امروز می بینیم که این همه سرمایه های دولت و مردم که به پای خودروسازی ریخته شده است، متأسفانه نتیجه مورد نظر را نداده است و خودروسازان با زیان های انباشته و بحران مواجه شده اند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از جهان نیوز: این روزها شاهد انتقادات گسترده به وضعیت خودروسازی کشور هستیم. صنعت خودروسازی سال ها مورد حمایت دولت قرار گرفته است و مردم نیز سال هاست که همه محدودیت ها را به جان خریده اند و منتظر اقدامات اساسی هستند تا در این حوزه نیز کشورمان در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.
به طور کلی، خودروسازی کشور را از جهات مختلف می توان مورد بررسی قرار داد اما در اینجا به طور اجمالی به سرمایه هایی اشاره می کنیم که خودروسازان داخلی موجب برباد رفتن آنها می شوند : 
یک: آسیب های فردی و اجتماعی و ضرر زدن به نیروی انسانی 
با ورود خودروهای بی کیفیت و ناامن به داخل شهرها و جاده های کشور و به تبع تصادفات حادثه سازی که رخ می دهد، بسیاری از هموطنان، کشته می شوند. برخی دیگر نیز دچار قطع نخاع و مشکلات دیگر می شوند که عملاً از کار و زندگی خود می افتند و یا در تنگنا قرار می گیرند. همه اینها یعنی آسیب وارد شدن به روح و جان مردم؛ خارج کردن ظرفیت نیروی انسانی از جامعه؛ همان نیروی انسانی ای که از ابتدای تولد، هم خانواده و هم دولت برایش هزینه کرده و وقت گذاشته است تا هم خود او به مرحله رشد و شکوفایی برسد و هم  به مردم و کشور خود خدمت کند. ضربه ها و بحران های خانوادگی و اجتماعی ناشی از اتفاقات مذکور هم خود موضوعی دیگر است که باید به آن توجه داشت.
دو: از بین رفتن سرمایه های مادی
سال هاست که خودروسازان مورد حمایت دولت هستند. امروز می بینیم که این همه سرمایه های دولت و مردم که به پای خودروسازی ریخته شده است، متأسفانه نتیجه مورد نظر را نداده است و خودروسازان با زیان های انباشته و بحران مواجه شده اند؛ با عدم رضایت مردم و مجبور شدن آنها به خرید خودروی های کم کیفیت نیز خودروسازان با آه و نفرین مردم مواجه شده اند. 
سه: نا امیدشدن و فرار نخبگان
بخشی از نخبگان جوان کشور با مشاهده بی اعتنایی خودروسازان به ظرفیت ها و یا دستاوردهای آنان، قطعاً نسبت به صنعت خودروسازی کشور نگاه منفی پیدا می کنند و چه بسا برخی از آنها با پیشنهادها و همچنین امکاناتی که برای استفاده از ظرفیت و دانش آنها در برخی کشورهای صاحب نام این حوزه  وجود دارد، به فکر مهاجرت بیفتند. برخی دیگر از نخبگان نیز وارد حوزه خودرو نمی شوند و با وارد شدن در سایر حوزه ها، چه بسا استعدادهای آنها هم در این مسیر بسوزد.
چهار: تزریق مفهوم «ما نمی توانیم» به درون جامعه
امروز خودروسازی بعد از گذشت چند دهه، برای ما تبدیل به نماد « ما نمی توانیم » و عقب ماندگی شده و موجب ناامیدی مردم می شود. این در حالی است که پیشرفت قابل توجه کشورمان در حوزه های گوناگون علمی و غیرعلمی، با وجود همه فشارها و تحریم ها، موجب تحیر آمریکا و غرب شده است. اساساً انقلاب اسلامی آمده است که این روحیه خودتحقیری و عقب ماندگی را از بین ببرد.
پنج: بازی با آبروی ایران در سطح جهانی
کشور ما از جهاتی به عنوان کشوری منحصر به فرد در دنیا شناخته می شود. همچینین علاوه بر ابرقدرت منطقه بودن، به دلیل پیشرفت های شگرف خود در عرصه های گوناگون، در مسیر تبدیل شدن به یکی از کشورهای ابرقدرت دنیا قرار دارد؛ بنابراین، وضعیت خودروسازی ایران و خودروهایی که در کشورمان به مردم عرضه می شود، موجب می شود که با آبروی ما بازی شود و در این زمینه از کشورهای قدرتمند، عقب بمانیم و یا حتی مورد تمسخر قرار بگیریم.
 
شش: بی اعتماد کردن مردم نسبت به حاکمیت
با ادامه روند فعلی، دود سوء مدیریت و عقب ماندگی در حوزه خودروسازی، به چشم حاکمیت خواهد رفت؛ زیرا هر چقدر که حاکمیت برای حمایت از صنعت خودروسازی آبرو گذاشته است، متأسفانه خودروسازان این رشته ها را پنبه کرده اند؛ این موضوع، موجب می شود که مردم احساس کنند حاکمیت پشت آنها قرار ندارد و حال اینکه حاکمیت برای کسب رضایت مردم و پیشرفت کشور است که در این سال ها از خودروسازان حمایت کرده است. 
هفت: بدنام کردن و تحقیر تولید داخلی
یکی از ضروریات پیشرفت اقتصادی و قدرتمند شدن هر کشور، ثبات و رشد تولید داخلی آن کشور است؛ از همین رو، در همه جای دنیا سعی می شود در قالب وضع قوانین، ارائه تسهیلات، وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی و … به تولید داخلی کمک کنند.
متأسفانه امروز خودروسازان به دلیل عرضه خودروهای تاریخ مصرف گذشته و عقب ماندن از خودروسازی روز دنیا، دیگر زبانزد خاص و عام هستند. وقتی در حوزه های گوناگون، سخن از بومی سازی و تولید داخلی می شود، با تعریض عده ای روبرو می شویم و سریع پای خودروسازی به میان می آید و مانند پتک بر سر تولید داخلی زده می شود. 
در هر صورت، ضروری است که دولت و مجلس شوری اسلامی هر چه زودتر نسبت به وضعیت بغرنج خودروسازی کشور، اقدامات جدی تر و اساسی انجام دهند؛ ضمن اینکه نهادهای نظارتی نیز از نقش خود غافل نشوند و بدون هر گونه مماشات با متخلفان این حوزه برخورد کنند.







در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari