صنعت خودروی جهان و ایران در چند سال اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها محبوبیت فراگیر شاسی بلندها و کراس اوورها و به حاشیه رانده شدن سدان ها و هاچبک هاست. همین استقبال زیاد از قدبلندان باعث شده خودروسازان به فکر تولید محصولاتی باشند که در کنار افزایش فروش باعث بهبود سوددهی آن‌ها نیز می‌شود. کمپانی رنو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و طیف وسیعی از کراس اوورها و شاسی بلندها را عرضه می‌کند.
نمای پشت رنو داستر
یکی از هوشمندانه‌ترین حرکت‌های رنو را می‌توان نفوذ از طریق برند ارزان‌قیمت داچیا رومانی به کشورهای در حال توسعه دانست. رنو با داچیا به موفقیت عظیمی دست یافته و چندین خودروساز سعی در تکرار این موفقیت داشته‌اند اما هیچ‌یک نتوانسته‌اند چنین چیزی را تکرار کنند. رنو در برخی بازارها که برند داچیا چندان شناخته شده نیست با برند خود حضور پیدا می‌کند و در بازارهای شرق اروپا نیز با برند داچیا اقدام به عرضه محصولات این خودروساز می‌کند. برند داچیا در سال‌های اخیر کاملاً پیشرفت کرده و استقبال از محصولاتش نیز بسیار بالا بوده است. این خودروساز در سال گذشته میلادی رشد فروش ۳ درصدی را علیرغم همه‌گیری کرونا و کمبود نیمه‌رساناها ثبت کرده و به فروش ۵۳۷۰۹۵ دستگاه رسیده است. سهم داچیا از بازار اروپا با ثبت رکورد جدید به ۶.۲ درصد رسیده و این خودروساز برای اولین بار در تاریخ بین سه خودروساز اول اروپایی از نظر فروش قرار گرفته است.
عکس رنو داستر
این موفقیت عمدتاً به خاطر عرضه نسل جدید داچیا ساندرو و داستر بوده که به ترتیب فروش بیش از ۲۲۶ و ۱۸۶ هزار دستگاهی داشته‌اند. ساندرو پرفروش‌ترین خودروی سال اروپا از سال ۲۰۱۷ تاکنون و در بخش خرده‌فروشی بوده و داستر نیز عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند قاره همیشه‌سبز را یدک می‌کشد. همین عملکرد نشان دهنده درستی جهت حرکت این خودروساز بوده و قطعاً در آینده حرف‌های بیشتری نیز برای گفتن خواهد داشت. داچیا همچنین سبد محصولات خود را گسترده‌تر کرده و محصولاتی همچون اسپرینگ و جاگر را نیز معرفی می‌کند.
نمای جلوی رنو داستر
با این مقدمه می‌خواهیم یکی از خودروهای خوب بازار داخل یعنی داستر را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. این خودرو به‌صورت دست‌دوم در بازار حضور دارد و شاید برخی از شما عزیزان به دنبال انتخاب آن باشید پس این مقاله کاملاً مناسب این دسته از افراد خواهد بود. با ما همراه باشید.
آفرود رنو داستر
داچیا داستر از زمان معرفی در ۱۲ سال پیش تاکنون به فروش ۲ میلیون دستگاهی رسیده است. این شاسی‌بلند کوچک رومانیایی هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد و به خاطر ارزش بالا در برابر مبلغ پرداختی، استایل ماجراجویانه، کابین جادار و توانایی‌های خوب در مسیرهای ناهموار شناخته می‌شود. این ویژگی‌ها با استقبال زیادی از سوی مشتریان به ویژه در اروپا مواجه شده‌اند. داستر از سال ۲۰۱۹ تاکنون پرفروش‌ترین خودروی کلاس خود در قاره همیشه‌سبز محسوب می‌شود. این خودرو در کارخانه پیتستی رومانی تولید می‌شود و هر روز به‌طور متوسط ۱۰۰۰ دستگاه از این خودرو خط تولید را ترک می‌کنند که به معنی تولید یک داستر در هر ۶۳ ثانیه است. داچیا می‌گوید ۲ میلیون دستگاه داستر را در حدود ۶۰ کشور در سراسر جهان به فروش رسانده است.
رنو داستر در ایران
این شاسی‌بلند بر اساس پلتفرم B0 رنو که در نیسان جوک نیز بکار رفته شکل گرفته و در کشورهای متنوعی عرضه می‌شود. داستر عنوان ارزان‌ترین شاسی‌بلند اروپا را یدک می‌کشد و واردات آن به کشور از سال ۲۰۱۶ و با نسخه‌های تک دیفرانسیل شروع شد. نسخه چهار چرخ محرک این خودرو نیز چند سال بعد در کشور عرضه شد. داستر را می‌توان تندر ۹۰ شاسی بلندها دانست! این خودرو حداکثر تمرکز را روی کارایی و کاستن از هزینه‌های جانبی گذاشته و به همین خاطر با خودرویی بی حاشیه و کاربردی روبرو هستیم. اگر دنبال گشت‌وگذار در طبیعت باشید احتمالاً این خودرو را به چینی‌های پر آپشن ترجیح خواهید داد!
 
همان‌طور که گفتیم داستر را باید تندر ۹۰ شاسی بلندها دانست. عمده تمرکز داستر در این خودرو کاستن از هزینه‌ها و ارائه محصولی ساده اما کاربردی است. در بدنه داستر خبری از زرق‌وبرق رقبای کره‌ای یا چینی نخواهد بود و اجزای اصلی همچون چراغ‌ها در نهایت سادگی طراحی شده‌اند. استفاده از پلاستیک سخت در سپرها اگرچه از زیبایی خودرو می‌کاهد اما از سمت دیگر باعث پایین آمدن هزینه‌های تولید و همچنین تعمیرات احتمالی خواهد شد.
در بخش جلو چراغ‌های چندضلعی ساده را می‌بینیم که به‌ سادگی در کنار جلوپنجره نشسته‌اند. سپر نیز از پلاستیک استفاده فراوان کرده تا همچنان بر ماهیت ارزان‌قیمت این خودرو تأکید داشته باشد. البته قوس چرخ های گیرا تا حدودی از سادگی پروفایل جانبی کاسته‌اند. در بخش عقب نیز چراغ‌های ساده عمودی جزو موارد قابل‌ذکر هستند. در مجموع طراحی داستر باب میل افرادی خواهد بود که کاربرد را به طراحی ظاهری ترجیح می‌دهند.
داحل کابین رنو داستر
اگر سوار تندر ۹۰ شده باشید قطعاً فضای داخلی داستر برای شما آشنا خواهد بود. همان فلسفه طراحی ظاهری داستر در این بخش نیز مشهود است. بخش داخلی این خودرو فضایی ساده و بی‌روح دارد که کیفیت آن را نمی‌توان برتر از محصولات آشنای داخلی همچون تندر ۹۰ دانست. اگرچه متریال بکار رفته در این بخش حرف چندانی برای گفتن ندارند اما همین سادگی و خشکی به معنی دوام بیشتر در درازمدت خواهد بود. هرچند مواردی همچون فرمان ساده و دسته‌دنده زمخت و بزرگ دل‌زدگی اکثر افراد را در پی خواهند داشت. کابین و فضای بار این خودرو مشکل خاصی ندارد ولی صندلی‌ها می‌توانستند بهتر باشند چراکه در درازمدت خستگی راننده و سرنشینان را در پی خواهند داشت. اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، کابین داستر امتیاز بالایی را کسب نخواهد کرد.
یکی از خوبی‌های داستر در کشور ما را می‌توان اشتراک پیشرانه با رنو مگان دانست. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری این خودرو قدرت ۱۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۹۵ نیوتون متری تولید می‌کند. نیروی تولیدی پیشرانه نیز از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک بسته به تیپ خودرو به چرخ های جلو یا تمامی چرخ ها انتقال می‌یابد. قدرت پیشرانه یاد شده برای شاسی‌بلندی با وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد و این خودرو از نظر شتاب گیری شاید رضایت شما را جلب نکند اما گشتاور ۱۹۵ نیوتون متری آن در خارج از جاده به کار خواهد آمد و در واقع برای ماجراجویان و طبیعت گردان گشتاور بیشتر از شتاب اهمیت دارد. اینجاست که توانایی‌های آفرود داستر خود را به رخ می‌کشند چراکه این خودرو در مقایسه با شاسی بلندهای چینی توانایی‌های خارج از جاده بسیار بهتری دارد و همین موضوع می‌تواند افراد زیادی را به خرید آن ترغیب کند.
استفاده از پیشرانه مگان باعث شده این خودرو در بحث قطعات مشکل چندانی نداشته باشد و هزینه‌های نگهداری آن نیز نسبتاً معقول است. سواری خودرو هم در مجموع رضایت‌بخش بوده و نرمی مناسبی برای کاربری‌های روزمره دارد. البته باید به گیربکس قدیمی داستر اشاره کنیم که با دنده‌های کم خود جای دفاعی باقی نمی‌گذارد و تعویض‌های نسبتاً کندی دارد.
یکی دیگر از نکات عجیب این شاسی‌بلند به ترمزهای عقب کاسه‌ای مربوط می‌شود. اگرچه داستر خودرویی ارزان‌قیمت در کشورهای اروپایی و جهانی محسوب می‌شود و استفاده از ترمز کاسه‌ای برای آن جای تعجبی نخواهد داشت اما داستر در کشور ما با قیمت‌های نجومی معامله می‌شود و شاید خریدار چنین خودرویی با دیدن ترمزهای عقب کاسه‌ای دلسرد شود. این در حالی است که اکثر خودروها از ترمزهای چهار چرخ دیسکی استفاده می‌کنند.
موتور رنو داستر
 
یکی دیگر از نقاط ضعف داستر در همین بخش هویدا می‌شود. با تمرکز شدید داستر روی کاهش هزینه‌ها و ارائه محصولی ارزان‌قیمت برای بازارهای جهانی که کلید موفقیت این خودروساز محسوب می‌شود خبری از تجهیزات زیاد در داستر نخواهد بود. حتی در تیپ‌های فول این خودرو نیز امکانات محدودی همچون دو کیسه هوا، کروز کنترل، پایش فشار باد لاستیک‌ها، نمایشگر لمسی و… دیده می‌شوند و امکانات دیگری وجود ندارند. رقبای چینی نیز به مواردی همچون سانروف و تهویه مطبوع خودکار مجهز شده‌اند اما داستر از آن‌ها استفاده نکرده است. به این موارد باید سیستم‌های کمک‌راننده و… را نیز اضافه کرد. در واقع از نظر امکانات باید داستر را با خودرویی همچون تندر ۹۰ مقایسه کرد!
کابین رنو داستر
این شاسی‌بلند در بخش ایمنی نیز ۳ ستاره از ۵ ستاره را به دست آورده است که اگرچه در برابر رقبا جای تعریفی ندارد اما خب از رقبای چینی بهتر خواهد بود.
 
همان‌طور که عرض کردیم این خودرو دیگر به‌صورت صفرکیلومتر وارد نمی‌شد و اگر به داستر علاقه‌مند باشید مجبور به انتخاب نمونه‌های دست‌دوم آن خواهید بود. بسته به تیپ، مدل و تمیزی داستر موردنظر باید بین ۷۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان را برای خرید آن کنار بگذارید.
 
 
داستر با توجه به مشخصات، قیمت و بدنه خود با رقبای متفاوتی در بازار داخلی مواجه است. به احتمال زیاد فردی که به دنبال خودرویی با ماهیت داستر باشد سراغ محصولات چینی را نخواهد گرفت اما اگر بخواهیم رقیبی چینی برای این خودرو در نظر بگیریم می‌توانیم محصولاتی همچون هایما S7 و جک S5 را نام ببریم که اگرچه از نظر استهلاک و تاریخچه برند در پس داستر و رنو قرار می‌گیرند اما طراحی به‌روزتر، آپشن های بیشتر و پیشرانه قوی‌تری را ارائه می‌کنند. ضمن اینکه بازار دست‌دوم این خودروها بهتر از داستر خواهد بود.
اما رقبای مطرح‌تر داستر را می‌توان سانگ یانگ تیوولی، سوزوکی گرند ویتارا و پژو ۲۰۰۸ دانست. تیوولی خودرویی مدرن‌تر، سطح بالاتر، مجهزتر و زیباتر است که از گیربکس بهتر و کابینی باکیفیت‌تر سود می‌برد اما خب داستر هم مزیت‌هایی همچون فضای کابین بیشتر، پیشرانه ۲ لیتری و هزینه‌های نگهداری کمتر را ارائه می‌کند. نسخه‌های چهار چرخ محرک داستر نیز توانایی‌های آفرود بهتری نسبت به تیوولی شهری خواهند داشت.
سوزوکی ویتارا در اکثر بخش‌ها برتر از داستر ظاهر می‌شود. این خودروی ژاپنی از اعتبار بیشتر در بازار برخوردار بوده و بازار بهتری نیز دارد؛ اما نقطه‌ضعف اصلی ویتارا در برابر داستر به قیمت بیشترش مربوط خواهد شد.
نهایتاً به پژو ۲۰۰۸ می‌رسیم که در بخش قوای محرکه، شتاب و دینامیک سواری کاملاً داستر را شکست می‌دهد. در کل پژو محصولی مدرن‌تر بوده و طراحی بسیار شیک‌تری دارد. البته باید در نظر داشته باشید که پیشرانه‌های توربو در کشور ما مشکلات خاص خود را دارند و شاید داستر از نظر هزینه‌های نگهداری و استهلاک بهتر ظاهر شود.
ما شاسی‌بلند رنو داستر را به‌صورت کامل معرفی کردیم. این خودرو مزایایی همچون پیشرانه مشترک با رنو مگان، هزینه‌های نگهداری پایین، قابلیت‌های خارج از جاده خوب، دوام بالا، فضای کابین و بار خوب و… دارد. در مقابل باید به نقاط ضعف شاخصی همچون طراحی بسیار ساده بدنه، متریال و کیفیت پایین کابین، طراحی زمخت فرمان و دسته‌دنده، آپشن های ساده و پیش پا افتاده و… اشاره کرد.
صندوق بار رنو داستر
رنو داستر یکی از پرفروش‌ترین شاسی بلندهای بازار اروپاست که دلیل اصلی آن نیز ارزش بسیار بالا در برابر مبلغ پرداختی است. داستر به عنوان ارزان‌ترین شاسی‌بلند اروپا پیشرفت‌های بسیار فراوانی داشته است و نسل جدید آن نیز در کشورهای مطرح اروپایی طرفداران زیادی دارد؛ اما وضعیت داستر در کشورمان متفاوت است. این خودرو هم‌اکنون قیمتی سرسام‌آور پیدا کرده است. این وضعیت در حالی رخ داده که داستر علیرغم داشتن نقاط قوتی همچون قوای محرکه بی حاشیه، دوام بالا، آفرود مناسب و… نقاط ضعفی همچون طراحی ساده، آپشن های کم و… را نشان می‌دهد و به همین خاطر شاید مصرف‌کننده ایرانی ترجیح دهد خودرویی به‌روزتر و بازار دست‌دوم مناسب‌تر را انتخاب کند. داستر بیشتر مناسب افرادی خواهد بود که اهمیت چندانی به طراحی و آپشن نمی‌دهند و می‌خواهند خودرویی کاربردی و بادوام داشته باشند.
ایران فرانسه
سال ۹۲ از روی ناچاری داشتم لیفان ایکس ۶۰ می خریدم که یک روز صبح صفحه ۴ روزنامه همشهری آگهی کرد آغاز فروش شاسی بلند اروپایی با قیمت۷۹۹۰۰، سریع رفتم شوروم بلوار ارتش نگین خودرو ، جالبه ماشین نبود و فقط فیلمش ؟! پخش می شد، گفتم هر چی باشه از چینی بهتره ،دنده ای دو دیفرانسیل ثبت نام کردم. بماند که چه بلایی نگین خودرو سر ما آورد از افزایش غیر قانونی قیمت با توجه به قطعی بودن قرارداد تا تبدیل ماشین به تک دیفرانسیل و اتوماتیک، از تعلل در اسقاط خودروی فرسوده تا تحویل بی پلاک ماشین و خوابیدن دو ماهه آن تو پارکینگ خونه و با هزار شکایت و شکایت کشی ،ماشین ۲۷ اسفند ۹۲ از ساعت ۵ صبح رفتیم تو صف ساعت ۶ بعد از ظهر پلاک شد. تمام موارد مقاله کاملا درست ه اگر با قیافه اش کنار بیایید موتور جوندار و گشتاور عالی، صندوق عقب جادار ، فضای نشستن خوب ، تسلط به جاده و هندلینگ خوب ، داخل بسیار معمولی و حوصله سر ببر ، حسرت آنکه قرار بود توسط خود رنو تو سایت ساوه نیو داستر تولید بشه که برجام بهم خورد و هوا شد حیف
رامینی
روح لذت و اصالتی چه محصولات چانگان چری و لیفان که بزرگان خودروسازی جهان اند دارند این نداره
mahdi-es17
من که ال۹۰ سوار شدم انگار پشت کامیون بودم😐
HamiD
حدود یه میلیارد تومن واسه خودروی ارزان قیمت و اقتصادی اروپایی …
مسخرست واقعا …
یه میلیارد تومن یه زمان یه میلیارد تومن بود! الان فقط یه میلیارد تومنه … یه میلیارد … کوشولو …
TML BN
درسته ماشین زشت و ساده ای و اصلا جوان پسند نیست ولی نسبت به رقباش سگ جون تره
Kato
بد قیافه و ت….
واقعا ظاهر ماشین هم خیلی اهمیت داره
آپشن هم که در حد پیکان 😂
Alan.r
داستر خیلی ماشین پز زرق و برقی نیست ولی پیشرانه تقریبا خوبی داره تمام چرخ محرک هم هست در کل نسبت به چینیهای رقیبش خیلی بهتره
SLR _ 722
فکر نمی کنم خیلی کسی با ماشین یک میلیاردی آفرود بره
بنظر من بیش ازحد ال نود بودن همزمان اشکال و نقطه قوت این ماشین هست . در واقع خریدار این ماشین همون منطق خریدار ال نود رو احتمالا داره
امکانات کم ولی با کیفیت مطلوب در قالب ساده و به دور از هیجان
Erfan
اینکه میگید خیلی کسی با ماشین ۱میلیاردی آفرود نمیره کاملا اشتباه.
همین حالا با هایلوکس.لندکروزر وfjها اکثرا به کویر و سفر های آفرودی میرن که قیمت چند میلیاردی دارن.
حقیقتا و متاسفانه ۱میلیارد تومان داخل کشور اصلا دیگه ماشین خاصی بهتون نمیدن
جنوب
یه گزینه خوب برا ایران سوزوکی جیمنی هستش
برا افرود
از این و ویتارا خیلی بهتره
البته اگه حضرات بذارن وارد بشه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari