معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفت: زنان در ۹۰ درصد تصادف‌ها مقصر نیستند.
به گزارش خودروتک به نقل از همشهری، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره رفتار ترافیکی رانندگان تهرانی، ساعات اوج ترافیک پایتخت و رانندگی خانم‌ها توضیحاتی ارائه کرد. سرهنگ عین‌الله جهانی گفت که رانندگان زن در ۹۰ درصد تصادفات رانندگی مقصر نیستند.
او همچنین در این گفتگو به روز‌ها و ساعات کم‌‎ترافیک شهر تهران هم اشاره کرده است. گفتگو با سرهنگ عین‌الله جهانی را در ادامه می‌خوانید.‌
نه، چون جمله بهتر این است که بگوییم «هرجا که ترافیک هست پلیس هست.»، چون وظیفه ما این است که اگر گره ترافیکی به‌وجود آمده یا ترافیکی شکل گرفته آن را حل و فصل کنیم. مثلا در تهران در مسیر شمال به جنوب اتوبان شهید صیاد شیرازی، پلیس ورودی به سبلان را می‌بندد تا ترافیک خیابان گلبرگ و جانبازان را مدیریت کند یا در پل نصر بزرگراه همت به سمت غرب پلیس حضور پیدا می‌کند تا بار شرق به غرب همت را کنترل کند. چون اگر پلیس بار ترافیکی نقاط پر ترافیک را کنترل نکند حوادث مختلفی را شاهد خواهیم بود.
در یک جایی ممکن است تصادفی شده باشد یا یک وسیله نقلیه نقص فنی پیدا کرده باشد که این باعث افزایش بار ترافیکی و طولانی شدن مسیر ترافیک شود. در این مواقع یا مردم تماس می‌گیرند یا پلیس با دوربین‌ها متوجه وجود مشکل در مسیر می‌شود که حضور پیدا می‌کند. برای همین لزوما همه راننده‌ها ممکن است متوجه آن حادثه تصادف یا خرابی خودرو نشوند و فقط حضور پلیس را ببینند.
بله این واقعیت دارد. مثلا در معابر شهر تهران صبح‌های چهارشنبه کمی نسبت به روز‌های دیگر خلوت‌تر است. پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها هم طبیعتا روز‌های خلوتی داریم. اما شنبه تا سه‌شنبه بار ترافیکی صبح‌ها بسیار زیاد است.
پلیس درصد یا آمار مشخصی از تعداد خودرو‌هایی که چهارشنبه تردد می‌کنند ندارد، اما ممکن است بعضی افراد چهارشنبه سر کار نروند یا از تهران خارج شوند و… همین کافی است که ترافیک روان‌تر داشته باشیم.
من فقط ترافیک صبح را گفتم. برعکسش هم وجود دارد. اینکه ترافیک معابر و مسیر‌ها در ساعات بعدازظهر روز چهارشنبه سنگین‌تر است. دلیلش حجم خودرو‌هایی است که بعد از پایان کار می‌خواهند از تهران خارج شوند. حالا جالب است درباره اوج ترافیک هم یک موضوعی را به سؤال شما اضافه کنم آن هم این است که بدترین روز‌های ترافیکی ساعات آغازین بارش‌ها در تهران است. کافی است چند قطره باران ببارد تا خودبه‌خود خیابان‌ها قفل شود.
همه رفتار‌ها (خنده) البته آن‌هایی که توقف‌های سد معبری دارند (توقف در حاشیه تقاطع‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و پارک دوبله) این توقف‌ها ترافیک بسیاری ایجاد می‌کنند. دومین موضوع استفاده از تلفن همراه است که کم‌کم به عادت غلط حین رانندگی تبدیل شد و سرمنشا بسیاری از تصادف‌ها است.
من شوخی کردم. اما واقعیتش این است که جدا از بعضی رفتار‌های مشکل‌ساز ترافیکی برخی افراد، در مجموع رانندگان تهرانی نسبت به رانندگان خیلی از شهر‌ها و استان‌های دیگر انضباط بیشتری دارند که اگر این نبود واقعا نمی‌شد ترافیک تهران را کنترل کرد. برای اثبات این حرف من هم می‌توانید هنگام رانندگی دقت کنید و ببینید رانندگان با پلاک تهران و سایر پلاک‌ها چگونه در سطح شهر تردد می‌کنند.
ببینید رانندگان زن همیشه با احتیاط بیشتری نسبت به مردان رانندگی می‌کنند. در حقیقت دقت بیشتری نسبت به رعایت مقررات دارند بر همین اساس با درنظر گرفتن تعداد رانندگان زن واقعا اینطور است که آن‌ها وضعیت رانندگی مناسب‌تری دارند.
اصلا اینطور نیست. من به‌عنوان پلیس می‌گویم که خانم‌ها در امر رانندگی احتیاط و دقت بیشتری به خرج می‌دهند. اگر بخواهم با جزئیات بیشتری بگویم اینطور است که رانندگی خانم‌ها یکسری اصول رانندگی تدافعی را در بردارد یعنی رانندگی‌شان به‌نحوی است که پیش‌بینی خطرات را می‌کنند و متناسب با آن خطرات رانندگی می‌کنند. پس این را باید بپذیریم که رانندگی خانم‌ها برخلاف مردان تهاجمی نیست. خانم‌ها عجله و شتاب زیادی در رانندگی ندارند و این به‌خاطر انضباط بیشتر آنهاست.
عجیب است که بدانید خانم‌ها در تمام تصادف‌های ثبت شده کمتر از ۱۰ درصد مقصر هستند. یعنی در هر ۱۰ تصادف فقط در یک تصادف یک خانم مقصر بوده است و این حد از دقت و انضباط در رانندگی واقعا جای تشکر و قدردانی دارد.
 

تمامی حقوق این سایت متعلق به میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

source

توسط autokhabari