در این مقاله به بررسی ۷ علت که باعث می شود خودروی ما استارت نخورد، پرداخته ایم. اگر شما هم با این مشکل روبرو شده اید خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از اخبار رسمی: روشن نشدن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه رانندگان حتی برای یک بار هم که شده با آن مواجه شده اند. اکثر افرادی که بلافاصله پس از برخورد با این مشکل رایج مواجه می شوند به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند.اما استارت نخوردن خودرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.
وقتی ماشین روشن نمی شود اولین چیزی که در ماشین به ذهن راننده می رسد باتری است. باتری جزء مصرفی خودرو است و مانند بسیاری از قطعات دیگر تاریخ انقضا دارد. عمر باتری معمولا دو سال است. البته عوامل متعددی وجود دارد که بر نحوه عملکرد دینام در طول عمر باتری تأثیر می گذارد. توجه داشته باشید که در صورت خراب شدن باتری خودرو روشن نمی شود. اما باتری را خودسرانه تعویض نکنید. ابتدا به تعمیرگاه بروید تا تعمیرکار ایراد را بررسی کند و اگر باتری بود آن را تعویض کنید.
استارت یکی از پرکاربردترین قطعات و مهمترین قطعه در خودرو برای روشن کردن خودرو می باشد. استارت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در هماهنگی با یکدیگر، دنده FlyWheel خودرو را درگیر کرده و آوانس جرقه را از طریق سنسور میل لنگ به کامپیوتر گزارش می دهند. استارت زغال سنگ، اتوماتیک، آرمیچر، چرخ دنده، چنگال، بوش و پوسته بیرونی اجزای استارت هستند. هنگامی که درایور روشن می شود، برق از طریق باتری به استارت می رسد. زغال را به آرمیچر برسانید، آرمیچر دنده را می چرخاند و ماشین روشن می شود. اگر استارت شما از کار بیفتد، این فرآیند منبع تغذیه مختل می شود. بنابراین این مشکل دلیل روشن نشدن ماشین شماست.
شاید بپرسید دینام ماشین چه ربطی به راه اندازی ماشین دارد؟ دینام باتری را شارژ می کند. اگر دینام باتری را شارژ نکند و یا در فرآیند شارژ مشکلی ایجاد شود، باتری دشارژ می شود. خالی شدن باتری دلیل روشن نشدن خودرو است و از قضا یکی از شایع ترین دلایل آن است.
اجزای دینام از زغال ، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، یاتاقان و پوسته تشکیل شده است. این قطعات با هم کار می کنند تا باتری را شارژ کنند. اگر یکی از این قطعات به درستی کار نکند، باتری شارژ می شود.
برای شروع به یک سوئیچ نیاز دارید. مجموعه سوئیچ از یک مغزی کلید و چندین رشته سیم تشکیل شده است. مغز سوئیچ از سه حالت بسته یا خاموش، کلید باز و استارت تشکیل شده است. عملکرد سوئیچ بسته است و اقدام خاصی انجام نمی شود. در حالت سوئیچ باز، برق به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزای موتور می رسد. آخرین مرحله راه اندازی این است که ولتاژ مثبت ۱۲ ولت از سوییچ فقط به طور خودکار به استارت می رسد و ماشین استارت می زند. در صورت وجود ایراد در کلید، سوئیچ یا سیم کشی، خودرو روشن نمی شود.
یکی از دلایل روشن نشدن خودرو معیوب بودن سوئیچ است. اگر می خواهید بدانید که آیا مشکل از سوئیچ است، سوئیچ را باز بگذارید و در حالت استارت کامل نباشید. اگر باتری سالم است و چراغ های هشدار روشن نمی شوند، سوئیچ مشکل دارد.
خودروها معمولا دارای چندین جعبه فیوز مجزا هستند. وقتی کاپوت را بالا می برید یکی از این جعبه فیوزهای خودرو را در سمت راست بالای موتور مشاهده می کنید که حاوی فیوزهای زیادی است و جعبه فیوز دیگر در نزدیکی ECU یا کامپیوتر مرکزی خودرو قرار دارد. جعبه فیوز بعدی نیز داخل اتاق است، معمولاً زیر فرمان سمت چپ در داشبورد.
اغلب سوختن جعبه فیوز یا حداقل یکی از فیوزهای آن یا شل شدن اتصالات آن می تواند عملکرد بخشی از خودرو را مختل کند. حال اگر یکی از فیوزها به استارت خودرو وصل شود برق به استارت نرسیده و این قطعه کار نمی کند. تعویض فیوز کار سختی نیست اما عیب یابی فیوز مربوطه و بررسی سلامت آن کاری تخصصی است و باید توسط مکانیک انجام شود.
پمپ بنزین خودرو نیز مانند سایر قطعات به مرور زمان فرسوده و خراب می شود. با سوختن این قطعه بنزین مورد نیاز برای احتراق به موتور نمی رسد و خودرو روشن نمی شود. در این شرایط ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود. در این صورت توصیه می شود برای بررسی وضعیت با یک متخصص تماس بگیرید، اما اگر اطلاعات اولیه ای در مورد خودروی خود دارید و با قطعات موتور آشنا هستید، می توانید با انجام تست از آسیب دیدن پمپ بنزین خودرو خود مطمئن شوید.
برای تست سلامت پمپ بنزین در مرحله اول سوئیچ را بچرخانید و ماشین را در حالت آماده برای استارت قرار دهید، در این صورت اگر کمی دقت کنید صدای خاص پمپ بنزین را از زیر می شنوید. صندلی عقب برای چند ثانیه اگر صدایی از پمپ بنزین شما نمی آید، سوئیچ را ببندید و کاپوت را باز کنید، سپس شلنگ بنزین را از پشت ریل بنزین جدا کرده و در بطری قرار دهید. سپس سوئیچ را بچرخانید و شروع کنید. اگر پمپ بنزین شما سالم است، بنزین باید از طریق شیلنگ در بطری ریخته شود. 







در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari