wp-header-logo-547.png

مجله همراه مکانیک » نکات فنی و آموزشی
به جرأت می‌توان ادعا کرد که لاستیک خودرو مهم‌ترین بخش هر اتومبیل محسوب می‌شود؛ زیرا اگر یک خودرو فاقد لاستیک باشد، به هیچ عنوان به حرکت درنمی‌آید و عملا ماهیت وجودی آن زیر سوال می‌رود. لاستیک خودرو باید همیشه در حالت بالانس قرار داشته باشد و میزان آج آن در حد استاندارد باشد، در غیر این صورت باید با نمونه نو تعویض شود. هزینه تعویض و بالانس لاستیک با توجه به سایز و نوع برند و کیفیت جنس می‌تواند متفاوت باشد. در این مقاله نرخ خدمات لاستیک شامل اجرت تعویض لاستیک و بالانس به همراه قیمت لاستیک‌های پرفروش بازار را به اطلاع شما می‌رسانیم. با مجله خودرو همراه مکانیک همراه باشید.
میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. خرید خودرو
نوع کالا یا خدمت
محدوده قیمت (تومان)
لاستیک خودرو کومهو تایر مدل SOLUS HS11 سایز 175/R13-60  دو حلقه
2,600,000
لاستیک بارز Aleria رینگ 15 اینچ یک حلقه
725,000
لاستیک کویر kb2000 – R13 یک حلقه
520,000
لاستیک یزدتایر R14 یک حلقه
750,000
1,050,000
لاستیک خودرو تراینگل مدل TE301 سایزR13  دو حلقه
1,900,000
لاستیک خودرو هانکوک مدل RA33 سایز 225/60 R17 – دو حلقه
6,500,000
اجرت تعویض لاستیک و بالانس هر چرخ
60,000
لاستیک خودرو سهم بالایی در ارتقای کیفیت سواری اتومبیل ایفا می‌کند، به نحوی که اگر از تایرهای خشک و کم‌کیفیت استفاده کنید، میزان کوبش درون کابین و آسایش سواری تا حدی زیادی از شما سلب خواهد شد. لاستیک‌های بسیار نرم هم گرچه سواری آسایش‌بخشی‌تری ارائه می‌دهند اما طول عمر کوتاهی دارند و هزینه نگهداری و تعویض آنها بالاتر از دیگر موارد خواهد بود.
 درمجموع توصیه می‌شود که از لاستیک‌های با ماندگاری مناسب به همراه نرمی قابل قبول استفاده کنید تا از هر دو مزیت این‌گونه لاستیک‌ها در بحث نرمی و همچنین طول عمر بهره‌مند شوید.
بررسی تایرهای ژاپنی
 همچنین هنگام خرید لاستیک حتما به تاریخ انقضای آن دقت کنید؛ چراکه لاستیک‌های کهنه معمولا قابلیت ارتجاعی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند و امکان ترکیدگی آنها در طول حرکت بیشتر خواهد شد. ضمنا نوع آج لاستیک در میزان مصرف سوخت و همچنین میزان چسبندگی و پایداری خودرو کاملا تاثیرگذار خواهد بود که هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه کافی نشان دهید.
میخوای بدونی قیمت روز خودرو مورد نظرت چنده ؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. قیمت خودرو
متاسفانه برخی صاحبان خودرو صرفا با مشاهده آج نسبتا سالم روی لاستیک‌های کارکرده اتومبیلشان گمان می‌کنند که تایرها سالم است و نیاز به تعویض ندارد. این در حالی است که امکان دارد تاریخ انقضای آنها گذشته باشد و در طول حرکت دچار ترکیدگی یا پارگی شوند. واضح است که این قضیه می‌تواند از لحاظ ایمنی و سلامت سرنشینان مشکلات جدی در پی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود حتما لاستیک‌های خودرو را نهایتا طی ۳ تا ۴ سال، حتی در صورت سالم بودن آج با نمونه‌های جدید جایگزین کنید تا احتمال ترکیدگی آنها در طول حرکت به حداقل برسد و سلامت جانی شما از این جهت تا حد امکان حفظ شود.
تاریخ تولید لاستیک خودرو کجا نوشته شده
تایر یا لاستیک یکی از لوازم مصرفی خودرو است که به طور مرتب نیاز به تعویض دارد. تایرها همانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو، دوره تکامل طولانی را طی کرده‌اند تا در نهایت به شکل امروزی تبدیل شده‌اند. تولید لاستیک در ایران سال‌ها پس از ورود اولین خودرو در میانه‌های دهه 1340 خورشیدی آغاز شد و از آن زمان تاکنون، شرکت‌های بزرگ و کوچک مختلفی به جرگه تولیدکنندگان لاستیک در ایران پیوسته‌اند.
همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، برندهای ایرانی مختلفی در حوزه تولید لاستیک فعال هستند، اما در این بین دو برند بارز و کویر تایر نام خود را با کیفیت در اذهان مشتریان ایرانی ماندگار کرده‌اند. البته تولیدات این دو برند نسبت به سایر محصولات ایرانی قیمت بالاتری دارند و برای خرید آن‌ها به بودجه بیشتری نیاز خواهید داشت.
شرکت تولید لاستیک بارز فعالیت خود را از دهه 1360 با نام صنایع لاستیک سیرجان آغاز کرد و در دهه 1380 و پس از چند تغییر، بارز نام گرفت. شرکت بارز برای چند سال پیاپی به عنوان پرفروش ترین لاستیک ایرانی دست یافت و همچنان یکی از برندهای مطرح در بازار تایر کشور است. تولیدات بارز شامل انواع تایر خودروهای سبک و سنگین می‌شوند. خط تولید بارز براساس فناوری کنتیننتال آلمان بنیان نهاده شد و همین مساله سبب شده تا مشتریان این برند با مفهوم کیفیت بشناسند.

دیگر تولیدکننده تایر ایرانی که طی سالیان اخیر به عنوان بهترین برند لاستیک ایرانی نزد اهالی بازار شهرت دارد، شرکت کویر تایر است. این شرکت فعالیت خود را از اواخر دهه 70 خورشیدی در بیرجند آغاز کرد و به مرور بین اهالی بازار شهرت یافت. تولیدات کویر تایر از نظر قیمت هم‌سطح محصولات بارز هستند و طی چند سال اخیر به شدت نظر مثبت مالکان خودروها را به سمت خود جلب کرده‌اند.
بزرگترین نقطه قوت دو برند بارز و کویر تایر که موجب شده آن‌ها در لیست بهترین برند لاستیک ایرانی قرار گیرند و فروش مناسبی داشته باشند، تولید تایرهای مختلف براساس یک رینگ است. با توجه به این‌که اکثر تولیدات خودروسازان را محصولات متعلق به سال‌ها پیش تشکیل می‌دهند، استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر موجب افزایش چسبندگی و بهبود هندلینگ آن‌ها می‌شود. تایرهای پهن‌تر نسبت به لاستیک‌های استاندارد خودروهای ایرانی اندکی گران‌تر هستند، اما هر دو شرکت کویر تایر و بارز این نوع از لاستیک را در سبد محصولات خود ارائه کرده‌اند.
لزوما نمی‌توان عنوان بهترین برند لاستیک ایرانی را تنها به تولیدکنندگان باکیفیت ارائه داد، چرا که در شرایط فعلی بازار برندهای خوش‌قیمت نیز در رده پرفروش‌ ترین لاستیک ایرانی قرار می‌گیرند. دو برند ایران تایر و یزد تایر در این زمینه شاخص هستند، چرا که محصولاتی خوش‌قیمت را روانه بازار می‌کنند.
برای رانندگان فعال در سرویس حمل و نقل عمومی یا رانندگان فعال در سامانه‌های تاکسی آنلاین، وجود تایرهای خوش‌قیمت و بادوام اهمیت دارد. این گروه از مصرف‌کنندگان به دلیل آن‌که ناچار به تعویض لاستیک‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه هستند، اهمیت زیادی برای قیمت لاستیک قائل‌اند و به دنبال تایرهای خوش‌قیمت و البته بادوام می‌گردند.
اجرت تعویض لاستیک
ایران تایر یکی از تولیدکنندگان قدیمی لاستیک در ایران است که فعالیت خود را از دهه 1340 آغاز کرده است. حجم تولیدات این شرکت به نسبت بالا است، اما قیمت مقرون‌به‌صرفه آن‌ها در مقایسه با برندهایی نظیر بارز و کویر تایر، سبب شده تا محصولات این شرکت را در لیست پرفروش ترین لاستیک ایرانی مشاهده کنیم. اکثر محصولات ایران تایر را لاستیک‌های سایز 13 الی 16 تشکیل می‌دهند که سایز مرسوم لاستیک در بین خودروهای داخلی است.
مجتمع صنایع لاستیک یزد که با نام تجاری یزد تایر شناخته می‌شود، یکی دیگر از تولیدکنندگان لاستیک در ایران است که فعالیت خود را از دهه 1370 آغاز کرد. محصولات یزد تایر تناسب معقولی میان قیمت و کیفیت برقرار کرده‌اند و همانند ایران تایر، اکثر آن‌ها مناسب استفاده در خودروهای داخلی هستند.
علاوه بر چهار برند تولیدکننده لاستیک در ایران که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، دو برند دیگر نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند که روزگاری به عنوان بهترین برند لاستیک ایرانی شناخته می‌شدند.
صنایع آرتاویل تایر که با برند لاستیک گلدستون نزد مشتریان ایرانی شناخته شده‌است، یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ تایر در ایران است که این روزها محصولاتش را در خودروهای تحویلی ایران خودرو و سایپا می‌بینیم. این شرکت طی سال‌های اخیر به شدت محبوب مشتریان بوده است اما فشار رقبای جدیدی همچون بارز و کویر تایر، سبب شده تا این برند درخشش گذشته را نداشته باشد.
دیگر برند تولیدکننده تایر در ایران، لاستیک پیروزی است که یکی از برندهای قدیمی این حوزه محسوب می‌شود. لاستیک پیروزی در گذشته‌های دور برندی محبوب و پرفروش بود، اما امروزه حضور چشم‌گیری در بازار ندارد و به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان نیز نام لاستیک پیروزی را به فراموشی سپرده‌اند.
هزینه تعویض لاستیک
در لیست بهترین لاستیک ایرانی بهتر است اشاره‌‌ای هم به لاستیک دنا داشته باشیم؛ برندی که یکی از تولیدکنندگان انواع تایر در ایران است و این روزها کمتر اسمی از آن‌ شنیده می‌شود. شرکت لاستیک دنا فعالیت خود را از دهه 1350 خورشیدی آغاز کرد و عمده شهرت خود را در دهه 1380 به دست آورد، زمانی‌که تبلیغات انبوه تلویزیونی موجب شناخته شدن این برند از سوی مشتریان شدند. تایرهای تولید شده با برند دنا برای مدتی در لیست تایرهای دولتی قرار داشتند اما امروزه به سختی می‌توان آن‌ها را در بازار مشاهده کرد؛ بهتر است بدانید که کارخانه لاستیک دنا در استان فارس واقع شده است.

با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک دیگه همیشه از قیمت خودروت آگاهی و کسی نمیتونه ازت کلاهبرداری کنه.


همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، بازار لاستیک ایران این روزها در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. محدودیت واردات لاستیک‌های خارجی سبب شده‌است تا قیمت تایر از برندهای شناخته شده با افزایشی چندبرابری مواجه شود و انبوهی از تایرهای چینی نیز به بازار ایران هجوم بیاورند. در چنین شرایطی نیز برخی تایرهای ایرانی با مشکل کاهش کیفیت مواجه شده‌اند که این مساله در کنار افزایش قیمت آن‌ها، شرایط را برای مشتریان سخت‌تر کرده است.
پاسخ این سوال قطعا خیر است. فرآیندهای تولید در کارخانه‌های تایر ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی چندان به روز نیستند و در نهایت می‌توان تایرهای ایرانی را با لاستیک‌های اقتصادی چینی مقایسه کرد. اعمال تحریم‌های اقتصادی طی چند سال اخیر و کمبود مواد اولیه تولید تایر نیز سبب شده تا لاستیک‌های ایرانی با افت شدید کیفیت مواجه شوند. با این حال اختلاف قیمت قابل توجه بین تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی، خرید آن‌ها را برای مشتری ایرانی توجیه پذیر جلوه می دهد.
همزمان با آغاز بحران تایر و افزایش قیمت لاستیک در بازار ایران، سامانه‌ای برای ثبت نام متقاضیان لاستیک راه‌اندازی شد تا انواع تایر را با نرخ دولتی و ارزان‌تر از بازار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. با این وجود چند نکته در مورد لاستیک‌های نرخ دولتی در بازار ایران مطرح هستند.
نخست آن‌که این تایرها از برندهای ارزان‌قیمت انتخاب شده‌اند و بنابراین کیفیت آن‌ها در حد و اندازه وجه پرداختی است. اگر مالک یک خودرو عمومی هستید یا در ناوگان تاکسی‌های آنلاین فعالیت می‌کنید و بودجه شما برای تعویض لاستیک محدود است، استفاده از این تایرها برای شما به صرفه خواهد بود. در غیر این‌صورت بهتر است تا قید خرید و استفاده از تایرهای نرخ دولتی را بزنید چرا که حادثه‌های مختلفی بر اثر کیفیت نازل تایرهای سهمیه‌ای گزارش شده است و استفاده از آن‌ها چندان معقول نخواهد بود.
اکثر خودروهای تولیدی در ایران از پلتفرم و فناوری متعلق به دهه 1980 یا 1990 میلادی بهره می‌برند. در این‌گونه خودروها استفاده از تایرهای پهن‌تر و بزرگتر فواید زیادی از جمله نرمی سواری و بهبود فرمان‌پذیری به همراه دارد. به همین دلیل اگر در موقعیتی قرار گرفتید که یک سوی آن تایر خارجی سایز استاندارد و سوی دیگر تایر ایرانی سایز پهن‌تر قرار دارد، تردیدی به دل راه ندهید و تایر ایرانی پهن‌تر را برای مصرف انتخاب کنید.
چنانچه قصد خرید خودرو یا مشاوره برای خرید خودرو دارید به لینک نمایشگاه آنلاین خودرو همراه مکانیک مراجعه کنید. 
بیشتر بخوانید
سلام
چرا در این پست اسمی از لاستیک پر افتخار و با کیفیت و خوش قیمت یعنی لاستیک دنا برده نشده است؟
بنظر میرسد نویسنده مطلب یا با اطلاعات ناقص مطلب گذاشته و یا غرضی داشته است.
سلام و درود بر احمد عزیز
حق با شماست. دنا یکی از بهترین تولیدکنندگان لاستیک در ایران است.
اما مطمئن باشید غرضی در کار نبوده و سهوا دنا در این نوشتار از قلم افتاده است. ما در همراه مکانیک همواره در تلاش هستیم کاملا بی‌طرفانه، اطلاعات مورد نیاز مصرف‌کنندگان را در اختیار آنها قرار بدهیم. اگرچه بروز چنین مشائلی نیز اجتناب‌ناپذیر است اما می‌کوشیم بدون توجیه تعداد آنها را به حداقل ممکن کاهش بدهیم. از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید، صمیمانه تشکر می‌کنیم.
از همراه مکانیک که میخاد بورسی بشه بیشتر انتظار داریم
سلام تقی خان خزایی
با قدرت در تلاش خواهیم بود در حد انتظار ظاهر بشویم. تردیدی نداشته باشید همراه مکانیک همان گونه که همواره نشان داده، روز به روز بهتر و بهینه‌تر عمل خواهد کرد.
سلام
بنده به عنوان مصرف کننده که چند تایر ایرانی رو استفاده کردم، بر اساس نظر و تجربه من یزد تایر بهترین تایر ایرانیه بعد از بارز و کویر و مخصوصا گلدستون دست کم یک رده پایین‌تر هستند.
درود بر مسعود عزیز
از اینکه تجربه خودتون رو با ما و دیگران به اشتراک گذاشتین سپاسگزاریم.
سلام ایا یزد تایر برای ماشین مناسبه
درود بر شما
پیشنهاد ما به شما این است که بیش از برند به تاریخ تولید لاستیک (هرچه جدیدتر، بهتر)، تناسب پهنا و فاق آن با مدل خودرو همچنین آج یا همان گل لاستیک توجه بفرمایید و برند را در اولویت‌های بعدی قرار بدهید. اما در مجموع همان‌گونه که در متن نیز اشاره کردیم «یزد تایر» تناسب خوبی میان قیمت و کیفیت در بین تولیدکنندگان داخلی تایر برقرار کرده است.
لاستیک دنا چی شد خوب گزارش دادی مگه تو لاستیک بایاس سواری و باری لاستیکی بهتر از دنا وجود داره؟
درود بر شما
بله، حق با شماست دوست گرامی. دنا نیز از جمله برندهای معتبر تولید لاستیک در ایران محسوب می‌شود.
لازم نیست زیاد پیگیر لاستیک خاصی باشی ازدست اندرکاران بابت اطلاع رسانی بیطرفانه ممنونم مردم هم با استفاده از اطلاعات فوق و تجربه دیگران اقدام به خرید میکنند مهمترین تبلیغ ، کیفیت کالاست.
من تقریبا همه لاستیک های ایرانی رو استفاده کردم. بارز خیلی خوبه. یزد نرم و فرمون پذیره. کویر خیلی مقاومه اما از بقیه خشک تره. الان هم دو ساله 205 رینگ 14 ایران تایر زیر 206 انداختم، انصافاً از انتظارم فراتر بوده. بعد از دو سال هنوز نرمه آج هاش هم خیلی از بین نرفته. اما مث همه لاستیک های ایرانی توی ترمز گیری و فرمون پذیری جاده های لغزنده ضعف داره که خب طبیعیه.
من که مدت زیادی هست دارم از ایران تایر استفاده میکنم خیلی خوبه بهترین قسمتش قیمت خوبشه که واقعا بیشتر از قیمتش نرمی و کیفیت میده دوستان من در مقایسه با قیمتش میگم نه مقایسه با سایر برند ها
لاستیک بارز195*65*R15انداختم بعد از 5ماه از بغل باد کرد و بعضی جاها دچار فرورفتگی خدا لعنتش کنه اون شخصی که این لاستیک بی کیفیت میده بازار جون مردم براشون مهم نیست
منم یکبار بارز گرفتم که بعد از سه ماه از بغل باد کرد ولی بعد از چند وقت نمایندگی یه لاستیک نو بهم داد، مطمعنن درجه دو یا درجه سه بودن، چون درجه یک بارز حرف نداره،
لاستیک یزد تایر هم که عالیه و الان سه سال هست رو ماشینمه
منم لاستیک بارز داشتم تو مسیر از بغل پکید.خیلی خشک و بیخوده،یعنی بدترین نوع لاستیکه،بعد از ۶ماه که انگار سنگ بستی زیر ماشینت،تملم زیر و بند ماشینتو داغون میکنه.
سلام کدام برند ایرانی لاستیک دور سفید برای پیکان داره ؟
یزد تایر تحت لیسانس وردشتاین هلند تولید میشه و با تجربه من بهترین لاستیک ایرانی است
همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودرو‌ست. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

source

توسط autokhabari