تفاوت قیمت خودرو داخلی در کارخانه و بازار به قدری زیاد است که همچنان این سؤال مورد پرسش قرار می‌گیرد که چه دلایلی باعث ایجاد این شکاف بزرگ بین قیمت ماشین در بازار با کارخانه شده است؟
برخی از مشکلات به عدم مدیریت مؤثر در کنترل قیمت‌های کارخانه باز می‌گردد و برخی دیگر به نداشتن کنترل در بازار خودرو مربوط می‌شود. اما هنوز مسائل ناشناخته و غیر شفاف در این امر دخیل هستند که بررسی دقیق وضعیت قیمت خودرو امروز کشور را دشوار می‌کند. در این بررسی به دلایل آشکار تفاوت قیمت خودرو صفر در بازار و کارخانه اشاره می‌کنیم.
ریشه اصلی تفاوت قیمت خودرو داخلی در بازار و کارخانه به «کاهش عرضه» و «افزایش تقاضا» مربوط می‌شود. کاهش عرضه بدین معناست که تولیدکنندگان بزرگ خودرو به دلیل محدودیت‌های متعدد، عرضه خودرو را کاهش داده‌اند و ماشین کمتری وارد بازار کرده‌اند. از سویی دیگر، افزایش تقاضا به معنای این است که مصرف‌کنندگان زیادی به دنبال خرید خودرو هستند.
پس تناقض بین عرضه و تقاضا باعث شکاف زیاد در بازار شده است. کاهش عرضه همچنین ناشی از تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی، فساد داخلی و عدم شفافیت است. به ویژه به دلیل تغییر روزانه قیمت خودرو در بازار، هجوم مردم برای خرید خودرو و حفظ ارزش دارایی‌هایشان باعث افزایش تقاضا می‌شود.
از طرف دیگر، حضور گسترده دلالان و سوداگران باعث افزایش تقاضا برای خرید خودرو شده است. در حقیقت، بخش بزرگی از متقاضیان خودرو، نه مصرف کننده بلکه دلالان بازار هستند که با خرید ماشین و فروش آن با قیمت بالا به این وضع دامن زده‌اند. بسیاری از کارشناسان بر این موضوع عقیده دارند که بیشتر متقاضیان خرید ماشین، مصرف نیستند.
اما سؤال مهم این است که کدام ارگان وظیفه کنترل دلالان بازار را دارد و چگونه می‌توان چنین افرادی را در بازار تشخیص داد؟ با اینکه پیش فروش و فروش فوق‌العاده به هدف رساندن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی ترتیب داده شده است اما در این امر نیز تناقضات زیادی وجود دارد. بسیاری از مردم برای این عقیده هستند که هنوز هم خودروهای بسیاری به افراد خاص داده می‌شوند.
همان‌طور که قیمت بسیاری از اقلام مصرفی در کشور افزایش یافته‌اند، قیمت خودرو هم به صورت روزانه در حال افزایش است. عدم وجود بازار آزاد، دولتی بودن همه بخش‌های اقتصادی و نداشتن دانش جهت ورود به زیرساخت‌های مدرن اقتصادی، عوامل مؤثر در وضعیت بحرانی امروز است. عدم مدیریت و کنترل بازار ارز، باعث افزایش قیمت مواد اولیه در تولید خودرو شده می‌شود.
تا زمانی که کنترلی برای قیمت ارز وجود نداشته باشد، افزایش  قیمت ماشین اجتناب‌ناپذیر است. افزایش هزینه‌های نیروهای انسانی در کارخانجات خودروسازی در کشور، منجر به ایجاد شکاف در قیمت‌گذاری عادلانه می‌شود. افزایش قیمت هر قلم کالا و عدم ثبت نگه داشتن قیمت ارز خود به تنهایی به آشفتگی بیشتر در قیمت خودرو صفر دامن زده است.
در بررسی تفاوت قیمت خودروی داخلی در بازار و کارخانه، باید به فساد گسترده در بخش تولید و فروش اشاره کرد. هر دو تولیدکننده بزرگ در کشور با عدم شفاف‌سازی و پاسخگویی، به آشفتگی بیشتر بازار کمک کرده‌اند. دو مورد مهم در ایجاد تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه به عدم پاسخ دادن به تقاضای بالای متقاضیان و برگزاری فروش فوق‌العاده توسط خودروسازان مربوط می‌شوند.
همچنین احتکار خودرو نیز در این امر تأثیر زیادی دارد. انباشت گسترده خودروهای پارکینگ جهت عرضه در زمان افزایش قیمت را باید از مصادیق بارز فساد در این زمینه دانست. هدف نهایی رساندن خودرو به دست مصرف‌کننده اصلی و کنترل قیمت‌ها نیست بلکه استفاده از شرایط بغرنج کشور برای افزایش سود است.
قیمت خودرو امروز کشور در تلاطم وضعیت اقتصادی امروز کشور در انفجار است. قیمت‌های ناعادلانه و غیر کارشناسی و کاهش کیفیت تولید، همه دست به دست هم داده‌اند تا بازار در یک شرایط اسفناکی قرار گیرد. نتیجه نبود مدیریت صحیح و عدم آینده نگری در بهبود صنعت خودروسازی باعث شده است این صنعت روز به روز به وضعیت بدتری مبتلا شود.
دو نرخی بودن قیمت خودرو در بازار به تنهایی نشانی از شرایط نامطلوب خودروهای داخلی در کشور دارد. آنچه که بازار خودرو را به یک ثبات باز می‌گرداند، تغییر رویکرد مدیران، بازگشت به بازار آزاد جهانی، کنترل نرخ ارز، کوتاه کردن دست دلالان و سپردن سکان صنعت خودرو به افراد متخصص و دلسوز هستند.
با این اوصاف، مردم در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به خرید خودروی دست دوم روی آورده‌اند تا بتوانند بسته به بودجه خود، ماشین مورد نظرشان را تهیه کنند.
https://khodro45.com/pricing/domestic-cars/







تست و بررسی لاماری ایما به عنوان جدیدترین کراس اوور مونتاژی بازار ایران و مقایسه دو اسکوتر یاماها N-MAX و هوندا PCX، آن چیزی است که در آخرین قسمت فصل هفتم اسب بخار به نمایش در آمده است.
در قسمت یازدهم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی FMC T5 فردا موتورز رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی این قسمت مقایسه رنو تندر ۹۰ اتوماتیک با دانگ فنگ H30 کراس را انجام داده ایم.
در قسمت دهم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی دایون Y5 در کویر مرنجاب رفته ایم. همچنین در این برنامه تجربه سفر یک روزه به کویر و قواعد این دسته از طبیعت گردی ها را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته ایم.
تست و بررسی هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT آیتم اصلی قسمت نهم فصل هفتم اسب بخار است که می توانید در این برنامه به تماشای آن بنشینید.
در قسمت هشتم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی کراس اوور KMC K7 کرمان موتور رفته ایم. همچنین در بخش تست موتورسیکلت ها، بررسی اسکوتر هیبریدی یاماها گرندفیلانو را انجام داده ایم و در آیتم خودروچی نیز، تویوتا یاریس و هیوندای i20 مونتاژ آپشنال را با هم مقایسه نموده ایم.
تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari