بدون تردید یکی از مهم ترین محصولات تویوتا، لندکروزر است؛ خودرویی که در سری های مختلف در طول تاریخ تولید شده است و ما در این مقاله تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ را با پیشرانه ۸ سیلندر بررسی می کنیم.
لندکروزر خودرویی است که بسیاری از کسانی که به خودرو علاقه ندارند هم آن را شنیده اند یا می شناسند. یک خودروی شاسی بلند شاسی مستقل و در واقع، یک SUV تمام عیار! به خصوص در موقعیت جغرافیایی ما یعنی خاورمیانه، لندکروزر بیش تر از دیگر شاسی بلندهای دنیا طرف‌دار دارد، چراکه این خودرو آن قدر در شرایط آب و هوایی و جاده ای این منطقه عالی عمل کرده که باعث شده است مردم این منطقه به خصوص اعراب از طرف‌داران پر و پا قرص این شاسی بلند باشند. در ایران هم لندکروزر همیشه طرف‌داران خاص خودش را داشته است، به خصوص تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ همچنان از جمله محصولات پرطرف‌دار، خوش فروش و البته باکیفیت بازار ما محسوب می شود.
ژانویه سال ۱۹۹۸ بود که کمپانی تویوتا سری ۱۰۰ لندکروزر را معرفی کرد. این مدل جایگزین سری ۸۰ ای می شد که به مدت ۸ سال تولیدش ادامه داشت. جالب است بدانید تویوتا تحقیق، طراحی و توسعه سری ۱۰۰ را از سال ۱۹۹۱ آغاز کرده بود و تمام این ها در سال ۱۹۹۸ به ثمره نشست. تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ در ابتدا با دو کد ۱۰۰ و ۱۰۵ به بازار آمد که این دو کد در ظاهر یکی بودند، اما کد ۱۰۵ شاسی، زیربندی و پیشرانه سری ۸۰ را داشت که البته این کد فقط در بازارهای آفریقا، استرالیا، روسیه و آمریکای جنوبی عرضه شد.
 اگر بخواهیم در سری های مختلف لندکروزر در طول تاریخ، مهم ترین‌شان را از نظر طراحی انتخاب کنیم قطعاً به نام تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ می رسیم. شاید در کل طراحی ساده ای را داشته باشیم، اما با مقایسه سری قبل این خودرو (سری ۸۰) و سری بعد از آن (سری ۲۰۰) متوجه می شویم طراحی تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ پلی است از طراحی سنتی تویوتا به طراحی مدرن. اساس طراحی این خودرو بر پایه استانداردها و المان های زیبایی دهه ۹۰ میلادی است، اما اگر امروز هم به این خودرو نگاه کنیم بدون تردید در نظر ما خودرویی زیبا جلوه می کند.  
تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ طول ۴۸۹۰ میلی متر، عرض ۱۹۴۰ میلی متر و ارتفاع ۱۸۹۰ میلی متر را دارد و فاصله محور در این خودرو به ۲۸۵۰ میلی متر می رسد. با این اعداد متوجه می شویم که با یک شاسی بلند بزرگ طرف هستیم که با فاصله محوری زیاد، فضای کابین بسیار بازی دارد. طراحی رینگ، سپر و کاپوت همگی طوری انجام شده اند تا یک جهش را در طراحی تویوتا داشته باشیم و این جهش در شاسی بلند لکسوس یعنی LX هم رقم خورد و با معرفی لندکروزر سری ۱۰۰، لکسوس LX470 هم با تغییراتی عمیق تر از لندکروزر نسبت به نسل قبل معرفی شد تا از این نسل هم لندکروزر و هم همزاد لوکسش یعنی LX یک قدم فراتر رفته باشند و جذاب تر از همیشه به مسیر خود ادامه دهند.
لندکروزر در سری های پیش از ۱۰۰ بیش تر با تمرکز بر قابلیت های آفرودی طراحی شده بود، اما تویوتا با سری ۱۰۰ نشان داد که می تواند زیبایی و حتا لوکس بودن را توأم با قابلیت های آفرودی ارائه دهد. این خودرو با دو نوع طراحی عقب به بازار آمد یکی درِ آمبولانسی در عقب که زاپاس روی آن قرار می گیرد و دیگری درِ دوتکه عقب و بازشونده به سمت بالا. همچنین جایگاه زاپاس یا به صورت متصل در عقب و یا زیر خودرو طراحی شده است.
اگر استانداردهای طراحی در زمان عرضه را در نظر بگیریم باید بگوییم تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ طراحی انقلابی را در داخل دارد. نسبت به سری ۸۰ در لندکروزر سری ۱۰۰ کابینی زیباتر و لوکس تر را می بینیم و حتا با استانداردهای امروز هم این کابین جذابیت های خاص خودش را دارد. کیفیت صندلی ها و کابین راحت از جمله مشخصاتی است که به طور خاص در سری ۱۰۰ دیده می شود و دلیل این راحتی هم تغییر در سیستم تعلیق این خودرو و قرار گرفتن تعلیق مستقل و دوتکه در قسمت جلوست. اما جذاب ترین نکته دوام قطعات داخلی به کاررفته در لندکروزر است که به وضوح حتا در تصاویر این خودرو قابل لمس است. با وجود این که سال هاست از تولید این خودرو می گذرد، اما همچنان در نسخه های داخل بازار ایران می بینیم که قطعات سالم و بی نقص مانده اند.
در تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ نسخه ۸ سیلندر مورد نظر ما تمامی صندلی ها روکش چرمی دارند که با گذشت سال ها و استفاده مکرر باز هم کیفیت خود را حفظ کرده اند. علاوه بر این، سیستم تهویه اتوماتیک در جلو و مستقل در عقب را داریم و در برخی از مدل های این سری سیستم مالتی مدیا با سیستم صوتی حرفه ای دیده می شود. در چراغ های جلو نوربالای زنون به صورت فابریک به کار رفته که باز هم از این نظر این اولین محصول تویوتاست که این قابلیت در آن به کار رفته است.
تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ با پیشرانه ۴٫۵ لیتری ۶ سیلندر اتوماتیک و دستی به بازار ایران عرضه شد. نسخه فول آپشن و قوی تر آن به موتور ۴٫۷ لیتری ۸ سیلندر مجهز بود که به صورت رسمی تنها با گیربکس ۵ دنده اتوماتیک به بازار جهانی عرضه شده است. این نسخه با توجه به سفارش های مختلف و استانداردهای گوناگون ۲۲۸ تا ۲۴۰ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور ۴۱۰ تا ۴۴۵ نیوتن متر را تولید می کند. جالب است بدانید که نسخه ۸ سیلندر لندکروزر اتاق ۱۰۰ از نظر اعداد و ارقام تفاوت خاصی با نسخه ۶ سیلندر ندارد. البته در نسخه ۸ سیلندر به دلیل داشتن تسمه تایم صدا به مراتب کم تر از نسخه ۶ سیلندر است و توزیع گشتاور بالاتری را در این نسخه داریم که باعث می شود شتاب بهتری با گیربکس ۵ سرعته برای این خودرو رقم بخورد.
اگر ابعاد فنی و ارتقای قابلیت های آفرودی مدنظرمان باشد باید بگوییم انقلابی ترین لندکروزر تاریخ اتاق ۸۰ است که در زمان خودش کیفیتی را ارائه می داد که نظیرش را در لندکروزرها ندیده بودیم، اما تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ به دلیل دیگری از سایر لندکروزرهای تاریخ متمایز است؛ این سری از لندکروزر اولین مدلی بود که به پیشرانه ۸ سیلندر تویوتا مجهز می شد که بعداً در لکسوس و سری ۲۰۰ هم مورد استفاده قرار گرفت و اگر بحث مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ها مطرح نبود ممکن بود در سری ۳۰۰ هم این پیشرانه را ببینیم. همچنین تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ اولین لندکروزری است که به سیستم تنظیم ارتفاع هیدرولیکی در جلو و عقب مجهز شده است و قابلیت تغییر ارتفاع و سفت و نرم شدن سواری را دارد. عملکرد هماهنگ سیستم تنظیم ارتفاع و تعلیق در این خودرو باعث می شود با وجود گذر سال ها از تولید این خودرو، همچنان یکی از نرم ترین خودروهای رده خودش به حساب آید.
در تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ نسخه ۸ سیلندر اتوماتیک سیستم کنترل پایداری و هرزگردی هوشمند را داریم که این سیستم در مسیرهای آفرودی بسیار کارآمد است. عملکرد این سیستم به گونه ای است که زمانی که شما در یک مسیر آفرودی گیر کرده اید و یکی از چرخ های شما اصطکاک کافی با سطح را ندارد، این چرخ با ترمز مدیریت می شود تا عملکردی شبیه به دیفلاک رقم بخورد و ماشین بتواند خود را بیرون بکشد. این همان سیستمی است که در نسل بعد با نام کرال کنترل به محصولات تویوتا اضافه شد. البته در برخی مدل های موجود در بازار ایران دیفلاک محور عقب هم در فهرست آپشن های این خودرو دیده می شود.
یکی دیگر از مشخصات مهم فنی در تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ سیستم فوق العاده تمام چرخ محرک یا AWD در این خودروست که تقسیم نیرو بین چرخ ها توسط دیفرانسیل مرکزی به خوبی انجام می گیرد. در این خودرو فاصله محوری نسبت به سری ۸۰ بی تغییر مانده است، اما عرض خودرو بیش تر شده و همین باعث می شود هندلینگ بهتری را در این شاسی بلند ببینیم. علاوه بر این، ستون فرمان برقی شده و پمپ ترمز هیدرو بوستر اضافه شده است تا ترمزگیری قوی تری را در این خودرو داشته باشیم. در قسمت طراحی اشاره کردیم که طراحی تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ پلی از گذشته به آینده است و حالا باید بگوییم حتا در مشخصات فنی هم این داستان را داریم و پلی از تکنولوژی فنی قدیم لندکروزر در سری ۱۰۰ به آینده داریم که همین باعث می شود این اتاق از لندکروزر جذابیت خاص خودش را داشته باشد.
در کنار موارد ذکرشده باید به این موضوع هم اشاره کنیم که تمام این امکانات و مشخصات فنی گفته شده در بالا با بالاترین دوام در تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ دیده می شود و هنوز هم نسخه های کارکرده این خودرو را در بازار می بینیم که از نظر فنی هیچ مشکلی ندارند و همین باعث می شود قیمت این خودرو در نسخه های با کارکرد بالا همچنان بسیار نجومی باشد که البته ممنوعیت واردات هم در این موضوع بی تأثیر نیست.
در حال حاضر، این خودرو در مدل های ۲۰۰۶ یا ۲۰۰۷ در بازه ۱٫۸ تا ۲٫۷ میلیارد قیمت گذاری می شود و رقبای هم‌رده آن میتسوبیشی پاجرو و تویوتا پرادو هستند. البته اگر قابلیت های آفرودی و SUV بودن این خودرو مدنظرتان نباشد می توانید با این قیمت خودروهایی مثل کیا سورنتو ۲۰۱۸، لکسوس NX، ب ام و X1، ب ام و X3 مدل ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و… را خریداری کنید.
البته توجه داشته باشید تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ یکی از خودروهایی است که با توجه به قابلیت های عالی فنی، بسیاری از مالکان در آفرود از آن استفاده می کنند و طبیعتاً در مسیرهای آفرودی امکان آسیب ها و به وجود آمدن مشکلات فنی بیش تر است. پس در هنگام خرید این خودرو می بایست کارشناسی دقیقی روی آن انجام شود، چراکه دوام بالای تویوتا در این مورد می تواند شما را فریب دهد و خودرویی مشکل دار نصیب‌تان شود.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ با پیشرانه ۴٫۵ لیتری شش سیلندر اتوماتیک و دنده ای به بازار ایران عرضه شد. نسخه فول آپشن و قوی تر آن به موتور ۴٫۷ لیتری ۸ سیلندر مجهز بود که به صورت رسمی تنها با گیربکس ۵ دنده اتوماتیک به بازار جهانی عرضه شده است.
این نسخه با توجه به سفارش های مختلف و استانداردهای گوناگون ۲۲۸ تا ۲۴۰ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور ۴۱۰ تا ۴۴۵ نیوتن متر را تولید می کند.
این سری از لندکروزر اولین مدلی بود که به پیشرانه ۸ سیلندر تویوتا مجهز می شد که بعداً در لکسوس و سری ۲۰۰ هم مورد استفاده قرار گرفت و اگر بحث مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ها مطرح نبود ممکن بود در سری ۳۰۰ هم این پیشرانه را ببینیم. همچنین تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ اولین لندکروزری است که به سیستم تنظیم ارتفاع هیدرولیکی در جلو و عقب مجهز شده است و قابلیت تغییر ارتفاع و سفت و نرم شدن سواری را دارد. عملکرد هماهنگ سیستم تنظیم ارتفاع و تعلیق در این خودرو باعث می شود با وجود گذر سال ها از تولید این خودرو، همچنان یکی از نرم ترین خودروهای رده خودش به حساب آید.
یه نکته پلاک رند ماشینه 😂







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]
یه نکته پلاک رند ماشینه 😂






source

توسط autokhabari