وامکث موتور به تازگی پیش‌فروش دایون V5 را با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان آغاز کرده است. این وانت دو دیفرانسیل دو کابین در ایران با نام کلوت فروخته می‌شود.
خودروسازی دایون (Dayun Group) یکی از برندهای کمتر شناخته شده و نسبتا کوچک فعال در چین است. این مجموعه، سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و عمده‌ی سرمایه‌گذاری خود را به تولید کامیون و موتورسیکلت اختصاص داد. دایون از اوایل قرن ۲۱، چند مدل ون، وانت و شاسی‌بلند را به سبد محصولات خود اضافه کرد.
یورش برندهای ناشناخته چینی به بازار | مجله پدال
فودای (Foday) یکی از برندهای زیرمجموعه‌ی دایون برای شاسی‌بلندهای صادراتی است. مکس‌موتور در اواسط سال ۱۴۰۰، یک کراس‌اوور با نام دایون Y5 در ایران رونمایی کرد. این خودرو در بعضی کشورها، فودای لندفورت  نام دارد. مدل پیکاپ وانت مکس موتور دایون V5 از نظر پلت‌فرم و تجهیزهات فنی، مشابه با Y5 است. این خودر برای بازارهای خارج چین مثل روسیه، به نام فودای لاین (Foday Lion F22)  شناخته می‌شود. همچنین وانت‌ دانگ فنگ P16 نسخه‌ای دیگر از پیکاپ کلوت است.
از نظر ظاهری، پیکاپ V5 تفاوتی  با کراس‌اوور Y5 ندارد. چراغ‌های باریک در جلو، مشابه چری تیگو ۵ طراحی شده‌اند. ساختار این قسمت، هماهنگی بسیار خوبی با جلو پنجره دارد و ترکیبی چشم‌نواز فراهم می‌کند. فاصله‌ی نسبتا زیاد چراغ‌های جلو با پایین سپر، دایون V5 را بزرگ و قدرتمند جلوه می‌دهد.
Foday-F22-pickup-2 مکس موتور کلوت
در تصاویر منتشر شده از مکس موتور کلوت، آنتن سنتی روی سقف دیده می‌شود که برای محصول صادراتی در سال ۲۰۲۲، عجیب و ناخوشایند به نظر می‌رسد. در تصاویر موجود از این خودرو، چرخ‌های ۱۶ اینچ وجود دارند که برای پیکاپ دو دیفرانسیل، چندان مناسب نیست و نمای جانبی را تضعیف می‌کند. مه‌شکن‌های دایره‌ای در طرفین سپر جلو هم، به‌ندرت برای خودروهای مدرن بازار جهانی استفاده می‌شود.
نمای پشت دایون V5 ساده و معمولی است که البته ایراد خاصی برای کلاس پیکاپ محسوب نمی‌شود. طراحان این خودرو در اقدامی عجیب، قسمت مربوط به دستگیره‌ی ورودی مخصوص حمل بار را با حالت مثلثی و سیاه‌رنگ تزئین کرده‌اند. سپر عقب در مدل‌های مختلف، پلاستیک سیاه یا فلزی هم‌رنگ بدنه است اما در هر دوحالت، ناخوشایند و ناهماهنگ با دیگر اجزای نمای پشت به نظر می‌رسد.
Foday-F22-pickup-2 مکس موتور کلوت
در مجموع، می‌توان با ارفاق به طراحی نمای روبرو و جانبی پیکاپ کلوت به عنوان یک وانت چینی، نمره‌ی قبولی داد. نمای پشت این خودرو ممکن است در نمونه‌ی مونتاژ ایران، متفاوت از نسخه‌ ساخت چین باشد. ابعاد کلوت دو کابین، طول ۵۷۳۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۷۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۸۴۴ میلی‌متر با فاصله محورهای ۳/۵ متر را شامل می‌شود.
وانت دایون V5، سال ۲۰۱۵ طراحی شده است و احتمالا به همین دلیل، فضای داخلی با حالت قدیمی و از مدافتاده دارد. البته ادوات داشبورد می‌تواند برای علاقه‌مندان خودروهایی مثل جک S5 جالب باشد اما در مقایسه با مدل‌های چینی جدید، جذاب و چشم‌نواز نیست.
Foday-F22-pickup-2 مکس موتور کلوت
فرمان سنتی با ساختار دایره‌ای برجستگی استخوانی در بالا، روی کلوت نصب شده است. پنل پشت فرمان همراه نمایشگر کوچک مخصوص کامپیوتر سفر، حالت سیلندری و قدیمی دارد. روی داشبورد از خطوط مواج و چشم‌نواز استفاده شده است که نمایشگر لمسی و پنل پشت فرمان را پوشش می‌دهد.
نصب خروجی‌های تهویه مطبوع، زیر نمایشگر، کمی توی ذوق می‌زند و چندان متداول نیست. کلیدهای پرتعداد هم گیج‌کننده هستند. برای دسته‌دنده، حالتی شبیه نمونه‌های موجود در خودروهای بی‌ام‌و استفاده شده است که خوش‌دست و چشم‌نواز به نظر می‌رسد.
Foday-F22-pickup-2 مکس موتور کلوت
در قسمت پایین داشبورد، ادوات تزئینی با طرحی شبیه بال پرنده وجود دارد که در بعضی مدل‌های سیاه شفاف (پیانویی) و در بعضی دیگر نقره‌ای است. این ترکیب می‌تواند برای عامه‌ی مردم و افراد بی‌اطلاع از سبک طراحی خودروهای مدرن، جالب باشد اما در مجموع، ابتکاری شلوغ و قدیمی است. این خودرو فاقد ترمز دستی دکمه‌ای خواهد بود و از ساختار سنتی ترمز دستی اهرمی بین صندلی‌ها استفاده می‌کند.
فرم کلی صندلی‌های با چرم مصنوعی و ترکیب دو رنگ (مشابه تصاویر موجود) راضی کننده و راحت به نظر می‌رسد. طراحی تودری‌ها با مواد نرم مشابه پوشش صندلی و ادواتی ظاهر هماهنگ با داشبورد دارند، نکات مثبت در طراحی داخلی پیکاپ کلوت هستند.
از اطلاعات موجود می‌توان نتیجه گرفت که دایون V5، پیشرانه‌ای دیزلی داشته باشد و از این نظر مشابه شاسی‌بلند بنزینی دایون Y5 عرضه نشود. بر اساس آمار موجود در سایت‌های خارجی، موتور ۲ لیتر دیزل مجهز به توربوشارژ، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور برای کلوت تولید می‌کند. این مدل در ایران، احتمالا با سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ۶ سرعته‌ی دستی عرضه خواهد شد. در بعضی منابع خبری، قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۸/۵ لیتر در صد کیلومتر برای کلوت دیزلی پیش‌بینی شده است.
Foday-F22-pickup-2 مکس موتور کلوت
پیشرانه‌ی دیگری هم برای دایون V5 وجود دارد که باتوجه به کیفیت گازوئیل موجود در ایران، شانس بیشتری برای مونتاژ توسط مکس موتور خواهد داشت. این نمونه مجهز به موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر است. دایون بنزینی، احتمالا در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.
محصولات دایون، از جمله وانت پیکاپ کلوت، با پیشرانه‌ی ساخت میتسوبیشی چین تولید می‌شوند. وزن خالص دایون V5، حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم است و می‌تواند یک تن بار حمل کند.
از مهم‌ترین آپشن‌های فنی دایون V۵، می‌توان به قفل دیفرانسیل اتوماتیک برای محور عقب اشاره کرد که برای رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده یا شرایط لغزنده، کاربرد دارد. همچنین ترمز ضد قفل (ABS) و سامانه‌ی تقسیم نیروی ترمز ( EBD)  و کنترل پایداری الکترونیک (ESP)  روی کلوت ارائه خواهد شد.

صندلی برقی برای راننده، صندلی‌های چرم مصنوعی، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۸ یا ۹ اینچ، کروز کنترل، کامپیوتر سفربا نمایشگر  TFT، شیشه ها و آینه های برقی، تهویه مطبوع خودکار، لاینر محفظه بار، دو کیسه هوا، دوربین عقب و رینگهای آلومینیوم دیگر امکانات کلوت هستند. این خودرو احتمالا با سه رنگ سیاه، سفید و نقره‌ای عرضه خواهد شد.
مکث موتور، تنوع وانت پیکاپ‌ها در بازار ایران، چندان زیاد نیست. فقدان تویوتا هایلوکس صفر کیلومتر و افزایش قیمت مدل‌های دست دوم تا حدود دو میلیارد تومان، مانع بزرگی برای علاقه‌مندان طبیعت گردی با وانت است. از سویی دیگر، تجربه نشان می‌دهد غالب خریداران وانت در ایران، نیازمند محصولی سخت‌جان برای حمل بار هستند و هزینه‌ی چندصد میلیون تومانی برای پیکاپ‌های چینی را پرداخت نمی‌کنند.
پیش فروش کلوت مکس موتور
مبلغ تعیین شده برای پیش‌فروش کلوت مکس موتور، ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده؛ درحالی‌که موعد تحویل با پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر توربوشارژ، سیستم دو دیفرانسیل و جعبه‌دنده‌ی دستی، ۳۰ روزه کاری است.
وانت جک که در ایران با نام KMC T8  فروخته می‌شود و حدود ۷۷۰ میلیون تومان قیمت دارد، مهم‌ترین رقیب کلوت است. کرمان موتور برای پیشرانه‌ی T8 موتور توربوشارژ بنزینی ۲ لیتری، با قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر از ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را انتخاب کرده که نسبت به کلوت مکس موتور، ضعیف‌تر است. از نظر ظاهری و نمای بیرونی، جک T8 نسبت به دایون V5 برتری دارد اما ترکیب داشبورد و طراحی داخلی کلوت مکس موتور، زیباتر به نظر می‌رسد. براساس تجربه‌ی نگارنده از علایق مردم ایران نسبت به خودروهای چینی، می‌توان انتظار داشت T8 کرمان موتور برای بازار کشورمان، جذاب‌تر باشد.
دیگر رقیب کلوت مکس موتور، آمیکو آسنا با قیمت ۹۲۰ میلیون تومان است. آسنا موتور ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی و سیستم دو دیفرانسیل دارد. این خودرو همراه گیربکس اتوماتیک به قیمت یک میلیارو و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.
امین
انصافا نسبت به قیمت آسنا خیلی بهتره
Nima
اگر واقعا دف لاک داشته باشه به نسبت قیمتش خوبه . وقتى هایلوکس ۴ تومنه!
NAVID۰۰۹۸
عزیز ، دل خوش به دفلاک نباش !
از بِیس مشکل دارند !
بحث سدان یا کراس‌اوور نیست ، موضوع صحبت پیکاپ هست که باید در مرحله‌ی اول جان‌سخت باشه !
شما همین که بشینید داخل این خودرو ، اصل موضوع دست‌تان می‌آید که چقدر بی‌کیفیت هستند با متریال ضعیف !
اتفاقاً فیدیلیتی و دیگنیتی را قبول دارم چون نسبت به عرضه‌ی جهانی بد نبودن اما تمام پیکاپ‌ها و چینی‌هایی که در ایران عرضه میشوند از درجه‌۳‌های چینی هستند !
NAVID۰۰۹۸
همشون یه آشغالی هستن !
یک به یک به درد نخورتر !
خود چینی‌ها هم این‌ آشغال‌ها را سوار نمیشوند !
یه سرچ کنید تا ببینید پرفروش‌ترین برندها کدام‌ها بودند !
حتی کره‌ای هم قبول ندارند چه برسه به چینی‌هایی که خودشون میسازند !
یوسف
الگوی تازه توسعه خودروسازی در ایران: ۱. پایه گذاری یک شرکت آبدوخیاری ۲. گرفتن وام کلان از دولت به نام تولید و اشتغال زایی (با بهره از روابط ویژه) ۳. زدن یک کارگاه و سوله نمایشی ۴. یافتن بی نام و نشان ترین خودروسازان هستی (بخوان چینی) ۵. گلچین چند محصول مثلا خوش آب و رنگ و انتخاب نام ایرانی دهن پرکن ۶. ثبت سفارش ۷. زدن ده نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در سرتاسر ایران+ چند بیلبورد + وبسایت ۸. تعریف و تمجید در سایت های داخلی و توصیه اکید به دلالان خودرو که به مشتری بگید هیچ فرقی با بنز نداره و الکی پول برند ندین ۹. پیش فروش با بیرحمانه ترین و پرت ترین قیمت هایی که چینی ها به خوابم نمی بینند. ۱۰. ترخیص از گمرک ۱۱. تحویل به مشتری نگون بخت پس از یک سال تاخیر و خواباندن پولش ۱۲. یارانه های دولتی و سود کلان فروش را به جیب زده و مشتری را با یک خودروی بی کیفیت و بدون قطعه و خدمات به حال خود رها میکنیم ۱۳. این داستان ادامه دارد…
NAVID۰۰۹۸
یوسف جان
بهترین کامنت را گذاشتید👏👏👏👏
پارسا عشق ماشین.
از این جور تبلیغات پدال اصلا خوشم نمیاد نظر شخصیمه
ولی مطمئنم یه چیزی زیر میزی رد و بدل شده ولی امید وارم کامنتمو پاک نکنید
اصلا خوشم نمیاد یا بیاین مسخره کنین یا فقط اخبار بدین.
این همش تبلیغات بود الان jac t8 اینجا چی بود پس ؟
پاترول چی ؟
این همه ماشین خوب هست
هایلوکس ۲۰۰۶؟
این تبلیغاته
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
واقعا خستگی من در رفت خیلی خندیدم
کاش حرف شما درست بود و برای معرفی خودروهای بازار ایران به پدال پول پرداخت می‌شد 🙂 🙂
آرش+وان
پدال جان ، خب یک تست از کلوت مکث موتور ( ماموت ) بزار ، اونوقت متوجه میشی که چقدر برتر از بقیه ی رقباست.
امیرحسین
صد رحمت ب پراید
پیکاپی که ۱۶۰ اسب بخار قدرت داشته باشه
پیکاپ نیس کالسکه اس
یه تن حمل می‌کنه
قدرت کشندگی رو نگفتید!
در کل خوشم نیومد
فکر کنم تو بازار چین پیکاپ های بهتر و بروز تری هم موجود باشه
در کل صنعت خودرو سازی ما مث ساختمان سازی
بساز بنداز شد
کدوم آقازاده این شرکت رو با هولدینگ های مرتبط با میدان زده مشخص نیست خلاصه میدان مهمه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
خسته نباشن رفتن پیکاپ ده سال پیش رو آوردن دوباره مثل همیشه با قیمت نجومی میفروشن! ۲تن وزنشه موتوراش ۱۵۰ و ۲۲۰اسب!! رسما یه لگن متحرکه موندم چجوری یه تن دیگه هم می‌کشه!
با قیمت کمتر من نیسان پیکاپ یا ریچ رو ترجیح میدم،ارزششو دارن…
NAVID۰۰۹۸
حالا نیسان پیکاپ هیچی و کیفیت و خوبی‌هایش برای همه ثابت شده و بی‌رنگ مدل ۸۷ آن از ریچ صفر کیلومتر هم گران‌تر است .
اما خودروی مضخرف ریچ را به این ترجیح میدهی و جالبه که به گفته‌ی خودت خودروشناس هم هستید در حالی که ریچ حتی از کاپرا هم فاجعه‌تره !
بعد که میگوییم تو فضای مجازی بحث راه می‌اندازید چون هیچی از خودرو نمیدانید برای همین است که ناراحت هم میشوید !
فرزاد
از نظر مادی تو بدترین سیستم اقتصادی دنیا تقریباً هم‌ردیف جهنم هستیم و از نظر معنوی فقر بی ایمانی میاره
net
وانت و ساعت انالوگ روی داشبورد😃.برای بنز سری اس و ازرا گرنجور نسل ششم که ساعت انالوگ کنار ال سی دی هست زشته حالا این که دیگه وانته.ساعت انالوگ برای ماشینهای لوکس اشرافی مثل رولز رویس و بنتلی نسبتا خوبه
مهردادکمال
مملکت نیست که سر گردنه اس
میثم
اکیدا توصیه می‌کنم به دوستان:
در ایران اصلا سمت انجین توربوشارژ نرید که جز پشیمانی هیچ سودی نداره.
چینی و غیر چینی هم نداره.
کمترین دردسرش اینه که حتما حتما حتما باید بنزین سوپر بزنید.
اگه فکر میکنید میتونید بنزین معمولی + اکتان استفاده کنید، پس منتظر هزینه‌های هنگفت و در به در دنبال قطعات گشتن باشید.
برید تنفس طبیعی بگیرید دنبال دردسر هم نباشید و گول حرف علمایی که می‌گن ما چند ساله توربو سواریم و هیچ مشکلی هم نداره نخورید که گرفتار می‌شید.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari