فورد برانکو رپتور بالاخره از راه رسید. این خودرو که قرار است تابستان آینده راهی نمایندگی‌های فروش شود، بلافاصله نبرد را با اصلی‌ترین رقیب خود یعنی جیپ رانگلر روبیکان ۳۹۲ آغاز خواهد کرد. هیچ‌کدام از این دو غول آفرود برای افراد آماتور طراحی نشده‌اند. این دو اس‌یووی توانمند مستقیماً علاقه‌مندان به آفرودی را هدف قرار داده‌اند که خواهان خودرویی برای عبور از هر مسیری هستند. برای سال‌ها، جیپ به معنای واقعی کلمه مالک این کلاس بود تا اینکه فورد تصمیم گرفت با احیای برانکو، رقیب دیترویتی خود را به چالش بکشد. بازگشت برانکو باعث شد جیپ هم با ارائهٔ نسخه‌های هیبریدی و V8 به خانوادهٔ رانگلر تنوع ببخشد و حالا رقابت این دو ماشین از همیشه داغ‌تر شده است؛ بنابراین سؤال این است که کدام‌یک از این دو اس‌یووی آفرودی افراطی خودروی برتری است؟ خب تا زمانی که تجربهٔ رانندگی با برانکو رپتور نداشته باشیم نمی‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم اما در حال حاضر می‌توانیم روی کاغذ این دو آفرودر آمریکایی را باهم مقایسه کنیم.
شکی نیست که هردوی این اس‌یووی‌ها برای آفرود جدی طراحی شده‌اند و ظاهر آن‌ها به‌تنهایی می‌تواند همه‌چیز را توضیح دهد. برانکو رپتور حدود ۲۵ سانتی‌متر از نسخهٔ معمولی خود پهن‌تر شده و ارتقاءهایی مثل تجهیز به سپر وظیفه سنگین با قلاب‌های بکسل، دریچهٔ هوای روی کاپوت، مه شکن‌های LED یکپارچه و بچه گلگیرهای بسیار بزرگ را تجربه کرده است. لاستیک‌های عظیم ۳۷ اینچی که بزرگ‌ترین لاستیک‌ها در بین تمام خودروهای تولیدی تاریخ ایالات‌متحده محسوب می‌شوند نیز ظاهر آفرودی برانکو رپتور را تکمیل کرده‌اند.

رانگلر ۳۹۲ هم در ظاهر از تریم‌های برنزی، لاستیک‌های آفرودی ۳۳ اینچی، سر اگزوزهای دوگانه، رم ایر روی کاپوت و نشان‌های ویژه بهره می‌برد. بااین‌حال، بهتر بود جیپ این نسخه را بیشتر از دیگر مدل‌های رانگلر متمایز می‌کرد زیرا روبیکان ۳۹۲ هم‌اکنون مثل گرگی در لباس میش به نظر می‌رسد درحالی‌که برانکو رپتور فوراً از نسخه‌های معمولی قابل‌تشخیص است. این خودرو علاوه بر ویژگی‌هایی که بیان شد، روی جلوپنجرهٔ خود هم مثل F150 رپتور بجای FORD کلمهٔ RAPTOR دارد؛ بنابراین، در بخش بیرونی می‌توان برانکو رپتور را پیروز دانست.

در داخل هرکدام از این خودروها شاهد لیستی طولانی از تجهیزات و سیستم‌های لوکس هستیم زیرا این روزها یک آفرودر دیگر نمی‌تواند نسبت به راحتی سرنشینان و تجمل داخلی بی‌تفاوت باشد. برانکو رپتور به‌صورت استاندارد با یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲ اینچی به همراه یک صفحه آمپر دیجیتالی با همین اندازه ارائه می‌شود که گرافیکی خاصی برای این نسخه دارد و اطلاعات مهمی مثل سرعت‌سنج و دندهٔ درگیر را برجسته‌تر نشان می‌دهد. همچنین راننده می‌تواند این صفحه آمپر را مطابق میل خود تنظیم کند. غربیلک فرمان قطورتر، صندلی‌های فورد پرفورمنس، تریم نارنجی‌رنگ و تریم فیبر کربنی در قسمت‌های مختلفی مثل شیفتر دنده هم از دیگر ویژگی‌های داخلی برانکو رپتور است.

در جیپ، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عالی Uconnect از طریق یک نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی ارائه می‌شود که سیستم صوتی پریمیوم آلپاین و مجموعه‌ای از ویژگی‌های آفرودی خودرو هم از طریق همین نمایشگر کنترل می‌شود. بااین‌حال، تفاوت ۳.۶ اینچی بین اندازهٔ نمایشگر لمسی دو خودرو بسیار محسوس است و بازهم جیپ باید اقدامات بیشتری انجام می‌داد تا رانگلر ۳۹۲ را خاص‌تر کند. هردو خودرو به‌صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو و صندلی‌های چرمی با گرم‌کن برخوردار هستند و ظرفیت حمل پنج نفر را دارند. همچنین در هردو خودرو امکان جدا کردن درها هم وجود دارد.

برانکو رپتور به پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست مجهز شده که خروجی آن فعلاً نامشخص است و فقط میدانیم بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود اما فورد علاوه بر قدرت بیشتر، سیستم تعلیق مسابقه‌ای و فریم فولادی با استحکام بالا را هم برای برانکو رپتور در نظر گرفته و با ۱۲ سانتی‌متر افزایش ارتفاع، مجموع ارتفاع آن از زمین را به ۳۳۳ میلی‌متر رسانده است. پیشرانهٔ این خودرو نیز از حالات رانندگی مختلفی برخوردار است که یکی از آن‌ها از سیستم ضد تأخیر فورد GT استفاده می‌کند تا برانکو رپتور همیشه برای پاسخگویی به خواسته‌های راننده آماده باشد.

از سوی دیگر، رانگلر ۳۹۲ زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی دارد. این موتور ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک متصل است. به گفتهٔ جیپ، این رانگلر ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما فورد هنوز شتاب برانکو رپتور را اعلام نکرده است. فاصلهٔ روبیکان ۳۹۲ از زمین هم از ۲۴۶ میلی‌متر در نسخه‌های معمولی به ۲۷۴ میلی‌متر رسیده است. واضح است که فورد برای پیشرانهٔ برانکو رپتور نیم‌نگاهی به رانگلر ۳۹۲ داشته است اما تا زمانی که دو خودرو را در آفرود آزمایش نکنیم نمی‌توان گفت کدام پیشرانه برتر است.

همان‌طور که گفته شد، تا زمانی که برانکو رپتور وارد نمایندگی‌های فروش نشود، نمی‌توان فهمید که کدام‌یک از این دو ماشین در آفرود برتر است اما با توجه مشخصات و ویژگی‌ها، به نظر می‌رسد در اینجا هم برانکو دست بالا را داشته باشد زیرا لیست تجهیزات آفرودی این خودرو بسیار طولانی است و شامل مواردی مثل صفحهٔ محافظ برای محافظت از تمام قطعات مهم زیرین خودرو، پله رکاب‌های قابل جدا کردن، محافظ رکاب‌های تقویت‌شده، ستون‌های B و C مستحکم‌تر و اکسل عقب دانا ۵۰ HD می‌شود. برانکو رپتور همچنین از سه حالت ۴×۴ مختلف، کلاچ تقویت‌شده، سیستم تعلیق فاکس و کمک‌فنرهای فعال با تنظیم خاص هم برخوردار است که هم برای بالا رفتن از صخره‌ها مناسب هستند و هم هنگام رانندگی‌های پرسرعت روی تپه‌های شنی اطمینان بسیار بیشتری را نسبت به جیپ فراهم می‌کنند. البته از سوی دیگر، روبیکان ۳۹۲ هم اصلاً دست‌وپابسته نیست و چیزهایی مثل اکسل‌های جلو و عقب دانا ۴۴، میل موج گیر قابل قطع کردن، کمک‌فنرهای پرفورمنس بالای فاکس و… را در چنته دارد. در بخش یدک کشی اما برتری با رپتور است زیرا ظرفیت بکسل آن ۲۰۴۰ کیلوگرم و ظرفیت جیپ ۱۶۰۰ کیلوگرم است.
قیمت‌گذاری بخش مهمی است که می‌تواند عنوان برندهٔ این رقابت را به فورد برساند زیرا قیمت برانکو رپتور از ۷۰ هزار دلار شروع می‌شود درحالی‌که قیمت پایهٔ جیپ روبیکان ۷۴,۸۰۰ دلار است. توجیه قیمت بالای جیپ پیش از این هم دشوار بود و حالا با ورود برانکو رپتور اوضاع سخت‌تر هم می‌شود؛ بنابراین، بدون تعصب و صادقانه باید گفت حداقل روی کاغذ فورد برانکو رپتور خودروی برتر این رقابت است. این خودرو نه‌تنها کاملاً جدید است (پیشینهٔ نسل JL رانگلر به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد) بلکه بر اساس پکیج فوق‌العادهٔ ساسکواچ ساخته شده و از برخی قطعات F150 رپتور بهره می‌برد که توانایی‌های آن اثبات شده است. البته بدون شک رانگلر روبیکان ۳۹۲ اس‌یووی بسیار توانمندی است و موتور V8 تنفس طبیعی هم آن را به آفرودری بسیار دوست‌داشتنی تبدیل کرده است اما برانکو رپتور رقیبی بسیار جدی محسوب می‌شود. این ماشین قیمت کمتری دارد و به‌احتمال‌زیاد در آفرود از توانایی‌های بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، راحتی بیشتر برانکو روی جاده هم جیپ را به یک بازنده تبدیل خواهد کرد.
فورد برانکو رپتور
جیپ رانگلر ۳۹۲
 
Philipp
چیزی که توی آفرود خیلی مهمه و توی مقاله ندیدم زاویه ورود، شکست و خروج بود
فکر کنم توی این بخش رانگلر بهتر باشه که صد درصد توی آفرود بشدت بهش کمک می کنه
بعدیم جرم کمتر رانگلر بود که بهش اشاره نشد و خیلی تاثیر گذاره
توضیع جرم هم مهمه اینجا
در کل مقاله با اینکه خوب بود ولی در سطح مقاله هایی بود که خیلی سریع نوشته شدن و من حداقل مسائل و نکات عمیقی توش ندیدم
AMIR / ARMI
دقیقا به نکته ای اشاره کردی که میخواستم من بگم
وزن کمتر رانگلر در کنار اندازه کوچک تر اصلی ترین دلیل برتری رانگلر در افرود هستش
( اندازه برانکو یکمی بزرگ تر هستش شاید ۱۰ درصدی بزرگ تر باشه )
همچنین هیچی موتور ۸ سیلندر نمیشه
ممد ژانگولر
جای بلندگوها و ساب ووفر جیپ که تو سقفشه میرزه به کل فورد برانکو
جیپ کم مزایا نداره در ضمن کاملا یک آفرود موفق بوده
البته من هر جفتشونو دوست دارم ولی فورد برانکو شهری تر و آرام تره
[email protected]!n
زوایا برانکو رپتور هم بهتره.
راجب جرم هم که گفتین اتفاقا با اینکه رپتور سنگین تره اما تو تست ها نشون داده که با توزیع وزن بهتر و تعلیق مستقل و فرمان رک اند پینیون اون سنگینی رو خنثی کرده.
از طرفی اتفاقا یکی از نکاته مثبته رانگلر به خاطره تعلیق صلبی ماشین سنگینی بیشتری القا می کنه و حس چسبندگی بهتری رو در مسیر منتقل می کنه.
amir Benz
حتما برانکو انتخاب بهتریه …
Nima
به وضوح برانکو بهتره
Taha Malek
هیچ چیز تو این مقاله به وضوح مقایسه نشد شما چطور به وضوح نظرتون رو گفتید
Nima
وضوح اینجاست که ذکر نشد:
زوایای رپتور :
حمله : ۴۷.۲
فرار : ۴۰.۵
فاصله از زمین : ۱۳.۱
زوایای ۳۹۲ :
حمله : ۴۴.۵
فرار : ۳۷.۵
فاصله از زمین : ۱۰.۳
سایز لاستیک رپتور ۲ الی ۴ اینچ بزرگتر
مصرف سوخت پایینتر با توجه به موتور کم حجم تر و سابقه مصرف موتور های همی
مقایسه دیفرانسیل ها :
برانکو دانا ۵۰ و رانگلر دانا ۴۴ . (دانا ۵۰ نسبت به دانا ۴۴ قویتر هست)
توضیحات : The Dana 50 has a “50” cast into the housing and is regarded to have more strength than a Dana 44, but not as much as a Dana 60
یه عزیزی هم گفته بود برانکو کراس اوور هست!! خیر مثل رانگلر suv هست.
نکته دیگه تکنولوژی های آفرود برانکو هست که توی نمایشگرش هست که دنیایی تفاوت داره با رانگلر.
همچنین برانکو ظرفیت یدککشی بیشتری هم داره که لازمه این کلاس هست.
نکته مهم دیگه سواری راحت تر برانکو روی جاده هست و سیستم فنر بندی قویتری که داره (نمونه استفاده شده در رالی)
Nima
یه نکته که همیشه به عنوان برتری رانگلر بوده این هست که بازی سیستم تعلیقش زیاد هست.
همین طورم هست:
رانگلر ۱۵.۵ اینچ
فورد ۱۴ اینچ
اما آیا سواری خشک تر ارزش اون ۱.۵ اینچ رو داره؟
با توجه به این که هر دو خودرو دیف لاک عقب و جلو رو دارن و با جدا شدن ماشین از زمین میتونن به مسیر ادامه بدن فکر میکنم اون ۱.۵ اینچ ارزششو نداره
[email protected]!n
نیما جان خودت ماشین آفرودی داری ؟؟
واقعا اطلاعاتت خوبه و دقیقه 👍👍
Silent
برانکو آفرودر خوبیه همین!
Jeep کلا یه سگمنت هست برا خودش. سیستم تعلیق این ماشین رو می تونید توو یوتیوب بخش اکستریم افرود توو عمل قیاس کنید با برانکو و هرر جنبنده دیگه ای. یکسری کانال هایی آفرودی که خودشون کیت سرهم می کنن شاسی حتما معلوم هست از چه ماشینیه.
https://dixie4wheeldrive.com/sites/default/files/IMG_0351.jpg
https://cdn11.bigcommerce.com/s-cn6mxlx/images/stencil/original/products/1853/6228/SVD_7900-4__50210.1553217827.jpg
امیرحسین
خب تو دنیای آفرود از گذشته جیپ سرآمد آفرود بوده
ولی با گذشت زمان رقیب جدی پیدا کرده
با این حال باس موند تا دو رقیب تو یه مسیر آفرودی مناسب رقابت کنند
انتخاب و رای من به خاطر ظاهر داخلی و بیرونی به برانکو رپتور بود
اما باید موند تا در مورد آفرود این دو غول دوست داشتنی رای داد چون نکته مهم مقاله همینه
برای رای دادن خیلی زود بود
ehsan.fa
قیمت هردوتاشون بالاس ۴۰۰۰ دلار زیاد تفاوتی ایجاد نمیکنه اونم با شرایط تمام اقساط آمریکا که ماهی ۱۰۰ دلار تفاوت ایجاد بکنه شاید تو ۵ سال جیپ شاسی جداس این باعث میشه توانایش بهتر باشه
viper
میدونید جیپ داره از چند سال پیش داره ماشین افرودی میسازه؟؟؟؟ میدونید چقدر تجربه داره؟؟
رانگلر بهترین گزینه هست با موتور شیش سیلندر خود جیپ که میشه روش تقویت انجام داد
تو خود امریکا همه میدونن جیپ بهتره
Sina10
این برانکو رپتور دیگه مرحله اخر همه افرودر هاست
جیپ حتی با وجود عدم اعلام عملکرد فنی دقیق رپتور برانکو ، ازش اونقدر توی ویژگی های دیگه مخصوصا کابین عقبه که باعث میشه این قیمت ۷۴ هزار دلاری بی ارزش ترش کنه ، فکر میکنم تنها امریکایی که میشه بهش گفت گرون!
بحث افرود شد ، همونطور که بقیه هم گفتن مسائل اینقدر سطحی نیست و زاویه فرار وحمله یا گیربکس هم تاثیر گذاره
ولی افزودن قطعات افرودی رپتور به برانکو باعث میشه این احتمال که رانگلر رو شکست بده توی این زمینه تقویت بشه
ولی در کل رانگلر ضعفشو اینجا نشون داد ، اگه واقعا قیمت عرضه برانکو رپتور حدود ۷۰ هزار دلار باشه و قدرت و گشتاورش نزدیک به رقیب ، رانگلر شکست بدی میخوره
برانکو رپتور در کنار M5 CS و CT5-V بلک وینگ ، یاریس GR و یکی دوتا ماشین دیگه توی بازار ،رو بشخصه خیلی پسندیدم ، حیف دستمون ازشون کوتاهه ،
Silent
“”””ویژگی های دیگه مخصوصا کابین عقبه “””””
کااااابین؟! 😂😂😂😂
وقتی یه اروپا فن میاد در مورد سگمنت آفرود امریکایی که هیچییی ازش نمی دونه کامنت بده! کابین Jeep و یه نگاه بندازه حتی اگر بدونی چه طور از پارک بره دنده یک!
Taha Malek
نکنه تو آمریکایی بازی تسلا فن
تسلا فقط یک برند آمریکاییه که هیچیش آمریکایی نیست
Scuderia Ferrari
مقایسه کردن برانکو رپتور و رانگلر روبیکان ۳۹۲ هنوز زوده
باید منتظر مقایسه هایی عملی و دقیق تر باشیم ….
مجله موتور ترند و کانال TFL بهتر میتونن توانایی های این سلاطین آفرود رو به نمایش بزارن 🤛🤜
بهنام
انتخاب من بین این دو جیپ رانگار هست زیرا سیستم صوتی آلپاین به تنهایی میتونه منو جذب کنه بخاطر علاقه ی شدید به این برند عالی .
Taha Malek
مقاله اصلا تخصصی نبود
واقعا نمیشه نظر داد دوتاشون فوق العادس ولی برای اینکه نظر داد که کدوم بهتره این مقاله اصلا کافی نیست
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
بنظرم برای قضاوت یکم زوده، برانکو هنوز فیلمای خاصی از آفرودش نیومده از طرفی جیپم خیلی خیلی با سابقه و توی زمینه آفرود قدرتمنده گرچه رپتور که تازگی معرفی شده احساس میکنی یه سر و گردن بالاتره، من خودم رای ندادم، تیپ بیرونی هردو رو دوست دارم ولی داخل برانکو سرتره، از لحاظ فنی هم حداقل روی کاغذ جیپ قویتره…
BENZ
من جیپ رو انتخاب کردم چون خیلی سابقه داره توی ماشین های آفرودی
Aboalfazl demon
جیپ رانگلر هم قدرت بیشتری داره . هم وزن کمتری
واقعا ۸۰ سال تجربه آفرود سازی چیزی نیست که با ارتفاع دادن و یک موتور ۶ سیلندر اکوبوست به دست آورد
برانکو عالیه شکی نیست اما در رقابت های آینده باز هم مشخص میشه که جیپ رانگلر پادشاه آفرود هستش
رانگلر ۳ مزین بزرگ داره
زاویه فرار و حمله بهتر
وزن کمتر
قدرت بیشتر
منتظر شکست برانکو رپتور در برابر رانگلر ۳۹۲ هستیم
Nima
دقیقا نکته اینجاست که عزیز زوایای رانگلر هرسه ضعیفتر هست!
وزن کمتری داره ولی یدککشی کمتری هم داره
موتور قویتری داره ولی مصرف سوخت خیلی بیشتری هم داره
برانکو با لاستیک بسیار بزرگتر احتمالا مصرف ترکیبی حدود ۱۴ داره (با توجه به این که موتور ۲.۷ مصرف ۱۲ داره) ولی رانگلر با لاستیک ۳۳ مصرفش ۱۶.۸ هست ترکیبی که قطعا با لاستیک ۳۷ مصرفش بالای ۱۸-۱۹ خواهد بود .
۴-۵ لیتر اصلا رقم کمی نیست!
AMIR / ARMI
به نظرم جیپ باید صفحه نمایش بزرگ تر برای رانگلر در نظر بگیره برای آپدیت آینده خیلی مهم این موضوع
[email protected]!n
خب کامنت ها که متاسفانه بیشتر از سر تعصب و چیزایی که صرفا شنیدن هست نه بر مبنای مسائل فنی.
اولین نکته اینه که هر دو ماشین بشدت گرون هستن و برای کسی که آفرودر باشه ارزشه این قیمتو ندارن نمونه های ارزون تر بسیار بهتر هستن. این انتقادو زمانی که دیفندر هم اومد گفتم. آفرود اکستریم برای ماشین بالای ۵۰k حماقتی بیش نیست و جز هرینه و خسارت هیچ دستاوردی نداره.
دومین نکته راجب تجربه جیپ که چند نفر اینجا بیا کردن. خب جیپ با رقیبی طرفه که بیشتر از ۷۰ سال تجربه ساخته خودروهای با شاسی نردبانی و برانکویی که بیشتر از ۵۰ سال سابقه داره و سال ها با لندروور همکاری داشته و زیر مجموعه آفرودی ترولر رو داره رقابت می کنه. پس این صحبت ها بدرد همون اینستا و فضاهای بی ارزش می خوره نه اینجا که یه چیزی رو هوا بندازی.
سومین نکته و مهم ترین اون، بهتره که سلایق احترام گذاشت و تعصب رو کنار گذاشت و نظر فنی داد(هر چند از نفر بعیده).
به اندازه کافی ویدیو راجب رقابت دو طرف هست. رانگلر فوق العاده هست شکی درش نیست اما کامل نیست و نقاطه ضعفی داره که بخاطر نبود رقیب در طول این سال ها برطرفش نکرده و فورد هم با دست گذاشتن رو این ضعف ها محصول بهتری ارائه داده. مطمئنن رانگلر در نسل بعد دیگه این شکلی نخواهد بود و برانکو مدیران جیپ رو به شکل عمیقی تو فکر فرو برده تا قافیه که یه موقع قافیه رو نبازن.
امیدوارم در این مباحث جای حرفایی از سر عشقه به تصاویر یه ماشین صحبت های فنی ببینیم.
Philipp
موافقم
تفاوت قیمتی زیاد G-class defender و Wragler باعث شد که رانگلر بدون به روز رسانی مناسب خوش بفروشه و ضعف هاش آشکار نشن
(Saeed(peugeot
فروش مشخص میکنه ؛ …..این تازه وارد هرچی هم قوی باشه ؛ صدرنشین این کلاس جیپ هست
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari