اگر از خودرویی با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری هشت سیلندر تنفس طبیعی با ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن ۴.۵ ثانیه است، مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۳ ثانیه طی می‌کند و یک کانورتیبل چهارچرخ محرک است صحبت کنیم، احتمالاً خودرویی که هرگز به ذهن شما نخواهد آمد جیپ رانگلر است اما رانگلر روبیکان ۳۹۲ دقیقاً همین مشخصات را دارد.

پس از سال‌ها درخواست خریداران، سرانجام انتظارها به پایان رسید و جیپ بالاخره برای اولین بار یک پیشرانهٔ V8 را به‌صورت کارخانه‌ای در سینهٔ رانگلر قرار داد؛ اما آیا این خودرو ارزش صبر کردن داشته است؟ پیش از اینکه سراغ رانندگی با رانگلر ۳۹۲ برویم و پاسخ این سؤال را بدهیم، بد نیست بدانید که تیم مهندسی جیپ برای جای دادن یک موتور V8 بزرگ در سینهٔ کوچک رانگلر که معمولاً موتورهای شش یا چهار سیلندر در آن قرار می‌گیرند چه تلاشی کرده است.

برای استفاده از همان پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری همی و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک HP75 که گرند چروکی SRT را به خودروی جذابی تبدیل کرده است، رانگلر ۳۹۲ با چالش‌هایی مواجه است که در برادر بزرگ‌ترش وجود ندارد و به همین دلیل این کار مستلزم انجام چند تغییر کلیدی بوده است. به‌عنوان‌مثال، دینام به بالای موتور منتقل شده، منیفولدهای چدنی جدید اگزوز به موتور چسبانده شده‌اند، رادیاتور برای مدیریت بهتر حرارت ۲۰ میلی‌متر به جلو کشیده شده و فن معمولی ۶۰۰ واتی رانگلر با یک نمونهٔ قوی‌تر ۸۵۰ واتی جایگزین شده است. در این مدل همچنین از جلوپنجرهٔ جریان بالای گلادیاتور هم استفاده شده است.

تیم مهندسی جیپ برای رساندن هوای خنک کافی به پیشرانهٔ ۳۹۲ و همچنین فراهم کردن امکان عبور از آب‌های عمیق، سیستم القای هوای هایدرو گاید را طراحی کرده‌اند. بدین منظور، مهندسان کار را با کاپوت گلادیاتور موهاوی آغاز کردند، قاب غیرکاربردی آن‌را حذف و ورودی هوای روی آن‌را باز کردند. سپس مسیری ایجاد کردند که هوا را جذب می‌کند اما آب را به میزان ۵۷ لیتر در دقیقه جدا می‌کند تا نه در باران سیل‌آسا و نه هنگام حرکت در آب‌های عمیق قطره‌ای آب به بدنهٔ دریچهٔ گاز نرسد. علاوه بر این، مسیر هوای ثانویه‌ای هم در این سیستم تعبیه شده تا در صورت انسداد دریچهٔ روی کاپوت با گِل، یخ یا آشغال، هوای لازم را به پیشرانه برساند. فیلتر هوای ۳۹۲ نیز تقریباً سه برابر از رانگلر معمولی بزرگ‌تر است.

رانگلر ۳۹۲ اما علاوه بر تغییرات زیر کاپوت، از شاسی ارتقاءیافته و تقویت‌شده هم بهره می‌برد. قسمت جلویی این شاسی برای جای دادن پولی میل‌لنگ تغییر شکل داده و دسته‌موتورها هم سفت‌تر شده‌اند. همچنین ازآنجایی‌که این پیشرانهٔ V8 ارتفاع بسیار زیادی دارد، جیپ ارتفاع تعلیق را ۲.۵ سانتی‌متر دیگر نسبت به روبیکان معمولی افزایش داده است تا فضای کافی برای موتور فراهم شود.

به‌منظور حفظ هندسهٔ مناسب تعلیق برای سواری و هندلینگ، پایه‌های تعلیق عقب جابه‌جا شده و حالا بازوی پایینی ۲.۵ سانتی‌متر پایین‌تر و بازوی بالایی ۲.۵ سانتی‌متر بالاتر نصب شده است. دیگر تغییرات تعلیق نیز شامل افزایش ۱۰ درصدی نرخ فنرهای جلو و کاهش ۲۰ درصدی نرخ فنرهای عقب و همین‌طور جایگزینی کمک‌های معمولی روبیکان با نمونه‌های آلومینیومی فاکس ۲.۰ می‌شود. یک آنتی‌رول بار سفت‌تر در عقب نیز به ثبات بیشتر شاسی کمک می‌کند.

نیروی موتور ۶.۴ لیتری از طریق گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک HP75 مذکور به همراه گیربکس کمکی تمام‌وقت با ضریب سنگین ۲.۷۲ به ۱ انجام می‌گیرد. در حالت ۴ Auto، تا ۷۰ درصد از گشتاور به محور عقب منتقل می‌شود اما این تقسیم تا حالت ۵۰/۵۰ متغیر است. در رانگلر ۳۹۲ محور جلوی دانا ۴۴ با ترمزهای بزرگ‌تر مستقیماً از گلادیاتور موهاوی گرفته شده و محور دانا ۴۴ عقب هم از ترمزهای بزرگ‌تر رانگلر ۴xe هیبریدی استفاده می‌کند. ضریب درایو نهایی ۳.۷۳ به ۱ هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های اکسل‌های این جیپ قدرتمند هستند.

اما هیچ مدل خاصی از جیپ بدون ظاهر منحصربه‌فرد کامل نمی‌شود و به همین دلیل برای رانگلر ۳۹۲ تریم‌های برنزی روی قلاب‌های بکسل، نشان‌های ۳۹۲ روی کاپوت و رینگ‌های ۱۷ اینچی منحصربه‌فرد با لاستیک‌های ۳۳ اینچی گودریچ در نظر گرفته شده است. داخل خودرو نیز با تودوزی چرمی تمام مشکی با تریم‌های برنزی و نشان ۳۹۲ دوخته‌شده روی صندلی‌های جلو تزئین شده است.

با تمام کارهایی که جیپ روی رانگلر ۳۹۲ انجام داده، برای اولین تجربهٔ رانندگی با آن بسیار هیجان‌زده بودیم. برای این کار، جیپ در موآب مسیر نسبتاً دشواری را در نظر گرفته بود. این برنامه که از بزرگراه‌ها و جاده‌های خارکی گرفته تا تپه‌های شنی و صخره‌ها را شامل می‌شد، احتمالاً یکی از چالش‌برانگیزترین مسیرها برای معرفی یک خودروی جدید محسوب می‌شود.

با فشردن دکمهٔ استارت، وقتی پیشرانه از طریق دو سر اگزوز غرش می‌کند نمی‌توانید لبخند نزنید. ازآنجایی‌که خودروی آزمایشی فاقد درهای کامل بود، سقف را هم باز کردیم تا کاملاً در سمفونی خشن V8 غوطه‌ور شویم. البته برای کسانی که علاقه‌ای به این صدا ندارند، دکمه‌ای روی داشبورد وجود دارد که فلپ فعال اگزوز را درگیر می‌کند تا خودرو در حالت ساکت قرار گیرد.

روی جاده، این بهترین سواری و هندلینگی است که تا به امروز از رانگلر دیده‌ایم. ۳۹۲ حس جاده‌ای فوق‌العاده‌ای دارد، بسیار راحت است و اصلاً بی‌دقت و شلخته عمل نمی‌کند. وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، ۳۹۲ سرنشینان را طوری به عقب می‌راند که تاکنون در رانگلر تجربه نشده است. همچنین دقیقاً مثل گرند چروکی SRT، گیربکس با فشردن پدال گاز فوق‌العاده هماهنگ است زیرا به شکل چشمگیری معکوس می‌دهد و کاملاً رقص موتور و گیربکس در کنار هم را احساس می‌کنید.

هرچند رانندگی با رانگلر ۳۹۲ روی جاده جذاب است اما اینجا واقعاً جایی نیست که بخواهیم با این خودرو رانندگی کنیم. ۳۹۲ برای اینکه واقعاً خودش را نشان دهد باید خارج از آسفالت باشد. تپه‌های شنی مکان موردعلاقهٔ ما برای آزمایش این ماشین بودند یعنی جایی که گیر افتادن ۳۹۲ در آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسید. مهم نیست شن چقدر عمیق باشد، رانگلر ۳۹۲ از نیروی وحشیانهٔ خود برای جلو رفتن استفاده می‌کند و شن و ماسه‌ها را به آسمان می‌پاشد.

با این ماشین، جاده‌های خاکی به مسیر دریفت تبدیل می‌شوند خصوصاً وقتی حالت Off-Road+ فعال باشد. شاید برای خودرویی با محورهای صلب روی لاستیک‌های آفرود عجیب باشد اما رانگلر ۳۹۲ یک خودروی راننده است. این ماشین به‌قدری خوب تنظیم شده که راننده را ترغیب می‌کند بدون اینکه سیستم‌های کمکی بیش‌ازحد سختگیر برای از بین بردن هیجان وارد عمل شوند، از آن نهایت لذت را ببرد.

رانگلر ۳۹۲ در اولین صعود از صخره در این آزمایش، بهترین خزش ممکن را به نمایش گذاشت و علیرغم عدم تطابق ضریب کرال آن با روبیکان معمولی، V8 بزرگ وظیفهٔ خود را در بالا و پایین رفتن از تپه‌ها به‌خوبی انجام داد. دوربین جلوی خودرو برای دیدن جلوی کاپوت در صعودهای زاویه بالا ویژگی قابل‌تحسینی است و صفحهٔ آفرود جیپ در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ۸.۴ اینچی Uconnect نیز اطلاعات مفیدی را به نمایش درمی‌آورد. سیستم کروز کنترل آفرودی جیپ که سلکت اسپید کنترل نام دارد نیز با پیشرانهٔ بزرگ‌تر بهتر کار می‌کند و می‌توان سرعت را از طریق پدال‌های پشت غربیلک فرمان تنظیم کرد.

به‌طورکلی، رانگلر ۳۹۲ در مسیرهای خشن یک یاور شگفت‌انگیز است. ما معتقدیم که این ماشین فقط در دو چیز می‌تواند از خیلی خوب به عالی تبدیل شود. مورد اول لاستیک‌های ۳۵ اینچی است که در مسیرهای صخره‌ای آرزوی وجود آن‌ها را داشتیم. مورد دوم هم کمک‌های ۲.۰ فاکس هستند که در بزرگراه و با سرعت‌های آهسته تا متوسط در جادهٔ خاکی عالی عمل می‌کنند اما زمانی که به محدودیت سفر چرخ‌های رانگلر نزدیک می‌شویم (Travel در خودروهای آفرودی به مقداری که چرخ‌ها می‌توانند از گلگیرها فاصله بگیرند تا روی زمین بمانند گفته می‌شود) نواقصی در عملکرد این کمک‌ها دیده می‌شود.

با چنین پیشرانهٔ قدرتمندی، این مشکل به‌آسانی می‌تواند راننده را غافلگیر کند و این باعث شد ما کنترل بیشتری روی محدودیت‌های خودرو داشته باشیم. در جلو ما می‌خواهیم شاهد بهبود فشرده‌سازی فنرها باشیم و در عقب هم به کنترل برگشتی بیشتری نیاز داریم؛ بنابراین بهتر است جیپ در چین خودرویی که روی پرفورمنس تمرکز دارد کمک‌ها را بهتر تنظیم کند.

خب بعدازاین همه، نتیجه‌گیری کلی چیست؟ اگر شخصی سنت‌گرا هستید، بهترین‌ها را می‌خواهید، از صدای یک موتور V8 بزرگ لذت می‌برید و به توانایی‌های چشمگیری نیاز دارید، جیپ رانگلر ۳۹۲ مناسب شما است. قیمت پایهٔ این نسخه از ۷۵,۹۹۵ دلار شروع می‌شود که حدود ۲۴ هزار دلار از گران‌ترین رانگلر غیر هشت سیلندر بیشتر است اما وقتی هزینهٔ حدود ۳۰ هزار دلاری تعویض موتور رانگلرهای معمولی با ۶.۴ لیتری همی به‌صورت متفرقه و افترمارکتی را در نظر بگیرید، قیمت نسبتاً مناسبی به نظر می‌رسد. همچنین با این پول، خودرویی کارخانه‌ای با گارانتی کامل خواهید داشت هرچند که بهتر است لاستیک‌های آن با ۳۵ اینچی تعویض و کمک‌های آن ارتقاء داده شوند.

Jeep Wrangler 392 2021
 
Porsche 911
برانکو کجایی!؟ ۲ تا پست پایین تر کمین کردم در آینده نفلت کنم 😁😁😁
محمدرضا
جواب برانکو
توفعلا به پای من تو آفرود برس نمیخواد مارو نفله کنی🤣
M.K karimi
😐😐😐😐😐😐😐😐😐
اینو دیگه به وضوح همه باور دارن که رانگلر تو آفرود یا بهتره بگیم آفرود سنگین یه نصفه پله بالاتر از برانکو قرار داره 😐 ( بحثم کابین و انجین و تعلیق و … نبود چون در خیلی از این موارد برانکو برتری داره ، منظور صرف توان حداکثری آفرود که واقعا چیزی که من دیدم طرفدارای برانکو هم تا حدی زیادی این رو قبول دارن )
Porsche 911
دوست عزیز این شوخی ای بیش نبود و گرنه هم برانکو و هم رانگلر سلاطین آفرود هستن و بعد این دوتا واسه من G wagen با ارزش ترینه
Reza.M
بزانکو کجایی دقیقا کجاااییییی کجایی
کجایی تو ای دل دقیقا کجاییییییی
تعادل
قیمتش بالاست. با این قیمت میشه دو تا آفرودر چینی خرید که دو برابر این قابلیت و هندلینگ و ابهت دارند
new RAMIN
(قیمتش بالاست. با این قیمت میشه دو تا آفرودر چینی خرید که دو برابر این قابلیت و هندلینگ و ابهت دارند)
😐
چین زیاد آفرودر نداره عزیز دل…یه دونه هاوال H9هست یه بایک bj40 یه دونه تانک ۳۰۰ و به تازگی تانک ۵۰۰. بایک bj80 هست. چین زیاد آفرودر نداره…چی میگی برای خودت؟
#اکانت فیک
Clean Energy
هن😐
شاهین
افرودر چینی با موتور چهار سیلندر دو لیتری حتما؟! بیا پایین باباجان بیا پایین
امیر
خدمت شما عرض کنم بفرمایید پایین
ممد ژانگولر
تیتر مقاله خیلی جالبه 😂
دمش گرم کولاک کرده باز
برانکو بعد از رونمایی خیلی سر و صدا کرد ولی الان همه فهمیدن جیپ کجا برانکو کجا
new RAMIN
اقای امیردهقان دستتون درد نکنه لذت بردم
جیپ رانگلر فلسفش آفروده ولی عجیبه که موتورترند به زوایای آفرودی جیپ رانگلر۳۹۲ اشاره نکرد و هیچی نگفت! زوایه حمله ۴۴ و زاویه خروج ۳۷.۵ و زاویه شکست ۲۲ و فاصله از سطح زمین ۲۷سانت و میزان غوطه وری در آب ۸۲ سانتی متر. که واقعا بی نظیره . البته قیمت پایه ۷۵ هزار دلار شروع میشه
خود من نسخه پایه رو ترجیح میدم همون موتور ۶ سیلندر…با قیمت ۳۵هزار دلار.
ولی اگه روزی اینقدر پول داشتم و میخواستم این همه هزینه کنم و آفرودر بخرم، خب دیفندر میگرفتم.
SF90 STRADALE
جیپ رانگلر روبیکان ۳۹۲ : لایک 👍👍
فورد برانکو رپتور : دیسلایک 👎👎
خودم عاشق دوتاشونم و انتخاب یکی کار خیلی سختیه
GT
بنظرم مقایستون اشتباهه، برانکو رپتور که معرفی رسمی نشده، مشخصاتش به‌صورت قطعی معلوم نیست
M.K karimi
فکر نمیکردم طرفدارای رانگلر با این اختلاف بیشتر باشن
البته اینو باید تو چند پست قبلی که مال برانکو رپتور بود هم گذاشت …
Sajjad
رسما دیگه رو دستش نیست
GT
نهایت جذابیت
رنگ قرمز، V8 اتمسفریک همی، ظاهر نمادین، همه جارو😍
Aboaldazl demon
پادشاه آفرود جهان
هیچ آفرودری چه برانکو چه جی کلاس چه دیفندر و غیره
در سطحش نیستن
رانگلر پادشاه سرزمین های ناشناخته
محمدرضا
با g class دیگه شوخی نکن🤣
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
هر وقت رنگلر تونست هم خیلی لوکس باشه و هم خیلی آفرودی اونوقت قابل مقایسن در ضمن g500 4×42 چیز کمی نبودا . اینا قابل مقایسه نیستن چون رنگلر بدون محدودیت ساخته شده در صورتی که بنز باید جوری ساخته میشد که همون لوکس باشه و هم روی جاده راحت باشه
new RAMIN
(هر وقت رنگلر تونست هم خیلی لوکس باشه و هم خیلی آفرودی اونوقت قابل مقایسن)
رنگلر یه برادر ناتی سوپر لوکس داره…!
سقف ستاره ای…صندلی عقب ۴نفری+ صندلی های اجرایی! امکان شخصی سازی زیاد! حتی نسخه ضد گلوله هم قابل سفارشه!امکان سفارش موتور ۵۰۰اسبی یا ۱۰۰۰اسبی! برادر ناتنی رانگلر به علت فاصله از سطح زمین بالاتر نسبت به رانگلر بهتر از اون توانایی آفرود داره!
ممکن بپرسی دارم کدوم ماشینو میگم… منظورم اینه
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5704138a37013bbe44e74f7e/1596761659507-6T3D0FRQM0G53K1RT22S/rezvani-motor-tank-picture.jpg?format=2500w
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5704138a37013bbe44e74f7e/1596761658861-XJ51U2BMWZ0NQSD6JZFV/rezvani-tank-rear-image.jpg?format=2500w
درسته برای جیپ نیست…ولی پلتفرمشون یکیه و نسخه لوکس تره رانگلره.
G کلاس بدم یا…؟!؟
Sina10
فعلا پادشاه رانگلره
وایسید برانکو رپتور بیاد ،
بازی عوض میشه!!!
انصافا تو دنیای خودرو از این رقابتا خوشم میاد
دو طرف دو تا ماشین قوی و عالی و پرسابقه از دو تا شرکت بزرگ ،هر دو شرکتم دارن هزینه و تلاش میکنن
و این به سود طرفدارا و خریدارا و خود شرکت هاست!!
AMG GT R
“برانکو کجایی؟!”
برانکو: بالای سر رانگلر
امیر
تا این مطلب رو دیدم اومدم پایین دیدم موتور ترند بررسی رو انجام داده پس
بی خیالش شدم.
واقعا موتور ترند تعصب زیادی روی جیپ داره من خودم جیپ رو دوست دارم
ولی موتور ترند شورش رو در آورده دیگه هیچ آفرودر دیگه ای رو نمی شناسه.
نه فقط برانکو بلکه بسیاری ماشین های دیگه رو هم خراب کرده.
[email protected]!n
متاسفانه جامعه آفرود ایران مثله تمامی بخش های دیگه جزو بدبخت ترین ها هستن و مجبورن نمونه های چهل سال پیش برانکو و همین جیپ رو استفاده کنن اونم با کلی هزینه سرسام آور و فقط عشقه که باعث میشه حاضر به پرداخت همچین هزینه های گزافی بشی.
نمونه های شش سیلندر(حتی چهار سیلندر) برانکو و جیپ کاملا کافی هستن و این چپوندن موتور هشت سیلندر چیزی جز دردسر و فدا شدن هندلینگ و توانایی آفرود نیست و تنها فایدش وجود یه نمونه کلکسیونی یا وسیله ای برای خودنمایی هست، همونطور که این دوستانه جیره خورم خیلی تلاش کردن این موضوع رو بزرگ جلوه ندن اما بازم تو آخر مقاله اعتراف کردن. هر کنشی واکنشی داره وقتی یه موتور به این حجم و ابعاد میزاری رو یه ماشین با شاسی نردبونی و هیچ تلاشیم برای کنترلش نمی کنی که آخر سر مشتری بازم باید یه هزینه ای کنه تا تعلیق و فنرو تقویت کنه باید قید راحتی، هندلینگ و تعادل رو بزنی. اصولا هم کسانی که با جیپ یا هر آفرودر دیگه ای، واقعا دنبال آفرود سطح بالا باشن به محض دریافت ماشین از نمایندگی چند هزار دلار خرج زیر بندی، فنر، تعلیق، لاستیک و…. می کنن تا هم دوام بالاتر بره و هم تبدیل به یه آفرودره واقعی بشه. حالا یکی مثله فورد خودش پکیج شرکتی میده یکی هم مثله جیپ باید به صورت افترمارکتی تیون کنی. در کل هر دو ماشین کاری که براش ساخته شدنو به بهترین شکل انجام میدن و خوش بحال مالکینشون حالا ما اینجا فقط می تونیم دست و پا بزنیم و نگاه کنیم.
به شخصه امیدوارم هیچ وقت برانکو رو با موتورای حجیم نبینم و همون برانکو رپتور هم نهایت با موتور F-150 رپتور عرضه شه.
(Saeed(peugeot
تیر خلاص جیپ به هرچی تازه به دوران رسیده تو آفرده این ماشین ….
برانکو تو خوبی / ولی صخره هایی و که جیپ بالا میره تو باید فقط از پایین نگاه شون کنی …..
امیرشایان فرازی
کلا آمریکایی ها تو بیشتر ماشین هاشون مثل این و چارجر و چلنجر یا کرایسلر ۳۰۰ srt8 یا جیپ گراند چیروکی ترک هاوک از این موتور ۶.۳ لیتری hemi استفاده می کنن که موتور خوبیه برای بیشتر کار ها مثل سرعتی رفتن ولی بابا یک تغییری توش بدین یعنی چی از سال ۲۰۰۱ از این موتور ها دارن استفاده می کنن ا:
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
ای جانم چه هلویایی.جیپ و تمام
عارف
وای خدا ، قلب ، فکر و جسمم همه با هم درد گرفتند . فکر میکنم اگه برانکو معرفی نمیشد جیپ به این زودیها این غول را معرفی نمیکرد . من هر دو را دوست دارم . بقول دوستمون sf90 نمیشه بین این دو به قطعیت یکی و انتخاب کرد
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari