کادیلاک بیش از دو دهه پیش شاسی‌بلند فول سایز اسکالید را معرفی کرد و حتی با وجودی که خودروهای لوکس دیگری هم در بازار حضور داشتند، اما اسکالید که در آن زمانی چیزی جز یک جی‌ام‌سی یوکان دنالی ری‌بج شده نبود، به‌سرعت به نماد ثروت تبدیل شد و به برند رنگ و رو رفتهٔ کادیلاک کمی جلا بخشید. اسکالید همچنان هم پادشاه کلاس خود است و نقش خود به‌عنوان نشان‌دهندهٔ موقعیت اجتماعی بالا را از دست نداده است. مثلاً سال گذشته کیم کارداشیان با اسکالید سفارشی خود خبرساز شد.

بنابراین، با وجود اسکالیدی که عمیقاً در تاروپود فرهنگ آمریکایی رخنه کرده است، هر رقیب جدیدی کار بسیار سختی در پیش دارد و این چالشی است که جیپ هنگام توسعهٔ گرند واگنییر جدید با آن مواجه بود. این ماشین باید از یک سو تجمل، راحتی و پالایش بیشتری را نسبت به بهترین رقیب خود ارائه کند و از سوی دیگر نیز باید مطابق پدر پرافتخار خود یعنی گرند واگنییر قدیمی عمل کند که تولید آن در سال ۱۹۹۱ خاتمه یافت اما زمانی در قلهٔ شاسی‌بلندهای لوکس قرار داشت؛ بنابراین، آیا جیپ در این مأموریت دشوار موفق شده است؟ با اسکالید و گرند واگنییر راهی جاده شدیم تا پاسخ این سؤال را بفهمیم.

تیپ خودروهای آزمایشی ما برای رقابت مستقیم آماده هستند. جیپ گرند واگنییر سری III و کادیلاک اسکالید اسپرت پلاتینوم. قیمت نمونهٔ مورد آزمایش هردو خودرو حدود ۱۱۰ هزار دلار است، هردو از پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی نیرو می‌گیرند و هردو چهارچرخ محرک هستند. این دو خودرو همچنین ظاهری جسورانه و جلب‌توجه کننده دارند که در ترافیک روزانه خودنمایی می‌کند و همچنین به سه ردیف صندلی با فضا برای هفت نفر، سیستم‌های صوتی پیشرفته، تودوزی چرمی، تریم‌های چوبی و ماساژور صندلی‌های جلو مجهز هستند. این واقعاً نبردی بین دو نمونه از مجلل‌ترین شاسی‌بلندهای آمریکایی است.
پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 کادیلاک ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب و یا مثل خودروی آزمایشی ما به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. در طول آزمایش، متوجه شدیم که پیشرانهٔ اسکالید بسیار نرم است و شتاب‌ گیری روانی را با تعویض دنده‌های بی‌نقص انجام می‌دهد. در آزمایش شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت عدد ۶.۶ ثانیه را ثبت کردیم که برای چنین غول عظیمی بسیار سریع است. علاوه بر این، اسکالید با وجود اندازهٔ بزرگ خود توقف قابل‌تحسینی هم دارد و از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۸.۱ متر به سکون می‌رسد که ۲.۷ متر از جیپ بهتر است.

جیپ پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی را زیر کاپوت گرند واگنییر قرار داده است. این موتور با ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور، از هشت سیلندر کادیلاک قوی‌تر است و شخصیتی متمایز و ماسل کار مانند دارد که البته منطقی است زیرا همین موتور زیر کاپوت قوی‌ترین چلنجرها و چارجرهای دوج هم دیده می‌شود. این موتور در حالت سلو صدای بلندی دارد و با فشردن گاز غرش می‌کند. پیشرانهٔ همی جیپ عاشق دور گرفتن است و صدای فوق‌العاده‌ای دارد اما به بنزین هم علاقهٔ زیادی دارد! البته این موضوع در مورد اسکالید هم صدق می‌کند ولی مصرف صورت گرند واگنییر با ۱۸.۱ و ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر و بزرگراه، به ترتیب ۱.۳ و ۰.۶ لیتر از کادیلاک بیشتر است. البته جیپ سریع‌تر از رقیب است و ظرف تنها ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کادیلاک در این نسل اسکالید خصوصاً در تیپ‌های اسپرت مثل نمونهٔ مورد آزمایش ما، بیشتر به سمت سفتی حرکت کرده تا نرمی و به همین دلیل در مقایسه با گرند واگنییر، در بخش پرپیچ‌وخم مسیر آزمایشی ما رانندگی جذاب‌تری را به نمایش گذاشت؛ بنابراین در بین این دو ماشین، مطمئناً اسکالید با کنترل بدنهٔ عالی و فرمان دقیق با وزنی مناسب، هندلینگ بهتری دارد؛ اما سیستم تعلیق سفت‌تر باعث می‌شود که ناهمواری‌های مسیر صندلی‌های اسکالید را به لرزه درآورند و ضرباتی را به کابین وارد کنند. این باعث می‌شود تجربهٔ سواری خودرو فاقد آرامشی باشد که از یک خودروی لوکس شش‌رقمی انتظار داریم.

در مقابل، گرند واگنییر خودرویی آرام است. برخلاف اسکالید، سیستم تعلیق جیپ نسبت به ناهمواری‌های مسیر انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و قبل از اینکه به تکان‌ها به سرنشینان برسند آن‌ها را از بین می‌برد. البته ما بیشتر به سمت تنظیمات اسپرت گرایشی داریم اما در این کلاس و با این پول، می‌خواهیم آرامش بیشتری داشته باشیم.

کادیلاک در طراحی و ساخت کابین اسکالید بسیار خوب عمل کرده است. صفحه‌نمایش چندگانهٔ OLED کاملاً متناسب با اندازهٔ خودرو است، گرافیکی چشمگیر دارد و چیدمانی آسان برای استفاده‌های روزانه را ارائه می‌کند. تودوزی بژ نیز نمایی دلپذیر و مدرن را به داخل نمونهٔ مورد آزمایش ما اضافه کرده که کاملاً جذاب است درحالی‌که در سراسر کابین هم چرم، چوب و فلز فراوانی کار شده است. این مثالی عالی از پیشرفت کادیلاک در طراحی داخلی هرچند که هنوز هم چند قسمت پلاستیکی با کیفیت پایین‌تر در برخی قسمت‌ها به چشم می‌خورد و برخی دکمه‌ها با خودروهای ارزان‌تر جنرال موتورز مشترک هستند.

البته این‌ها موارد جزئی هستند که نباید در انتخاب خودروی برتر خیلی تأثیر بگذارند اما با توجه به اینکه جیپ کل کابین گرند واگنییر را با متریال سطح بالا پوشانده است، کادیلاک را کمی شرمنده می‌کند. در کابین جیپ، چوب‌ها براق هستند، چرم‌ها نرم هستند و اکثر کنترل‌ها به‌طور خاص برای این خودرو طراحی شده‌اند که به ایجاد فضایی مجلل کمک است. در کادیلاک اما با حرکت به سمت عقب، سطح تجمل کاهش پیدا می‌کند. البته صندلی‌های ردیف دوم نسبتاً لوکس هستند و فضای پای زیادی دارند اما صندلی‌های ردیف سوم را به‌سختی می‌توان لوکس دانست.

در همین حال، گرند واگنییر از ابتدا تا انتها کاملاً مجلل است و حتی در صندلی‌های ردیف سوم نگه‌دارنده‌های لیوان با تریم فلزی ارائه می‌کند. در اینجا همچنین صندلی نیمکتی آن‌قدر جادار است که حس می‌کنید در صندلی‌های ردیف دوم یک کراس‌اوور کامپکت نشسته‌اید. در اینجا سه بزرگ‌سال به‌راحتی می‌توانند بنشینند. صندلی‌های ردیف دوم جیپ هم کاملاً مجلل بوده و به تهویه مجهز است درحالی‌که این آپشن در کادیلاک وجود ندارد. همچنین هرچند دو خودرو در عقب به سیستم سرگرمی مجهز هستند اما گرند واگنییر کنسول کنترلی بسیار زیباتری با نمایشگر تمام‌رنگی برای سرنشینان دارد که بین صندلی‌های خلبانی قرار گرفته است. به‌طورکلی، یک شخص ثروتمند تقریباً در همه جای جیپ احساس تجمل می‌کند درحالی‌که کادیلاک فقط می‌توانند در ردیف اول این احساس را القا کند.
اسکالید و گرند واگنییر هردو تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند. یکی از ویژگی‌های اسکالید همان نمایشگر سه‌صفحه‌ای است که در بالا ذکر شد. بخش اصلی در اینجا یک صفحه‌نمایش بزرگ ۱۶.۹ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عالی کادیلاک است. نمایشگر بعدی یک ۱۴.۲ اینچی به‌عنوان صفحه آمپر است که تمام اطلاعات مهم برای راننده را به نمایش درمی‌آورد؛ و درنهایت یک نمایشگر ۷.۲ اینچی در سمت چپ فرمان هم برای نمایش برخی اطلاعات مورداستفاده قرار می‌گیرد. از نگاه راننده، با دسترسی آسان به همهٔ کنترل‌های مهم، اطلاعات فراوان و سادگی طراحی گرافیکی، احساس می‌کنید کاملاً بر اسکالید احاطه دارید. همچنین کادیلاک تا حد زیادی از دکمه‌های لمسی خازن کاسته و از دکمه‌های فیزیکی معمولی استفاده کرده که استفاده از آن‌ها بسیار آسان‌تر است.
گرند واگنییر با نمایشگر ۱۲ اینچی خود سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید Uconnect 5 استلانتیس را ارائه می‌کند که شاید به‌خوبی سیستم کادیلاک نباشد اما با پاسخگویی سریع و گرافیک زیبا، نقص قابل‌توجهی هم ندارد. جیپ برای اینکه از کادیلاک تقلید نکرده باشد، یک نمایشگر ۱۰.۳ اینچی دوم را در پایین برای کنترل سیستم تهویه و تنظیمات صندلی ارائه کرده است اما مثل اسکالید، در اینجا هم مقابل راننده یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته که بسیار خوانا است، اطلاعات زیادی را به نمایش درمی‌آورد و کاملاً قابل تنظیم است.
در گرند واگنییر، سرنشینان ردیف دوم از نمایشگر ۱۰.۳ اینچی برای کنترل سیستم تهویه و همین‌طور نمایشگرهای ۱۰.۱ اینچی سفارشی برای سرگرمی روی پشتی صندلی‌ها بهره می‌برند. اندروید اتو و اپل کارپلی در نیز در هردو خودرو به‌صورت استاندارد وجود دارد. در خودرویی در این کلاس اما یک سیستم صوتی قدرتمند با صدایی عالی بسیار مهم است. ما قبلاً سیستم صوتی AKG کادیلاک با ۳۶ بلندگو را تحسین کرده بودیم اما حالا جیپ با سیستم مکینتاش ۲۳ بلندگویی خود به بازار آمده است که انتخاب را سخت می‌کند اما با بررسی‌های دقیق‌تر نهایتاً اسکالید برنده شد.
هیچ‌کدام از این دو خودرو هنوز توسط IIHS بررسی نشده‌اند و گرند واگنییر هنوز راهی آزمایش‌های NHTSA هم نشده است اما اسکالید از NHTSA امتیاز کلی چهار ستاره را کسب کرده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، هردو ماشین کاملاً به جدیدترین سیستم‌های کمک‌راننده مثل نمای فراگیر ۳۶۰ درجه مجهز شده‌اند. دراین‌بین، اسکالید از سیستم نیمه خودران سوپر کروز بهره می‌برد که برای یک خودروی لوکس بسیار مهم است درحالی‌که جیپ هم از دستیار بزرگراه با قابلیت حفظ خودرو میان خطوط برخوردار است اما این به‌اندازهٔ سوپر کروز عالی جنرال موتورز که از داده‌های نقشه‌برداری شده برای هدایت دقیق خودرو استفاده می‌کند خوب نیست.
ما این شاسی‌بلندها را گرد هم جمع کردیم تا بفهمیم کدام‌یک بهترین و رضایت‌بخش‌ترین تجربهٔ تجمل را ارائه می‌کند. جیپ گرند واگنییر جدید که تازه احیا شده شاید ویژگی‌های فرهنگی اسکالید را نداشته باشد اما این بدان معنا نیست که لیاقت تبدیل شدن به نماد ثروت در آمریکا را ندارند. این جیپ برندهٔ آزمایش ما است. با قیمت‌هایی بسیار نزدیک به هم، جیپ پکیجی کامل‌تر و بادقت‌تری را ارائه می‌کند. رویکرد این خودرو به تجمل منسجم‌تر از اسکالید به نظر می‌رسد و عاقلانه است که همهٔ خریداران شاسی‌بلندهای لوکس هنگام انتخاب آن‌را در نظر داشته باشند.
نقاط مثبت: ظاهر متمایز و جذاب، هندلینگ خوب برای یک اس‌یووی سه ردیفه، سوپر کروز و سیستم صوتی AKG
نقاط منفی: احساس ارزان دکمه‌ها، قطعات پلاستیکی بیش‌ازحد در کابین، سواری سفت و آشفته
نقاط مثبت: V8 قدرتمند و خوش‌صدا، تنظیم نرم و مخملی تعلیق، کابین سراسر مجلل
نقاط منفی: مصرف سوخت حتی بیشتر از اسکالید، ظاهر بحث‌برانگیز، ترمزهایی که می‌توانست قوی‌تر باشد
کادیلاک اسکالید
جیپ گرند واگنییر
 
Reza.M
واقعا جیپ عالی عمل کرد انقدر که واقعا برای ۶-۷ نفر خیلی ماشین خوش ساخت تر و بهتری هست و متریال بهتری هم درش استفاده شده…اسکالید به لحاظ ظاهری واقعا ماشین زیباتری هست ولی کابینش اگر اون صفحه نمایش های جلو رو برداریم واقعا چیز خاصی نداره نسبت به واگونیر..و دقیقا مساله اینجاست که اگ یه نفر ردیف دوم یا سومه اسکالید یا یوکان دنالی یا تاهو بشینه ابدا تفاوتشونو نخواهد فهمید…اگ اسکالید کوپه بود واقعا ماشین بهتری بود نسبت به جیپ ولی ۷ نفرس…
MR.JD
کادیلاک اسکالید کوپه ؟؟؟
اینا همش کار آمریکا عیسراعیله . میدونی چرا ؟!
ممد ژانگولر
توی مقاله قسمت نکات منفی هر دو خودرو وقتی میخونی میبینی به درستی اشاره کرده مثل ظاهر قابل بحث جیپ یا حالت گهواره ایی بودن کادیلاک تو حرکت و غیره
و کاملا درست گفته به نظرم
ولی وقتی مقایسش میکنیم با ماشینای داخل ایران هیچی نمیتونی بگی و بهونه ایی نیست
کلا بین این دوتا کادیلاک خاص تر و دوست داشتنی تره و اینجور ماشینای با ابهت بهش میاد
جیپ هم بطور عجیبی باهاش ارتباط برقرار نکردم با اینکه داخلش خوبه ولی کلا از جیپ ماشینای سر سختری انتظار دارم با هیجان بیشتر
Moein
واقعا جیپ تو واگونییر جدید گل کاشته
عالی شده از هر جهت
مخصوصا رخ ماشین که کاملا داد میزنه آمریکاییه
M.K karimi
تیتر مطلب هم با روح و روان آدم بازی میکنه !
ARMAN
جفتشون عالین
من اگه می خواستم انتخاب کنم واقعا به مشکل می خوردم
با مهربونی جهان زیباتره
کیفیت ساخت کادیلاک چندین سال نوری جلوتره
AMG GT R
قطعا بدون هیچ گونه شک و تردیدی اسکالید
اسکالید پرستیژ بالا فضای داخلی بسیار خوب متریال باکیفیت طراحی عالی بهترین گزینه برای خریدن یه شاسی بلند لوکس آمریکایی هست
البته که گرند واگنییر و نویگیتور بسیار خوب هستن
🤍audi rs e tron gt🤍
انتخاب من هم
قططططعاااااا اسکالید
بهنام
با اینکه طراحی هیچکدام رو نمی‌پسندم ولی ظاهر کادیلاک خیلی بهتر از جیپ هست.از نقاط ضعف جیپ ظاهر بحث برانگیز عنوان شده که کاملا موافقم.بنظر شخصی خودم طراحی جیپ هنوز نیومده قدیمی و کهنه شده و هیچ نشانی از یک اس یو وی لوکس نداره .ولی از نظر فنی کاملاً برعکس البته.
با مهربونی جهان زیباتره
توی یک مقاله دیگه از سیستم تعلیق گرند واگنییر خیلی انتقاد شده بود
و در یکی دیگه تعلیق اسکالید رو سرامد کلاس خودش معرفی کرده بود
حالا تو این برعکسشو گفتن
چه وضعیه خداوکیل
Yasin
ماشالا واگونییر از کادیلاک هم زده جلو
Amir evolution
شاید از لحاظ موتور و اپشنای فنی جیپ برتری داشته باشه (بجز اتاق ک مثل ماشینای ۲۰۱۷ هستش)
ولی کادیلاک خیلی دلرباس
کلا باکلاسه
امیر
نویگیتور هم باید توی رقابت حضور داشت به نظرم جذاب تر می شد.
ولی بین این دو من جیپ رو انتخاب می کنم که توی برخی قسمت ها برتری داره
مثل یدک کشی، ظرفیت باک، فاصله محوری و …. ولی توی بحث نمای ظاهری کادیلاک
نمی گم زیبا تر ولی اندکی هماهنگ تر خصوصا توی بخش عقب هست ولی کابین هر چی
به سمت عقب می یایم کادیلاک اون شکوه جلو رو از دست میده که به نظرم برای یه
شاسی بلند لوکس چندان جالب نیست ولی جیپ توی بخش عقب کابین بهتره که
باعث میشه جیپ رو انتخاب کنم.
[email protected]!n
به حرف این مجله خیلی توجه نکن ردیف دو و سه اسکالید از چرم بسیار با کیفیت استفاده کرده و تفاوتی با ردیف اول تو کیفیت نداره. کلا این مجله سر تا پا غلامه حلقه به دوشه جیپه.
امیر
کلا این مجله برخی خودروساز ها حتی از کشور خودشون که بهترین ماشین های
دنیا رو داره تخریب می کنه.
مثل همین مقایسه برانکو و جیپ که فوق العاده برانکو رو کوبوند.
یا درگ هایی که ترتیب می دادن رو باید ببینی یه مزدا mx 5 رو در مقابل ماشین
های فوق العاده قوی تری قرار می دادن و در آخر هم قبل از مسابقه با تسلا
جایگزین می کردن این دو نمونه بود از تخریب هایی که این مجله کرده.
د
امیرحسین
هر دو عالی و شاسی ها مورد علاقه من هستند با اینکه علاقه به شاسی ندارم
اما واسه چی ترمز جیپ انقد بد در اومد اختلاف نزدیک به سه زیاد
البته نباید از وزن زیاد این خودرو هم گذشت
من هر دو رو دوست دارم و نمی تونم بینشون انتخاب کنم
اگه خواستین یه روز انتخاب کنید هردو رو با هم خرید کنید
MC20
گرند واگونییر خیلی خوبه . . . اما این جا ، براش ، زیاد نوشابه باز کردن . . . انتخاب هنوز هم با فاصله . . . اسکلید هست . . . پادشاهیش حالا حالا ها تهدید نخواهد شد . . . اما جیپ هم خودشو خیلی خوب کشیده بالا . . . اون قدر که محصولش داره با اسکلید مقایسه میشه . از حق نگذریم ، برای من حداقل ، کابین گرند واگونییر احساس برانگیز تر از اسکلیده . . . حالا حالا ها مثل کابین گرند واگونییر شاید این قدر اصیل و پخته طراحی نشه . . . نمای جلوی گرند واگونییر هم ، از کادیلاک برای من ، اصیل تر ، معصوم تر و زیباتره . . . اما در بازار به نظرم ، در یک پکیج ، هنوز برای بیشتر مشتریان ، کادیلاک حرف اول و آخر رو میزنه . . . مثل مقایسه عدد ۹۵ با ۸۵ . . . اما به نظرم بهترین کار ، اینه که اگر می توونن ، هر دو محصول رو بخرن . . . چون اگر هر کدوم رو بخرن . . . اون یکی دیگه رو از دست دادن . . . قطعا حسرت خواهند خورد . . .
porsche
چه شعری!!!!
من صندوق کادیلاکو به کل ماشینای جیپ ترجیح میدم
عارف
دوتا ماشین که میشه به راحتی مسافرتهای خانوادگی ،بدون خستگی و طولانی را با اطمینان انتخاب کرد . من که عاشق هر دو شدم چون واقعا خیلی حرف میشه در مورد خوبیهای این دو بیان کرد . باید سوار این ماشین ها بشوید تا به جواهر بودنشان پی ببرید
یوسف
هردو خوبن….. اما من هنوز نمای عقب جیپ رو نتونستم درک کنم… واقعا چرا اینقدر ضعیفه….
یانکی
نمیتونم انتخاب کنم ولی دلم با جیپ هستش با اون انجین دیوانه کنندش.هر دوتا غول عزیز با رنگهای تیره جذابتر میشن.من اگر تو تیم طراحی جیپ بودم حتمن از فرم جلوی گرند واگونیرهای قدیمی استفاده میکردم خودش یه امضا هستش.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari