دماسنج هوای بیرون و درون (Outside And Inside Air Temperature) سنسورهایی هستند که بیرون و درون کابین خودرو ها نصب می شوند و با اندازه گیری دمای هوای بیرون و درون و کم کردن خطایی که در اثر حرکت خودرو وجود دارد، تقریباً مقدار دقیقی از دمای هوای محیط را به راننده نشان می دهد.
امروز تقریباً در بیش تر خودروهایی که تولید می شوند از سیستم تهویه اتوماتیک استفاده می شود. سیستم تهویه اتوماتیک برای عملکردش نیاز دارد از سنسورهای مختلفی اطلاعات بگیرد و با استفاده از آن اطلاعات، دمای مطلوب راننده و سرنشینان را در کابین مهیا کند.
دو سنسور اصلی‌ای که در عملکرد این سیستم بسیار تأثیرگذارند سنسورهای دماسنج بیرون و درون کابین خودرو هستند که دمای اندازه گرفته شده را در اختیار بخش کنترلی سیستم تهویه قرار می دهند تا بتواند دمای مورد نظر راننده و سرنشینان را با استفاده از آن اطلاعات در اختیارشان قرار دهند.
حتماً بخوانید: تهویه دستی، تهویه اتوماتیک، تهویه چندکاناله
حتماً بخوانید: نحوه کار سیستم تهویه مطبوع و تفاوت آن با کولر خودرو
دماسنج های هوای بیرون اکثراً در قسمت جلوی خودرو، در زیر سپر و یا در جلوپنجره (Grille) نصب می شوند. در برخی از خودروها، مانند پژو ۲۰۶، این سنسور زیر آینه شاگرد دیده می شود و از آن جا دما را اندازه گیری می کند.
از سویی دیگر، دماسنج درون کابین در محدوده قرارگیری دکمه های کنترلی سیستم تهویه اتوماتیک قرار دارد و دمای درون کابین را اندازه می گیرد.
در اصل، این دماسنج ها سنسورهایی هستند که دارای مقاومت اند و طرز کار آن ها به این گونه است که در اثر افزایش دمای محیط، مقاومت به کاررفته کم می شود. با تغییر در مقاومت دماسنج شدت جریان بر حسب افزایش یا کاهش مقاومت تغییر می کند و ECU از این راه تشخیص می دهد که دمای بیرون چه مقدار است. پس از اندازه گیری دما و کم شدن خطا هایی که وجود دارد، بر حسب فارنهایت (Fahrenheit) و یا سلسیوس (Celsius)، در کلاستر (Cluster) ، مانیتور مولتی مدیا و یا مانیتور تهویه اتوماتیک نمایش داده می شود.
در برخی از سنسورهای درون کابین از یک فن الکتریکی کوچک نیز استفاده می شود تا هوای درون کابین را با مکش به سمت سنسور هدایت کند و سنسور بتواند دمای هوای درون کابین را اندازه بگیرد، اما دماسنج بیرون کابین چون دائماً در معرض هوا قرار دارد دیگر نیازی به فن کوچک ندارد.
امکان نمایش دما به صورت فارنهایت و یا درجه سلسیوس اصلاً پیچیده نیست، زیرا اطلاعات دریافت شده از دماسنج با استفاده از یک رابطه ساده قابلیت تبدیل شدن از سلسیوس به فارنهایت را دارد.
دماسنج های بیرون و درون کابین، دماهای محیط درون و بیرون کابین را محاسبه می کنند. دمای بیرون خودرو برای سرنشینان نمایش داده می شود، اما کاربرد اصلی این داده در عملکرد تهویه اتوماتیک مشخص می شود. سیستم تهویه اتوماتیک با استفاده از این دو دما، خودش را طوری تنظیم می کند تا کابین دمای مطلوب سرنشینان را داشته باشد.
تهویه اتوماتیک با داشتن این دو دما، فعال بودن و یا نبودن کمپرسور کولر، میزان پرتاب باد و روشن و خاموش شدن بخاری را مشخص می کند تا بتواند دمای مورد نظر را به دست دهد.
حتماً بخوانید : نحوه کار سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System)
یکی از نشانه های خراب بودن دماسنج های بیرون و درون کابین عملکرد نامناسب و اشتباه سیستم تهویه اتوماتیک خودروست، زیرا در صورت خرابی حتا یکی از دماسنج های بیرون و یا درون کابین، سیستم کنترلی تهویه، اطلاعات درستی از دمای هوای بیرون و یا درون کابین دریافت نمی کند و به همین دلیل نمی تواند درون کابین را در دمای مورد نظر تنظیم کند. با بروز چنین مشکلی کمپرسور کولر و یا بخاری خودرو ممکن است بیش از اندازه روشن بمانند و یا کم تر از مقدار مورد نیاز فعال شوند و دمای کابین بیش تر و یا کم تر از مقدار مورد نظری که بر روی آن تنظیم شده است شود.
یکی دیگر از نشانه های خرابی دماسنج هوای بیرون خودرو این است که مقدار دمای نشان داده شده در کلاستر و یا مانیتور مولتی مدیا و سیستم تهویه با دمایی که حس می شود فرق زیادی داشته باشد. برای مثال، دمای بیرون در حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سلسیوس (Celsius) باشد، اما عدد نمایش داده شده چیزی در حدود ۴۰ تا ۴۵ درجه سلسیوس باشد. در این صورت، احتمال خراب بودن سنسور دمای هوای بیرون خودرو بسیار زیاد است و تقریباً با هزینه کمی می توان آن را تعویض کرد.
محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار
این دماسنج ها در اصل سنسورهایی هستند که دارای مقاومت اند و طرز کار آن ها به این گونه است که در اثر افزایش دمای محیط، مقاومت به کاررفته کم می شود. با تغییر در مقاومت دماسنج شدت جریان بر حسب افزایش یا کاهش مقاومت تغییر می کند و ECU از این راه تشخیص می دهد که دمای بیرون چه مقدار است.
دماسنج های هوای بیرون اکثراً در قسمت جلوی خودرو، در زیر سپر و یا در جلو پنجره (Grille) نصب می شوند. در برخی از خودروها، مانند پژو ۲۰۶، این سنسور زیر آینه شاگرد دیده می شود و از آن جا دما را اندازه گیری می کند. از سویی دیگر، دماسنج درون کابین در محدوده قرارگیری دکمه های کنترلی سیستم تهویه اتوماتیک قرار دارد و دمای درون کابین را اندازه می گیرد.
دماسنج های بیرون و درون کابین، دماهای محیط درون و بیرون کابین را محاسبه می کنند. دمای بیرون خودرو برای سرنشینان نمایش داده می شود، اما کاربرد اصلی این داده در عملکرد تهویه اتوماتیک مشخص می شود. سیستم تهویه اتوماتیک با استفاده از این دو دما، خودش را طوری تنظیم می کند تا کابین دمای مطلوب سرنشینان را داشته باشد.
۱- عمل کرد اشتباه سیستم تهویه: یکی از نشانه های خراب بودن دماسنج های بیرون و درون کابین عملکرد نامناسب و اشتباه سیستم تهویه اتوماتیک خودروست.
۲- اختلاف دمایی که دماسنج نشان می دهد و دمایی که حس می شود: یکی دیگر از نشانه های خرابی دماسنج هوای بیرون خودرو این است که مقدار دمای نشان داده شده در کلاستر و یا مانیتور مولتی مدیا و سیستم تهویه با دمایی که حس می شود فرق زیادی داشته باشد.








تست و بررسی هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT آیتم اصلی قسمت نهم فصل هفتم اسب بخار است که می توانید در این برنامه به تماشای آن بنشینید.
در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari