حدود چهار سال از انسداد دوران طلایی واردات خودرو به کشور میگذرد و حال که عرضه خودرو در بازار بهصورت انحصاری شده و قیمت خودروها سر به فلک کشیده، قشر متوسط جامعه برای خرید خودرو دو راه بیشتر ندارند؛ یا باید به سراغ خودروهای صفر کیلومتر و یا کم کارکرد داخلی نظیر تیبا، کوییک، سمند، ۴۰۵ و… بروند یا خودروهای کارکرده داخلی و مونتاژی مانند ریو، ورنا، آوانته، دنا، شاهین، رانا و… را انتخاب کنند.
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال سراغ دو خودرو در بازه قیمتی ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون (در نسخه دنده دستی) رفتهایم؛ یکی مونتاژی و دیگری داخلی.
رانا و ورنا خودروهایی که شاید تنها وجه اشتراکشان کلاس بدنه و قیمتشان باشد. احتمالاً برخی مقایسه این دو خودرو را عجیب یا غیرمنطقی بدانند اما در بازار راکد این روزها این دو خودرو جزو گزینههای قابل انتخاب در بازار دستدوم محسوب میشوند.
ورنا، سدانی که امروزه فراموش شده در سال ۱۳۸۳ توسط گروه خودروسازان راین مونتاژ و تا سال ۱۳۹۰ در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شد. گرچه ورنا در بحث فروش هیچ وقت نتوانست به پای برادر خود یعنی کیا ریو برسد اما در زمان تولید، خودروی پرفروشی محسوب میشد. ورنا در سالهای بعد با نام اکسنت در کشور مونتاژ شد.
همانطور که میدانید رانا؛ پروژه فیسلیفت سدان محبوب بازار ایران یعنی ۲۰۶ است که از سال ۱۳۹۱ تاکنون روی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. البته رانا هم مانند ورنا هیچ وقت نتوانست به پای برادر بزرگتر خود، ۲۰۶ برسد اما امروز در بازار دستدوم گزینه نسبتاً مناسبی تلقی میشود.
در نگاه اول شاید طراحی ورنا به مذاق خیلیها خوش نیاید؛ حق هم دارند؛ ورنا از جلو شبیه قورباغهای است که چیزی نمانده چشمانش بترکد! اما در رانا هدف این بوده که چهره خودرو کمی خشن به نظر برسد. با کمی دقت متوجه میشوید علیرغم اینکه ورنا یک دهه قبل از رانا طراحی شده اما ظاهر شکیل و آراستهتری نسبت به رانا دارد که این مورد سبب شده چهره ورنا در طول زمان کمتر قدیمی بشود.
فرم تخممرغی شکل بدنه، گرافیک داخلی چراغها و نمای جانبی بسیار ساده (که در نسخه پلاس تا حدودی رفع شده) را میتوان از ایرادات طراحی رانا عنوان کرد. البته طراحی ورنا هم بینقص نیست؛ برای مثال چراغ مه شکن عقب که در سمت چپ سپر قرار دارد مانند این است که کسی قصد داشته آن را بهزور جا بزند و تقارن و هماهنگی نمای عقب را کاملاً به هم زده و همین باعث شده که نمای عقب رانا کمی بهتر جلوه کند. فرم کاپوت یکی دیگر از ایرادات طراحی ورنا است که زمانی که از داخل کابین به آن نگاه میکنید ممکن است برایتان کمی آزاردهنده باشد.
چون طراحی امری سلیقهای است، برای همین نمیتوان برنده این بخش را یکی از این دو خودرو اعلام کرد، اما من نگارنده چهره ورنا را بیشتر میپسندم.
بلافاصله بعد از ورود به رانا متوجه کیفیت افتضاح و افت کیفیت متریال استفاده شده در کابین شدم. طراحی غربیلک فرمان نیز بسیار قدیمی شده و گرافیک صفحه کیلومتر در ذوق میزند؛ اما بدتر از همه جای گذاری ادوات کابین بهخصوص کلید شیشهبالابرها است که واقعاً تحمل کردن آن نیاز به صبر ایوب دارد! مشکل فضای پا و سر در ردیف عقب که همیشه در ۲۰۶ وجود داشته؛ در رانا هم همچنان به قوت باقی است اما در عوض فضای صندوق عقب بزرگتر از خودروهای همکلاس خود است.
بااینکه ورنا مورد تست ما ۸ سال پیرتر از رانا است اما کیفیت بالاتر متریال استفاده شده در کابین بهوضوح مشخص است. در ورنا فضاهای بیشتر و کاربردیتری برای قرار دادن دست یا اجسام وجود دارد و همچنین دسترسی به ادوات کابین نیز ساده و بیدردسر است. فرمان دو شاخه که قبلاً فقط در پیکان و پژو دیده بودیم ورنا را کمی از باقی رقبا متمایز کرده. نکته جالبی که هنگام وارد شدن به کابین ورنا متوجه شدم جنس کرومی دستگیره داخلی در و قفل آن است که واقعاً حس خوبی را به سرنشینان منتقل میکند. پارچه استفاده شده بر روی رودریها نیز جنس و طرح مناسبی دارد و اصلاً شما را ناامید نمیکند. گرافیک صفحه کیلومتر نیز بسیار بهتر از رانا است. مشکل فضای سر برای سرنشینان عقب در ورنا کاملاً حل شده اما متأسفانه فضای پای عقب تفاوت چندانی با رانا ندارد. در خصوص فضای صندوق عقب ورنا باید گفت: قطع بهیقین از رانا کوچکتر، اما با توجه به کلاس بدنه خود مناسب است.
ورنا با استفاده از متریال بهتر و طراحی دقیق، ظریف و ایجاد فضای کاربردیتر نسبت به رانا بیشک برنده این قسمت است.
نمیتوان از ورنا توقع زیادی داشت زیرا طراحی آن به تقریباً به ۲ دهه قبل برمیگردد. در نسخه دنده دستی آپشنهایی مانند چهار شیشه برقی، گرمکن آیینهها، دریچه تهویه ردیف عقب (از زیر صندلیهای جلو)، فرمان هیدرولیک و تنظیم صندلی راننده در ۸ حالت بهصورت دستی وجود دارد که در نسخه اتوماتیک ترمز ABS، ایربگ راننده و سرنشین جلو، تنظیم برقی آیینهها و مه شکنهای جلو به آن اضافه میشود.
اما رانا در این بخش مجهزتر است. در رانا میتوان آپشنهایی مانند کامپیوتر سفری، چهار شیشه برقی، گرمکن آیینهها، تنظیم برقی آیینهها، مه شکن جلو، ترمز ABS، ایربگ راننده و سرنشین جلو و ترمزهای جلوی خنک شونده را تجربه کرد.
برگ برنده رانا در این بخش کامپیوتر سفری، ترمز ABS و ایربگ است اما نمیتوان از تنظیم هشت حالته صندلی ورنا گذشت.
موتور ورنا نسبتاً بیصدا و بدون لرزش روشن میشود و در حالت سکون هیچ لرزشی ندارد؛ در مقابل روشن شدن موتور رانا با کمی لرزش و صدا همراه است و در حالت سکون مانند ورنا عمل نمیکند. سواری ورنا کاملاً نرم، روان و بیصدا است و در هنگام حرکت، موتور لرزش زیادی به کابین منتقل نمیکند. ورنا مانند یک هیولا دستاندازهای جاده را میبلعد و نمیگذارد شما در کابین لرزش احساس کنید. در ورنا هیچ صدای اضافی از اجزای داخل کابین نمیشنوید که این مورد به کیفیت بالای مونتاژ برمیگردد.
اما در رانا قضیه متفاوت است؛ سواری رانا بهوضوح از ورنا خشکتر و پرسروصداتر است (مخصوصاً زمانی که موتور در دورهای بالاتر از ۳۵۰۰ کار میکند).
عملکرد کولر هر دو خودرو مناسب است اما کولر رانا کمی بهتر از ورنا عمل میکند.
عملکرد ترمز رانا در شرایط عادی بهتر از ورنا است؛ علیرغم اینکه ترمزهای جلو رانا داری سیستم خنک شونده است، وقتیکه ترمزها تحت فشار قرار میگیرند و گرم میشوند افت توان محسوسی پیدا میکنند و جلوتر از ورنا خودرو را نگه میدارند.
شتاب رانا بهطور محسوسی از ورنا بهتر است؛ اما در بحث کشش در سینهکشیها ورنا بهتر عمل میکند. در سرعتهای بالاتر از صد کیلومتر صدای باد در رانا آزاردهنده میشود در مقابل هیوندای در ایزوله کردن کابین موفقتر بوده و صدای باد در کابین موجب آزار سرنشینان نمیشود.
صندلیهای ورنا بهوضوح دربرگیرندگی بهتری نسبت به صندلیهای خشک و خشن رانا دارد. همین موضوع سبب شده تا سرنشینان عقب در ورنا فضای تنگ عقب را فراموش کرده و خستگی کمتری را احساس کنند.
دید به جلو و عقب در ورنا فوقالعاده است، اما دید جانبی به دلیل آیینههای کوچک کمی کم است. رانا علاوه بر این مشکل میدان دید کمتری در قسمت عقب به راننده میدهد.
هندلینگ در ورنا فدای سواری نرم شده و در پیچها این رانا است که بهتر عمل میکند.
وجود کامپیوتر سفری در رانا رانندگی را برای راننده سادهتر میکند؛ فقدان این آپشن در ورنا واقعاً احساس میشود.
در ورنا سواری نرم و روان، صندلیهای نرم و راحت و اجزای در دسترس کابین موجب پیشی گرفتن نسبت به رانا شده است.
هزینه سرویسهای دورهای هر دو خودرو بین ۳۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان میشود. به دلیل اینکه قطعات رانا تولید داخل هستند و هنوز هم تولید میشوند بهمراتب در دسترستر بوده و قیمت مناسبتری نسبت به قطعات ورنا دارد که همین موضوع سبب میشود تا خریداران بین انتخاب این دو خودرو به شک بیافتند.
معمولاً رسانه انتخاب میان دو خودرو را به عهده خوانندگان میگذارند، اما ما میخواهیم این بار در پدال این روند را تغییر دهیم و برنده این بخش را اعلام کنیم. سواری نرم، بیصدا و روان و صندلیها راحت سبب شده تا ورنا برنده این مقایسه باشد.
imperial
خیلی دلم میخواد یه همچین مقایسه البته بسیار بسیار دقیق تر بین کادیلاک سویل(یا شورلت کاپریس)با تارا اتومات یا شاهین اتومات انجام بشه نتیجه خیلی جالب خواهد بود😂البته بدون درنظر گرفتن استهلاک و قطعات.
پدال جان امکان همچین مقایسه ای هست یا نه؟
جواب پدال= خیر…😜
NAVID۰۰۹۸
به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند مگر از لحاظ قیمتی !
همین که یه بچه ۱۰ ساله بشینه تو دوتا ماشین ، تفاوتها را ساده میفهمه که ورنا کیفیت بسیار خوبی داره چه سواری چه عایقبندی چه متریال !
تنها مشکلِ ورنا خدمات و قطعات گران و کم هستش که بهتره بدونید سرسیلندرش به تنهایی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون پولش میشه !
اما اگر تمیزش را پیدا کردید تو هوا بخریدش و دعاش را به جون من بکنید !
رانا همین بس که یه داشبورد داره ، جنسِش باور کنید دستهکمی از پلاستیک مشکی بازیافتیها نداره !
امین
تو نمیگفتی کره ای آشغاله؟!
با خودت چند چندی پسر.
HamiD
اگه مقایسه ورنا با همتای ژاپنی یا آمریکایی بود اونوقت میگفت آشغاله …
قاطر فروش
از کادیلاک به ورونا و اوانته از ورونا به بنجل های چینی ب قیمت خون پدرشون
یه زمان چ خودروی هایی مونتاژ میشد
کرمان موتور شرمنده ایم
پدرام
از ورنا قابل مقایسه با رانا نیست چه از نظر کیفی و چه از نظر شتاب با اینکه شاید روی کاغذ فکر کنید ۹۵ اسب چیزی نیست اما در عمل بخاطر هماهنگی خوب موتور و گیربکس شتاب بسیار خوبی رو داره، یکی از دوستان داشت قبلا سواری نرم و بیصدا طراحی اش هم به نظرم بهتر از رانا است مهم ترین ضعف طراحی رانا چراغ هایی با خطوط شکسته روی بدنه ای که خطوط شکسته ندارن خیلی توی ذوق می زنه (در واقع این بدنه با خود چراغ های ۲۰۶ خیلی مچ هست)
نکته بعدی در خصوص ورنا اینکه بدون روغن هم می تونه تا حدی دوام بیاره موردی که شاید تو هیوندای های جدید هم پیدا نشه
البته اضافه کنم الان دیگه خریدش خیلی عاقلانه نیست چون قیمت قطعاتش خیلی بالاتر از ماشین های داخلی هست
فرامرز
نمای بغل رانا رو تو رو خدا. ستون سی از در سرنشین عقب بزرگتره. فقط صندوق ۲۰۶ رو کش دادن عقب شده سدان!
Carlover
کیفیت عکسا و سطحشون به شدت پایینه! انگار رهگذر عکس گرفته!
NAVID۰۰۹۸
مگه فکر کردید nercarshow هستش که ایراد بنیاسرائیلی میگیرد ، ای بابا ، بیچاره پدال چه عذابی را از شماها به جان میخره تا خونِش به جوش نیاد !
نکنه انتظار دارید یه گروه فیلمبرداری و عکسبرداری راه بندازن تو خیابون تا ازین لگنپارههای گران قیمت امروز گزارش تهیه بکنند !
سینا
😂❤
Clean energy (سلام فرمانده)
چه ربطی داره
اگه همین عکسا رو با یه گوشی عادی ۴ ۵ میلیونی میگرفتن صد شرف داشت به این عکسای مزخرف
چون ماشینا بنجلن نباید عکس خوب گرفته بشه؟
عجب
رضا
راست میگه به خدا🤯😂
Reza
به نظرم فقط اون عکس اولی بده
بهزاد
راست میگه بقیه عکس ها خوبه
سینا
من رانا رابیشتر دوست دارم
سینا
راتا شتابش بهتره
رضا
رینگ های ورنا عوض شده؟
meysam
ورنا رو یه دور کوتاهی باهاش زدم
اون سواری نرم و بیصدایی که در مقاله بهش اشاره شده واقعا حق گفته
راناها هم یه زمانی مشکلات برقی داشتن نمیدونم رفع شده یا نه
Clean energy (سلام فرمانده)
این چه کیفیت عکسیه😐😐😐
والا با بنجل ترین گوشی بازار میشه بهتر عکس گرفت (زیادم نه ۴ ۵ تومن)
دلم براتون سوخت
اگه میخواید تا پول جمع کنیم با بقیه براتون یه گوشی بخریم واسه عکس گرفتن😐
مسعود
این بود مقام انسانیتی که میگفتی؟؟؟
هه…
سپهر
بازهم مقاله های تست و بررسی بنویسید
datsun
صددرصد ورنا ماشین وطنی صفرش هم انگار ده سال کار کرده.
Ahmad
یه عیب مهم دیگه رانا،
چراغ های جلوی ضعیف هستش.
نوردهی افتضاحه.
ولی خب من که یکیشو دارم، کلا هم راضی هستم
Reza
من تجربه رانندگی با ورنا را دارم
ماشین نسبتا خوبیه
بهزاد
من خودم ۲۰۶ تیپ ۵ میخرم
مجید
اگر هر دو صفر باشند صد البته ورنا بهتره ولی الان یک ورنا ۱۵ سال کار کرده که دیگه عمر مفیدش تمومه با یک رانا صفر یک قیمته پس عاقلانه اینه که رانا را بخری
نیما
رو رانا لنت های ۴۰۵ را انداختن که قیمتش بیاد پایین
Swedish Arrogant Tiger
رانا تو طراحی به وضوح از ورنا بهتره، فنی و هندلینگ هم که مشخصه، ظاهرا کل دلیل نویسنده برای انتخاب ورنا نرم تر بودنشه!
بهنام
خدا قوت
امیدوارم روز به روز این نوع بررسی ها بیشتر بشن البته با خودرو های جذاب تر
امین
همه چیزهایی که گفتی درست.ولی انصافا طراحی رانا نسبت به ورنا موزون تر و بهتره. ورنا خیلی طراحی زشتی داره.ولی خب فنی و کیفیت خیلی از رانا بهتره
Artin
اصلا این دوتا قابل مقایسه نیستن
با احترام به طرفدارای رانا
ورنا خیلی بهتره
Elmira
رانا👌
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
آیا حساب کاربری ندارید؟