بسته بندی و جعبه سازی قطعات خودرو موردی مهمی است که تولیدکنندگان این محصولات چه در بخش داخلی و چه خارجی باید به آن اهمیت بدهند زیرا یک بسته بندی به کالا هویت داده و سبب شناخته شدن آن می گردد. پک، علاوه بر محافظت و پوشش محصول می تواند با یک طراحی مناسب مانند بازاریاب عمل کرده و با محصولات مشابه رقابت کند.
 پس باید بسته بندیی تهیه کرد که بتواند در بازارهای خارجی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و نظر مشتریان را به خود جلب نماید. قطعات خودرو در سایزهای مختلف عرضه می گردند که هر کدام آنها برای اینکه سالم به دست مشتری برسند باید در جعبه ای محکم و مناسب قرار بگیرند. شرکت های کارتن سازی ایرانی در تلاشند تا در زمینه تولید کارتن و جعبه قطعات خودرو  پیشرفت کرده و هر روزه جعبه های با کیفیت تری را راهی بازار کنند تا بتوانند نظر تولید کنندگان را به خود جلب نمایند. شرکت کارتن سازی آوین پک یکی از فعالان عرصه بسته بندی صادراتی میباشد که با تحقیقات صورت گرفته در چند سال اخیر توانسته با رقبای برون مرزی خود در زمینه جعبه های صادراتی رقابت قابل توجهی داشته باشد. در ادامه میپردازیم به بسته بندی های گوناگون لوازم یدکی خودرو…
جعبه قطعات خودرو بصورت  CKD(قطعات کاملا منفصل و جدا) و SKD ( قطعات نیمه کامل و بهم وصل شده) استفاده می شوند زیرا این قطعات گاهی به شکل بزرگ و کامل و در بعضی موارد به صورت تکه تکه و کوچک در پک قرار می گیرند.
برای ارائه یک بسته بندی مدرن و به روز باید پکی رقابتی و استاندارد تولید کرد تا بتواند خودی نشان داده و چشم مشتریان را بگیرد.
وقتی حرف از قطعات خودرو می شود در ذهنمان تصویر قطعات بزرگ و سنگین نقش می بندد این تصور ممکن است تا حدودی درست باشد ولی باید گفت که یک خودرو علاوه بر قطعات بزرگ و سنگین دارای لوازم بسیار کوچک و سبک نیز می باشد که در قسمت های مختلف ماشین مورد استفاده قرار می گیرند.
لوازم قطعات بزرگ و سنگین خودرو بنا بر وزن و ابعادشان در کارتن های ۳ لایه، 4لایه و 5 لایه بسته بندی می شوند زیرا  این کارتن ها به دلیل چند لایه بودنشان مقاومت خوبی داشته و سریع له و پاره نمی شوند. قطعات کوچک و سبک در جعبه های مقوایی بسته بندی می شوند مقواها یک لایه نازک هستند که گرماژ( ضخامت) مختلف دارند این گرماژ از 60 تا 500 گرم می باشد که معمولا برای پک قطعات خودرو  از مقوایی با گرماژ 300 تا 350 استفاده می شود و پرکاربردترین این مقواها کرافت، پشت طوسی، گلاسه و ایندربرد است، این بسته بندی ها از آسیب رسیدن به لوازم خودرو جلوگیری می کنند.
جعبه های قطعات خودرو در مدل های مختلف قابل تولید می باشند مانند چهار درب، ته قفلی، کیبوردی ولی بیشترین نمونه جعبه قطعات خودرو مدل لنتی است. این نوع جعبه ها استحکام و مقاومت خوبی داشته و برای بسته بندی انواع قطعات خودرو مناسب می باشند.
مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی انواع قطعات یدکی خودرو
معمولا اکثر مشتریان بر اساس ظاهر بسته بندی، محصولات را خریداری میکنند و ظاهر یک بسته بندی برای آنها جذابتر است به خصوص در مورد قطعات خودرو که باید بسته بندی آنها بصورت استاندارد و پلمپ باشد زیرا در صورت باز بودن و یا مشکل در بسته بندی به مشتری حس دست دوم بودن دست خواهد داد و از خرید منصرف می شود. مشتری باید به بسته بندی محصول اعتماد کرده تا آن را خریداری نماید. یکی از راههای جلب اعتماد مشتریان درج علامت و برند شرکت تولید کننده بر  روی جعبه می باشد زیرا مشتریان به برندها بیشتر اعتماد کرده و با دیدن برند تجاری با خیال آسوده خرید می کنند. برجسب پلمپ و ضمانت کالا مورد دیگری است که مشتری به دنبال آن بر روی جعبه میگردد و امروزه استعلام اصالت کالا با درج کیو ار کد (QR) به سادتی و در کمترین زمان ممکن امکان پذیر گشته است.
بسته بندی قطعات خودرو باید محکم و مقاوم بوده تا در مسیر عرضه له و یا پاره نشود همچنین کاملا در اندازه و ابعاد محصول تهیه شود تا با قرار دادن کالا درون آن دفرمگی صورت نپذیرد. اگر قطعات خودرو در جعبه قرار بگیرند به آسانی میتوان آنها را جابجا کرد به خصوص قطعات کوچک که جابجایی آنها بصورت تکی ممکن است وقت و زمان زیادی را از ما بگیرد. یکی دیگر از فواید جعبه، ممانعت از ورود گرد و غبار به محصول است خصوصا محصولات الکتریکی و الکترونیکی در صنعت ماشین آلات و خودرو سازی را میتواند دچار عملکرد نادرست  و درگیر اختلالات نماید.
چاپ گزینه مهمی در عرضه بسته بندی و خصوصا جعبه قطعات خودرو می باشد زیرا اگر شرکت های ایرانی بخواهند با دیگر کشورها در این زمینه رقابت کنند باید بسته بندی هایی محکم و مقاوم با چاپ و طرحی مدرن تولید نمایند.
چاپ روی جعبه های لوازم خودرو به دو صورت چاپ فلکسو و چاپ افست انجام می شود. چاپ فلکسو بصورت مستقیم بر روی کارتن های سفید و قهوه ای اعمال می گردد که متشکل از یک یا دو رنگ می باشد. ولی چاپ افست شامل چند رنگ است و آن را فقط میتوان بر روی مقوا انجام داد و امکان اجرای آن به شکل مستقیم بر روی کارتن ها وجود ندارد مگر در زمانی که قرار باشد از جعبه لمینتی استفاده شود که در این حالت چاپ افست را روی مقوا انجام مدنظر داده سپس مقوای چاپ شده ( پوستر) را توسط دستگاه مخصوص بر روی کارتن مورد نظر میچسبانند تا بتوانند از کارتن های لمینتی در صنعت بسته بندی هم بهره ببرند.
در کارتن های لمینتی و فلکسویی انواع قطعات خودرو را قرار می دهند و به بازار عرضه می کنند البته باید گفت کارتن های لمینتی چون دارای تنوع رنگ خوبی هستند بیشتر نظر مشتریان داخلی و خارجی را به خود جلب کرده و سبب فروش بیشتر محصول می شوند هر چند هزینه تولید و تهیه کارتن های لمینتی کمی بیشتر از کارتن های فلکسویی می باشد ولی باید گفت هر چقدر بسته بندی جذابتر باشد مشتریان بیشتری به سمت آن رفته و در نتیجه محصول فروش بیشتری خواهد داشت و سود بیشتری بدست می آید. در ضمن لمینت کردن کارتن بسته بندی موجب افزایش مقاومت آن هم میشود.
امروزه کشورهای چین و ترکیه برای جعبه های سفارشی Gear Up Your Automotive Parts Packaging with Creative Box Printing در تلاش هستند تا  زمینه تولید انواع بسته بندی خود را افزایش داده و توانسته اند نه تنها نیازهای داخلی کشور خود را بلکه سفارشات کشورهای همسایه را نیز بپذیرند و هر روزه در حال گسترش صنعت بسته بندی در کشورشان هستند.
 شرکت های ایرانی نیز با وجود تحریم ها، گرانی مواد اولیه، کمبود امکانات و ماشین آلات صنعتی سعی بر این دارند تا خود را به رقبای چینی و ترک رسانده و در سطح آنها و حتی بالاتر فعالیت کنند که تا به امروز با تلاش فراوان به پیشرفت های خوبی در این زمینه دست یافته اند و با تولید انواع کارتن های لمینتی، فلکسویی و جعبه های مقوایی توانسته اند جایگاه خوبی در این صنعت پیدا کنند.
ایران در صدد افزایش کیفیت قطعات یدکی و لوازم  خودرو و ماشین آلات صنعتی و مکانیکی در تلاش است تا این محصولات را به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، سوریه، عراق، اردن، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، پاکستان وتمامی کشورهای همسایه ارسال نماید و به همین دلیل در تلاش است تا بسته بندی هایی مناسب محصول برای کشور صادر کننده هدف در نظر بگیرد.  امروزه می توان گفت صنعت بسته بندی در ایران یکی از صنایعی است که آینده خوبی در انتظارش می باشد و با تلاش بیشتر و کمک نهادهای دولتی در تامین مواد اولیه مرغوب و واردات ماشین آلات و تجهیزات مدرن و پیشرفته می تواند در سطح آسیا و جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.







تست و بررسی هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT آیتم اصلی قسمت نهم فصل هفتم اسب بخار است که می توانید در این برنامه به تماشای آن بنشینید.
در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari