افزایش قیمت محصولات سایپا بهانه ای برای حضور مدیرعامل این گروه در رسانه ملی شد، اما در کنار توضیحاتی که دربار عملکرد مجموعه تحت مدیریتش ارائه کرد نکته بسیار حائز اهمیتی وجود داشت که تا به حال در ایران دیده نشده است؛ عذرخواهی از مردم به دلیل نواقص.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سید جواد سلیمانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن اشاره به برخی عملکردهای سایپا، به دلیل مشکلاتی که به دلیل تأخیر در تحویل خودروها، در برخی از مواقع افت کیفیت که دلیل اصلی آن تحریم است، از مردم عذرخواهی و تأکید کرد: «در آینده ای بسیار نزدیک نقصان ها برطرف و در راستای رضایت تمام مشتریان خود گام خواهیم برداشت.»
هر چند وی به برخی اقدامات و عملکردهای سایپا اشاره کرد، اما اشاره به این مسئله بیش از سایر دستاوردهای فنی و تکنولوژی بار ارزشی و محتوایی دارد. البته در وهله اول بسیاری از مردم، مسئولان، فعالان صنعت خودروسازی و مدیران و معاونان آن ها می دانند که صنعت خودروی کشور دارای نواقص و کاستی هایی است، اما نکته مهم این است که تاکنون مردم به جای توضیح و عذرخواهی شاهد توجیه و یا انداختن توپ در زمین این و آن بودند. هیچ گاه دیده نشده است که مسئول و یا مدیری بابت بروز مشکلات از مردم عذرخواهی کند و عموماً نیز که طلب کار هستند. برخی تنها برای بالادستی های خود حاضر به کرنش هستند و در این میان، نقش و شأن مردم فراموش شده است.»
در واقع، این برای اولین بار است که مدیرعامل یکی از دو قطب اصلی تولید خودرو در ایران با حضور در رسانه ملی عذرخواهی می کند. امری که در ایران مسوبق به سابقه نبوده است و تنها می توان نمونه خارجی برای آن یافت.
بهمن ماه سال ۱۳۸۸ بود که رسانه های خبری مبنی بر عذرخواهی مدیرعامل تویوتا منتشر کردند. در آن هنگام، رسانه های داخلی با پوشش این خبر نوشتند: «آکایو تویودا، رییس شرکت تویوتا روز جمعه در کنفرانس خبری شرکتش با تعظیم در برابر دوربین رسانه‌ها در ژاپن، از مشتریان به خاطر نقص فنی خودروهای تویوتا در پدال گاز عذرخواهی کرد. این حرکت را با رفتار مدیران ایران خودرو خودمان مقایسه کنید!»
«این مرد که تا کمر خم شده و در مقابلِ رسانه های گروهی در حال عذرخواهی است می دانید کیست؟ آکایو تویودا، رییس شرکت تویوتا غول صنعت خودرو سازی دنیا! روز جمعه در کنفرانس خبری شرکتش با تعظیم در برابر دوربین رسانه‌ها در ژاپن، از مشتریان به دلیل نقص فنی خودروهای تویوتا در پدال گاز عذرخواهی کرد. این حرکت را با رفتار مدیران صنعت خودرو خودمان مقایسه کنید.
در واقع، این عذرخواهی زمانی رخ داد که مجله معتبر فوربس در آن سال آکیو تویودا، مدیرعامل شرکت خودروسازی تویوتا موتور ژاپن را بیست و هشتمین مرد قدرتمند جهان معرفی کرده بود.
طی سال های اخیر به رغم مشکلات فراوانی که مصرف کنندگان خودروهای ایرانی با آن ها مواجه بودند نه تنها شاهد عذرخواهی نبودند، بلکه رفتارها و واکنش ها بیش تر از خود محصول آن ها را ناراحت، دل چرکین و عصبی می کرد. با این حال، به نظر می رسد با این رفتار مدیرعامل نارنجی پوشان جاده مخصوص شاهد آغاز حرکت های جدید در این صنعت باشیم، چراکه پذیرش اشتباه اصولاً اولین گام برای ایجاد حرکت به سوی رفع آن به شمار می آید. به نظر می رسد این رفتار و گفتار ناشی از درک وضعیت و توانایی های موجود و میل به پیشرفت باشد. جایی که قرار است در انتهای آن مصرف کننده نهایی بیش ترین سود را کسب کند.
در این خصوص اما نکات دیگری نیز قابل بررسی است که واقعاً تمام آن ها به نوعی تحت تأثیر حرکت اخلاقی سلیمانی قرار می گیرد. هر چند در حال حاضر، بازار خودرو همچنان تشنه خودروهای جدید است و وی نیز از ورود محصولات تازه این شرکت در آینده نزدیک خبر داد. اما همین نکته که وی به نواقص پی برده است و هیچ ابایی از عذرخواهی و اعتراف به آن ها ندارد، از ورود محصولات جدید ارزشمندتر است، چراکه وقتی مدیر ارشد یک سازمان به صراحت از طریق رسانه ملی با میلیون ها بیننده کم و کاستی ها را پذیرفته است و اعلام می کند که به زودی آن ها برطرف خواهند شد، سایر ارکان آن شرکت نیز متوجه می شوند که تنها رفع مشکلات می تواند راهکار نهایی باشد.
به بیان مردم هیچ گاه به یاد ندارند که کسی بابت نواقص و کاستی ها و مشکلاتی که برای آن ها ایجاد شده است از مقام مسئول عذرخواهی شنیده باشند. صنعت خودروسازی هم بخشی از این اقتصاد و کشور است که تاکنون مشکلات بسیاری نیز داشته است. اما کسی شجاعت پذیرش آن را نداشته است. حالا محصول جدید اگر قرار است بیاید، تنوع بیش تر را شاهد باشیم و یا دیگر با افزایش قیمت خودروها همراه نشویم؛ هر یک به نوبه خود قابل اهمیت است. اما بی تردید مهم ترین نکته سخنان سلیمانی در گفت‌وگوی ویژه خبری باز کردن باب شجاعت اخلاقی در سطح کلان مدیریت است که می توان تبدیل به یک فرهنگ شود. فرهنگی که در آن احترام، شعور و اعتماد مردم جدی گرفته می شود. فرهنگی که با پذیرش آن بیماری پذیرفته و تشخیص داده می شود و با فهم آن راه درمان نیز پیدا خواهد شد.
علی طجوزی
پایگاه خبری اسب بخار







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari