عینک واقعیت مجازی، اینترنت ۵G، تشخیص اثر انگشت، فرمان صوتی و تشخیص چهره از جمله امکانات شاخص در این خودرو هستند. البته هنوز مشخص نیست برخی از این قابلیت ها چه کاربردی در اولترا کار Chaos دارند، اما جالب است بدانید این خودرو براساس حالت چهره شما می تواند حالت رانندگی تعریف شده را برای شما تنظیم کند که این نوع آپشن برای اولین بار است که در خودروها استفاده می شود.
کمپانی اسپایروس پاناپولوس می خواهد تولید اولترا کار Chaos را به ۲۰ دستگاه در هر قاره محدود کند و براساس اطلاعات موجود اولین دستگاه از آن در حال حاضر به فروش رسیده است و در اوایل سال ۲۰۲۲ به مشتری تحویل می گردد. قیمت این اولترا کار از ۵٫۵ میلیون یورو آغاز می شود و در قوی ترین و فول ترین نسخه به ۱۲٫۴ میلیون یورو می رسد. اکنون باید منتظر ماند و دید ادعاهای این کمپانی تا چه حد درست از آب درمی آیند، اما در صورت حقیقی بودن و عملی بودن اطلاعات ذکرشده با خودرویی فراتر از آن چه تا امروز دیده بودیم مواجه هستیم و جالب این جاست که پیشرانه مورد استفاده در این خودرو بنزینی است و با وجود قدرت بالا خبری از پیشرانه تمام برقی نیست.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
براساس اطلاعات منتشرشده از سوی کمپانی، اولترا کار Chaos مجهز به پیشرانه ۴ لیتری V10 تویین توربو می شود که دو خروجی مختلف را از این پیشرانه خواهیم داشت. انتقال قدرت از طریق جعبه دنده ۷ و یا ۸ سرعته دوکلاچه به تمام چرخ ها صورت می گیرد.
نسخه اول، اِرث ورژن (Earth Version) نام دارد که پیشرانه مذکور در این نسخه نهایت قدرت ۲٫۰۴۹ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱٫۳۸۹ نیوتن متر را ثبت می کند و محدوده قرمز دور موتور در ۱۰ تا ۱۱ هزار rpm ثبت می شود. براساس اطلاعات منتشرشده، اولترا کار Chaos در نسخه ارث ورژن شتابگیری صفر تا صد را در ۱٫۹ ثانیه انجام می دهد و برای شتابگیری تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۷٫۹ ثانیه زمان می خواهد. علاوه بر این، این خودرو مسیر یک چهارم مایلی درگ را در ۸٫۱ ثانیه می پیماید.
در نسخه پرچم‌دار با نام زیرو گرویتی (Zero Gravity) یا جاذبه صفر، سوخت مخصوص خودروهای مسابقه ای با نام E85 مورد استفاده قرار می گیرد و با همان پیشرانه و اعمال برخی تغییرات نهایت قدرت ۳٫۰۶۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱٫۹۸۴ نیوتن متر برای این خودرو ثبت می شود. در این نسخه محدوده قرمز دور موتور هم بالاتر رفته و به ۱۱٫۸۰۰ تا ۱۲٫۲۰۰ rpm رسیده است.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari