«اکونومیست» پیش‌بینی کرد فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از همه‌گیری کرونا (۲۰۱۹) بازنخواهد گشت.
به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، همچنین بزرگ‌ترین رخداد سال ۲۰۲۲ رشد تولید خودروهای برقی خواهد بود؛ به‌طوری‌که همراه با افزایش تقاضا، حدود ۹درصد از فروش خودروهای جدید در این سال متعلق به برقی‌ها خواهد بود که نسبت به سهم ۴درصدی سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد داشت.
مجله اکونومیست در ویژه‌نامه سال نوی خود به تحلیل وضع خودروسازی جهان در سال‌جاری پرداخته و روند بازار را نیز در ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده است. حالا که کمتر از دو هفته از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی می‌گذرد، پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های مختلف از سرنوشت خودرو در این سال، حکایت از تداوم و البته کمرنگ‌ترشدن بحران ریزتراشه‌ها و ادامه روند صعودی قیمت دارد. ازآن‌سو تولید و فروش خودروهای برقی و هیبریدی نیز همچنان بر مدار صعود خواهد بود و این یعنی، خودروهای بنزینی و دیزلی کمتری تولید می‌شود.
طبق پیش‌بینی مجله اکونومیست، هرچند فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از همه‌گیری آن در سال ۲۰۱۹ باز نخواهد گشت، اما اولا میزان فروش این خودروها تا ۶‌درصد و مدل‌های تجاری تا ۷‌درصد بالا خواهد رفت و ثانیا خودروهای برقی نیز به روند روبه‌رشد خود ادامه خواهند داد. به عبارت بهتر، پیش‌بینی می‌شود صنعت و بازار خودروی جهان روزهای بهتری را در ۲۰۲۲ تجربه کنند، زیرا دو ابرچالش پاندمی کرونا و کمبود ریزتراشه‌ها، در سال‌جاری کمرنگ‌تر خواهد شد.

پیش از آنکه به تحلیل اوضاع صنعت و بازار خودرو در سال میلادی جاری بپردازیم، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در خودروسازی جهان در ۲۰۲۱، سالی که هرچند اثر همه‌گیری کرونا در خودروسازی کمرنگ‌تر از ۲۰۲۰ شد، اما این صنعت در گرداب پاندمی ریزتراشه‌ها گرفتار آمد.
بدون تردید اصلی‌ترین چالش خودروسازی جهان در ۲۰۲۱، بروز بحران ریزتراشه‌ها (قطعات نیمه هادی) بود که سبب شد خطوط تولید خودروسازان در سراسر جهان در مقاطعی متوقف و انبارهایشان پر از محصولات ناقص شود. طی این سال‌ها استفاده از قطعات موردنظر در خودروها به دلیل مجهزتر شدن، به شدت افزایش یافته و طی سال میلادی گذشته عرضه در مقابل تقاضا کم آورد و خودروسازان گرفتار شدند. طبق آخرین آمار، چند‌میلیون دستگاه خودروی کمتری در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ به تولید رسیده که دلیل اصلی آن همین بحران ریزتراشه‌ها بود.

این بحران علاوه بر اینکه تحویل خودرو به مشتریان را به تعویق انداخت، قیمت‌ها را نیز بالا برد، چه در بازار محصولات صفر کیلومتر و چه در دست دوم‌ها. با وجود این ابرچالش اما خودروسازی جهان توانست تا حد قابل‌توجهی از گرداب پاندمی کرونا فاصله بگیرد، به نحوی که در سال گذشته میلادی به واسطه واکسیناسیون گسترده علیه این ویروس مرگبار، کمتر خبر از تعطیلی خطوط تولید و قرنطینه کشورها به گوش رسید. در سال ۲۰۲۰ که پاندمی کرونا رفته‌رفته اوج گرفت، بسیاری از خطوط تولید خودرو و قطعات در سرتاسر دنیا تعطیل شد، موضوعی که تولید را کاهشی کرد و فروش آنلاین را گسترش داد. حالا اما اوضاع بسیار بهتر از قبل شده و می‌توان ادعا کرد خودروسازی تا حد بسیار زیادی از ابرچالش کرونا عبور کرده است.
در سال‌جاری میلادی اما اهتمام خودروسازان به طراحی و تولید محصولات برقی و هیبریدی نیز بیشتر خواهد شد تا این خودروها سهم بالاتری را از بازار به خود اختصاص بدهند. حتی برخی خودروسازانی که پیش‌تر چندان موافق موج جهانی برقی‌سازی صنعت خودرو نبودند، خبر از سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه دادند، از جمله تویوتا موتورز ژاپن. این شرکت پیش‌تر چندان با قافله جهانی برقی‌سازی همراه نبود، اما اخبار منتشره از سرمایه‌گذاری‌های جدید تویوتا، نشان از آینده برقی خودروساز ژاپنی دارد.
اما طبق پیش‌بینی مجله اکونومیست، هرچند بحران ریزتراشه‌ها در خودروسازی همچنان طی سال‌جاری ادامه می‌یابد، با این حال به نظر می‌رسد تولید و فروش در سطح بهتری نسبت به ۲۰۲۱ قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی خودروسازان بزرگ نیز این است که این ابرچالش در سال میلادی آینده رفع خواهد شد، اما اثر آن بر تولید، کمتر از ۲۰۲۱ است. به گزارش گروه بین‌الملل «دنیای‌اقتصاد»، اکونومیست پیش‌بینی کرده که اروپای شرقی رکورد بیشترین جبران فروش را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص خواهد داد و قاره آمریکا نیز با فاصله کمی پس از آن قرار خواهد گرفت.
بازارهای آسیایی هم که زمینه کمتری برای بهبود در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند، به آرامی پیشروی خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود که نیمی از فروش جهانی خودرو در سال میلادی جاری را این بازارها به خود اختصاص بدهند. از سوی دیگر اما با شدت گرفتن جنگ تکنولوژیک میان آمریکا و چین، کمبود ریزتراشه‌ها همچنان به عنوان مانعی بر سر راه تولید عمل خواهد کرد، به عبارت بهتر، با وجود کمرنگ‌تر شدن اثر ابرچالش ریزتراشه‌ها در خودروسازی، شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند از تمام ظرفیت تولیدشان استفاده کنند و این موضوع منجر به تداوم افزایش قیمت محصولات و ترافیک انبارهایشان می‌شود.

در واقع به نظر می‌رسد تعادل لازم بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی خودرو طی سال ۲۰۲۲ ایجاد نخواهد شد، بنابراین منحنی قیمت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. ازآنجاکه افزایش قیمت خودروهای نو در بازار دست دوم‌ها نیز اثر می‌گذارد، این مدل خودروها نیز روزهای گران‌تری را نسبت به ۲۰۲۱ سپری خواهند کرد.
مساله دیگر که آن نیز از تبعات تداوم بحران ریزتراشه‌ها محسوب می‌شود، ادامه دپوی خودروها در پارکینگ خودروسازان به دلیل نقص قطعه است. در سال گذشته خودروسازان مجبور شدند بخشی از محصولات خود را به دلیل کمبود ریزتراشه‌ها دپو کرده یا حتی به صورت ناقص و با حذف برخی آپشن‌ها تحویل مشتریان دهند. احتمال دارد که این ماجرا طی سال میلادی جاری کمرنگ‌تر از ۲۰۲۱ باشد، اما بعید به نظر می‌رسد خاتمه یابد.
 

تمامی حقوق این سایت متعلق به میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

source

توسط autokhabari