مالیات‌ستانی از خودروهای به اصطلاح لوکس در حالی از اول بهمن کلید خورده که مشمولان آن تنها اشخاص حقیقی هستند و خبری از مالکان حقوقی نیست.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از دنیای اقتصاد: آن طور که سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده، تمامی خودروهای گران‌قیمت شناسایی‌‌‌شده مشمول مالیات، مربوط به اشخاص حقیقی است. جهانگیر رحیمی با بیان اینکه در بحث مالیات بر خودروهای اشخاص حقوقی، جمع ارزش خودروهای مربوط به یک شخص ملاک نیست، تاکید کرده که ملاک شناسایی خودروها فایل نیروی انتظامی است. به گفته وی، بر اساس اطلاعات منتشره از سوی نیروی انتظامی، خودرویی که مربوط به اشخاص حقوقی باشد و بیش از یک ‌‌‌میلیارد تومان ارزش داشته باشد، شناسایی نشده است.
وی در نهایت تاکید کرده که سازمان امور مالیاتی هیچ دخل و تصرفی در اطلاعات مربوط به خودروهای لوکس ندارد. اظهارات جهانگیری نشان می‌دهد تا به امروز تنها مؤدیان حقیقی مشمول پرداخت مالیات بر خودرو شده‌اند و حقوقی‌ها فعلا در شمول این پروسه نیستند. این در حالی است که به نظر می‌رسد دولت می‌تواند از ظرفیت مؤدیان حقوقی نیز برای جذب درآمدهای مالیاتی بیشتر از ناحیه خودرو، استفاده کند.
طبق اعلام دولت، ۵۵۰‌هزار دستگاه خودروی لوکس مشمول مالیات، شناسایی شده که قرار است در مجموع درآمدی پنج‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومانی نصیب دولت کند.
در حال حاضر هرچند دستگاه‌های دولتی در ظاهر معمولا از خودروهای تولید داخل استفاده می‌کنند، با این حال هستند برخی نهادها مانند وزارت امور خارجه که از خودروهای لوکس برخوردارند و دولت می‌تواند آنها را نیز در جمع مشمولان مالیات قرار دهد.
بنابراین هرچه ظرفیت‌های بیشتری برای اخذ مالیات فراهم شود، احتمال دستیابی دولت به درآمد مدنظر، بالا خواهد رفت. طبعا یکی از این ظرفیت‌ها که فعلا مغفول مانده، مالیات‌ستانی از مؤدیان حقوقی به‌خصوص نهادهای دولتی است. هرچند در حال حاضر سه سال و نیم از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و دستگاه‌های دولتی نیز از خرید چنین خودروهایی منع شده‌اند، با این حال، هستند نهادهایی که خودروهای خارجی دارند.  این در حالی است که دولت ظاهرا آنها را از مالیات‌ستانی معاف کرده است.
در واقع به نظر می‌رسد نام خودروهای لوکس نهادهای دولتی و خصوصی جایی در لیست ۵۵۰‌هزار دستگاهی مشمول مالیات ندارد، بنابراین این ظرفیت نیز مغفول مانده است. با وجود آنکه شاید تعداد خودروهای لوکس موجود در دستگاه‌های دولتی (مثلا وزارت امور خارجه که در بخش تشریفات خود دارای خودروهای لوکس است)، زیاد نباشد، اما به هر حال می‌توان آنها را نیز در لیست مشمولان مالیات جای داد.
در واقع به نظر می‌رسد اگر دولت دامنه مالیات‌ستانی از خودروها را گسترده‌تر در نظر می‌گرفت، اطمینان بیشتری بابت تحقق این درآمد وجود داشت، هرچند البته هنوز هم دیر نشده و می‌توان گستره مالیات‌ستانی را پهن‌تر کرد. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، خودروهای بالای یک‌میلیارد تومان بین یک تا ۴‌درصد مشمول مالیات خواهند شد، به نحوی که تا مبلغ یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان (نسبت به مازاد یک‌میلیارد تومان) یک‌درصد، تا مبلغ ۳‌میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان) ۲‌درصد، تا مبلغ ۴‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان (نسبت به مازاد ۳‌میلیارد تومان) ۳‌درصد و نسبت به مازاد ۴میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان، ۴درصد مالیات اخذ خواهد شد.







تست و بررسی هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT آیتم اصلی قسمت نهم فصل هفتم اسب بخار است که می توانید در این برنامه به تماشای آن بنشینید.
در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari