در این محتوا به سراغ بررسی و مقایسه اکسید TXL با پژو ۵۰۰۸ می رویم تا ببینیم آیا این زیرشاخه لوکس سازِ چری، توان رقابت با محصولات برندی چون پژو از اروپا را دارد یا خیر.
خودروسازان چینی روز به روز در حال پیشرفت و محک زدن خود با برندهای معتبر آسیایی، اروپایی و حتا آمریکایی هستند.
اکسید در طراحی ظاهری مدل TXL و سایر خودروهایش نظیر  VXسعی کرده است چهره ای مستقل را برای برند و محصولاتش خلق نماید و حداقل با اولین نگاه به خودروهای اکسید، درست برعکس بسیاری دیگر از برندهای چینی، متوجه شباهت ظاهری خودروهای اکسید با برند مشخصی نخواهید شد.
جلوپنجره بزرگ، چراغ های باریک، دی لایت های عمودی در دو طرف سپر و نوشته EXEED در پیشانی نمای جلو را می توان از مشخصه های طراحی TXL و به طور کل برند اکسید دانست.
در طرف مقابل، پژو ۵۰۰۸ را داریم که از سبک طراحی اروپایی و نسبتاً بدون هیچ گونه اضافه کاری بهره می گیرد و در عین حال، جذاب و ماندگار جلوه می کند؛ ضمن این که دی لایت های دندان ببری پژو نیز که این روزها امضای این نشان فرانسوی به حساب می آید، به زیبایی هر چه تمام تر در دماغه خودرو جانمایی شده و حالتی خشمگین و گربه سان مانند به ۵۰۰۸ بخشیده است.
نکته جالب توجه در خصوص نمای کناری دو خودرو حالت طراحی ۵۰۰۸ است که به سبک کراس اوورهای تورینگ طراحی شده تا حداکثر فضا را درون کابین ایجاد نماید و در سمت دیگر، اکسید TXL همانند کراس های معمول طراحی و پرداخته شده است.
در نمای عقب دو خودرو نیز اگرچه برخی المان ها همانند چراغ های به هم پیوسته به صورت مشترک دیده می شود، اما تضاد اندیشه و احساس سبک طراحی چینی ها با برندهای غربی به خوبی مشخص است؛ جایی که نوار پیوندی چراغ های پژو ۵۰۰۸، در صندوق و سپر این خودرو در ساده ترین حالت ممکن و بدون کروم‌کاری و یا حجم پردازی های متعدد شکل گرفته اند و این موارد در اکسید TXL سعی شده است تا اغراق آمیز و حتا لوکس تر از سطح خودرو جلوه نماید.
در طراحی داخلی TXL جالب‌ترین ویژگی، یکپارچه شدن صفحه نمایش کیلومتر و سیستم مالتی مدیاست، طوری که حالا دو مانیتور عریض، روبه‌روی چشمان راننده قرار گرفته است و این سبک طراحی را در محصولات چری همچون چری تیگو ۸ پرو یا فونیکس تیگو ۸ پرو نیز شاهد هستیم. دکمه‌ های فیزیکی در قسمت پنل تهویه هم از نوع لمسی شده است. همچنین با حذف اهرم دنده از روی کنسول مرکزی، دست طراحان چری بازتر شده است؛ آن ها موس چرخشی را برداشته‌ و جای آن را با موس لمسی (تاچ پد) پر کرده‌اند.
داشبورد TXL در برخی از قسمت ها همچون مانیتور و کلاستر یکپارچه و نیز بخش مربوط به سیستم تهویه ما را به یاد برندهایی چون مرسدس و آئودی می اندازد، اما در کل، لوکس و زیبا جلوه می کند و کیفیت متریال آن نیز مناسب ارزیابی می شود.
با ورود به کابین ۵۰۰۸ قطعاً برای‌تان باورش سخت خواهد بود که در یک کراس اوور تورینگ ۷ نفره پا گذاشته اید، چراکه داشبورد خودرو بیش تر شبیه به خودروهای کانسپت، آن هم از نوع یک سدان اسپرت و بسیار دلرباست!
در کابین نسل جدید ۵۰۰۸ علاوه بر زیبایی و منحصر به فرد بودن طراحی، شاهد بهبود کیفیت متریال به کاررفته نسبت به نسل قبلی نیز هستیم و دیگر از پلاستیک ‌های خشک نسل قبل خبری نیست. فرمان خودرو مثل اکثر طرح های این روزهای پژو کوچک و خوش‌دست است و در زیر کیلومترشمار تمام دیجیتال مربوط به سیستم i-cockpit پژو قرار گرفته است و دسته دنده خلبانی نیز تکمیل کننده حال و هوای اسپرت و دلنشین این کابین است.
پژو ۵۰۰۸ دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۶۴۱، ۱۸۴۴ و ۱۶۵۱ میلی متر است و فاصله محوری این خودرو هم برابر با ۲۸۴۰ میلی متر است.
این اعداد برای اکسید TXL به ترتیب برابرند با ۴۷۸۰، ۱۸۸۵ و ۱۷۳۰ میلی متر و فاصله محوری TXL هم برابر ۲۸۰۰ میلی متر است؛ همان‌طور که قابل مشاهده است، علیرغم طول بدنه بیش تر TXL، فاصله محوری این خودرو نسبت به ۵۰۰۸، چهل میلی متر کم تر است که نشان از طراحی مناسب تر و فضاسازی بهتر فرانسوی ها برای ۵۰۰۸ است.
پژو ۵۰۰۸ در نسخه پرچم‌دار بنزینی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر توان ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر بهره می گیرد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو نیز بر عهده یک جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته آیسین است. در ۵۰۰۸ خبری از سیستم چهارچرخ محرک نیست و به‌ جای آن می ‌توانید به صورت سفارشی از سیستمی موسوم به گریپ کنترل در شاسی بلندهای شرکت پژو بهره‌مند شوید؛ سیستم Grip Control  دارای یک سیستم هوشمند کنترل کشش است که در هر نوع آب و هوایی عملکرد متناسب را انجام داده و کشش خودرو را در سطوح مختلف مدیریت می‌کند.
این سیستم کنترل پایداری به نحوی عمل می‌کند تا دو چرخ جلو عملکرد خوبی در جاده‌های مذکور داشته باشند و عملکردهای این سیستم در پنج مورد (جاده های معمولی، جاده‌های برفی، جاده های گِلی و چمن های مرطوب، مسیرهای رملی و شن و ماسه ای و در آخر حالت خاموش بودن گریپ کنترل) قابل انتخاب است.
مصرف سوخت ترکیبی ۵۰۰۸ با پیشرانه مذکور ۵.۷ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است که برای خودرویی با این جثه و توانایی های فنی، عدد بسیار خوب و تحسین برانگیزی محسوب می گردد.
شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت ۵۰۰۸ هم به ترتیب برابر است با ۹.۴ ثانیه و ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت.
در اکسید TXL هم مشابه ۵۰۰۸ از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر بهره گرفته شده است و انتقال قدرت نیز توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو و یا هر چهار چرخ (به صورت سفارشی) صورت می پذیرد. نکته قابل توجه توان خروجی پیشرانه اکسید است که حدود ۱۶ اسب بخار و ۴۰ نیوتن متر از پژو بیش تر بوده و این موارد نشان از پیشرفت چینی ها در زمینه قوای محرکه و بخش فنی خودروهایشان در سال های اخیر دارد.
مصرف سوخت ترکیبی TXL در نمونه دیفرانسیل جلو ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر و در نمونه چهارچرخ محرک ۷.۴ لیتر است که در این زمینه پس از ۵۰۰۸ قرار می گیرد.
شتاب صفر تا صد TXL نیز در نمونه جلو محرک ۱۰ ثانیه است که این عدد در نمونه های چهار چرخ محرک، نیم ثانیه افزایش می یابد.
قیمت اکسید TXL در بازار چین از حدود ۲۱ هزار دلار آغاز شده است و در نمونه های فول به ۲۸ هزار دلار افزایش می یابد. این بازه قیمتی برای پژو ۵۰۰۸ در حدود ۲۸ تا ۵۴ هزار دلار است.
رضا صفرآبادی فراهانی
پایگاه خبری اسب بخار
پژو ۵۰۰۸ در نسخه پرچم‌دار بنزینی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر توان ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر بهره می گیرد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو نیز بر عهده یک جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته آیسین است.
در اکسید TXL از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر بهره گرفته شده است و انتقال قدرت نیز توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو و یا هر چهار چرخ (به صورت سفارشی) صورت می پذیرد.
قیمت اکسید TXL در بازار چین از حدود ۲۱ هزار دلار آغاز شده است و در نمونه های فول به ۲۸ هزار دلار افزایش می یابد. این بازه قیمتی برای پژو ۵۰۰۸ در حدود ۲۸ تا ۵۴ هزار دلار است.







تست و بررسی هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT آیتم اصلی قسمت نهم فصل هفتم اسب بخار است که می توانید در این برنامه به تماشای آن بنشینید.
در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari