خودروسازان در دورۀ نخست افزایش قیمت‌ها این وعده را داده بودند که با عرضۀ هفتگی و فروش ویژۀ محصولات، تأثیر مثبتی بر بازار گذاشته و باعث کاهش یا ثبات قیمت خودرو شوند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از بازتاب: قیمت خودرو در بازار ایران بار دیگر با افزایش شدیدی روبرو شد. این روزها که خرید خودرو کارکرده بیشتر در اولویت خریداران است، توجیه افزایش قیمت خودرو چیست؟ با نوساناتی که در سال‌های اخیر در بازار خودرو شاهد بودیم، خرید و فروش ماشین دست دوم رونق بیشتری یافت.
به گزارش پرشین خودرو، با این حال همچنان تولید و فروش خودروهای نو نیز رونق خود را حفظ کرده‌اند. قیمت ماشین صفر علی‌رغم نوسان زیادی که دارد اما عاملی برای توقف تولید نبوده است. نرخ ماشین در بازار نسبت به قیمت پایۀ قبلی، تغییر چشمگیری کرده است.
هرچند خودروسازان اعلام کردند که قیمت خودرو در بازار به طور متوسط ۱۸ درصد افزایش یافته است اما محاسبات چیز دیگری را نشان می‌دهند. این میزان افزایش قیمت مربوط به نرخ پایۀ محصولات ایران‌خودرو و سایپاست. در نتیجه با در نظر داشتن سایز هزینه‌های مربوط به خرید خودرو، این میزان حتی از ۲۰ درصد هم فراتر می‌رود.
برنامۀ افزایش قیمت خودرو در شرایطی اجرا شده که دو هفتۀ اخیر بازار خودرو، سیر صعودی قیمت‌ها را همراه بوده است. با این حال، مروری بر قیمت پایۀ قبلی و قیمت جدید و نیز تفاوت آن‌ها نشان از افزایش ۱۸ درصدی محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی می‌دهد.
هفته‌های اخیر، توقف عرضۀ خودروهای داخلی به بازار باعث تندتر شدن شیب مثبت گرانی در بازار خودرو شد. با وجود رونق فروش خودرو کارکرده در بازار خودرو ایران، خودروسازان همچنان در تب‌وتاب گرانی تولیدات خود هستند. با گذشت بیش از یک ماه بلاتکلیفی، خودروسازان بزرگ اعلام کردند که سازمان‌های ناظر با افزایش قیمت محصولاتشان موافقت کرده‌اند.
هرچند که این بار در افزایش قیمت خودرو، شورای رقابت حضور نداشت. با این حال به نظر می‌رسد که در روند اعلام قیمت‌های جدید خودرو همچنان از نرخ میانگین ۱۸ درصدی استفاده شده است. نرخی که بر اساس تورم محاسبه شده و مورد نظارت سازمان‌های مربوطه است.
این‌ها در حالی اتفاق افتادند که حدود یک ماه پیش، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور وقت ایران تغییر قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را متوقف کرد. به دستور وی، خودروسازان بزرگ ملزم به بازگرداندن نرخ خودروها به قیمت قبلی شدند. اما این بار به نظر می‌رسد که شرایطی برای خودروسازان پیش آمد تا بتوانند بازی را به نفع خود تغییر دهند.
اتفاقی که در نهایت منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد. با همۀ این‌ها خرید خودرو کارکرده و خرید و فروش ماشین دست دوم نیز همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند. تغییر ۱۸ درصدی قیمت خودرو صفر در بازار، احتمالاً پیامدهایی مبنی بر افزایش خرید ماشین دست دوم داشته باشد.
خودروسازان در دورۀ نخست افزایش قیمت‌ها این وعده را داده بودند که با عرضۀ هفتگی و فروش ویژۀ محصولات، تأثیر مثبتی بر بازار گذاشته و باعث کاهش یا ثبات قیمت خودرو شوند. اما این تصمیم با دستور رئیس جمهوری به عرصۀ عمل درنیامد. در ماه گذشته، فروش فوق‌العادۀ محصولات متوقف شد. بالا رفتن قطعی قیمت‌ها باعث شد تا فروش محصولات با نرخی بیشتر از قبل مجدداً از سر گرفته شود. همان چیزی که احتمالاً مورد انتظار خودروسازان داخلی بود.
در این خصوص سعید موتمنی، رئیس اتحادیۀ فروشندگان خودرو اعلام کرد که با توجه به اختلاف قیمت‌های رسمی و قیمت‌های موجود در بازار، پیگیری‌ها برای تثبیت قیمت‌ها به سرانجام نمی‌رسند. اتفاقی که در بازار منجر به خرید خودرو کارکرده و روی آوردن فروشندگان به فروش ماشین دست دوم شده است.
خرید و فروش خودروی کارکرده به نظر تصمیمی منطقی‌ و عاقلانه به نظر می‌رسد. روندی که به ظاهراً به نفع خریداران و نیز رونق بازار دلالان خودرو و بنگاه‌داران است. از آنجا که تولید خودرو در کشور تمامی ندارد و همچنین قیمت‌ها نیز در نقطۀ مشخصی ثابت نمی‌شوند، بنابراین می‌توان انتظار چنین چیزی را از بازار ملتهب خودرو در کشور داشت.
خرید و فروش خودرو کار کرده با وجود واردات خودرو، بازار متفاوتی را در کنار بازار تولید به راه انداخته است. بازاری که بخشی از آن متعلق به خرید اینترنتی خودرو و بنگاه‌هاست و بخش دیگر آن نیز متعلق به فروش ماشین خارجی کارکرده است.
این سؤال تا پیش از این نیز برای بسیاری از خریداران وجود داشته است. اینکه آیا خرید خودرو صفر داخلی به نفع آنان است یا خودروی دست دوم خارجی؟ پاسخ به این سؤال چندان مشخص و دقیق نیست. اما نمی‌توان نقش واردات خودرو در افزایش یا کاهش قیمت خودرو در بازار داخلی را نادیده گرفت. واردات خودرو در قالب یک طرح همچنان به تصویب نرسیده است. اما برخی آن را دلیلی بر ایجاد موج مثبت در بازار می‌دانند.







در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari