به نظر می رسد پس از سه بار، این بار دولت به نیابت از حکمرانی اقتصادی کشور قصد دارد به طور جدی از خودروهای لوکس مالیات اخذ کند، اما آیا مالیات از خودروهای لوکس، کسب درآمد از تصمیمات اشتباه نیست؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس اعلام رییس سازمان امور مالیاتی کشور، بیش از ۵۵۰ هزار خودرو لوکس مشمول پرداخت مالیات شدند. این خودروها باید ۵ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.
به گفته داوود منظور، سازمان امور مالیاتی به دارندگان خودروهای لوکسی که ارزش آن ها بالای یک میلیارد تومان است، پیامک ارسال خواهد کرد. ضمن این که، اطلاعات ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو سواری و دوکابین دریافت شده است. قانون اخذ مالیات از خودروهای لوکس نیز به صورت پلکانی و طبق فرمول زیر اجرا می‌شود:
این خبر زمانی رسانه های شد که نظرها به سوی دیگر بود. در واقع، متولیان کسب مالیات از خودروهای لوکس زمان مناسبی را برای انتشار این خبر انتخاب کرده باشد. یعنی درست زمانی که تمام حواس ها متوجه وین و جاده مخصوص بود. چرا ارزش و تاثیر گذاری آن ها به شدت شامل دربرگیری بیش تری است. بنابراین طبیعی بوده و هست که افراد بیش تری به این موضوعات توجه کنند. به خصوص این که نتیجه حاصل هر کدام از این وقایع می تواند تأثیر مستقیمی بر زندگی و سفره های مردم داشته باشد.
 البته اخذ مالیات از خودرو در بسیاری از کشورها مرسوم است، اما هم تعریف خودروی لوکس و هم نوع مالیاتی که اخذ می کنند متفاوت است. یعنی کسانی که مالیات پرداخت می کنند می دانند که چرا و برای چه مالیات می دهند و این مالیات ها در چه اموری مصرف می شود. اما به نظر می رسد در جامعه به شدت طبقاتی شده امروز ایران، تعمدی برای استفاده از این قانون وجود دارد، چراکه بسیاری از افرادی که در دهک های پایین درآمدی قرار دارند شاید از شنیدن نام این خودرو احساس کنند که اندکی از حقوق از دست رفته شان در حال محقق شدن است. اما آیا واقعیت نیز می تواند پشت برخی نام ها و عنوان های پنهان بماند؟ آیا شجاعت این وجود دارد که به جای نشان دادن آدرس کاخ سفید، سری به تصمیم ها و نظریه های اقتصادی بزنند که مسبب وضعیت امروز هستند؟ در هر چند اخذ مالیات بر خودرو یا از خودرو در بسیاری کشورها عادی است، اما آیا تعریفی که در ایران از خودروهای لوکس ارائه شده نیز عادی است و واقع ما در شرایط عادی هستیم.
با این حال، پس از سه سال متوالی که در لایحه بودجه برای درآمدهای حاصل از اخذ مالیات بر خودروهای لوکس ردیف دیده است، آن گونه که از شواهد برمی‌آید این بار دولت مُصّر به اجرای آن است. به بیان ساده، دولت از این محل می خواهد کسب درآمد کند. سازمان متولی این امر نیز کارهای اطلاعاتی جمع آوری داده های مورد نیاز را انجام داده و آماده اجرا و برخورد با متخلفان احتمالی است.
آیا واقعاً بسیاری از خودروهایی که مشمول مالیات خواهند شد، واقعاً لوکس هستند؟ شاید بی آن که خودشان بدانند تقدیرشان یک دهه پیش رقم خورد. جایی که باز هم سیاست هیچ هماهنگی و اعتنا و نظری به اقتصاد نداشت. به بیان ساده، لوکس شدن زمانی در پیشانی‌نوشت آن درج شد که تحریم ها کاغذ پاره خوانده شدند، اما کسی می تواند بگوید که تحریم ها بر اقتصاد ایران بی تأثیر بوده است؟ این یک بخش ماجراست که اقتصاد ایران و در این جا به طور مشخص صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار داد. برجام و خروج از برجام توسط آمریکا و ترس طرف های تجاری اش نیز در حکم ریختن آب سرد بر پیکر صنعت خودرو بود. البته پیش از آن نیز دولت روحانی دانسته و یا ندانسته به بهانه ای از جمله کم بود ارز، با ممنوعیت واردات خودرو، این بخش از بازار را به سمتی سوق داد که بسیاری از برندها و خودروهای موجود در خواب هم نمی دیدند که ملقب به دریافت صفت تجملی لوکس شوند. اما تقدیر با نام دیگر بی تدبیری و کوتاه نگری کاری کرد که اقتصاد ایران وارد دوران سخت و طاقت فرسایی شد.
قیمت ارز به شکل سرسام آوری بالا رفت، شرکای خودروساز از ایران خارج شدند. نوسان های اقتصادی و کاهش قدرت پول باعث شد مردم به سمت بازارهایی بروند که بتوانند در آن ارزش دارایی های خود را حفظ کنند. در این شرایط عدم تعادل عرضه و تقاضا تنها یک علت از علل گرانی خودرو بود. در بازاری که قیمت پراید به بالای ۱۰۰ میلیون تومان پرواز کند، طبیعی است خودرویی که تا دیروز در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قرار داشت به کلاس های بالای قیمتی صعود کند. اما مشخص نیست که چرا دولت و تصمیم گیرندگان به جای این که دنبال راه چاره ای برای درست کردن خرابی های اقتصادی دولت های مختلف داشته باشند، به دنبال کسب درآمد از آن هستند؟
این در حالی است که باید به برخی پرسش ها به مردم پاسخ  بدهند؛ با کسانی که مسبب به وجود آوردن این وضعیت شده اند چه برخوردی شده است؟ آیا اصلاً آن ها بازخواست شده اند؟ آیا اصلاً نیاز به پاسخ‌گویی در خود دیده اند یا آن ها نیز مانند بابک زنجانی خود را بسیجی اقتصاد می دانند؟
به بیان بسیار ساده، در این مورد به جای تأکید و تمرکز بر گرفتن مالیات از خودروهای لوکس و پنهان شدن پشت عنوان های فریبنده، باید افرادی تنبیه شوند که مسبب وضعیت امروزی هستند.
در واقع، گرفتن ماهی مالیات از آب گل آلود خودروهای لوکس، تشویق بیش تر برای خرابکاران اقتصادی است. این نشان می دهد که برخی مسئولان می توانند با استفاده از جایگاه و مقام خود بدون آن که نیاز به پاسخ‌گویی به مردم داشته باشند، هر چه می خواهند انجام بدهند و هیچ کس هم به آن ها نگوید بالای چشم‌تان ابروست. به بیان ساده و واضح، زندگی و نان و جان و سفره مردم ابزاری برای آزمون و خطای سیاست‌مداران شده است. این مالیات هم یکی از این بازی هاست.
علی طجوزی
پایگاه خبری اسب بخار







در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari