شاید برای مردم عادی، پیشرانهٔ خودرو یک مشت قطعات فلزی و پیچ و مهره باشد که به هم متصل شده‌اند اما عشق ماشین‌ها آن را یک اثر هنری می‌دانند و دوست دارند با باز کردن کاپوت خودروی خود، پیشرانهٔ جذاب آن را به دیگران نشان دهند. حتی اگر هیچ سر رشته‌ای از مکانیک خودرو نداشته باشید تا تک‌تک قطعات زیر کاپوت را بشناسید، بازهم نمی‌توانید پیشرانه‌ای با ظاهر عالی را تحسین نکنید؛ اما در کنار صدای موتور و اگزوز، این هم یکی دیگر از چیزهایی است که با انقلاب الکتریکی از دست خواهیم داد.

البته اکثر پیشرانه‌های چهار سیلندر طراحی زیبایی ندارند زیرا مثل موتورهای الکتریکی، چهار سیلندرها هم بسیار کاربردی هستند. حتی پیشرانه‌های پرفورمنسی مثل V8 توئین توربوی ب‌ام‌و M5 هم معمولاً با کاور پلاستیکی بزرگی برای کاهش سروصدا و پنهان کردن سیم‌ها، شلنگ‌ها و قطعات مختلفی که در خودروهای مدرن می‌بینیم پوشیده می‌شوند. از سوی دیگر اما برخی پیشرانه‌ها بسیار زیبا طراحی می‌شوند، آن‌قدر زیبا که پنهان کردن آن‌ها زیر یک ورق فلزی را می‌توان جرم دانست.

به‌عنوان‌مثال، پیشرانهٔ شش سیلندر Busso آلفارومئو را در نظر بگیرید که با منیفولدهای کرومی در دهه‌های ۸۰، ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ روی خودروهایی مثل سدان‌های ۱۶۴ و ۱۵۶ و کوپهٔ GTV نصب می‌شد. حتی نسخهٔ ۳.۲ لیتری این موتور که در سینهٔ هاچ‌بک داغ ۱۴۷ GTA نصب شده بود هم همچنان خاص و جذاب به نظر می‌رسید. یا پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی S14 ب‌ام‌و متعلق به نسل اول M3 و شش سیلندر خطی M88 متعلق به M5 از همان دوره که نام افسانه‌ای BMW M Power روی کاور سوپاپ‌های آن‌ها نقش بسته بود. برای طرفداران فیبر کربن نیز پیشرانهٔ ب‌ام‌و M3 CSL با جعبه فیلتر هوای فیبر کربنی به همان اندازه زیبا و جذاب به نظر می‌رسد.

در همین حال، کاور شفاف پیشرانه در F8 تریبوتو و SF90 نشان می‌دهد که فراری از جذابیت بصری طراحی پیشرانه آگاه است و اجازه می‌دهد بدون نیاز به باز کردن کاپوت بتوانید موتور را ببینید. از سوی دیگر، درحالی‌که همهٔ ماسل کارهای کلاسیک آمریکایی پیشرانهٔ خیلی زیبایی زیر کاپوت خود نداشتند اما موتور اکثر نسخه‌های رده‌بالا و قدرتمند آن‌ها واقعاً ارزش دیدن داشت خصوصاً خودروهای چند کاربراتوری مثل پونتیاک GTO.

دراین‌بین نباید هایپرکارها را هم فراموش کرد. خودروهایی مثل پاگانی هوآیرا و بوگاتی شیرون که طراحانشان به همان اندازهٔ بدنهٔ بیرونی خودرو به نمای پیشرانه هم اهمیت می‌دهند. خب در انتها، انتخاب شما به‌عنوان خوش‌قیافه‌ترین پیشرانهٔ تاریخ کدام است؟

imamenzo
پیشرانه V8 فراری با اختلاف
MR.JD
موتور V12 مرسدس بنز یعنی M120 نیز شاهکار مهندسی هست . این موتور ۶.۰ لیتری ۱۲ سیلندر که روی ۶۰۰SEL . 600CEL , 600SL نسل های W140 و R129 برای SL قرار گرفته بود . یکی از مقاوم ترین . قوی ترین و ساکت و بیصدا ترین موتور های V12 بود و هست
https://mercedes-world.com/wp-content/uploads/2021/12/mercedes-benz-m120-v12-engine.jpg
M297 هم همان موتور پاگانی زوندا بود که بر اساس M120 توسط مرسدس طراحی و توسعه یافته است و زیر برخی مدل های بسیار بسیار خاص و کمیابی مثل S73 , SL73 قرار گرفت که امروزه از یک پاگانی و کونیگ زگ نیز کمیاب تر و نادر است اشتباه نکنم کمتر از ۴۰/۳۰ روی کل زمین است
https://www.secret-classics.com/wp-content/uploads/2020/09/20yrpaganizonda-13.jpg
سامان
باریکلا این درسته نه اونا😏
من⁦^_^⁩
این انجین دوازده بنز فوق‌العاده خوبه ولی لاک اسکرین سیستمم موتور دوازده فراریه(البته چون تصمیم گیری سخت بود پیکچر پسورد زدم با سه تا نسل اس ال)
ممد ژانگولر
انقدر زیبا هست که عکسش تو مقاله نیست
🔥A.H MOTORS🔥
پیشرانه ی carrera gt👌🏻
Scuderia Ferrari
W16 بوگاتی ، V12 فراری ، V10 لامبورگینی ، V8 مرسدس بنز ، V6 نیسان و ….
انجین هایی که باید بایگانی بشن و جاشون رو چندتا باتری بگیره
امین
یک سری به پست ۹۱۱ شتاب ۲.۱ بزن شاید پستم تایید شد دیدی اگر هم نه بگم چی گفتم:(شما اگر بیخیال اون موضوع شده باشید منم باید بگم اصلا نمیدونم کدوم موضوع رو میگی واقعا و یعنی معلومه کی بیشتر فشار خورده پس و راجع به طنز کامنت فکر نکنم به شما برسم به هیچ وجه تاریخ تح.ریف نشه😄ما کوچکتیم تو این مساعل)
امین
من خاکیم اسکودریا من میدونم که نهایتا یه سمند سوارم و با گذاشتن پروف فراری با بقیه کل کل نمیکنم و فقط از اخبار خودرو لذت میبرم ولی کار شما ها سخته وقتی پروف میزاری جبهه میگیری و بیکاری باید کل کل کنی و زیاد هم اشتباه میکنی کل کل هات با طرفدارای مکلارن کل کل های اقا نوید با کره ای ها و… سن شما رو نشون میده و بقیه براشون مطلب طنز تهیه میشه
امین
دیسلایک رو چیکار داری؟🤣 فک میکنی نمیدونم؟
Hadi
تو ماشین های تولید داخل موتور ال نود هم طراحیش زیبایه نسبت به تی یو
فایو، ای اف سون، ایکس یو ۷، موتور پراید،تیباو شاهین و حتی تارا
hssn
با عرض معذرت از دوستان ولی یه نوشته ایکو یا سایپا اونم روی کاور پلاستیکی سیاه و زمخت چه زیبایی ای میتونه داشته باشه؟
من⁦^_^⁩
زشتی هاش معلوم نیست 😂
امیرحسین
سلام دوست گرامی جناب هادی.جسارت نباشه خدمتتان ولی اینایی که گفتید اکثرشون موتوراشون یکین بااندکی تغییر شاید و اینکه دراین مقاله منظور خودروهایومعمولی نیست و خودروهای خاص منظورشونه حتی خودورهای روزمره از کمپانی های رده بالاهم منظورشون نیست فکرکنم یه سوءتفاهمی بوجود آمده.🌹درکل اگه این مغاله را فاکتور بگیریم حرف شما کاملا درست است.
Aboalfazl demon
اینا خوشگلن
پیشرانه ترسناک و گنگ رو دست پیشرانه دیمن با اون بَج شیطان روش ندیدم .💥💥
Farzad
فراری کالیفرنیا پیشرانه بسیار خوشگل و ملوسی داره .
محمد امین
واقعا کالیفرنیا رو باید با طلا میساختن تا ارزشش حفظ بشه
درکل موتور های فراری همشون بسیار زیبا هستن ، یک یکشون
GMA
بنظرم زیباترین پیشرانه فراری متعلق به ٨١٢ کمپتزیونه هست👌
Scuderia Ferrari
https://www.netcarshow.com/ferrari/2018-812_superfast/800×600/wallpaper_32.htm
GMA
جناب اسکودریا فراری تصاویر بسیار با کیفیت و زیبا بودند، سپاس از شما🌹
Farzad
همه دوستان خوش سلیقه هستن ، درود بر همگی .
امیرحسین
سلام.
تشکر از جناب دهقان.
اگه دیده بشه مثل فورد جی تی یا شیرون یا…مهمه اگه دیده نشه مثل اون بی ام و ای که هست خب بی اهمیت ترین مسئله هست.
درواقع در خودروهای موتور عقب مهمه ولی موتور جلو نه.
امیرحسین
واقعا تو این مقاله پیشرانه فراری از همه زیباترهست.
Mohammad
Audi R8 و Huracan که مشترکا از پیشرانه ۵.۲لیتری V10 استفاده میکنن
AMIR / ARMI
s6.uupload.ir/files/2018_dodge_challenger_srt_demon_78_1024x768_67un.jpg
M.Kkarimi
❤️❤️❤️❤️
GMA
واقعا زیباست👍
GMA
V12 مایباخ، V12 پاگانی (همون که روی عکس مقاله هست.) ، V12 فراری، V8 مرسدس و V8 پورشه
viper
به نظر من پیشرانه های قدیمی امریکن ماسل ها خیلی خوشگل تر هستن
مثلا اون فیلتر استیل که میذارن رو کاربراتور 😍😍😍
کلا سادگی و عظمت خیلی خاص تری نسبت به اینها دارن
SRT
پیشرانه مورد علاقه من یکیش داج دیمن با اون لوگوی مخوف هست و اون یکی لامبورگینی کانتاچ(یا هرچی بگین)
new RAMIN
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/bentley-w12-1-24.jpg?itok=HQlL21zm
https://cdn.motor1.com/images/mgl/jvRbk/s1/bentley-mulsanne-6-75-edition-by-mulliner.jpg
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/37-bentley-continental-gt-2018-review-engine.jpg?itok=-7CoA4q0
.
https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2016/10/hongqi-museum-3-6.jpg
اگه گفتید موتور کدوم برند هست؟؟!🙂
GMA
خب این که تابلوئه😂 رو خودش زده بنتلی
W12 بنتلی هست دیگه
اون تصویر آخر ظاهرا آرم فاو روش هست، درسته؟
Swedish Arrogant Tiger
V12 مرسدس واقعا زییاست، همون m120 که روی w140 ها و زوندا بود.
BENZ
یکی از پیشرانه هایی که دوست دارم V12 مرسدس که شاهکار ، دوم پیشرانه های فراری که همشون خیلی زیبا هستن
مهردادکمال
مک لارن. f1با اختلاف
آرین
زیبا فقط tipo f131 فراری و rb26 نیسان
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari