با دستگیری و دادگاهی شدن یکی از مؤسسان و سهام‌داران عمده کروز، بسیاری بر طبل فسادستیزی می کوبند،‌ اما حمید کشاورز اولین نبوده است و آخرین نیز نخواهد بود. در واقع، محاکمه کروز، محاکمه حکمرانی اقتصادی نظام است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از سوی دیگر، با دستگیری حمید کشاورز شاهد اظهار نظرهای بسیار آشنایی نیز هستیم. نظرهایی با ادبیاتی آشنا، هم از سوی برخی صاحب نظران و فضلا و هم ادبیاتی که در جلسه تفهیم اتهام به کار رفته است غریب نیست؛ متهم به فساد، قاچاق قطعه، دریافت ارز دولتی و اتهام هایی نظیر این ها، بارها و بارها برای افراد متخلف با حوزه های کاری مختلف به کار رفته است. در این میان، یک پرسش اساسی و بنیادین وجود دارد که تاکنون جوابی درخور نداشته است؛ آیا این افراد مفسد هستند یا نظام حاکم بر اقتصاد، آن ها را به این سو کشانده است؟
برای درک بهتر این تکرار بهت آور کافی‌ست کمی به گذشته برگردیم، البته نه گذشته ای چندان دور، همین ۳ یا ۴ سال قبل برای فهم موضوع همین صنعت و بازار خودرو کافی‌ست. آیا ادبیات و اتهام ها و دادخواست مدعی العموم شبیه به دادگاه ناصر حدادزاده و عباس ایروانی نیست؟ آیا آن ها نیز با همین گونه اتهام ها روبه‌رو نشدند؟

این اتفاق برای آن ها در حالی رخ داد که شخصی مانند ناصر حدادزاده برندهایی مانند تویوتا، رنو و جیلی را در اختیار داشت؛ حتا هلدینگ ناصح وی ضلعی از مثلثی بود که قرار بود با همکاری رنوپارس و ایدرو برخی محصولات رنو را تولید کنند. اما هم اکنون کجاست؟ پشت میله های زندان.
مورد دیگر عباس ایروانی و نام عجین شده با وی عظام است؛ عظامی که همراه با کروز متهم امروز دو قطب اصلی قطعه سازی کشور بودند. این دو همانند جنگ سرد یک دو قطبی را در جاده مخصوص حاکم کرده بودند و رقابتی سخت میان آن ها وجود داشت، اما حاصل این رقابت رشد و توسعه صنعت قطعه سازی بود. اما عباس ایروانی هم سرنوشتی شبیه ناصر حدادزاده پیدا کرد و پس از تحمل حبس چند صباحی می شود که آرام و بی صدا به محل کار خود بازگشته است.
حالا نیز این سناریو برای کروز و کشاورز در حال اجراست و اگر عضو مؤسس دیگر این گروه، علیپور، هم تهران بود، اکنون این دو یارِ غار با هم روبه‌روی قاضی نشسته بودند.
تمام این افراد نیز در اتهام ها به نوعی مشترک هستند؛ به عنوان مثال، پرداخت رشوه. آیا قانون‌گذار محترم پرسیده است که چرا سوی دیگر پر‌نده همیشه یک عنصر دولتی و حکومتی نشسته است؟ بنابراین پرسش قدیمی و بی جواب همچنان به قوت خود باقی‌ست. یک چرایی بی جواب دیگر ظهور و بروز پدیده های این چنینی است. آیا این مسئله به تمرکز ثروت و قدرت اقتصادی مرتبط نمی شود؟ آیا این پرسش مطرح نمی شود که در چه فضایی قانون شکنی صورت گرفته و رشوه پرداخت شده است؟ چه کسی این رشوه را گرفته است؟
قانونی که متن مقدس جامعه به شمار می آید، اما چه عاملی باعث می شود مسئول اجرای قانون و حفظ این تقدس، بخشی از ماجرا می شود؟ چه عامل یا عواملی موجب می شود فعالان اقتصادی به این سمت هدایت شوند؟ آیا قانون ایراد دارد؟ تصمیم سازان و‌ تصمیم گیران در درک اقتصاد به مفهوم درستی نرسیده اند؟ مگر می شود در هر حوزه اقتصادی شاهد ظهور سلطان های مختلف باشیم؟
در واقع، بدون قضاوت درباره افرادی نظیر کشاورز، حدادزاده، ایروانی و کسان دیگر، بدون تردید آن ها را باید زاییده سیستم معیوب اقتصادی حاکم بر کشور دانست. به بیان ساده، آن ها معلول هستند نه علت. علتی که تمام منابع را یک جا جمع کرده است و افراد برای برخورداری بیش تر، راهی جز پیدا کردن میان‌برهای نامشروع پیدا نمی کنند. به بیان ساده، اگر مسئولان حاکم بر نظام اقتصادی کشور چرایی بروز این پدیده نامبارک را برای خود مطرح، تحلیل و تشریح کنند، می توانند به جواب چرایی آن برسند. در غیر این صورت، همان گونه که فاضل خدادها و شهرام جزایری ها اولین و آخرین ها نبوده و نیستند. داستان عظام و کروز و پرونده بعدی نیز اولین و آخرین نخواهد بود و این قصه تلخ بی پایان همچنان ادامه خواهد داشت. یعنی باز هم همان همیشگی؛ قاضی و دادگاه و اتهام هایی تکراری.
علی طجوزی
پایگاه خبری اسب بخار







تست و بررسی هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT آیتم اصلی قسمت نهم فصل هفتم اسب بخار است که می توانید در این برنامه به تماشای آن بنشینید.
در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari