تصادف حیوانات با خودروها مشکلی جدی در برخی کشورها است و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را به جوامع و رانندگان تحمیل می‌کند. به منظور یافتن راه‌حلی طبیعی برای این مشکل زیرساختی، تیمی از آکادمی ملی علوم آمریکا PNAS مطالعه‌ای را روی گرگ‌ها انجام دادند. محققان در تحقیقات خود روند منحصربه‌فردی را کشف کردند که نشان می‌داد تصادفات گوزن-خودرو DVC ارتباط مستقیمی با جمعیت گرگ‌ها دارد. البته این مطالعه علمی روی ایالت ویسکانسین آمریکا تمرکز داشته اما داده‌ها را می‌توان برای سایر نقاط جهان نیز در نظر گرفت.

مطالعه PNAS بسیار واضح بوده و گفته می‌شود وجود گرگ باعث کاهش ۲۴ درصدی تصادف گوزن‌ها با خودروها شده و مزیت اقتصادی آن ۶۳ برابر بیشتر از هزینه‌های شکار تائید شده گرگ می‌باشد. این مزیت قابل‌توجه روی اقتصاد می‌تواند باعث نجات جان رانندگان هم شود. در این مطالعه گفته شده در آمریکا حدود ۱ میلیون تصادف گوزن و خودرو در سال رخ می‌دهد که این منجر به جراحت ۲۹ هزار نفر، فوت ۲۰۰ نفر و خسارت اقتصادی حدود ۱۰ میلیارد دلاری می‌شود. چنین زیان هنگفتی روی اقتصاد و جان انسان‌ها نشان دهنده اهمیت کاهش میزان تصادفات گوزن‌ها و خودروها می‌باشد.

خب گرگ‌ها چگونه باعث کاهش تصادفات گوزن‌ها و خودروها می‌شوند؟ بر پایه داده‌های PNAS، کاهش این تصادفات به خاطر کاهش جمعیت ناشی از شکار گرگ‌ها رخ نمی‌دهد بلکه به شکار گوزن‌ها توسط گرگ‌ها ارتباط دارد. گرگ‌ها در زمان شکار گوزن دوست دارند زیرساخت‌های تأسیس شده توسط انسان را دنبال کنند و جاده‌ها به عنوان مسیر تردد کارا استفاده می‌کنند. گوزن از این رفتار گرگ آگاه بوده و به همین خاطر از جاده‌ها دوری می‌کند.

نتیجه این اقدامات اکوسیستم طبیعی متنوع‌تر به همراه احتمال کمتر تصادفات گوزن‌ها با خودروهاست. واضح است که همه آماده پذیرایی از گله‌های بزرگ گرگ‌ها نیستند اما در محیط‌های روستایی و خارج شهری واضح است که حضور شکارچیان رأس هرم غذایی تأثیرات مثبت زیادی دارد.
ABOLFAZL.RAHMANI
تورو خدا من رو به شوتی و ماشین باز نشناسید من رو یک کاربر تازه وارد بشناسید و اگر حتی یک بدی از من دیدید بهم بگید تا دیگه کامنت نزارم
حلالیت می‌طلبم ولی خدایی بعضی از مطالب علمی رو که می‌نویسم شما هم لایک میکنید
ممنون میشم گذشته رو فراموش کنید
اینو چند جا میزارم تا همه ببینند لطفا کینه ای نباشید تنها اگر یک اشتباه کردم بگید تا از سایت برم
فقط یک فرصت دیگه بدید لطفا
فکر کنید تا حالا دامنت نزاشتم قول میدم دیگه توهین نکنم
ولی اگه کامنت گزاشتم بخاطر اتفاقات گذشته دیس بارون نکنید و فکر کنید تازه اومدم به سایت اگه بخشیدید تو نظرات بنویسید و لطفا به بقیه هم باید و راضی شون کنید
دیگه کامنت توهین آمیز نمیزارم
لطفا آقا مسعود و آقا روحانی من رو ببخشید و آقایی که عکس اسکلت داری لطفا دیگه به من نگو شوتی و ماشین باز چی میشه که فکر کنی کاربر تازه وارد هستم ؟
بخشش صفت بزرگ مردان است
اوایل چون در یک سایتی بودم که نمیدونستم مطالبش اشتباهه برا همین میگفت بلد نیستی دیگه فهمیدم اشتباهه
Wolfsßurg
😐یبار نوشتی برادر میدونیم ناراحت نشو…😂
MC20
ABOLFAZL.RAHMANI به خاطر رفتار خودته . . . اسمت دیگه به این چیزا در رفته . . . قبلا هم گفتم بازم میگم . . . از ترور شخصیت دیگران متنفرم که متاسفانه تو این کار رو با اون مسعود بنده خدا کردی و با چند نفر دیگه . . . دل اون کاربر مسعود بنده خدا رو شکستی . . . هرچند بعدش من رفتم از اون کاربر مسعود دلجویی کردم . . . ولی فکر کنم فایده ای نداشت . . . دلش شکسته بود ، دیگه . . . حتی جواب من رو هم نداد . . . فکر کنم باید از اون حلالیت بطلبی . . . الانم اگه عذاب وجدان داری برا همونه . . . اگر نداری هم که . . . پس داری نقش بازی میکنی . . . قبلا هم گفتم با داشتن عکس توو گوشی و توهین به دیگران ماشین باز نمیشی . . . در ضمن ، حداقل توقع از کامنتی که این جا تایید میشه ، اینه که کامل و یا تا قسمتی ، بار علمی داشته باشه . . . اگه کسی کامنت تو رو لایک کرده ، به خاطر اینه که حساب کامنت علمی تو ، از حساب کامنت تحقیر کننده و مخرب تو ، جداست ، هر چند ، هر دو رو ، تو نوشته باشی . . . و دوستان من ( کاربران سایت ) عادل و روشنفکر هستن و این دوتا رو با یک چوب نمی رونن . . . در آخر بگم باید رفتارت رو در عمل بهتر کنی تا این بار اسمت به خوبی در بره . . .
Clean energy (بر باعث بانیش…)
دوست عزیز
مهم نیست، منم زمانی مثل شما بودم (الانم مثلا خیلی خفن نیستم ولی خب بهتر شدم)😑 توی یه پست گفتم سانتاکروز بهتره ۱۹ تا دیس خورد😅 ولی بعدش فهمیدم که چه شعری گفتم!
شما هم همینطور وقتی بیشتر مقاله بخونی بهتر متوجه میشی که واقعیت چطوریه! آدما نیاز به تجربه دارن… و قطعا شما هم روز به روز پخته تر میشی
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
نه برادر من این چه حرفیه ، شما هم خواستین نظرتون و مخالفتتونو بیان کنید ، منتها یکم تو محاسباتتون اشتباه کردید ،مشکلی نداره ، باید سعی کنیم فضا بیشتر دوستانه و علمی باشه تا رقابتی و کل کلی
net
در ایران با اینکه خیلی از گربه ها و سگهای ولگرد و در تصادفات جاده ای میمیرند هنوز خیلی تعدادشون زیاده.دولت و وزارت بهداشت و شهرداریها باید گربه ها و سگهای ولگرد رو جمع اوری کنند تا تعدادشون کم بشه
عاشق پدال
اوه نگو که بارها نزدیک بوده زیر کنم.
جمع کنه صدای یه سری سلبریتی بی خاصیت چاق در میاد.
نه دولت و شهرداری پول داره جمع کنه نه این سلبریتی های بی خاصیت چاقال میزارن.
و دقیقا همون ادما از اینور میگن چرا سگ و گربه تو خیابونه؟ و از اینور نمیزارن جمع بشه.
و توقعشون اینه مردم از شکمشون بزنن خرج سگ و گربه های خیابونی رو بدن.
دلیلشونم اینه تو غرب مردم سگ و گربه دارن . یکی نیست بگه تو غرب ادما نگهداری میکنن. تو خیابون سگ و گربه نیست.
تو اکثر کشورای اروپایی مثل اسپانیا المان هلند سوئیس لهستان تا چند سال پیش شما حتی میتونستی سگ و گربه های خیابونی رو شکار کنی چون قانونی بود. الان تو خیلی از کشورای اروپایی هنوز قانونیه خیلیا شکار میکنن لاشه رو تحویل شهرداری میدن پولشو میگیرن.
حالا این سلبریتیهای خپل ساکتن . این چیزا رو نمیگن
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
درستش اینه که حیوونای ولگرد رو ببرن به یه مکانی که ازشون مواظبت بشه ، نه بکشنشون و نه ول بزارنشون ولی حتی همچین طرحی چون پول میخواد دولت گردن نمیگیره
تعادل
این دیگه چه جورشه؟
اصلا شتاب خوبی نداره!
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari