از مهم‌ ترین تجهیزات کنترل ترافیک باید به سرعت گیر ترافیکی اشاره کنیم که در معابر عمومی خیابان‌ ها و پارکینگ‌ ها نصب می‌ شود. این سرعت‌ گیرها با هدف کنترل سرعت رانندگان و ایجاد یک مانع برای جلوگیری از افزایش سرعت طراحی و نصب می‌ شود. در این مطلب قصد داریم درباره انواع سرعت گیر ترافیکی و کاربردهای آنان با شما صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.
همان‌ طور که گفتیم سرعت گیر ترافیکی از مهم‌ ترین تجهیزاتی است که با منظور کاهش سرعت رانندگان و جلوگیری از تصادفات استفاده می‌ شود. البته استفاده بیش‌ از حد از این سرعت‌ گیرها ممکن است که سبب ایجاد ترافیک و برخورد خودروها با یکدیگر شود و متاسفانه این نکات ممکن است در بعضی نقاط کشورمان رعایت نشود. کاربرد سرعت گیرها گسترده است و حتی در اماکن عمومی مانند پارکینگ های چند طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این سایر محصولاتی مجمود میباشند که علاوه بر کنترل سرعت امکان هدایت مسیر را هم دارند همانند استات ترافیکی و بشکه های ترافیکی.
یکی از انواع سرعت گیر ترافیکی، سرعت گیرهای لاستیکی است به این معنا که جنس بدنه این سرعت گیر لاستیکی و بسیار منعطف است. ممکن است در مقایسه با سرعت گیرهای بتنی و آسفالتی هزینه تهیه این دسته از سرعت گیرها بالاتر باشد. اما با توجه به جنس بدنه این نوع دوام و ماندگاری بالاتری را می توان از این دسته سرعت گیرها انتظار داشته باشیم. برای مثال در جاده های بین شهری که گرمای هوا منجر به کاهش اصطکاک چرخ خودرو با جاده می شود، استفاده از سرعت گیر لاستیکی بسیار مناسب است زیرا دوام بسیار بالا در این دسته سبب می شود تا وزن ۵۰ تن را به راحتی تحمل کنند. معمولا وزن این سرعت گیرها ۸ کیلوگرم است و حمل آن به راحتی قابل انجام است. استفاده از سرعت گیر لاستیکی سبب می شود تا فشار کمتری به خودرو وارد شده و در نتیجه گزینه ای مناسب برای استفاده خواهد بود. اگر برای تهیه سرعت گیر دچار تردید هستید با توجه به محیط و میزان کیفیت مورد انتظار خود از نحوه عملکرد سرعت گیرها، جنس لاستیکی گزینه ای بسیار مناسب برای شما خواهد بود. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره انواع سرعت گیرها می پردازیم و کاربرد هر یک را نیز برای شما مفصلا توضیح خواهیم داد.
این دسته از سرعت گیر ترافیکی نسبت‌ به دسته لاستیکی هزینه کمتری دارند. همچنین دوام و ماندگاری آنان در شرایط متفاوت محیطی نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه میزان تحمل و کیفیت کار در سرعت‌ گیر پلاستیکی بسیار افزایش می‌ یابد. جنس این دسته از سرعت‌گیرها از پلیمر بوده و هنگام عبور ماشین آسیبی به خودرو وارد نمی‌ شود. طرح‌ ها و مدل‌ های بسیاری از سرعت‌ گیر پلاستیکی تهیه می‌ شود و معمولاً به رنگ زرد یا رنگ سفید مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در استفاده از معابر خاصیت شبرنگی دارند و به‌ راحتی در شب قابل‌ مشاهده هستند کاربرد آنها معمولاً در معابر برون‌ شهری و درون‌ شهری است و کیفیت و ابعاد کار بسیار بالا خواهد بود. کاربردهای متفاوتی را از سرعت گیر لاستیکی شاهد هستیم و تقریبا می توان با توجه به کیفیت بالای سرعت گیر پلاستیکی کاربرد آنان را در هر جا مشاهده کرد. البته در این میان تفاوت هایی در هزینه تهیه سرعت گیر وجود دارد که این خود عواملی موثر است تا انتخاب های متفاوت تری را در معابر و حتی اماکن عمومی شاهد باشیم. تنوع سرعت گیرها متفاوت است و دسته های دیگری از سرعت گیرها را در معابر شاهد هستیم.
دسته دیگری که از انواع سرعت گیر ترافیکی می‌ خواهیم درباره آن با شما صحبت کنیم، سرعت‌ گیر بتنی و آسفالتی است. جنس این دسته از سرعت‌ گیرها سنگ و آسفالت است و معمولاً این دسته از سرعت‌ گیرها به‌ صورت ثابت مورد استفاده قرار می‌ گیرند و تنها معایب آن این است که فقط به صورت ثابت باید مورد استفاده قرار گیرد. زیرا قابلیت جابجایی ندارد و معمولاً استانداردهای ارتفاع سرعت‌ گیر در این دسته از سرعت‌ گیر ترافیکی رعایت نمی‌ شود. دوام و ماندگاری آنان در هنگام عبور ماشین‌ آلات سنگین، بسیار بالاست و نیازی به انجام مراحل تعمیر پس‌ از نصب ندارند. بیشترین مورد استفاده در اماکنی که عبور و مرور خودروهای سنگین انجام می شود، سرعت گیر آسفالتی است اما کسانی که به دنبال جابجایی سرعت گیر هستند، معمولا از گزینه های دیگری استفاده می کنند. به هر حال از مهم ترین معایبی که می تواند کاربرد سرعت گیر بتنی و آسفالتی را کاهش دهد، قابلیت عدم جایجایی است و این فاکتور خود به تنهایی سبب شده است تا دسته های دیگری از سرعت گیرها مورد استفاده قرار گیرند.
از دیگر انواع سرعت گیر ترافیکی باید به سرعت‌ گیرهای جاده‌ ای اشاره کنیم. معمولا این دسته در ابعاد متعدد ساخته و تهیه می شود و جنس آن معمولاً لاستیکی است تا بتواند هنگام عبور کامیون و ماشین‌ آلات سنگین انعطاف لازم را از خود نشان دهد. این نوع از سرعت‌ گیرها جهت کاهش سرعت در جاده‌ ها نصب و تعبیه می‌ شوند و همچنین سازگاری بالایی با شرایط آب‌ و هوای محیط دارند. ابعاد این کار معمولاً به طول ۵۰ سانتی‌ متر و عرض آن حدوداً ۳۳ سانتی‌ متر است .همچنین این سرعت‌ گیرها در ارتفاع مناسبی تهیه می شوند، استاندارد ارتفاع سرعت‌ گیر جاده‌ ای معمولاً دو و نیم سانتی‌ متر است و در هنگام عبور خودرو آسیبی به آن وارد نمی‌ شود. استحکام در این دسته سرعت گیرها بالا است و گزینه ای مناسب برای کاهش سرعت خودروهای سنگین و ماشین آلات خواهند بود. تحمل وزن بالا در سرعت گیر جاده ای توانسته کیفیت کار و برتری آن را نسبت به دیگر سرعت گیرها افزایش دهد. با توجه به توضیحات ارائه شده می توانیم کیفیت و برتری بیشتری را از سرعت گیرهای جاده ای انتظار داشته باشیم و در اماکن دیگر که فاکتورهایی چون تحمل وزن بالا مطرح است، از سرعت گیر جاده ای می توان استفاده نمود.
از دیگر انواع سرعت گیر ترافیکی می‌ توانیم به سرعت‌ گیر پارکینگ اشاره کنیم. این نوع از سرعت‌ گیر ترافیکی معمولاً در پارکینگ‌ های طبقاتی و پارکینگ بیمارستان‌ ها و هتل‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. جنس این دسته از سرعت‌ گیر پلاستیک یا لاستیک است و در ابعاد ۳۳ در ۹۰ و ۳۳ در ۱۰۰ تولید می‌ شود. کاربرد آن در کاهش ترافیک خودروها در رمپ پارکینگ است و به‌ همین‌ منظور استفاده می‌ شود. متریال این دسته از سرعت‌ گیرها پلی اورتان است و کاربرد بسیار زیادی در کاهش تجمعات خودرویی در پارکینگ‌ های طبقاتی دارد. اگر به پارکینگ های طبقاتی اماکن عمومی دقت کرده باشید حتما استفاده سرعت گیر ترافیکی پارکینگ را مشاهده کرده اید. عدم استفاده از سرعت گیر در پارکینگ های طبقاتی ممکن است تصادفات شدید و افزایش سرعت خودروها را در پی داشته باشد. از این رو لازم است حتما پارکینگ هتل، بیمارستان و دیگر اماکنی که رفت و آمد خودرو بسیار زیاد است، سرعت گیرهای مناسب پارکینگ مورد استفاده قرار گیرد.
همان‌ طور که از نام این سرعت‌ گیرها پیدا است برای کاهش سرعت‌ خودرو و یک‌ طرفه نمودن مسیر از این دسته سرعت گیر ترافیکی استفاده می‌ شود. معمولاً دوام و انعطاف‌ پذیری بالایی دارند و مناسب برای استفاده از معابر عمومی خیابان، جاده و حتی پارکینگ و عابر پیاده می‌ باشد. جنس این دسته از سرعت‌ گیرها پلی‌ کربنات است و به سرعت‌ گیر میخی نیز شناخته می‌ شوند. دلیل این نام استفاده از میخ‌ های آهنی موجود در این سرعت گیر است. برای افزایش میزان دید رانندگان در شب به‌ صورت شبرنگ نیز تولید می‌ شود، و دارای ابعاد ۵۰ در ۵۰ می باشند. استفاده از سرعت گیر ترافیکی یک طرفه سبب کاهش سرعت رانندگان در حین رانندگی و همچنین کاهش خطوط عبوری است. بدون شک استفاده از این سرعت گیرها به کاهش تصادفات در خطوط عبوری متعدد نیز خواهد شد.
دسته جدیدی از سرعت گیر ترافیکی است. این سرعت گیر برای رانندگانی که سرعت مجاز دارند ارتفاع خود را کاهش داده و با سطح جاده یکسان می شوند اما برای افرادی که با سرعت بالا رانندگی می کنند معمولا کارایی ندارد. استفاده از این دسته سرعت گیرها هنوز متداول نیست زیرا به تازگی وارد بازار شده است.
سرعت گیر ترافیکی دارای انواع گسترده ای که با توجه به کاربرد هر یک دسته بندی و مورد استفاده قرار می گیرد. سرعتگیر ها که همگی با هدف کلی کاهش سرعت رانندگان تهیه می شوند در معابر عمومی، خیابان، و حتی جاده های برون و درون شهری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین انواع سرعت گیر که در بالا مفصلا درباره هر یک توضیح داده شد، می توانیم به: سرعت گیر هوشمند، سرعت گیر جاده ای، سرعت گیر بتنی و آسفالتی، سرعت گیر یک طرفه و لاستیکی و پلاستیکی اشاره کنیم. توضیح هر یک در بالا مفصلا ارائه شده است. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.







در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari