در این متن به مفایسه رنو داستر و پژو ۲۰۰۸ مقایسه رنو داستر و پژو ۲۰۰۸ پرداختیم. شرایط بازار خودرو گاه سبب می شود که خودروهایی نا مرتبط، در برابر یکدیگر قرار بگیرند. امروز اگر فردی قصد خرید یک کراس اوور متوسط را داشته باشد، با گزینه های متنوعی در بازار روبرو می شود.
به گزارش وبلاگ خودروچی، اما چنانچه نخواهد به سراغ گزینه های چینی برود، دو راه حل دارد. یا باید از میان نمونه های کارکرده کره ای ها، یک مورد را انتخاب کند، یا اینکه به سراغ فرانسوی های ارزان قیمت برود. فرانسوی های ارزان، محصولاتی هستند که نسبت به رقبای هم کلاس آلمانی و ژاپنی، قیمت پایین تری دارند و بیشتر در دسترس مردم هستند.
محصولات رنو و پژو در این دسته جای می گیرند. پژو ۲۰۰۸، نخستین محصول پسا برجامی پژو در ایران بود که در عمر کوتاه مونتاژ آن در کشورمان، با استقبال بالای خریداران مواجه شد. رنو داستر هم یک کراس اوور فرانسوی دیگر است. خودرویی که بر اساس پلت فرم تندر ۹۰ ساخته شده است و قطعات مشترک زیادی با تندر و ساندرو دارد.
داستر پر فروش ترین کراس اوور ارزان قیمت اروپا است و در کشور ما نیز توانست نظر مثبت بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی را به سمت خود جلب کند. هر چند ماهیت و کلاس این دو خودرو با یکدیگر تفاوت دارد، اما نمونه های کم کارکرد آنها امروز در بازار، تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار می گیرند.
۲۰۰۸ بر روی پلت فرم ۲۰۸ بنا شده است. یک کراس اوور ساب کامپکت جوان پسند که طراحی فانتزی و زیبایی دارد. در نمای جلو، چراغ هایی کشیده با حالت دو تکه را می توان دید که به LED های روزتاب هم مجهز شده اند. جلو پنجره ۲۰۰۸ به شکلی ایستاده است و با قطعات کرومی تزئین شده است. این جلو پنجره کاملا پوزه یک گربه سان را یاد آوری می کند.
سپر اسپرت و عضلانی است و بر روی آن، خطوط تزئینی کرومی هم به چشم می خورند. دو چراغ مه شکن کوچک هم در طرفین سپر جا خوش کرده اند. کاپوت ۲۰۰۸ طول زیادی ندارد و با یک پف طراحی شده است. داستان طراحی داستر کاملا با ۲۰۰۸ تفاوت دارد.
داستر نه یک مینی کراس اوور، بلکه کراس اووری جمع و جور است که بیشتر به شاسی بلندهای واقعی شباهت دارد. در واقع در هنگام مواجه با داستر، آن حس برخورد با یک هاچ بک ارتفاع خورده که در ۲۰۰۸ وجود داشت، در محصول رنو یافت نمی شود.
داستر مورد بحث ما همچون ۲۰۰۸، از نوع فیس لیفت است. چراغ های جلو تقریبا مربعی هستند و جلو پنجره نیز با دو خط کرومی قطور، در حد فاصل چراغ ها طراحی شده است. گرافیک چراغ ها در مدل فیس لیفت اندکی زیباتر به نظر می رسد. ظاهر کلی خودرو همچون تندر، جعبه ای است. سپر جلو طراحی بسیار ساده تری از ۲۰۰۸ دارد و نیمه پایینی آن با فلاپ های پلاسیتکی پوشانده شده است. کاپوت هم بلندتر از ۲۰۰۸ است.
درهای ۲۰۰۸ بزرگ هستند. ارتفاع سقف در قسمت بالای سر سرنشینان عقب، افزایش می یابد. این اختلاف ارتفاع در سقف را می توان امضایی در طراحی خارجی ۲۰۰۸ نامید. دور گلگیرها و پایین درها با فلاپ های بی رنگ محافظت می شوند تا ۲۰۰۸ بیشتر شبیه کراس اوورها شود. رینگ های ۲۰۰۸ به صورت فورج کاری شده دو رنگ هستند و به جذابیت نمای کناری افزوده اند.
آینه ها نیز به شکلی اسپرت، بر روی درها نصب شده اند و از قاب کرومی برای آنها استفاده شده است. چراغ های عقب ۲۰۰۸ را می توان شاهکار طراحان پژو دانست. هندسه و گرافیک این چراغ ها واقعا جذاب است. درب پنجم با انحنا های زیبایی طراحی شده است. سپر عقب ۲۰۰۸ به صورت یک تکه، از جنس فایبر گلاس است و برای محافظت از بدنه، حالتی بیرون زده دارد.
چراغ های دنده عقب و مه شکن عقب متاسفانه در پایین ترین ارتفاع ممکن تعبیه شده اند. نمای عقب داستر به هیچ وجه نمی تواند دلربا باشد. چراغ های عمودی کوچک گرافیک قدیمی اصلا جذاب به نظر نمی آیند. بر روی درب پنجم المان های زیادی به چشم می خورند و نوشته درشت Duster هم در این قسمت چسبانده شده است،
اما طراحی این بخش به طور کلی اقتصادی است و ظرافت ۲۰۰۸ را ندارد. دیفیوزر بزرگ نصب شده بر روی سپر، اندکی از بی روحی نمای عقب کاسته است. اما ای کاش همچون ۲۰۰۸، یک بالچه اسپرت در بالای شیشه عقب داستر نیز وجود داشت و چراغ ترمز هم به روی همین بال انتقال می یافت.
پژو در طراحی داخلی ۲۰۰۸ از الگوی i-Cockpit استفاده کرده است. الگویی که با تقلید از کابین خلبان هواپیما به وجود آمده است. بخش مرکزی داشبورد جلو آمده و دریچه های تهویه و نمایشگر لمسی را در بر می گیرد. پایین این برجستگی، دکمه های سیستم صوتی و تنظیمات تهویه و سایر تجهیزات خودرو قرار دارند که با پس زمینه مشکی پیانویی تزئین شده اند.
فرمان ۲۰۰۸ بسیار کوچک است، اما کاملا اسپرت و خوش دست به نظر می رسد. نشان دهنده های پشت آمپر در ارتفاعی بالا نصب شده اند و طراحی هیجان انگیزی دارند. اهرم ترمز پارک هم از المان های جالب درون کابین است که به اهرم های کابین هواپیما شباهت دارد. پلاستیک های به کار رفته در داشبورد، طرح فیبر کربن دارند.
به سراغ داستر می رویم. داستر فاز دو علاوه بر تغییرات ظاهری، درون کابین هم دستخوش اصلاحات زیادی شده است. داشبورد داستر بر خلاف ۲۰۰۸، طرحی فانتزی و آینده نگر ندارد و کاملا مردانه و خشک طراحی شده است. کنسول مرکزی به شکلی عمودی طراحی شده و دریچه های تهویه هم فرم دایره ای دارند.
هر چند قطعات تزئینی مشکی و کرومی در کابین داستر نیز به چشم می خورند، اما در مجموع فضای داخلی داستر را نمی توان به لوکس و اسپرتی ۲۰۰۸ دانست. محل قرار گیری نمایشگر داستر نیز به خوبی ۲۰۰۸ نیست و خم شدن سر راننده را می طلبد. غربیلک فرمان و دسته دنده بر خلاف پژو، کاملا درشت و زمخت طراحی شده اند. نشان دهنده های پشت آمپر هر چند نسبت به داستر فاز یک، ظاهر اسپرت تری پیدا کرده اند، اما در مقایسه با ۲۰۰۸، جذابیت آنچنانی ندارند. پلاستیک های به کار رفته در ساخت داشبورد کاملا سفت و معمولی به نظر می رسند، هر چند که دوام بالایی دارند.
پژو ۲۰۰۸ با حذف برخی امکانات به ایران آمده است. هر چند که در بخش فنی ایران خودرویی ها جبران کرده اند. مواردی چون سقف شیشه ای و صندلی های چرمی به دلیل اقلیم گرم و خشک ایران، از روی ۲۰۰۸ های تولید کشورمان برداشته شده اند.
اما از آپشن های استاندارد موجود بر روی این کراس اوور اروپایی می توان به ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، صفحه نمایش لمسی ۷٫۰ اینچ، ۶ بلندگو استریو، تنظیم ۶ جهته دستی صندلی های جلو، چراغ های روشنایی روز، مه شکن جلو و عقب، کامپیوتر پیمایش سفر، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه ای، برف پاک کن اتوماتیک، سنسور های پارک عقب، دوربین دید عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها، سنسور نور و سیستم مولتی مدیا اشاره کرد.
رنو داستر نیز کراس اووری اقتصادی و ارزان قیمت در اروپا است. اصولا خودروهای مشترک رنو و داچیا، امکانات چندانی ندارند و داستر نیز از این قاعده مستثنی نیست.
داستر در مدل SE به عنوان تیپ لوکس، با ۲ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، پشت سری های فعال شونده، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه مطبوع دستی تک کاناله، نمایشگر لمسی ۷٫۰ اینچ، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، مه شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی روز، سنسور دنده عقب، سیستم نمایش فشار باد لاستیک ها، دوربین دنده عقب، کامپیوتر مدیریت پیمایش و کروز کنترل به میدان آمده است.
رنو داستر تنها با یک نوع جعبه دنده و موتور وارد ایران شده است. اما داستر را می توان در یکی از دو تیپ دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل، خریداری کرد. مدل مورد نظر ما در این مقایسه، دیفرانسیل جلو است. داستر از پیشرانه ۲٫۰ لیتری تنفس طبیعی برخوردار است. پیشرانه ای که بر روی رنو مگان ۲۰۰۰ هم دیده شده بود. پیشرانه داستر، ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
داستر برای انتقال این قدرت به چرخ های جلو، از گیربکس ۴ سرعته تیپ ترونیک برخوردار است. گیربکسی که هر چند اندکی قدیمی به نظر می رسد، اما تعویض دنده های به موقع و بی صدایی برای داستر انجام می دهد و از آن، خودرویی چالاک می سازد. پژو ۲۰۰۸ با قوی ترین پیشرانه گروه پژو – سیتروئن وارد خط تولید ایران خودرو شده است.
پیشرانه ۱٫۶ لیتری نصب شده بر روی این خودرو، حاصل همکاری PSA با گروه ب ام و است و بازدهی مناسبی دارد. این پیشرانه قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس ۶ دنده اتوماتیک را به این موتور قدرتمند اضافه کنید و در کنار اینها، وزن کمتر و جثه کوچکتر ۲۰۰۸ را هم در نظر داشته باشید تا متوجه شوید که چگونه در کسری از ثانیه، داستر را در گرد و خاک پشت سر خود جا می گذارد.
در بحث کیفیت سواری، هر دو خودرو تقریبا پا به پای یکدیگر حرکت می کنند. داستر به نسبت دیگر کراس اوورهای هم رده، سواری نرم و بی آزاری دارد. داستر از پستی ها و بلندی های جاده، رو سفید بیرون می آید و سیستم تعلیق این خودرو حتی در نسخه های تک دیفرانسیل، به خوبی می تواند در جاده های ناهموار هم حرفی برای گفتن داشته باشد.
۲۰۰۸ نیز به لطف ارتفاع پایین و لاستیک های فاق بلند، سواری حتی نرم تری از داستر دارد که این موضوع به ذات هاچ بک این خودرو باز می گردد. از نظر پایداری، وضعیت ۲۰۰۸ به مراتب بهتر است. چرا که نقطه ثقل کراس اوور پژو از محصول رنو پایین تر است و چسبندگی بهتری را در این خودرو می توان شاهد بود. البته هر دو خودرو به سیستم های پایداری و ایمنی لازم مجهز اند، اما در داستر، همان حس نا خوشایند عدم تعادل که در تندر ۹۰ وجود داشت، بار دیگر تکرار می شود.
مزیت فنی مهم ۲۰۰۸ در مقابل داستر، جعبه فرمان الکتریکی آن است که بسیار از فرمان هیدرولیک داستر نرم تر است و رانندگی با این خودرو را لذت بخش تر می کند. در بحث مصرف سوخت، پیشرانه ۲۰۰۸ به دلیل توربو بودن و حجم کمتر، اقتصادی تر از داستر ظاهر می شود. به گونه ای که اختلاف مصرف ترکیبی دو خودرو به ۱٫۵ لیتر در هر  ۱۰۰ کیلومتر می رسد.
سپهر عظیمی
+ نقاط مثبت: طراحی زیبا و جوان پسند، موتور قدرتمند، شتاب بالا، سواری نرم، هندلینگ مناسب، مصرف سوخت مناسب، خدمات پس از فروش گسترده
– نقاط منفی: کمبود برخی از امکانات رفاهی، قطعات یدکی گران قیمت
+ نقاط مثبت: سواری با کیفیت، استهلاک پایین، توانایی های حرکتی بالا
– نقاط منفی: طراحی ساده و قدیمی، امکانات رفاهی ضعیف







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari