دولت در تلاش است با اجرای ایجاد تغییراتی در شرایط درج آگهی خودرو، این بخش را ساماندهی کرده و شفافیت بیشتری در بحث قیمت خودرو در بازار آزاد ایجاد کند. در این راستا قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با همکاری سازمان صمت و پلتفرم‌های درج آگهی خودرو امکاناتی فراهم شده تا از درج آگهی‌های غیرواقعی خودرو در سکوهای اینترنتی (پلتفرم) جلوگیری شود.
به گزارش خودروتک به نقل از فارس محمد صادق مفتح در نشست خبری دستاوردهای جدید در حوزه ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو در محل وزارت صمت، گفت: فضای سایبری یک امکانی است که با توسعه زیرساخت‌های آن در کشور و توسعه مبانی علمی آن در دنیا امکان تغییر روابط تجاری سنتی را کاملا ایجاد می‌کند. 
وی افزود: تقویت این ابزارها و ایجاد امکاناتی برای اینکه بتوان از امتیازات فضای سایبری یا مجازی استفاده شود و اطلاعات بیشتری در اختیار خریدار قرار دهد  تا خریدار بتواند انتخاب‌های بیشتری انجام دهد در بخش بازرگانی و تجارت کشور یک ضرورت است و با توجه به گسترش کلانشهر‌ها و افزایش ابعاد شهرها و  مشکلات جابجایی، برای خریدار احراز صلاحیت یک ضرورت است. 
وی با تأکید بر اهمیت احراز هویت و سلامت آگهی‌ها در پلتفرم‌ها جهت جلوگیری از کلاهبرداری‌ها بیان داشت: برخی کالاها مانند روغن‌نباتی، دستمال کاغذی، آب معدنی و … جزء کالاهای استاندارد هستند، استفاده از پلتفرم‌ها (سکوهای درج آگهی)  یک ابزار قوی در جهت ایجاد تعادل قیمت است و وزارتخانه از آن استفاده کرده و خواهد کرد و سکوهای درج آگهی ابزاری در دسترس و ارزان برای عموم مردم است تا بتوانند قیمت‌ها را مقایسه کنند. 
قائم مقام وزیر صمت اظهار داشت: اما  در مورد کالاهایی مانند مسکن، خودرو و بخصوص خودروهای دست دوم پیچیدگی‌های زیادی در قیمت‌گذاری دارند و احتمال کلاهبردای در مورد این کالاها در صورتی که امکان حضور در محل قرارداد نباشد افزایش می‌یابد، لذا با همکاری پلتفرم‌ها و با استفاده از احراز هویت و صلاحیت ادعای فروشنده خودرو از کلاهبرداری در خرید و فروش خودروهای دست دوم می‌توان جلوگیری کرد. 
مفتح با اشاره به رونمایی از امکانات جدید پلتفرم‌های موبایلی (سکوهای درج آگهی) در خصوص خودرو را اولین نمونه از همکاری این پلتفرم‌ها با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت عنوان کرد و گفت: این کار اولین گام است، پارامترهای آن نسبت به بقیه کالاها کمتر بوده است و از سه سکو درج آگهی با ما همکاری بسیار خوبی داشتند و با کارگروه مشترک این کار انجام شد و اکنون احراز هویت آگاهی دهند، امکان احراز وجود خودروی آگهی شده وجود دارد و امکان مشاهده سوابق تصادف نیز از طریق بیمه مرکزی به مرور به وجود خواهد آمد. 
در ادامه این جلسه علی رهبری، گفت: تا قبل از اجرای ابزار جدید در پلتفرم‌ها آگهی‌ها بدون هویت فروش خودرو از عوامل افزایش قیمت بود که با ابزار جدید به مصرف کنندگان اطمینان از صحت ادعای سفارش دهنده آگهی فروش خودرو داده می‌شود. 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: با همکاری بیمه مرکزی سوابق خسارت خودروهای تصادفی به پلتفرم‌ها اضافه شده است و با این ابزار ادعای فروشنده خودرو درباره صفر بدون آن یا بدون تصادف بودن برای مشتری محرز می‌شود. 
وی افزود: تا دو سال پیش و در سال 98 یک آگهی دهنده این امکان را داشت که در پلتفرم‌ها تا 100 اکانت جدید ایجاد کند و فرد آگهی دهنده در طول دو هفته به تدریج می‌توانست تعداد زیادی آگهی فروش خودرو بدون آنکه خودرویی موجود باشد و خودرویی واقعا وجود خارجی داشته باشد درج می‌کرد و طی چند هفته نیز روزانه قیمت خودرو را افزایش می‌داد. 
وی اظهار داشت: این افراد ممکن بود از شماره موبایل فرد دیگری استفاده کنند و یا خودرویی اصلا وجود نداشت اما در حال حاضر با امکان احراز هویت آگهی دهند این وضعیت تا حدودی قابل توجهی از بین رفته اما نمی‌توان گفت که مشکلات در این بخش به صورت 100 درصد از بین رفته است. 
وی از برگزاری جلساتی با پلتفرم‌های بخش املاک و مستغلات گفت: با استفاده از اطلاعات سامانه امکلات و سامانه ثبت اسناد اقدام به تعیین قیمت ملک برای جلوگیری از فروش گران املاک می‌شود که یک پلتفرم از 8 دی ماه امکان استعلام و احراز هویت آگهی دهند را فراهم کرده است.  
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: ثبت هویت آگهی دهنده فروش خودرو با استفاده از اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی موبایل در پلتفرم‌ها قرار می‌دهداز افزایش قیمت خودرو جلوگیری می‌کند. 
وی افزود: با توجه به قابلیت‌هایی که به آن اشاره شد در حال حاضر امکان ثبت آگهی‌های صوری به حداقل رسیده است و همچنین با تدابیر اتخاذ شده و روش‌های نظارت بر قیمت که به اطلاع سازمان حمایت می‌رسد، کنترل قیمت و جلوگیری از درج قیمت‌های غیرواقعی خودروها در دستور کار قرار دارد. 
به گزارش فارس، درج آگهی‌های غیرواقعی خودرو و قیمت‌گذاری‌های بی‌پایه و اساس موجب نگرانی‌هایی در بین مردم شده بود که سکوهای درج آگهی خودرو بر روی بسترهای الکترونیکی خود اعم از وب‌سایت و نرم‌افزار 6 قابلیت ایجاد کرده‌اند تا براساس این قابلیت‌ها امکان احراز هویت آگهی دهنده، امکان احراز صلاحیت کسب و کار آگهی دهنده، امکان احراز وجود خودروی آگهی دهند، نمایش مجموع تعداد آگهی‌های منشتر شده توسط فرد آگهی دهند و … توسط سکوهای درج آگهی خودرو، دیوار، شیپور و باما اجرا شود. 
 
 

تمامی حقوق این سایت متعلق به میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

source

توسط autokhabari