چپ کردن ماشین , اتفاقی بسیار ناخوشایند است برای تمام کسانی که خودرو دارند . هم خطر جانی دارد و هم قیمت خودرو به شدت دچار افت میشود .
خلاصه کلام وقتی خودرویی چپ میشود تماما به صاحب ماشین و سرنشینان ضرر میزند .
در این مقاله میخواهیم بدانیم به چه دلایلی خودرو چپ میکند تا به درستی از این اتفاق جلوگیری کنیم .
وقتی خودرو چپ میکند همانطور که در بالا اشاره شد , میتواند خطرات جبرانناپذیری برای تمامی سرنشینان خودرو داشته باشد و خاطرهای بد را برای سرنشینان ایجاد کند .
اما اگر بخواهیم جدای از مسایل فنی از لحاظ مالی بررسی کنیم , چپ شدن ماشین میتواند باعث افت شدید قیمت خودرو شود .
وقتی که به صافکار مراجعه کنید و سقف و ستون و شاسیها دستکاری شود به صورت کامل از قیمت خودرو کم خواهد شد و برای فروش به مشکل خواهید خورد .
هشداربه کسانی که هیچ اطلاعی از خودرو ندارند .
افرادی هستند که خودروهای چپی را میخرند و سقف و ستون را عوض میکنند و به عنوان خودروی خوب به افراد ناشی و ناآگاه در امور خودرو میفروشند .
پس توصیه میکنیم حتما با یک آدم خبره برای خرید خودرو اقدام کنید .
ناگفته نماند در تمام دنیا خودروهای اینچنینی از دور خارج شده و مچاله میشوند برای ذوب .
چپ شدن ماشین دلایل بسیار زیادی دارد , اما در اینجا ۶ علت اصلی این اتفاق را بررسی میکنیم .
اولین علت چپ کردن ماشین , ترکیدن لاستیک است که می تواند بدترین نوع از چپ شدن ماشین باشد .
اصولا تمامی رانندگان در سرعتهای بالا دچار این حادثه میشوند که در اکثر خودروهای چپ شده این علت را میتوان به خوبی مشاهده کرد .
یعنی تمامی رانندگان میگویند : سرعتم زیاد بود وقتی لاستیک ترکید , نتوانستم خودرو را کنترل کنم , منحرف شد و چپ کردم .
توصیه میکنیم همیشه با سرعت مطمئنه برانید تا دچار این قبیل حوادث نشوید .
گیر کردن فرمان و شکستن جعبه فرمان , یعنی چه ؟
وقتی فرمان گیر میکند و جعبه فرمان میشکند , فرمان در حالت درجهای و زاویه گرفتار میشود و دیگر نمیتوان فرمان را چرخاند .
در این حالت وقتی فرمان قفل میکند خودرو سریعا زاویه گرفته یا به خودرویی دیگر برخورد می کند یا چپ میشود .
چپ کردن ماشین در این شرایط را میتوان در دسته حداقلها قرار داد . اما برای جلوگیری از این اتفاق حتما ماهی یکبار روغن هیدرولیک فرمان را چک کنید تا تمام نشده باشد .
بیایید تصور کنیم در سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر در حال رانندگی هستید که ناگهان چالهای بسیار بزرگ در راه میبینید یا خودرویی مستقیما از روبهروی شما وارد راه میشود و شما می خواهید سریعا تغییر زاویه دهید .
وقتی ترمز نمیکنید و فرمان را با زاویهای بسیار تند میچرخانید , وضعیت زاویهای خودرو فورا دچار تغییرات استاتیکی شده و نقطه ثقل خودرو تغییر میکند .
در این حالت خودرو به مرحله چپ شدگی رسیده و کنترل دیگر از دست خارج میشود .
با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی هستید که کمک فنرهای خودرویی که تا لحظاتی پیش سالم بودند ناگهان میشکنند .
اصولا در این مواقع یک کمک فنر میشکند . اما…
اگر کمک فنرهای شما ضربدری و همزمان بشکند با اینکه ضرر زیادی دیدهاید اما شانس آوردهاید . همینطور اگر کمک فنرهای ردیف عرضی بشکنند باز هم توانستهاید از چپ کردن ماشین قسر در بروید .
اما … اگر کمک فنر به صورت طولی بشکند , یعنی یکی از عقب و یکی از جلو , خودرو دچار تغییر زاویه نقطهای در مرکز ثقل شده و سریعا چپ میکند .
البته اگر سرعتتان بسیار زیاد باشد … .
بیایید تصور کنیم در یک راه در حال رانندگی هستید که یک رمپ یا روپ را مشاهده میکنید و میخواهید دور زده و بپیچید .
در این حالت اگر سرعتتان ۱۰۰ کیلومتر باشد و زاویه به صورت استاندارد ۳۵ درجه باشد در پهنای پیچ و شما سرعتتان را به ۶۰ برسانید میتوانید با کلی زحمت خودرو را از چپ شدن نجات دهید .
اما اگر سرعتتان از ۱۰۰ به ۷۰ رسیده باشد باید آماده چپ کردن ماشین باشید .
پس حواستان را در سر پیچها به خوبی جمع کنید .
اصلی ترین دلیل بعد از ترکیدن لاستیکها در راهها دقیقا همین نکته است .
وقتی سرعتتان زیاد یا متوسط باشد و در راه لغزنده یا یخبندان در حال حرکت باشید حتی اگر ترمز حرفه ای ABS هم داشته باشید باز هم میتواند باعث ایجاد خطرات بسیار زیادی برای شما باشد .
در این حالت راننده فورا ترمز کرده و خودرو در راه سر میخورد و راننده از ترسش فرمان را چپ و راست می کند . در این حین زاویه مرکزی و ثقل خودرو تغییر کرده و خودرو فورا چپ میکند .
تنها خودروی غیرنظامی که حتی اگر بخواهید چپش کنید هم چپ نمیشود , ژیان است . البته ما در ایران این نام را بر روی محصول شرکت سیتروئن گذاشتیم .
این خودرو فرانسوی بوده و به هیچ وجه چپ نمیشود زیرا دارای ساسپنشن بسیار خاص در خودرو میباشد .
نقطه ثقل در این ماشین در شرایط خاص فورا تغییر می کند .