میزگرد بررسی ابعاد تصادف بهبهان-رامهرمز با حضور نمایندگانی از خودروسازان، پلیس و وزارت راه برگزار شد.
به گزارش خودروتک به نقل از فارس، در این میزگرد، مجید صباغزاده، مدیرکل توسعه امنیت راه و حریم سازمان راهداری، اظهار کرد: خطاهای انسانی، نابسامانی محیط یا جاده و نقص فنی وسیله نقلیه سه عامل تصادف هستند. وی با بیان اینکه جادهها باید به علائم مجهز باشد و نقاط مهگیر مجهز به روشنایی بوده و حفاظهای میانی نیز رعایت شود، افزود: در محور بهبهان – رامهرمز جاده کوهستانی نیست و پرتگاه ندارد و دو طرف جاده توسط حفاظهای میانی از یکدیگر جدا شده و حتی سیستم روشنایی نیز موجود است؛ به عبارتی استانداردهای موردنیاز در این محور وجود داشته، هرچند نوع مه گرفتگی در محور موردنظر بیسابقه بوده است.
وی تاکید کرد: غلظت مه متفاوت است و شرایط مهگرفتگی اخیر در این جاده واقعا بیسابقه بود؛ پلیس و مقامات استانی نیز به این نکته اشاره کردهاند که چنین وضعیتی سابقه نداشته و شدت مه به اندازهای بالا بوده که میدان دید راننده حتی به حدود ۱۵ متر کاهش یافته است.
صباغزاده اظهار کرد: محور بهبهان-رامهرمز از استانداردهای لازم و تجهیزات کافی برخوردار بوده است. در ادامه، محمدعلی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، با تاکید بر اینکه ایجاد مه در محور بهبهان-رامهرمز مقطعی، لحظهای و ناگهانی بوده، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در تمام شبانهروز در محورهای مواصلاتی کشور از جمله محور بهبهان – رامهرمز حضور داشته است.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور افزود: در چنین مواقعی که مه غلیظ جاده را فرا میگیرد، فصلالخطاب ما قانون است و قانون این موارد را پیشبینی و رانندگان را مکلف کرده در چنین وضعی که مه مانع دید راننده حتی در فاصله ۵۰ متری است، سرعت مطمئنه را رعایت یا اینکه در کنار جاده متوقف شوند تا مه برطرف شود.
وی در رابطه با وظیفه پلیس در این شرایط، بیان کرد: پلیس حضور داشته و در زمان مهگرفتگی لحظهای، محدودیت تردد اعلام میشود اما خودروهای سانحهدیده در آن لحظه در مسیر در حال تردد بودهاند. در ادامه اما محمد حسن جبلی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در ارتباط با این حادثه بیان کرد: در تصادف زنجیرهای محور بهبهان – رامهرمز، ۲۳ خودرو متعلق به شرکت سایپا بود و از این تعداد ۱۶ مدل تولید قبل از سال ۹۱ و فاقد ایربگ بودند و ۷ خودرو هم ایربگهایشان عمل نکرد.
معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: طبق بررسیهای به عمل آمده هیچکدام از ۷ خودرو تصادف شدید از جلو نداشتهاند. وی بیان کرد: متاسفانه به علت برخی از محدودیتها نتوانستیم از برخی از این خودروها عکس تهیه کنیم. همچنین مجتبی استاد رحیمی، معاون کیفیت ایرانخودرو نیز بیان کرد: در سیستمهای کیفیت خودروسازی ایران، همه استانداردهای لازم برای قطعات خودرو را چک کرده و به صورت ۱۰۰درصد اطمینان حاصل میکنیم که این استانداردها رعایت شوند و سپس خودرو را تحویل مشتری میدهیم.
معاون کیفیت ایرانخودرو بیان کرد: هر سازندهای بر اساس طرح کیفیتی تعریف شده، موظف است به ازای هر یکهزار دستگاهی که تولید میکند، یک تست مخرب روی مجموعه کامل داشبورد انجام دهد که هیچگونه گزارشی مبنی بر عمل نکردن ایربگ نداشتیم. وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۲۵۰۰ عدد ایربگ را به دلیل تصادف و باز شدن آنها تعویض کردیم. در ادامه این میزگرد، پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد نیز گفت: با توجه به اینکه سالانه صدهاهزار خودرو تولید میشود، به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها مقدور نیست.
تمامی حقوق این سایت متعلق به خودروتک میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است