سرانجام سمند به عنوان اولین خودروی ملی با خط تولید خداحافظی کرد. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو ضمن اشاره به خروج سمند از خط تولید، خبر از آغاز تولید سورن پلاس دوگانهسوز برای ناوگان تاکسیرانی داد.
اسفندماه سال قبل بود که با فرمان ۸ مادهای ریاست جمهوری، وزارت صمت پروژه ساماندهی صنعت خودرو را کلید زد. یکی از بندهای ذکر شده در این فرمان، خروج خودروهای قدیمی از خط تولید بود.
همچنین ماه گذشته نیز رئیس سازمان استاندارد طی خبری اعلام کرد که خودروهای تیبا و سمند اجازه شمارهگذاری ندارند.
شرکت ایران خودرو در سال گذشته با حذف پژو ۴۰۵ از خط تولید، فرایند حذف محصولات قدیمی را کلید زد. امسال نیز در ادامه این برنامه، قرار است تا سمند بهعنوان اولین خودروی ملی که حدود بیست سال از عمر آن میگذرد. از خط تولید خداحافظی کند.
هرچند که هنوز تعداد ۱۶۰۰ دستگاه از تعهدات سمند در نسخه تاکسی باقی مانده و در حال حاضر فرایند شمارهگذاری آن با مشکل مواجه شده؛ اما شرکت قول داده تا این موضوع را برطرف کرده و این خودروها را به خریداران آن تحویل دهد.
ایران خودرو از حدود ۴ سال قبل به دلیل عدم پشتیبانی سمند از استانداردهای ۸۵ گانه به دنبال بهروزرسانی این محصول بود و با تعریف پروژهای بنام سمند پلاس قصد داشت تا دستی بر سر و روی این اسب پیر بکشد. سمند پلاس در نمای داخلی و بیرونی نسبت به سمند تغییراتی را تجربه میکرد. داشبورد این خودرو با نمونهی طرح سورن تعویض شده بود. در نمای خارجی نیز با تغییر گرافیک داخلی چراغهای جلو، چراغ روشنایی روز به تجهیزات خودرو اضافه شد. در نمای عقب نیز الگوی درب صندوق تغییر کرد و چهرهی جدیدی به خود گرفت. نمونههای اولیه این محصول ساخته شده و پلاک آزمایش فنی نیز دریافت کردند اما به دنبال لغو برجام و تشدید تحریمهای اقتصادی تا مدت زیادی این پروژه مسکوت ماند و از نمونههای تولیدی آن در ناوگان خودروهای شرکت استفاده میشد. پس از تغییراتی در بدنه مدیریتی ایران خودرو، سرانجام تصمیم گرفته شد تا هیچ تیپی از سمند تولید نشده و این خودرو بهطور کامل از خط تولید خارج شود.
سمند علاوه بر اینکه با پلاک شخصی در کشور در حال تردد است. به دلیل قابلیت تعمیرپذیری مناسب، قیمت ارزان، بهرهمندی از سوخت گاز و کابین جادار، بهعنوان خودروی کار و تجاری نیز شناخته میشود. این خودرو کاربریهای متعددی در این حوزه داشته و با رنگها و نشانهای مختلف در خدمت ارگانهای دولتی است. حتی میتوان گفت که در سالهای اخیر با کم شدن اقبال مردم نسبت به سمند و کاهش فروش آن، این خودرو بیشتر نقش یک سواری کار و تجاری را بر عهده داشته و در ناوگان تاکسیرانی و پلیس به حیات خود ادامه داده است.
در حال حاضر بیش از ۳ میلیون خودروی گازسوز در کشور در حال تردد است و سمندهای دوگانهسوز به دلیل مجهز بودن به پیشرانه پایه گازسوز EF7، بیشترین سهم از این تعداد خودرو را تشکیل میدهند.
ایران خودرو با اطلاع از کارکردهای فعلی این محصول قصد دارد تا سورن پلاس را بهجای سمند در سبد محصولات خود جایگزین کند. با این اقدام ضمن ارتقای کیفیت و استانداردهای قابل عرضه به مشتریان سمند، شرکت نیز از زیر بار زیان تولید سمند خارج میشود و با جایگزین کردن سورن میتواند به سودآوری برسد.
سورن پلاس دو سال است که تنها در یک نسخهی دندهای پلاک شخصی بر روی خط تولید قرار گرفته و به بازار عرضه شده است. با حذف سمند از خط تولید قرار است تا سورن پلاس جای این خودرو را در ناوگان عمومی کشور پر کند. در گام نخست، از فروردین ماه امسال تعهدات ایران خودرو بابت خودروهای پلیس و نظامی با سورن پلاس تأمین شدند. در ادامه نیز قرار است تا برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور، سورن پلاس دوگانهسوز جایگزین سمند دوگانهسوز شود. طبق وعده مدیرعامل ایران خودرو قرار است تا تولید این خودرو از مرداد ماه آغاز شود.
طبق تصاویر منتشر شده از خط تولید، سورن پلاس دوگانهسوز مراحل نهایی پیشتولید را سپری کرده و آماده عرضه به بازار میشود.
این خودرو در بحث امکانات رفاهی و ایمنی نسبت به تاکسی سمند ارتقا خوبی پیدا کرده و با برنامهریزی شرکت، در سطح کیفی بالاتری نسبت به سمند تولید خواهد شد. طبق وعده مدیرعامل ایران خودرو شرایط ویژهای برای خدمات پس از فروش سورن تاکسی در نظر گرفته شده است.
از بررسی تصاویر میتوان متوجه شد که با تبدیل سورن پلاس به نمونه تاکسی، امکاناتی نظیر کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و آینه تاشو برقی از روی آن حذف شده؛ با این وجود سورن تاکسی همانند نمونه معمولی سورن پلاس مجهز به امکاناتی نظیر کامپیوتر سفری، تهویه خودکار، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث، سنسور دنده عقب و چراغ روشنایی روز است. در بحث فنی این خودرو مجهز به موتور پایه گازسوز EF7 بوده و با ظرفیت کامل مخازن گاز و بنزین میتواند در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
بنا بر اعلام ایران خودرو هنوز قیمت نهایی سورن تاکسی تعیین نشده اما میتوان انتظار داشت تا عددی بالای ۲۰۰ میلیون تومان برای آن اعلام شود. با توجه به افزایش قیمت قابل توجه این خودرو نسبت به سمند تاکسی، این توقع از دولت و شهرداریها میرود تا با در نظر گرفتن تسهیلات بلند مدت برای رانندگان تاکسی، توانایی تأمین وجه خرید این خودرو را برای این قشر زحمتکش فراهم کنند.
منبع تصاویر: پیج اینستاگرام سورن سواران- @sorencar
JDM lover
سورن هم بر پایه سمند هست دیگه ، چه فرقی داره
چراغاشو عوض کردن یه کابین جدید گذاشتن شد خودروی جدید و استاندارد تر؟
امین
ایرا.د ال.کی نگیرید😒
بیخ.ودی گیر ندید😡
این ماشین عشق خالصه با ابهت پیشرفته با قیمت مناسب هم تو بازار فروش خواهد رفت ۳۵۰ تومن احتمالا🏆
اینو آمار فروش نشون خواهد داد🏆🥇
ملت ما ۲ سال براش صف خواهند کشید 🔥
جوان های ما هدف و آرزشون تو زندگی اینه و بهش میگن سلطان🔥 (کاغذی)
پس الکی انتقاد نکنیم چرا زبون ما با دل و عملمون یکی نیست😒
دکتر استاپ
حداقل بجاش پارسtu5که تقاضاش بالاست و متاسفانه آرزوی خیلی از خانواده هاست رو تیراژشو بیشتر میکردن قیمتش یکم میومد پایین
آخه کی سورن پلاس میخره
دکتر استاپ
حقیقتش اولین باره تو زندگیم میبینم عوض کردن چراغ های یک ماشین ایمنش میکنه
TML BN
سمند های مدل ۹۰ به پائین ماشین های خیلی خوب و به عنوان یک خودرو خانوادگی بود
viper2
وقتی تونستن از قالپاق در بیان برسن به رینگ و همچنین از توپی ۴ پیچ در بیان (توپی ۴ پیچ رسما اگه یه پیچش باز باشه بالای سرعت ۱۱۰ احتمالش زیادهست که چرخ در بره) و برسن به توپی ۵ و ۶ پیچ و هر وقت تونستن از ترمز کاسه ای عقب در بیارن و به دیسکی برسن
Abbas.Lambo
اتفاق خاصی نیفتاده،فقط چهارتا چراغ از خط تولید رفته کنار
MR.JD
حالا باز شاید یک درصد اونم به نظر شخصیم سورن پلاس نسبت به سمند و بقیه ظاهر جذاب تر و مدرن تری داشت و منم مورد پسندم بود با تمام ایرادات و ترمزهای کاسه ای ولی لاقل میان بد و بدتر این بده بود .
ولی با همین دادنش به ناوگان تاکسی و پلیس اون یک درصد جذابیتش هم رفت و کردنش مثل سمند خودرویی اداری و کارمندی
محمد
چه تغیر بزرگی
aliakbarkhoei
انگار مثلا کار شاخی کردن.
خب چارتا چراغ و یه ذره قطعهشو عوض کردن شده سورن دیگ.
والا.
علی جردن
حداقل گیربکس اتوماتیک بزارید روش هم رانندگان تاکسی و اسنپ اذیت نشن هم معلولین یه نونی دربیارن تو ناوگان اسنپ.
طبق متن بالا قرار بود خودروهای قدیمی از خط تولید حارج بشن الان با عوض کردن قاب چراغ خودرو این تبدیل شد به یک خودروی جدید؟ واقعا که ! تهو آور و تاسف بار وضعیت خودرویی ایران
Ali_x76
گیربکس اتوماتیک چنتا عیب هم داره که باعث میشه کسایی که با ماشین کار میکنن سمتش نرن
اولیش که قیمت بالاتر
تعمیر سخت تر و گرون تر
استهلاک بالاتر
مصرف بیشتر
شتاب کمتر
فکر کن کسی ۴ تا مسافر بزنه، و تو ترافیک بزرگراه های کوهستانی تهران، گیر کنه.
مخصوصا که راننده تاکسیها و اسنپ،ماشینشون دوگانهست و خودبهخود وزن بیشتر و زور کمتری هم داره.
SLR _ 722
از علوم غریبه اینطور بنظر میرسه که آنچه سبب آلودگی ، ایمنی پایین و کیفیت کم میشه شامل موارد زیر هست
چراغ
سپر
کاپوت
داشبورد
وگرنه تولید ساینا ( تیبا ) ، کوییک ( تیبا ۲ ) ، پارس ( ۴۰۵ ) ، سورن و شاید دنا ( سمند ) ، آریسان و کارا ۱۷۰۰ ( روا و پیکان )
عملا کار احمقانه بود و میسر هست خودرو ساز ما ازش کار احمقانه ازش سر نمیزنه
اگر واقع بین باشیم فقط شاید بدنه پیکان و پراید و رنو۵ از اول تا الان از خط تولید کنار رفته
من بشخصه اصلا از این موضوع خوشحال نیستم چون عملا خودرویی نا ایمنی از خط تولید حذف نشده بلکه کف قیمت خودرو صفر افزایش پیدا کرده .بنظرم این کار فقط به نفع کارخونه هست تا مردم چون سمند و ماشین های دیگه که قبل از گرونی تولید می شدند مبنای قیمت گذاری متفاوتی با این پلاس دار ها دارند ( سمند ، ساینا ، رانا و غیره ) چون این پلاس دار ها به عنوان یک ماشین جدید و مستقل قیمت گذاری شدند در صورتی که کمتر از یک میلیون برای تولید کننده تفاوت قیمت و قطعه دارند .
به امید ارزشمند شدن پول ملی
AMD
خبر خبر :
یک دستگاه بوگاتی لاویتور در ایران رویت شد! (البته به نظر من احتمال میدم اون مدل شاید یه مدل دست ساز باشه یا اصلا کل خبر که در فضای مجازی پخش شده دروغ باشه .)
R
شما قبل اینکه شایعه رو پخش کنی یکم فکر کن و بهش دامن نزن یه ادم معلوم الحالی با کامپیوتر این فیلمو درست کرده ملت بی مغز هم برداشتن پخش کردن این همون ادمه قبلا شیرون رو مثل این درست کرده بود
AMD
خوب گفتم احتمال دروغ بودنش هم هست .
AMD
یه قالپاق نمیتونستید طراحی کنید مال ۲۰ سال پیشو زدید 😐
راستی پیشنهاد میکنم بررسی سمند در انگلیس را بخوانید .
پدرام
یعنی الان مشکل فقط چراغ های عقب و جلو سمند بود که از خط رفت بیرون ؟!
باز خداروشکر اون سمند پلاس تولید انبوه نشد خیلی بد ترکیب بود
pedram7
اصن سورن ماشین هست؟
genius
براساس تحقیقات ایران ناسیونال سپر،کاسه چراغ و جلو پنجره عامل ایجاد آلودگی زیست محیطی و ناایمنی خودرو هستند وگرنه lx با انجین ef7 تفاوت فنی خاصی با سورن پلاس و حتی دنا پلاس عادی نداره!
HesamS500
ای بابا ! خر که همون خره…
ماکسیمیلیان
خودش به رحمت ایزد منان پیوست اما خاندانش تا روز مـحـشـر بقاء دارند.
Alan.r
موتورشون یکیه
شاسی شون یکیه
گیربکسشون یکیه
لامپاشون متفاوته!!!!😲😲
واقعا آدم از این همه تغییر متحیر میشه
green
فرمانش تلسکوپیه ایمنی بالا میبره
Amir
واقعا ایرانخودرو خیلی باید خجالت بکشه که میاد با یک چراغ عوض کردن و یه پلاس اضافه کردن ی اختلاف پنجاه میلیونی بوجود میاره .مثلا الان سورن پلاس چه تغییر مفیدی نسبت به سمند کرده که اختلاف قیمتش اینقدر باشه؟؟؟؟
حسین
حداقل مخزن رو در کف خودرو میزاشتن
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
آیا حساب کاربری ندارید؟