چند ماهی میشود که بخش خودرو کشور چشم به راه خبرهایی از مذاکرات احیای برجام است. این مذاکرات از سال گذشته در وین شروع شده و هماکنون در دوحه قطر پیگیری میشود. با این وجود، هنوز خبر مثبتی از مذاکرات منتشر نشده تا با کاهش نرخ ارز خارجی، قیمت خودرو نیز تا حدودی نزولی و تعدیل شود. در حال حاضر بازار در رکود به سر میبرد و خرید خودرو و فروش خودرو انجام نمیشود.
مدل ۱۳۹۹ – ۴۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
ام وی ام ۳۱۵ پلاس اسمی است که برای فروش چری A13 در ایران انتخاب شده است. هاچبک چینی در تابستان ۹۹ توسط مدیران خودرو عرضه شد و سومین فیسلیفت این خودرو است. طراحی ام وی ام ۳۱۵ به طور کامل عوض شده و فقط قسمت عقب دستنخورده باقی مانده است. علاوه بر بدنه، کابین ۳۱۵ نیز بهروز شده است. این خودرو دارای جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته است و از امکانات جدید مانند کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، نمایشگر ۸ اینچی، فرمان برقی و آینه بغل دارای گرمکن بهره میبرد.
مدل ۱۳۹۸ – ۴۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
بایک سابرینا هاچبکی است که شکل و شمایلی شبیه به کراساوورها دارد و به طور واضح و مشخص از روی مرسدس بنز کلاس B طراحی شده. این خودرو از سال ۹۳ وارد کشور شد و از سال ۹۷ توسط دیار خودرو مونتاژ میشود. پیشرانه ۱.۵ لیتری سابرینا ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد و از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته استفاده میکند.
مدل ۱۳۹۹ – ۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
برلیانس H230 نسخه سدان H220 است که یک در سال ۲۰۱۲ در چین روی خط تولید قرار گرفت و سال ۱۳۹۴ توسط سایپا در ایران عرضه شد و یک سال بعد خط تولید آن به پارس خودرو تحویل داده شد. این خودرو از نظر امکانات و تجهیزات تفاوتی با مدل هاچبک ندارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۱۴.۵ ثانیه است و خودرویی کند به حساب میآید اما از نظر مصرف سوخت اقتصادی است و ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر میسوزاند.
مدل ۱۴۰۰ – ۴۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۳۹۹ – ۴۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
برلیانس H330 از سری H300 برلیانس و نسخه سدان H320 است و از سال ۹۴ زیر پای مشتریان ایرانی قرار دارد. در آخرین بهروزرسانی، با موتور ۱.۶۵ لیتری و جعبهدنده جدید عرضه میشود. استفاده از زنجیر تایم باعث شده تا رانندگان دیگر دغدغهای درباره پاره شدن تسمه تایم نداشته باشند. هر چند این خودرو بزرگتر از سدان H230 است اما صندوق عقبش ۴۰ لیتر گنجایش کمتری دارد.
مدل ۱۳۹۹ – ۴۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته میشد، در سال ۱۳۷۹ به دست خریداران ایرانی رسید. این خودرو شبیه به پژو ۴۰۵ اما با چهرهای جدیدتر و با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی و تولید شده است. موتور پارس همان موتور ۱.۸ لیتری است که روی ۴۰۵ GLX قرار دارد. LX یکی از مدلهای پژو پارس یا پرشیا است که از سال ۱۳۹۰ و با موتور TU5 روانه بازار شده است. پژو پارس اتوماتیک گرانترین مدل این سدان خانوادگی محسوب میشود.
مدل ۱۴۰۱ – ۴۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تارا جدیدترین خودرو ملی است که ایران خودرو طراحی و تولید و روانه بازار کرده است. این خودرو روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته و به نوعی فیسلیفت این سدان فرانسوی هم محسوب میشود. تارا در سال ۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و یک سال بعد مدل اتومات آن از طریق طرحهای پیش فروش ایران خودرو عرضه شد. شکل و شمایل تارا در مقایسه با خودروهای داخلی بهروزتر و جدیدتر است و همچنین از مدل جدید پیشرانه TU5P که روی پژو ۳۰۱ وجود داشت، استفاده میکند.
مدل ۱۳۹۹ – ۴۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
جک J4 در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) به مشتریان چینی معرفی شد و سال ۱۳۹۷ به بازار ایران رسید. این خودرو سدان ارزانترین محصول جک است و شباهتهایی به مدل جک J3 دارد. این خودرو به گیربکس CVT مجهز شده و با مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در صد کیلومتر، جزو کممصرفهای بازار است.
مدل ۱۳۹۸ – ۴۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
جیلی GC6 تیپ اکسلنت به مدت کوتاهی و از سال ۹۷ تا ۹۸ توسط خودروسازان بم مونتاژ و به بازار عرضه میشد. تیپ اکسلنت فیسلیفت تیپ الیت است و از نظر ظاهر، تجهیزات و فنی ارتقا پیدا کرده. سانروف و دوربین عقب از آپشنهای جدید سدان جیلی است و گیربکس اتومات جدید آن را هم ژاپنیها ساختهاند. این سدان جمع و جور چینی ۶ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف میکند.
توربو اتوماتیک – مدل ۱۳۹۹ – ۴۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
توربو دندهای – مدل ۱۴۰۰ – ۴۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
توربو دندهای – مدل ۱۳۹۹ – ۴۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
ساده دندهای – مدل ۱۴۰۱ – ۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
ساده دندهای – مدل ۱۴۰۰ – ۴۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دنا پلاس دو سال بعد از عرضه دنا، در سال ۹۶ به بازار آمد. در حقیقت این خودرو مدل اسپرت دنا است که تغییراتی در طراحی ظاهری داشته است. دنا پلاس توربو در سال ۹۷ به دست مشتریان رسید و تفاوتش با مدل ساده دندهای، فقط افزوده شدن توربو به پیشرانه بود و البته ظاهر اسپرتتری پیدا کرد. دنا پلاس در ابتدا امکانات و آپشنهای متنوعی داشت، اما از سال ۹۷ بعضی از این آپشنها مثل سانروف، کیسه هوا جانبی و نویگیشن حذف شد.
مدل ۱۳۹۷ – ۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
لیفان X60 کراساوور جمع و جور تکدیفرانسیل شهری است که کرمان موتور در اوایل دهه ۹۰ با جعبه دنده دستی به بازار ایران آورد و سال ۱۳۹۵ گیربکس اتوماتیک CVT روی آن قرار داد. طراحی ظاهری قابل قبول و مشخصات فنی مناسب موجب شد تا فروش خوبی را در کشور تجربه کند. مدل اتومات از نظر ظاهری و فنی تفاوتی با مدل دستی ندارد و فقط دوربین عقب و سیستم پخش دی وی دی به آپشنهای آن اضافه شده است. این خودرو با گیربکسهای مختلف ۶ سال، یعنی تا ۱۳۹۷ در کرمان موتور مونتاژ میشد.
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *