رنو تلیسمان سدان لوکس کمپانی رنو است که از مهر ۹۵ توسط نگین خودرو به ایران آمد و تبدیل به یکی از محبوب ترین سدان های وارداتی بازار ایران شد.
تلیسمان سدان متوسط و نیمه لوکس کمپانی رنو است که در سگمنت D سدان های اروپا قرار می گیرد. از جمله ویژگی های این سگمنت داشتن فضای کافی برای استفاده خانواده و داشتن امکاناتی نسبتاً لوکس است و همین ویژگی هاست که رنو تلیسمان را به انتخابی منطقی در این رده تبدیل می کند. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و پس از آن، فیس لیفت این خودرو به همراه نسخه واگن آن برای اروپا معرفی شد؛ اما این مدل رنو طول عمر زیادی نخواهد داشت و براساس گزارش هایی که از رنو منتشر شده است، گویا تولید این خودرو به زودی متوقف می شود و نسل بعدی‌ای برای تلیسمان نخواهیم دید.
دلیل این توقف تولید هزینه های تولید بالا برای این خودروست و همچنین باید در نظر داشت که در مقایسه با کراس اوورها، بازار داغی برای سدانی همچون تلیسمان نداریم و همین باعث می شود تولید آن برای رنو به صرفه نباشد. در ادامه، رنو تلیسمان بازار ایران را از همه نظر بررسی می کنیم.
حتما ببینید : تست و بررسی رنو تلیسمان در فرانسه توسط اسب بخار
طراحی و تولید رنو تلیسمان دقیقاً با انقلاب در سبک طراحی های رنو مصادف شد و پس از آن تمام مدل های رنو چهره جذاب تری به خود گرفتند. درست زمانی که خودروهای رنو ظاهری خسته کننده پیدا کرده بودند، این کمپانی تصمیم گرفت سبک جدیدی را در طراحی تلیسمان و کولئوس جدید به کار گیرد. رنو تلیسمان در سبد محصولات رنو جایگزین لتیتود یا همان سفران شد و قرار بود از همه نظر از این خودرو بهتر باشد و در نهایت، همین اتفاق هم افتاد. در قسمت جلو اولین نکته نشان بزرگ رنو است که بزرگ تر از قبل در وسط قرار گرفته و جلوپنجره به خطوط افقی کرومی مزین شده است. چراغ های Cشکل را در این خودرو می بینیم که در طراحی کولئوس هم به کار رفته است و هنوز هم این نوع طراحی چراغ امضای طراحی رنو در خودروها محسوب می شود. نکته دیگری که در مورد طراحی وجود دارد، طراحی برجسته کاپوت و گلگیرهاست که باعث شده خودرو پهن تر و البته قدرتمندتر به نظر برسد.
در نمای عقب و کنار طراحی نسبتاً ساده تری را در این سدان می بینیم، اما همچنان در این دو قسمت هم برآمدگی در بدنه دیده می شود که خودرو را پهن تر کرده و پایداری بیش تری را در ظاهر این خودرو القا کرده است. چراغ های عقب هم سبک طراحی های جدید رنو در آن سال ها را دارند و به صورت دوتکه تا وسط درِ صندوق عقب کشیده شده اند. رینگ های ۱۸ اینچی با طراحی جدید از دیگر نمادهای خاص در تلیسمان است و در مجموع، می توان گفت این سدان نیمه لوکس فرانسوی ظاهر زیبا و قابل قبولی دارد و به خصوص در بازار ایران ظاهری جذاب تر از دیگر رقبا را در رنو تلیسمان می بینیم.
در کابین تلیسمان همانند بدنه به روزرسانی هایی جدید را می بینیم و در این قسمت هم تلیسمان نسبت به محصولات قبلی رنو مثل سفران متمایز می شود. روکش چرم داخلی، طراحی دورنگ تریم به همراه سیستم نورپردازی داخلی باعث می شود کابین جذابی داشته باشیم. میزان نوآورانه بودن طراحی در کابین به مراتب کم‌تر از طراحی بدنه است، اما به هر ترتیب، نسبت به دیگر طراحی های قبلی رنو، در این خودرو طراحی به روزتر شده است. کابین تلیسمان های E3 بازار ایران با سبک طراحی مشابه به نسخه Initiale Paris در کره جنوبی و کارخانه رنو سامسونگ ساخته شده اند.
در بازار ایران تلیسمان با تیپ E3 شناخته می شود که البته تیپ E3 در دو نسخه به بازار ایران آمده است و بسیاری این نکته را نمی دانند. رنو تلیسمان E3 با مدل ۲۰۱۶ و نیمه اول ۲۰۱۷، یک قطعه مهم را نسبت به نمونه های نیمه دوم ۲۰۱۷ به بعد کم دارد. آن قطعه دوربین پشت آینه میانی است که کار رادار و اسکن جاده را بر عهده دارد. با آغاز سال ۱۳۹۶، سفارش گذاری های رنو پارس و نگین خودرو برای تلیسمان تغییر کرد و از میانه تابستان همان سال، این سدان نیمه لوکس فرانسوی با یک آپشن بیش تر در اختیار مشتریان قرار گرفت، اما تیپ بندی این خودرو تغییر نکرد و شرکت عرضه کننده همچنان رنو تلیسمان را با تیپ E3 در اختیار مشتریان می گذاشت.
در رنو تلیسمان بازار ایران، که با تیپ E3 شناخته می شود، امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ۶ ایربگ ۱۰ نقطه ای، حالت های مختلف رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروزکنترل، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سنسور نور، سنسور باران، سقف پانورامیک، ماساژور صندلی و حافظه صندلی راننده، گرم‌کن و سردکن صندلی های جلو، هدآپ، ترمز پارک برقی، سیستم کمکی پارک، سنسور نقطه کور، سیستم صوتی Bose، سیستم اطلاعات سرگرمی ۷ اینچی در وسط و جلوآمپر نیمه دیجیتال را دارد. با این فهرست طویل آپشن ها می توان نتیجه گرفت رنو تلیسمان یک سدان فول آپشن است که هر آن چه از یک خودرو در ایران بخواهید را به شما ارائه می دهد.
در نسخه های تلیسمان E3 نیمه دوم ۲۰۱۷، نوربالای اتوماتیک به صورت استاندارد فعال است و مشتریان می توانند با مراجعه به نمایندگی ها، امکاناتی مانند رادار خطی و رادار تابلوخوان را بر روی خودروی خود فعال کنند. همچنین این امکان فراهم است که با هزینه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی، سیستم تعلیق متغیر الکتریکی بر روی تلیسمان های بازار ایران به صورت استاندارد نصب شود. این سیستم تعلیق به سنسورهایی در بخش کمک فنرها مجهز است که براساس حالت رانندگی تنظیم شده، و میزان نرمی و یا خشکی سواری تلیسمان را تنظیم می کند.
البته رنو تلیسمان در نسخه کم آپشنی موسوم به E2 هم به بازار ایران آمد، اما فروش این نسخه به قدری پایین بود که نگین خودرو سفارش گذاری این نسخه را متوقف کرد. رنو تلیسمان E2 تفاوت فنی با نمونه E3 ندارد. اما در ظاهر و امکانات تفاوت هایی را بین این دو می بینیم. رنو تلیسمان E2 برخلاف نمونه E3 فاقد رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچ تراش خورده است و از رینگ آلومینیومی ساده و کوچک تر در آن استفاده شده است. همچنین کاسه چراغ جلوی E2، فاقد فناوری LED است و بنابراین از عدسی ساده در چراغ ها استفاده شده و به راحتی می توان این نکته را متوجه شد. از سویی، برخی نمونه های تلیسمان E2 فاقد سقف پانورامیک هستند و سقف ساده فلزی در آن ها دیده می شود. نبود نمایشگر عمودی معروف رنو در این نسخه هم از اصلی ترین تفاوت های کابین E2 و E3 به حساب می آید و در تلیسمان E2، از نمایشگر لمسی کوچک و افقی استفاده شده است.
رنو تلیسمان مجهز به پیشرانه ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر را دارد. قدرت این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود. با این قدرت و گشتاور شتابگیری تلیسمان در ۷٫۶ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت را در این سدان لوکس فرانسوی می بینیم.
با این مشخصات باید گفت تلیسمان عملکرد فنی بسیار خوبی را ثبت می کند و مصرف سوخت این سدان هم حدود ۶٫۱ لیتر به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر است. گرچه سواری این سدان به خصوص در عقب کمی خشک است و کوبش های زیادی را در عقب حس می کنیم و پیشرانه توربو به همراه گیربکس دوکلاچه داستان های مربوط به خودش را در هر خودرویی دارد، اما در مجموع، رنو تلیسمان سدانی به نسبت لوکس با امکاناتی کامل است که جایگاه ویژه ای در بازار ایران دارد.
تلیسمان های بازار ایران توسط کارخانه رنو سامسونگ ساخته می شوند و مشخصاتی مشابه به نسخه های سری SM دارند. اما بخش قابل توجهی از تلیسمان های بازار اروپا، توسط کارخانه رنو در فرانسه تولید می شوند. نسخه فول آپشن رنو تلیسمان ساخت سایت Douai فرانسه به قابلیت فرمان پذیری چرخ های عقب (۴Control)، چراغ شوی، کروز کنترل هوشمند، سیستم تعلیق الکتریکی قابل تنظیم، تریم داخلی سری Initiale Paris، رادار خطی و تابلوخوان مجهز است.
در بازار ایران رقبای اصلی رنو تلیسمان کیا اپتیما JF، هیوندای سوناتا LF، پژو ۵۰۸، DS5 LS و فولکس واگت پاسات هستند که از نظر آپشن، تلیسمان خودروی سرتری نسبت به همه رقباست. اما از نظر فنی و قیمت می توان گفت انتخاب کمی مشکل می شود. امروز رنو تلیسمان در نسخه صفرکیلومتر ۲۰۱۸ یک میلیارد و نهصد میلیون تومان قیمت گذاری می شود. البته با بودجه ای در حدود یک و نیم میلیارد تومان می توان نسخه سالم از تیپ E3 رنو تلیسمان را خریداری کرد. با این قیمت می بینیم که قیمت این خودرو از رقبای کره ای و پژو ۵۰۸ بالاتر است و در رده ای پایین تر از پاسات قرار می گیرد. این دیگر بسته به سلیقه و نوع دید فنی شماست که در این رده چه خودرویی را انتخاب کنید.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
تلیسمان مجهز به پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوشارژ با توان تولید نهایت قدرت ۱۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر را است.
در رنو تلیسمان بازار ایران که با تیپ E3 شناخته می شود امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ۶ ایربگ ۱۰ نقطه ای، حالت های مختلف رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروزکنترل، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سنسور نور، سنسور باران، سقف پانورامیک، ماساژور صندلی و حافظه صندلی راننده، گرم‌کن و سردکن صندلی های جلو، هدآپ، ترمز پارک برقی، سیستم کمکی پارک، سنسور نقطه کور، سیستم صوتی Bose، سیستم اطلاعات سرگرمی ۷ اینچی در وسط و جلوآمپر نیمه دیجیتال را دارد.
در بازار ایران رقبای اصلی رنو تلیسمان کیا اپتیما JF، هیوندای سوناتا LF، پژو ۵۰۸، DS5 LS و فولکس واگن پاسات هستند.







در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari