در حال حاضر تویوتا تنها خودروساز بزرگ جهانی است که به نظر می‌رسد سلول‌های سوختی هیدروژنی را به خودروهای الکتریکی باطری‌دار ترجیح می‌دهد. البته این به معنای بی‌علاقگی تویوتا به خودروهای الکتریکی نیست زیرا به‌تازگی مدل جدید bZ4X را معرفی کرده است اما این غول ژاپنی به قوای محرکهٔ هیدروژنی اعتقاد زیادی دارد. بااین‌حال، یک خودروساز ژاپنی دیگر هم بود که حدود یک دهه پیش به هیدروژن علاقه داشت اما امروز به نتیجهٔ دیگری رسیده است. این شرکت اصلی‌ترین رقیب هم‌وطن تویوتا در بازار یعنی هوندا است.

مدیرعامل هوندا «توشیرو میبه» اخیراً در گفتگو با اتو نیوز گفته است که این شرکت در سال‌های اخیر بررسی‌های لازم را روی سلول سوختی‌های هیدروژنی انجام داده و دیگر آن را راه‌حل خوبی برای از بین بردن آلایندگی دی‌اکسید کربن نمی‌داند. وی دراین‌باره گفته است:
ما تحقیقات کاملی انجام داده‌ایم. در مورد پیشرانه‌های هیدروژنی ما شاهد چالش‌های فنی بسیار دشواری هستیم و بنابراین حدود ۱۰ سال پیش تصمیم گرفتیم این نوع پیشرانه به قوای محرکهٔ اصلی تبدیل نشود
خاتمهٔ تولید هوندا کلاریتی هیدروژنی گواهی بر این تصمیم بوده است.

از سوی دیگر، مدیرعامل تویوتا «آکیو تویودا» چندی پیش مزیت‌های استفاده از پیشرانهٔ هیدروژنی در خودروهای مسابقه‌ای را نشان داد. این شرکت اخیراً هم یک GR یاریس آزمایشی را معرفی کرده که پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری سه سیلندر توربوشارژ آن اصلاح شده تا با هیدروژن کار کند. استفاده از هیدروژن در موتورهای درون‌سوز علاوه بر این که آلودگی ندارد، نسبت به بنزین سریع‌تر می‌سوزد و درنتیجه پیشرانه پاسخگویی بهتری خواهد داشت. همچنین برخلاف خودروهای الکتریکی که کاملاً بی‌صدا هستند، موتورهای درون‌سوز هیدروژنی مثل نمونه‌های بنزینی صدا تولید می‌کنند. در همین حال، تویوتا سدان میرای را هم تولید می‌کند که هم‌اکنون در نسل دوم قرار دارد.

البته هوندا قصد ندارد به‌طور کامل هیدروژن را کنار بگذارد بلکه نمی‌خواهد آن را به قوای محرکهٔ اصلی خودروهای سواری آیندهٔ خود تبدیل کند. این شرکت در زمینهٔ ساخت هواپیما هم فعالیت دارد و می‌داند که هواپیماها نمی‌توانند صرفاً از انرژی باطری استفاده کنند؛ بنابراین قوای محرکهٔ پاکی مثل هیدروژن می‌تواند در اینجا مورداستفاده قرار گیرد. میبه دراین‌باره گفته است:
چیزی که در حال تبدیل شدن به قوای محرکهٔ اصلی است، احتمالاً برای حمل‌ونقل‌های کوچک، سیستم‌های الکتریکی و برای حمل‌ونقل‌های بزرگ‌تر سلول‌های هیدروژنی خواهد بود
درهرحال باید ببینیم تویوتا هم به همین نتیجه خواهد رسید یا بازهم روی هیدروژن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
زیزیگولو
اکثراً به ماشینای برقی و شارژی فکر میکنن تا ماشینای هیدروژنی
مردیم از خوشی
دیره !!!
ببینید قبلا مشکل فقط آلودگی بود !
الان یه مشکل دیگه هم اضافه شده اونم تکنولوژی الکتریکی هاست که کلا خودش را نشان داده که چه از لحاظ بهره‌وری چه مشخصات کاملا یک سرو گردن بالاتر از درون‌سوز ها هستند و دیگه حتی اگه این سوخت به ثمر هم برسه امکان استفاده اش بخاطر دلیل دوم کمه
Philipp
لازمه بدونید که
۱- انرژی تولید شده توسط هیدروژن تقریبا ۳ برابر بنزینه
۲-هیدروژن آلاینده نداره که بخوان ده کیلو فیلتر روش بذارن حجم رو محدود کنن و قدرت موتور رو کم کنن
مثلا موتورهای وانکل که به همین دلیل آلایندگیشون رفتن کنار در دهه نود روی مزدا RX-7 با حجم ۱.۳ لیتر ۲۵۰ اسب در حالت استوک قدرت میدادند که برخی از دوستان ژاپنی قدرت این موتور فسقلی که از موتور پرایدم کوچک تره رو به ۵۰۰ اسب رسونده بودن
مردیم از خوشی
کاملا برعکسه و این بنزین هست که چند برابر هیدروژن انرژی بیش تر تولید می‌کنه
برا همینه برد خودرو های هیدروژنی کم تر از برد خودرو های بنزینی هست
محمد امین
داداش ، یه سرچ بزن انتالپی سوختن بنزین و هیدروژن رو برسی کن ، خودت متوجه میشی که کدومشون انرژی بیشتری در واحد جرم دارن
البته اینکه هیدروژن انتالپی سوختن خیلی بالاتری دلیلی بر این نیست که راندمان بیشتری از نظر توان در موتور داشته باشه ، چونکه در اثر سوختن بنزین ،نسبت مولی فرآورده های گازی به واکنش دهنده‌ های گازی عدد بزرگی هست ، ولی این عدد برای هیدروژن خیلی کوچیک تره ، البته با تولید گرمای زیاد در احتراق هیدروژن میتونه تاحدود زیادی به انبساط گاز کمک کنه و چونکه اختلاف انتالپی بالایی داره با بنزین ، درکل میتونه سوخت قوی تری برای موتور محسوب بشه هر‌چند اختلاف کمه
ولی مثلا گاز cng با اینکه آنتالپی سوختن بیشتری نسبت به بنزین داره ، اما این اختلاف خیلی کمه و از اون سمت نسبت مولی فرآورده ها به واکنش دهنده های ، یک هست و برای همین هم توان کمتری تولید میکنه نسبت به بنزین
Philipp
تا جایی که یادمه (چون خیلی وقت پیش خونده بودم)
انرژی گرمایی تولیدی از طرف هیدروژن ۱۲ برابر بنزین بود
و نسبت ضریب مولی فراورده ها در هیدروژن به بنزین یک چهارم
اینجا هیدروژن میتونه ۳ برابر تاثیرگذار باشه هرچند ممکنه حافظه من اشتباه کرده باشه و اعداد رو غلط گفته باشه
ولی در هر صورت باز اون مورد دوم که بلای جان بنزینی ها شده هنوز پا برجاست
محمد امین
البته من منظورم به مردیم از خوشی بود ، یه وقت سوءتفاهم نشه
Philipp
از نظر من دست کم گرفتن هیدروژن مثل برق میتونه بدجوری دوباره اذیتتون کنه اجناب (جمع مکسر جناب) مدیرعامل
محمدرضا
دقیقا
همون طور هیچ کس فکر نمیکرد الکتریکی ها به این جا برسند
شاید هیدروژن به دلیلی که الان نمیدونیم بشه سوخت غالب
Arman
حق با هونداس بنظرم
Amard
تولید این همه انرژی به صورت برق قطعا باعث کمبود و گرانی میشه بنظرم خودروی هیبرید هیدروژن و حتی هیبرید معمولی خیلی بهتر هستند چون فشار به نیروگاه نمیاد ضمنا خودروی برقی میدان الکتریکی ایجاد میکنه که در دراز مدت مضر برای بدن انسان و همچنین تولید اون همه باتری و استخراج اون حجم از فلز خاص باش اسیب رسیدن به طبیعت میشه پس بهتر انسان به سمت دوچرخه برقی بره برای مسیر کوتاه و قطار برقی برای مسیر طولانی اگه واقعا خواسته باش حجم آلودگی کم کنن
امین
هیدروژنی و سوخت های پاک اگه چیز خاصی مهمی بودن تا الان انبوه میشدن به هیچ جایی نرسیدن و نمیرسن
سامان اذری
بازم دم تویوتا گرم که حداقل به فکر ماشین بازها هم هست ولی اینجا یه مشکلی وجود داره اونم تکنولوژی باتری هاست
اگه باتریهایی با ظرفیت بالا و سرعت شارژ سریع تولید بشه اونوقت ورق کاملا برمیگرده
دوستم شیائومی ۱۱ تی پرو هریده با شارژر ۱۲۰ وات
تو ۱۰ دقیقه هشتاد درصد شارژ میکنه
فرض کنید یه تکنولوژی بیاد که تو ۵ دقیقه فول شارژ شه
بعد حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر بشه باهاشون مسافت طی کرد
اونوقت کفه ترازو به شدت میره سمت الکتریکی ها
مردیم از خوشی
در مورد زمان شارژ همین الان خیلی ها اصلا مشکلی باهاش ندارند ! خیلی از کشور های اروپایی کلا از این سر تا اون سرشون ۲۰۰ کیلومتر هم نیست ! و حتی اگه هم بخواند مسافت طولانی برند دیگه یک ساعت را که برا غذا و استراحت که نگه میدارند !
سامان اذری
اره ولی هیشکی بدش‌ نمیاد که یه بار شارژ کنه ماشینشو یه هفته برونه
درسته ؟
میثم
فراتر از همچین باتری‌هایی که می‌گی ساخته شده‌اند ولی فقط در سطح آزمایشگاهی.
چالشی که وجود داره، تجاری کردن این طرح‌هاست و فعلا که نتونستن ولی کاملا امکان پذیره.
Philipp
اون گوشی که سرعت شارژش بخاطر توان بالا شارژرشه شارژرش حتی از بعضی از لپ تاپ ها هم توان بیشتری داره
اون جداست و مثال مناسبی نیست
دوما الان مشکل الکتریکی ها شارژ نیست بلکه جرم بسیار بالایی هست که این باتری ها دارند که باعث میشه در نصبشون توی خودروهای هاچبک و سدان مشکلاتی بزرگ بوجود بیاد
میثم
نقطه اشتراک حرفهای تویوتا و هوندا اینه که هیدروژن منبع تامین انرژی آینده است.
اما تفاوتهای دیدگاهشون اینجاست که هوندا میگه برای سیستم‌های کوچک الکتریکی و برای سیستم‌های بزرگ هیدروژن خوبه که بنظر من کاملا درسته.
اما این وسط یه مشکلی وجود داره و اون اینه که در بسیاری از کشورها زیرساخت شارژ وجود نداره و ایجادش یه چالش بزرگه و اینجاست که دیدگاه تویوتا میاد وسط که میگه باید انتخابهای بیشتری وجود داشته باشه تا نیازها متناسب با موقعیت جغرافیایی و اقلیمی برآورده بشه.
ولی چیزی که مشخصه اینه که همه چیز به نفع باتری داره پیش میره.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari