زندگی شهرنشینی باعث شده برای حملونقل، بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنیم و همین امر در نهایت منجر به افزایش تخلفات رانندگی و جریمههای رانندگی نیز میشود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از اول فارس؛ در پی تغییر شرایط اقتصادی و با توجه به قانون دو برابر شدن میزان جریمههای رانندگی در صورت عدم پرداخت، وضعیتی پیش آمده که بسیاری از افراد توانایی تسویه سریع جریمههای رانندگی خود را ندارند، اما این موضوع با پرداخت اقساطی جرایم رانندگی امکانپذیر شده است.
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا، شرایط تقسیط جرایم رانندگی خودروهای دارای بیش از یک میلیون تومان خلافی را تشریح کرده و اظهار داشت: «برابر قانون، خودروهای دارای جریمه بیشتر از یک میلیون تومان باید توسط پلیس راهور توقیف و به پارکینگ هدایت شوند که در حال حاضر بیش از ۸۱ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو به همین دلیل توقیف هستند.»
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به ماده ۴۷ قانون محاسبات کشور مبنی بر دادن مهلت به افراد دارای دیون دولتی اشاره و تصریح کرد: «برای کمک به رانندگانی که خودروهایشان به دلیل خلافی بالای یک میلیون تومان در پارکینگها توقیف هستند، طرح اجرای تقسیط جرایم به مرحله اجرا در خواهد آمد.»
بعد از انتشار این خبر در خروجی خبرگزاریها، رانندگان وسائط نقلیه بخصوص مالکانی که خودروهایشان در پارکینگ توقیف بود، برایشان این سوال مطرح شد که چطور و چگونه میتوانند از طرح تقسیطی جرایم خودرو بهرهمند شوند.
سرهنگ احمد کرمی اسد رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا، در پاسخ به دغدغههای شهروندان مبنی بر چگونگی استفاده از طرح اقساطی جرایم خودروها اظهار داشت: «خودروهایی را که جرایم رانندگی آنها به بیش از یک میلیون تومان میرسد در وهله اول به دو دسته تقسیم میکنیم؛ دسته اول خودروهایی که توقیف شده و در پارکینگ هستند و دسته دوم خودورهایی که هنوز توقیف نشده و آزادانه به تردد خود ادامه میدهند.»
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا درخصوص شرایط تقسیط جرایم خودروهایی که هنوز توقیف نشدهاند، اعلام کرد: «مالکان این دسته از خودروها باید به سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کرده و در قسمت استعلام جرایم راهنمایی و رانندگی، گزینه پرداخت موردی یا مرحلهای را انتخاب کنند؛ با کلیک در این مرحله صورت وضعیت تخلف پلاک خودرو خود را مشاهده میکنند.»
وی گفت: «بعد از مشاهده صورت وضعیت تخلف، مالک میتواند بر اساس توانمندی مالی، هر تعداد از تخلفات را که مایل است انتخاب کرده و با تعریف شناسه قبض و شناسه پرداخت که برای هر ردیف تخلف در سایت تعریف شده است، نسبت به پرداخت آن اقدام کند؛ البته باید مالکان در وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت دقت کامل داشته باشند تا حتما به کسر تخلفات منجر شود.»
سرهنگ کرمی اسد در پاسخ به این سوال که اگر شناسهها اشتباه وارد شود آیا مبلغ پرداخت شده عودت داده میشود یا نه، گفت: «اگر شناسهها اشتباه وارد شود، مبلغ پول عودت داده میشود، اما فرایند طولانی را در پی دارد؛ پس بهتر است رانندگان در وارد کردن این دو شناسه دقت لازم را لحاظ کنند.»
این مقام ارشد پلیس راهور در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی از نظر پرداخت میزان مبالغ یا تعداد تخلف برای این دسته از خودروها که هنوز توقیف نشدهاند وجود دارد یا خیر اعلام کرد: «برای خودروهایی که هنوز توقیف نشده و به پارکینگ نرفتهاند محدودیتی قائل نیستیم، اما مالکان این دسته از خودروها باید بدانند که مبالغ پرداختی جرایمشان باید به گونهای باشد که مبلغ جریمه خودرو به زیر یک میلیون تومان کاهش یابد تا اگر به واسطه تخلفی از سوی پلیس متوقف شدند به دلیل داشتن جرایم بالای یک میلیون تومان خودرویشان توقیف نشود؛ اگرچه باید این دسته از خودروها به مقررات پایبندی بیشتری داشته باشند.»
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا در خصوص خودروهایی که به دلیل خلاقی بالا توقیف شده و در پارکینگ هستند، اظهار داشت: «مالک خودرو باید با مدارک هویتی و مالکیتی خودرو به ستاد ترخیصی که در پشت قبض پارکینگ درج شده، مراجعه کرده و فرایند ترخیص وسیله نقلیه خود را انجام دهد.»
سرهنگ کرمیاسد با تاکید بر این مطلب که تسهیلات در نظر گرفته شده صرفا برای تقسیط جرایم رانندگی است، اعلام کرد: «بعد از کنترل مدارک هویتی و مالکیتی توسط مامور راهور مستقر در ستاد ترخیص، در صورت احراز شرایط ترخیص، بعد از اخذ تعهد از مالک خودرو در قبال پرداخت اقساطی جرایم حداکثر ظرف مدت یکسال، نسبت به ترخیص خودرو اقدام میشود. بعد از اخذ این تعهد است که خودرو در اختیار مالک قرار خواهد گرفت.»
سرهنگ کرمیاسد در پاسخ به این سوال که آیا در مرحله ترخیص خودرو باید پولی واریز شود یا نه، اعلام کرد: «در مرحله اول برای ترخیص خودرو، اجباری به واریز وجه یا پرداخت اقساط نیست؛ البته این بسته به توانایی مالی مالک دارد که اگر بخواهد میتواند مبلغی را برای پرداخت اقساط خودرو خود بپردازد، ولی در کل هیچ اجباری به واریز قسط در این مرحله نیست و خودرو بعد از اخذ تعهد بلافاصله ترخیص میشود.»
این مقام ارشد راهور ناجا به الصاق مهر شکایت بر روی شناسنامه مالکیت این دسته از وسایل نقلیه اشاره و اعلام کرد: «در این مرحله بر روی شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یک مهر شکایت درج میشود این مهر شکایت، ضمانت اجرایی است برای آنکه مالک در مدتی که تعهد داده است؛ اقساط جرایم را پرداخت کند.»
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا درباره اینکه آیا خودرویی که شناسنامهاش ممهور به این مهر شده را میتوان فروخت یا نه، اعلام کرد: «درج این مهر بر روی شناسنامه خودرو به معنای ممنوعیت خرید و فروش خودرو در مدت مذکور است مگر آنکه مالک خودرو در زمان فروش خودرو نسبت به پرداخت کل جرایم اقدام کند.»
سرهنگ کرمیاسد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه کدام خودروهای توقیفی شرایط اقساطی شدن جرایم را دارند، تصریح کرد: «خودروهای توقیفی باید فاقد هرگونه شکایت قضایی باشند؛ در سن فرسودگی نبوده و دارای بیش از ۴۰ درصد جرایم حادثهساز از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، صحبت با تلفن همراه و مواردی که شامل نمره منفی میشوند، نباشند.»
وی به تبصره ۸ قانون رسیدگی به تخلفات خودروها اشاره و اظهار داشت: «بنابراین تبصره خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان جرایم معوقه دارند، پس از اعلام پلیس یک ماه فرصت پرداخت دارند در غیر این صورت توقیف میشوند.»
همچنین شایان ذکر است که طرح تقسیط جرایم رانندگی شامل همه وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت، خودروهای سبک، کامیون، اتوبوس و… میشود.
در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]
