پیشرانه -افزایش تولید خودرو نیازمند فاکتورهای بسیاری همچون تامین قطعه است. نبود قطعه امروز ۱۵۰ هزار خودرو را در کف پارکینگ ها نگه داشته، درنتیجه چنین مشکلاتی می تواند تحقق برنامه های وزارت صمت را با هاله ای از ابهام همراه کند.
پیشرانه -افزایش تولید خودرو نیازمند فاکتورهای بسیاری همچون تامین قطعه است. نبود قطعه امروز ۱۵۰ هزار خودرو را در کف پارکینگ ها نگه داشته، درنتیجه چنین مشکلاتی می تواند تحقق برنامه های وزارت صمت را با هاله ای از ابهام همراه کند.
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال افزایش تیراژ خودرو است که ۱۵۰ هزار خودرو بدلیل نبود قطعه مورد نیاز در کف پارکینگ ها باق مانده است.
از سویی دیگر مشکلات نقدینگی میان خودروسازان و قطعه سازان به اندازه ای افزایش یافته است که دست کم ۶۰۰ قطعه ساز امروز آمادگی افزایش تولید را ندارند.
با نگاهی کلی به همین موضوع به راحتی این نتیجه حاصل می شود که تا زمانی که مشکل نقدینگی در قطعه سازان و خودروسازان حل نشود، شاید وعده افزایش تولید غیر ممکن یا به نوعی به سختی محقق شود.
درواقع ضرورت بر آن است که وزارت صمت پیش از تاکید بر افزایش تیراژ تولید به دنبال حل مشکلات ریشه ای بوده که از پس آن تولید نیز با توان بیشتری انجام می شود.
متاسفانه مشکلات در صنعت قطعه سازان به اندازه ای عمیق شده است که نشست خبری انجمن قطعه سازان در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو، به موضوع بحران مالی در قطعه سازی خودرو اختصاص یافته است.
امیر حسین جلالی نایب رییس این انجمن معتقد است، ۲۰۰ میلیون یورو قطعه ای که در گمرک باقی مانده به واسطه مدیریت ترخیص هوشمند می تواند به کمک افزایش عرضه بیاید، زیرا ۱۵۰ هزار خودرو مانده در کف پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود همین قطعات است.
شاید نکته مهم هیمن باشد که امروز صنعت خودرو در تامین قطعات و گاها واردات قطعاتی با مشکل همراه است آن وقت باید ارزهای بدون منشا را به سمت واردات خودرو سوق داد. حال در چنین شرایطی آیا با وجود مشکلات نقدینگی صنعت خودرو می تواند با خودروهای خارجی وارد رقابت شود؟
عدم تسویه به موقع که جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان به آن اشاره داشت، توانست چشم انداز صنعت قطعه سازی را تیره  و تار کند. خرید نقدی قطعه سازان و فروش به صورت تسهیلاتی بسیاری از واحدهای قطعه سازی را با مشکل همراه کرده و همین موضوع به صورت دومینو وار به صنعت خودرو منتقل شده است.
نباید فراموش کرد افزایش تولید نیازمند کار گروهی میان تمامی حلقه های درگیر زنجیره خودرو است . از صنعت فولاد تا واحدهای ارائه خدمات پس از فروش در صورتی که با مشکل همراه شوند، علاوه بر تولید کننده، این مصرف کننده نهایی است که مجبور به صرف هزینه خواهد بود.
عضوی دیگر از انجمه قطعه سازان نیز معتقد به حمایت هرچه بیشتری دولت و مجلس از این صنعت است. بهرام طیبی در این نشست اظهار کرد: با تغییر الکگوی قیمت گذاری دستوری می توان بخشی از مشکلات را حل کرد.
درواقع قیمت گذاری دستوری از گلوگاه های اصلی توسعه صنعت خودرو و قطعه سازی است که باید هرچه سریع تر حذف و قیمت ها را واقعی کرد. بدون شک با افزایش سود خودروسازان مشکلات قطعه سازان نیز مرتفع خواهد شد اما تمامی این موارد نیازمند نگاه کارشناسی وزارت صمت و تصمیمات سریع برای برون رفت از بحران پیش آمده خواهد بود. در غیر این صورت صنعت قطعه سازی نیز با توجه به کمبود نقدینگی پیش آمده توان تولیدی خود را از دست می دهد.
نوشته: مرسده امیر پناهی
پست قبلی

پست بعدی

سهم‌خواهی جاه‌طلبانه تویوتا از بازاری رو به افول
پایان طرح فروش آنلاین آبان خودروهای جدید شرکت بهمن موتور
یکی از مشکلات تولید، اقتصاد دستوری است/ ضرورت بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای رفع این…
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو آغاز به کار کرد

ارسال یک پاسخ


آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.





شاهین سایپا
پربازدیدترین خبرها
شاهین محصول جدید سایپا؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا
قیمت سایپا شاهین چه قدر خواهد بود؟
معرفی تصویری سایپا شاهین
شاهین سایپا یا دنا پلاس توربو
ام وی ام ۳۱۵ پلاس ؛ مشخصات فنی، قیمت احتمالی + عکس های لو رفته
گارانتی خودرو و نکاتی بسیار مهم درباره آن!
تعمیر و نگهداری
سوپرشارژر و توربوشارژر چه عملکردی داشته و چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟
پیشرانه با تنفس مضاعف
بررسی عواملی که منجر به جوش آوردن پیشرانه می‌شود
وقتی پیشرانه جوشی می‌شود!
۶ اقدام اساسی برای سالم نگه داشتن خودرو
دلایل استارت نخوردن خودرو
تنظیم موتور خودرو چه زمانی لازم است؟
روغن ترمز مناسب خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.
افتخار می‌کنیم که همراه ما هستید.
پربازدیدترین خبرها
شاهین محصول جدید سایپا؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا
قیمت سایپا شاهین چه قدر خواهد بود؟
معرفی تصویری سایپا شاهین
اخبار داخلی
قیمت خودرو باید در جهت تامین…
«پیشرانه» گزارش می دهد:
سودای افزایش تولید گرفتار طوفان…
با حضور رییس کمیسیون صنایع و معادن و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وهمچنین معاون بازرسی کشور؛
یازده مجموعه قطعه های تک بومی سازی…
پایان طرح فروش آنلاین آبان خودروهای…
رییس سازمان حراست کل کشور مطرح کرد:
یکی از مشکلات تولید، اقتصاد دستوری…
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی…
سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید
بازیابی پسورد
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

source

توسط autokhabari