یاماها گرند فیلانو یک اسکوتر شهری با طرح کلاسیک است که از سال ۱۳۹۹ توسط نیرو موتور پا به بازار ایران گذاشته است.
در چند سال گذشته بازار اسکوترها در ایران داغ بوده است و بسیاری از نشان های تجاری محصولات مختلفی را در این دسته موتورسیکلت ها به بازار کشور معرفی کرده اند. در این بین، اسکوترهای کلاسیک نیز محبوبیت بالایی را داشته اند و حال می بینیم که نشان یاماها با گرند فیلانو پا به جاده های ایران گذاشته است.
در این محتوا به سراغ تست و بررسی یاماها گرند فیلانو در جایگاه یک اسکوتر کلاسیک اما هیبریدی (هایبرید) رفته ایم که توسط شرکت نیرو موتور عرضه می شود.
همکاری شرکت نیرو موتور و یاماها سبب شد مونتاژ گرند فیلانو در جایگاه یک موتورسیکلت اسکوتر هیبریدی با مدل ۱۳۹۹ در ایران آغاز شود. تا امروز، گرند فیلانو با دو تیپ ساده و فول آپشن به بازار معرفی شده است که چندان تفاوت خاصی را در بحث ظاهری ندارند و قوای محرکه شان هم یکسان است. در حال حاضر، می توان در بازار آزاد نسخه های مختلف و کارکرده یاماها گرند فیلانو را با مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ خریداری کرد. باید به این نکته هم اشاره کرد که نیرو موتور همچنان تولید و عرضه گرند فیلانو را ادامه می دهد و مشتریان می توانند برای خرید نسخه های صفرکیلومتر این اسکوتر شهری نیز اقدام کنند.
همان طور که اشاره شد، یاماها گرند فیلانو یک اسکوتر شهری است و در جایگاه یک موتورسیکلت با طراحی کلاسیک به حساب می آید. در حال حاضر، می توان اسکوترهای شهری را با سبک های طراحی به‌روز و ارگونومی های جدید خریداری کرد، اما همچنان نسخه های با طراحی کلاسیک در میان اسکوترها، با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه هستند و بدیهی است که گرند فلانو هم از این بازار فروش عقب نمانده است.
با نگاهی به ظاهر این اسکوتر شهری یاماها متوجه می شویم که طراحان این نشان ژاپنی، همچنان اصول یک اسکوتر کلاسیک را در این محصول مدرن رعایت کرده اند. سینی جلوی گرندفلانو و قاب دسته و چراغ جلو از قاعده اسکوترهای کلاسیک پیروی می کنند، اما می بینیم که سبک طراحی کاسه چراغ و خطوط به کاررفته در کروم کاری مرکز سینی جلو، جلوه ای جذاب را به گرند فیلانو داده است. همچنین در نمای کناری و عقب نیز با موتورسیکلت شهری و کلاسیکی طرف هستیم که با خطوط ملایم روی بدنه سعی دارد ترکیبی از حس نوستالژی و مدرن را به مشتریان بدهد. در نمای عقب یاماها گرند فیلانو کاسه چراغ هایی را می بینیم که خطوط نور آن ها شکلی جدید و جذاب دارند و می توانند به طور کامل ظاهری مدرن را به این اسکوتر شهری القا کنند.
در بخش کلاستر (جلوآمپر) روی دسته می بینیم که از ترکیب عقربه آنالوگ برای سرعت و نشانگر دیجیتال برای اطلاعات باک، باتری و… استفاده شده است. دکمه تنظیمات نمایشگر دیجیتال گرند فیلانو هم دقیقاً بر روی کلاستر قرار دارد و راکب می تواند با فشردن این دکمه، اطلاعات مختلف را بر روی این قطعه ببیند.
در یاماها گرند فیلانو ساده، نمایشگر دیجیتال زیر عقربه سرعت، طرحی سیاه و سفید دارد و چندان جذابیتی را به تصویر نمی کشد، اما در نمونه فول آپشن این اسکوتر شهری از یک نمایشگر رنگی TFT استفاده شده است که می تواند جلوه ای به‌روز را به این این اسکوتر هیبریدی و کلاسیک بدهد.
یاماها گرند فیلانو به یک پیشرانه بنزینی ۱۲۵ سی سی مجهز است که ساختار آن از نوع تک سیلندر، دو سوپاپ چهارزمانه بوده است و ۹٫۵۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۱ نیوتن متر تولید می کند. البته برخی منابع توان این پیشرانه را حدود ۹ اسب بخار و ۹ تا ۱۰ نیوتن متر اعلام کرده اند. برای رسیدن به حداکثر گشتاور و قدرت پیشرانه گرند فیلانو نیاز است به دورهای فراتر از ۵۰۰۰ آر پی ام برسیم که این مسئله در اسکوترهای تک سیلندر و حجم پایین طبیعی است.
بدیهی است که یک موتورسیکلت شهری ۱۱۸ کیلوگرمی با این اعداد خروجی پیشرانه می تواند یک توان حرکتی معمولی را در اختیار راکب بگذارد و شاید در مقایسه عملی با بسیاری از رقبا عقب بماند، اما این جاست که سامانه هیبریدی گرند فیلانو می تواند برگ برنده یاماها برای رقابت با اسکوترهای تا ۱۶۰ سی سی باشد. یاماها گرند فیلانو در کنار این پیشرانه بنزینی، یه یک موتور الکتریکی مجهز است که از یک باتری ۱۲ ولت و ۴ آمپر تغذیه می کند و می تواند هنگام شتابگیری و افزایش دور نقش قابل توجهی را ایفا نماید.
ساختار هیبریدی گرند فیلانو این گونه است که می تواند نیروی هدررفت پیشرانه بنزینی را به توان الکتریکی تبدیل کند و آن را در باتری ذخیره نماید. این نیروی هدررفت بیش تر در ترافیک ها، سرعت های پایین و یا کار کردن پیشرانه در حالت ایستاده به وجود می آید که موتور الکتریکی گرند فیلانو در این شرایط، توان بلااستفاده را به صورت الکتریکی در باتری چهارآمپر ذخیره می کند. حال زمانی که راکب برای شتابگیری و یا رسیدن به سرعت های بالا نیاز به افزایش گشتاور داشته باشد، این موتور الکتریکی از توان ذخیره شده در باتری استفاده می کند و به عنوان یک پیشرانه مکمل وارد عمل می شود. همین اتفاق سبب می شود راکب یاماها گرند فیلانو به نسبت سایر اسکوترهای هم‌رده، در بحث شتابگیری و شیب‌نوردی، قوی تر ظاهر شود و کاستی را در قوای محرکه این اسکتور شهری احساس نکند.
باید توجه داشت که در گرند فیلانو وظیفه اصلی تولید توان حرکتی بر عهده پیشرانه بنزینی است و موتور الکتریکی صرفاً در مواقع مورد نیاز به صورت خودکار وارد عمل می شود و نمی توان به صورت مستقل از توان الکتریکی این اسکوتر شهری استفاده کرد.
انتقال قدرت در گرند فیلانو به وسیله جعبه دنده CVT و با فناوری V-Belt یاماها انجام می شود که عملکرد به نسبت خوبی را دارد. جعبه دنده CVT گرند فیلانو نیز مانند سایر ساختارهای مشابه در اسکوترهای دیگر نیازمند بازدید و نگهداری درست است و معمولاً هر ۵ هزار کیلومتر، یک بازدید و سرویس دوره ای نیاز دارد.
یاماها گرند فیلانو در نسخه فول آپشن به امکانات قابل قبولی مجهز است. استارت بدون کلید، چراغ داخل محفظه بار، بازشو الکتریکی درِ باک و محفظه بار، نمایشگر TFT جلوآمپر، ترمز ABS، ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب، چراغ روز، سامانه استارت/ استاپ و… از جمله امکانات گرند فیلانو فول به حساب می آید و نسخه کم آپشن آن فاقد نمایشگر TFT و استارت بدون کلید است.
در برخی نسخه های گرند فیلانو امکان وجود استارت هندلی نیز وجود دارد و از سویی ساختار استارت آن از نوع هوشمند و یک پارچه با دینام است.
یاماها گرند فیلانو یک اسکوتر شهری است و نباید توقع خاصی از آن در بحث سواری نرم داشت، اما باید گفت که این اسکوتر در بحث راحتی مشابه به محصولاتی از خانواده وسپا عمل می کند و از آن سو، نمی توان راحتی مانند یاماها N-Max را در این موتورسیکلت کلاسیک تجربه کرد. با توجه به فضای پای پیوسته در گرند فیلانو، افرادی با قد کم تر از ۱۷۵ سانتی متر می توانند به راحتی این موتورسیکلت شهری را برانند و حس خوبی را با این اسکوتر داشته باشند. همچنین با توجه به جاپایی های سرنشین عقب که به صورت تاشو در کناره های گرند فیلانو کار شده است، نفر دوم هم می تواند حس خوب و قابل قبولی را بر روی زین این اسکوتر شهری تجربه کند.
با وجود این که پیشرانه گرند فیلانو در نیمه عقبی این اسکوتر و به صورت زاویه ای نصب شده است، اما می بینیم که پایداری و فرمان پذیری این اسکوتر هیبریدی خوب و مناسب بوده است و در بسیاری بخش ها تعادل بیش تری را در این موتورسیکلت یاماها می توان تجربه کرد.
عملکرد ترمزهای گرند فیلانو در شرایط مختلف خوب و مناسب است و با وجود استفاده از ترمز کاسه ای در چرخ عقب، در شرایط اضطراری با مشکل مواجه نمی شویم، اما باید بدانید که این اسکوتر کلاسیک تایرهای کوچکی دارد و در دست اندازهای شهری، می تواند عدم پایداری قابل توجهی را برای راکب ایجاد کند. البته در تمام اسکوترهایی که با رینگ کوچک‌تر از ۱۴ به بازار عرضه می شوند، چنین مشکلی وجود دارد و به دلیل وضعیت نامناسب خیابان های ایران، تا حدی راکبان این دسته از اسکوترها را با چالش مواجه می کنند.
هنگام شتابگیری عملکرد موتور الکتریکی به طور کامل احساس می شود و می توان با گرند فیلانو تجربه قابل قبولی را از توانایی حرکتی یک اسکوتر شهری تجربه کرد. عملکرد جعبه دنده CVT این اسکوتر یاماها هم خوب و مناسب است و در سربالایی ها و یا حالت دو سرنشین، می تواند با کمک موتور الکتریکی، گشتاور خوبی را به چرخ عقب منتقل کند. در کل می توان گفت که یاماها گرند فیلانو در بحث حرکتی می تواند پا به پای اسکوترهای تا ۱۶۰ سی سی حرکت کند و در بحث شروع حرکت هم قوی تر از بسیاری رقبا ظاهر می شود.
یکی دیگر از بخش های جذاب یاماها گرند فیلانو مصرف سوخت این اسکوتر هیبریدی است. با توجه به تست های انجام شده، یاماها گرند فیلانو در حالت بهینه حدود ۰٫۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند و در حالت رانندگی معمولی و تا حدی پرشتاب، مصرف سوخت کم تر از ۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت. گرند فیلانو یک باک بنزین ۳٫۵ لیتری دارد و در یک استفاده عادی می تواند با هر باک حدود ۲۱۰ کیلومتر مسافت را بپیماید.
فضای کاربردی زیر زین یاماها گرندفیلانو تا حدی مناسب تر از برخی رقباست و ۳۰ لیتر حجم کاربردی را در اختیار راکب قرار می دهد. این ویژگی سبب می شود در کنار امکان گذاشتن کلاه در این محفظه، تجهیزات دیگری مانند قفل و… به راحتی در زیر زین جا شوند.
۱- سواری به نسبت نرم
۲- امکانات خوب و قابل قبول
۳- فضای بار مناسب زیر صندلی
۴- شتاب خوب
۵- کشش مناسب با دو سرنشین
۶- مصرف سوخت مناسب
۱- قیمت به نسبت بالا برای یک اسکوتر
۲- تایرها و رینگ های کوچک با توجه به شرایط خیابان های ایران
۳- نبود دانش تعمیرات گسترده برای موتورسیکلت های هیبرید
۴- قطعات گران تزئینی بدنه
۵- عدم گستردگی شبکه خدمات پس از فروش در سراسر کشور
گرند فیلانو به یک پیشرانه بنزینی ۱۲۵ سی سی مجهز است که ساختار آن از نوع تک سیلندر، دو سوپاپ چهارزمانه بوده است و ۹٫۵۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۱ نیوتن متر تولید می کند.
در حال حاضر می توان نسخه های کارکرده یاماها گرند فیلانو را با قیمتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. همچنین در نسخه های صفر کیلومتر قیمت این اسکوتر هیبریدی حدود ۱۱۰ تا ۱۳۵ میلیون تومان است.
یاماها گرند فیلانو در نسخه فول آپشن به امکانات قابل قبولی مجهز است. استارت بدون کلید، چراغ داخل محفظه بار، بازشو الکتریکی درِ باک و محفظه بار، نمایشگر TFT جلوآمپر، ترمز ABS، ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب، چراغ روز، سامانه استارت/ استاپ و… از جمله امکانات گرند فیلانو فول به حساب می آید و نسخه کم آپشن آن فاقد نمایشگر TFT و استارت بدون کلید است.
حسین دلاور
پایگاه خبری اسب بخار







در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari