بهبود شرایط اقتصادی در پسابرجام باعث مهار تورم و کنترل قیمت خودرو در بازار شده و بساط روشهای مخربی همچون قرعهکشی برچیده میشود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از دنیای اقتصاد: در آن صورت عرصه برای جولان نظام دلالی تنگ میشود؛ چرا که نرخ کارخانه و بازار به هم نزدیک میشود. از طرف دیگر هزینههای تولید در خودروسازی از آن نظر که تامین قطعه با قیمت پایینتر و در زمان کوتاهتر میسر میشود، کاهش مییابد و قیمت کارخانهای خودرو نیز متناسب با آن پایین میآید.
یعنی همزمان قیمت در کارخانه و بازار رو به کاهش مینهد؛ اتفاقی که در سال ۹۶ تجربه شده است. اما باز هم تاکید میکنم این اتفاقات با برجام شروع میشود؛ ولی پایداری آن به نحوه عمل سیاستگذار خودرویی کشور بستگی دارد. با توجه به غیبت آمریکاییها در مذاکرات برجام و بهویژه تعلل دولت بایدن در بازگشت به برجام به نظر نمیرسد حتی اگر تحریمها رفع شود تجربهای مشابه سال ۹۶ تکرار شود؛ چراکه جمهوریخواهان به صراحت اعلام کردهاند که درصورت احیای مجدد برجام درصورت در اختیار گرفتن دولت در دوره بعدی بازهم اقدامی مشابه ترامپ را درباره برجام صورت خواهند داد.
این تهدید جمهوریخواهان میتواند هر نوع سرمایهگذاری مشترک در خودروسازی کشور را با تهدید مواجه سازد؛ چنانچه فرانسویها تاکید کردهاند که حتی با وجود برجام حاضر به پذیرش ریسک سرمایهگذاری در ایران نیستند. از سوی دیگر مقامات کشورمان نیز شرایط ویژهای را برای توقف فعالیتهای غنیسازی مطرح کردهاند که از جمله آن رفع همه تحریمهای آمریکایی بدون پیششرط و تضمین آن که دیگر آمریکاییها در هیچ دورهای به ترک برجام دست نخواهند زد و بهعلاوه تضمین اروپاییها نسبت به اینکه در هیچ شرایطی با آمریکاییها در ترک برجام یا اعمال تحریمها علیه جمهوری اسلامی معاونت و مشارکت نخواهند کرد نیز از جمله دیگر شروط ایران برای توقف غنیسازی مطابق برجام است.
با این همه شرط و شروط دو طرفه احیای مجدد برجام کمی سخت به نظر میرسد. بنابراین صنعت خودروی کشور باید مسیری بدون برجام و با وجود تحریم را برای توسعه خود پیشبینی کند.
در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]
