اورا کت الکتریکی خودروی خطرناکی است البته خطرناک مثل خودروهای چینی پانزده سال قبل که مانند کیسه‌های کاغذی در آزمون‌های تصادف مچاله می‌شدند نه بلکه خطری واقعی برای خودروسازان باسابقهٔ جهانی است زیرا می‌تواند سهم بازار آن‌ها را کاهش دهد. این یک هاچ‌بک پنج‌در با ظاهری رترو و بردی حداکثر ۴۲۰ کیلومتر است که قیمت آن به میزان قابل‌توجهی از فولکس‌واگن ID.3 کمتر بوده و می‌تواند برای خودروسازان اروپایی مثل فولکس‌واگن و رنو دردسر بزرگی ایجاد کند.

نسخهٔ اروپایی کت که محصول برند اورا متعلق به گریت وال چین است، در ماه سپتامبر در نمایشگاه مونیخ رونمایی شد و فروش آن از دسامبر امسال با قیمت پایهٔ ۲۵ هزار پوند (پیش از اعمال تخفیف دولتی ۲,۵۰۰ پوندی) در بریتانیا آغاز می‌شود. این یعنی هاچ‌بک الکتریکی گریت وال از ارزان‌ترین نسخهٔ ID.3 حدود ۶ هزار پوند و از هاچ‌بک کوچک‌تر رنو زوئی بیش از ۵ هزار پوند ارزان‌تر است.

تک موتور کت که در جلو نصب شده، ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد و خودرو را ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این ماشین همچنین لیست سخاوتمندانه‌ای از تجهیزات استاندارد مثل چراغ‌های LED، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی و دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی را ارائه می‌کند. خریدارانی که خواهان ظاهر اسپرت‌تری هستند نیز می‌توانند تیپ GT را انتخاب کنند که رینگ‌ها و سپرهای متفاوتی دارد اما قطعات فنی زیر پوست آن تغییری نمی‌کند.

هیچ‌کس خارج از چین هنوز با اورا کت رانندگی نکرده و بنابراین نمی‌دانیم که رانندگی و سواری این خودرو در جاده‌های اروپا یا آمریکا در مقایسه با خودروهایی مثل ID.3 چگونه خواهد بود اما یکی از یوتیوبرهایی که با آن در چین رانندگی کرده می‌گوید در سواری و هندلینگ بهتر از رقبای اروپایی خود نیست؛ اما برای یک خودروی چینی تازه‌وارد همین هم کافی است زیرا برای بسیاری از خریداران قیمت، ویژگی‌های اتصالی و تجهیزات برای خرید یک خودرو بیشتر اهمیت دارد. به همین دلیل، اگر جای فولکس‌واگن بودیم که هرچند با ID.3 موفقیت بزرگی کسب کرد اما مجبور شد عقب بنشیند و طوفان تسلا با مدل ۳ و صعود آن به صدر جدول فروش اروپا را تماشا کند، نگران می‌شدیم.

اما خودروسازان بزرگی مثل فولکس‌واگن فقط به خاطر اینکه اورا کت پکیج وسوسه‌کننده‌ای به نظر می‌رسد نباید نگران باشند بلکه نگرانی اصلی آن‌ها بیشتر به خاطر پیش‌بینی آینده‌ای است که خیلی زود فرا خواهد رسید. مدتی است میدانیم که چینی‌ها در حال پیشرفت هستند اما در دوران الکتریکی‌سازی به نظر می‌رسد پیشرفت آن‌ها به جهش تبدیل شده باشد. خودروسازان چینی بشدت در زمینهٔ تکنولوژی خودروهای الکتریکی در حال کار هستند و با ورود به بازارهایی مثل اروپا می‌توانند از تمایل مردم به برندهای جدید و ناآشنا بهره ببرند. پانزده سال پیش چه کسی نام تسلا را شنیده بود؟

حتی هنوز هم ممکن است بسیاری از خریداران سوار بر خودروی چینی باشند و خودشان خبر نداشته باشند. ام‌جی، پولستار و تسلا همگی خودروهایی را در چین تولید و به سراسر جهان صادر می‌کنند درحالی‌که لینک ‌اند اکو اخیراً در اروپا خود را معرفی کرده و وعدهٔ حضور در آمریکای شمالی را هم داده است. بله ایالات‌متحده هم از حملهٔ چینی‌ها مصون نیست و برندهای چینی مدت‌ها است که به حضور در این بازار فکر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، حضور اخیر ام‌جی در مکزیک می‌تواند پلی برای رسیدن به بازار آمریکا باشد. هرچند برنامه‌های بسیاری از خودروسازان چینی مثل زوتی و چری برای ورود به بازار ایالات‌متحده عملی نشد اما می‌دانیم که تاریخ تکرار میشود.

قبلاً این اتفاق چندین بار رخ داده است. در دههٔ ۵۰ میلادی، خودروسازان آمریکایی مورد هجوم واردات خودروهای کم‌مصرف اروپایی مثل فولکس‌واگن بیتل قرار گرفتند. در اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ خودروسازان ژاپنی همان کار را انجام دادند و خریداران آمریکایی و حتی اروپایی را با تجهیزات بیشتر و مهندسی قوی‌تر ترغیب کردند. دو دهه بعد هم برندهای کره‌ای همین مسیر را پیش رفتند.
یکی از بخش‌هایی که به نظر می‌رسد چینی‌ها در آن بهتر از کره‌ای‌های آن زمان عمل کرده‌اند، طراحی است. کیا و هیوندای سال‌ها برای ساخت خودروهایی که شخصیت خاص خود را داشته باشند تلاش کردند و اخیراً به این هدف دست یافته‌اند؛ اما هرچند اورا کت به‌وضوح از خودروهایی مثل پورشه ۹۱۱ و مینی الهام گرفته، حداقل متمایز و خاطره‌انگیز است و طراحی عقب آن که به شکلی غیرمعمول فاقد چراغ‌های سنتی است و بجای آن چراغ‌ها در نوار مشکی‌رنگ پایین شیشهٔ عقب پنهان شده‌اند، کمک می‌کند از دیگر خودروها متمایز شود؛ بنابراین طراحی اورا کت مطمئناً بهتر از برخی کپی‌های بی‌شرمانهٔ قدیمی چینی مثل لندویند X7 از روی رنجروور اووک یا چری QQ از روی دوو ماتیز است. QQ آن‌قدر کپی نزدیکی بود که حتی برخی قطعات ماتیز مثل درها به آن می‌خورد!

اما تنها طراحی خودروهای چینی نیست که بهبود پیدا کرده بلکه کیفیت قطعات زیر این پوسته هم بهتر شده است. برای سال‌ها، برندهای خودروسازی خارجی که تمایل به حضور در چین داشتند، ملزم به ایجاد جوینت ونچر یا همان سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان بومی چینی بودند و حالا همان شرکت‌های چینی از درس‌هایی که از آن پروژه‌ها آموخته‌اند استفاده می‌کنند. چینی‌ها این آموخته‌ها را به‌عنوان راهی سریع برای ورود به قلمروی خودروسازانی که تحت تعلیم آن‌ها بوده‌اند به کار گرفته‌اند. البته هنوز هم موانعی سر راه چینی‌ها وجود دارد مثل تصور عمومی در مورد بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی (باوجوداینکه همهٔ ما در طول زندگی خود حداقل یک گوشی هوشمند قابل‌اعتماد ساخت چین داشته‌ایم) و فقدان شبکهٔ نمایندگی‌ها اما این موانع هم به‌مرور برطرف می‌شود همان‌طوری که در مورد تسلا و برندهای کره‌ای برطرف شد.


ممد ژانگولر
چه طراحی پخته ایی داره خصوصا داخلش
کیفیت ساختشم به نظر خوب میاد
فقط چینیها مولتی مدیا استاندارد تو ماشیناشون ندارن
گیجه یکم منوهاشون
تو مایه های نیسان میکرو و نیسان جوکه
حتی اگر قیمتش خوب باشه هم اصلا موفق نمیشه 😂😉
M.K karimi
داداش پختگیش بر اثر کپی برداری صحیح و بی نقص هست 😂
هر جا شو نگا میکنی از یه جا کپی کردن . بیرونش که بنظرم لازم نیست تشریح کرد داخلشم تا حد خیلی زیادی از کابین محصولات جنسیس کپی برداری کرده ( بنظرم از همه بیشتر به کابین G80 شبیهه )
ممد ژانگولر
داداش کریمی بهت تبریک میگم بابت مقایسه ظاهرش با جنسیس
قدرت تشخیصت حرف نداره
حتما به تیم طراحی پنین فارینا یک ایمیل بزن و بگو رمزگشایی کردی از طراحی این ماشین
تو بی نظیری 👏👏👏👏👏
NAVID۰۰۹۸
سه محصول ایتالیایی را در خود چَپانده !
آلفارومئو ، داچیا ، فیات !
احمدرضا
داچیا رومانیایی هستش
اون لانچیاست مجید جان
ممد ژانگولر
داداش احمد رضا ایشون اسمشون نویده نه مجید
ولی شما همون مجید صداش کنی کافیه 😂🙌
Avan
منظورش «مجید دلبندم» بود که یک شخصیت تلویزیونی بچگانه بود که کلمات را اشتباه و جا به جا می گفت.فکر کنم شما نوجوان هستید و اون برنامه رو ندیدید.
در مورد طراحی و کیفیت هم خودروی خوبی هست و اصلا فکر نمی کردم چینی باشه ضمن اینکه چون می خواد در اروپا عرضه بشه اگر کپی کاری باشه پوستش رو می کنند.
🤍audi rs e tron gt🤍
بخاطر چینی بودنش خیلی خوب نیست بهش بد بگیم
ولی باید به این اشاره کنیم که از فیات کپی کرده
Reza Waffen SS
داچیا 🙄🙄🙄
Silent
اگر ماشین های درون سوزشون سر از اروپا و امریکا در اورد اینم می شه! :)))
اینجور تیترها برا مخاطبی که بی خبر از جریان بازارهای جهانی و تکنولوژی رو به رشد TESLA و استانداردهاش هست می تونه مخرب باشه! و کسی هم در مورد سطح کیفی وقیمت باطری های TESLA که باعث شده هزینه پیمایش باک بنزین ۲ برابر گروون تر از شارژ برقی ها باشه جز اسکروول کردن و خنده خروجی نداره!
خیلی دور نیست سال ۲۰۲۳ و رو نمایی از مدل ۲ TESLA با قیمت ۲۵ هزار دلاری نه پوندی!!!! مرز بین توسعه یافتگی و تکنولوژی در کلمات نیست و بازار های آزاد گویای همه چیز هست.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
فعلا که بعد از سالها هنوز رودستر رو تحویل نداده! سه چهار سال پیش وعده سمی تراک رو داد اونم هنوز مشخص نیست! سایبرتراک هم بماند! پلاد پلاس هم رفت لای باقالیا! اول وعده‌های پیشین خودش رو عملی کنه هاچبک ۲۵,۰۰۰پوندی پیشکشش!
DBS
بهتر بود میزدن سلطه کپی کاران بر جهان
لامصب خلاقیت منفی ۲۰ هست
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
با اینکه کپیه ولی به نظرم به قیمتش میرزه ، شتاب خوب ، در کنار شن ها و طراحی جذاب در بیرون و داخل ، البته کسی از این ماشین انتظار کیفیت فوق العاده ای رو نداره پس به نظرم ماشین خوبیه نسبت به قیمتش
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
شن ها : آپشن ها
sorena330
این تفکر عمومی باید شکل بگیره که سلطه‌ی تفکر کمونیستی برای جهان آینه‌ی خوبی رقم نمیزنه، و مردم هرچقدر هم که کالای چینی به خصوص خودروی آن‌ها خوب باشد نباید آن‌ها را خریداری کنند، کافیست به برخی مستند‌های صنعتی که تاثیر مخرب تفکر چینی بر زندگی انسان‌ها را به نمایش گذاشته نگاه کنید.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
ببین درسته ولی ما از نگاه یه خریدار معمولی باید به ماشین نگاه کنیم ، کسی که خود ماشین براش مهمه وگرنه درست میگین
احمدرضا
چین با درگیر کردن دنیا با کرونا تونست خیلی خودشو بالا بکشه
ولی خیلی چیزا رو نمی تونه هیچ جوره بخره
مثه انسانیت مثل اصالت طراحی های ماشینش
میدونم خیلی دیسلایک میخوره کامنتم
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
نه اتفاقا درست میگی ، چین همه رو نابود کرد
امیر
از نمای جانبی و کابین خوبه. کیفیت ساخت هم نباید بد باشه.
ولی هیچ وقت به این کشور کمونیست اعتمادی نداشتم ، ندارم ، نخواهم داشت.
والا سیتروئن آمی رو ترجیح می دم.
new RAMIN
تو متن چیز جالبی چشممو گرفت.
(حتی هنوز هم ممکن است بسیاری از خریداران سوار بر خودروی چینی باشند و خودشان خبر نداشته باشند. ام‌جی، پولستار و تسلا همگی خودروهایی را در چین تولید و به سراسر جهان صادر می‌کنند درحالی‌که لینک ‌اند اکو اخیراً در اروپا خود را معرفی کرده و وعدهٔ حضور در آمریکای شمالی را هم داده است. بله ایالات‌متحده هم از حملهٔ چینی‌ها مصون نیست و برندهای چینی مدت‌ها است که به حضور در این بازار فکر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، حضور اخیر ام‌جی در مکزیک می‌تواند پلی برای رسیدن به بازار آمریکا باشد. هرچند برنامه‌های بسیاری از خودروسازان چینی مثل زوتی و چری برای ورود به بازار ایالات‌متحده عملی نشد اما می‌دانیم که تاریخ تکرار میشود.)
این همون چیزیه که من همیشه گفتم… بعد یه عده اومدن گفتن: نه، زمین کجه!دیدید که carscoops که سایت غربی هست ونوسینده هاش اونجا زندگی میکنن همچین چیزی میگن…الان اونا هم دارن همون چیزی رو میگن که من قدیم میگفتن…پس یعنی چاخان میگن و الان زمین کجه؟ امیدوارم یه عده چشماشون رو باز کنن و حقیقت رو ببین.
(البته هنوز هم موانعی سر راه چینی‌ها وجود دارد مثل تصور عمومی در مورد بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی ((باوجوداینکه همهٔ ما در طول زندگی خود حداقل یک گوشی هوشمند قابل‌اعتماد ساخت چین داشته‌ایم)) و فقدان شبکهٔ نمایندگی‌ها اما این موانع هم به‌مرور برطرف می‌شود همان‌طوری که در مورد تسلا و برندهای کره‌ای برطرف شد.)
این ۴ خط آخر میتونه پاسخ محکمی باشه به اونای که میگن فلان بهمان…
البته افراد خواب رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده… نه
گریت وال با محصولات لوکس تانک و برند جدید اورا داره به دنیا قدرتشو نمایش میده. بزودی اورا کت و مدل دیگه اورا در بریتانیا عرضه میشه بعد از گذش ۱سال عرضه در بازار ، اونموقع هست که حال روز همین فولکسid3 و تسلا مدل۳ دیدنی هست.
احمدرضا
بچه خوب
کی گفته تمام چینی ها بدن؟ کی گفته تمام چینی ها بی کیفیتن
بحث اصلی اینه که جایگاهی که الان و آینده دارن جایگاهی نیست که بهش تعلق دارن
کپی شدید از خودروها در کنار سیاست های کثیف دولت چین همه و همه باعث شد چین راه صد ساله رو یه شبه طی کنه
راهی که کلی شرکت طی کردن و حتی یک تا چند بار هم ورشکسته شدن تا اینجا رسیدن
نمونش همون تسلا که هی میگی
همون لندرور که لندویند ازش کپی کرد
یوسف
دمش گرم خدایی عالی به نظر می‌رسه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
یه فاجعه دیگه!😂😒 هنوز نه تولید شده نه چیز دیگه من نمی‌دونم چرا میگن تهدید! طراحی جلوش عین آلفارومئو میتو درست شده کاملا مشابه با این تفاوت که اون جلوپنجره سه گوش رو حذف کردن! پشتشم شبیه رنو کلیو و مکان های هاچبک دراومده چراغم که حذف کردن! موندم با اون خط چی میشه تو شب دید! طراحی داخلم که بقول دوستان کپیه جنسیس شده! ماشاالله به این خلاقیت! رتروی خالصه!😂
مقایسه ماشینای چینی و خارجی مثل این میمونه به طرف بگی بین پراید و فرغون فرغون رو انتخاب کنی! چون قیمتش کمتره!
حسین دهمرد
من زیاداز طراحیش خوشم نیومد. البته حتی اگر ساخت ایتالیا هم میبود همینو میگفتم
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari