بازار خودرو ایران در روزهای آخر تیر ماه ۱۴۰۱، همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرد و قیمتها حالت نوسانی دارند. در این شرایط معاملات خودرو در رکود به سر میبرد و خبری از رونق خرید خودرو و فروش خودرو نیست. این اوضاع و احوال خودرو تا زمانی که مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد، ادامه خواهد داشت. عرضه خودروهای کارخانهای نیز فعلا محدود است و خریداران و فروشندگان ماشین منتظر هستند تا خودروهای جدیدی که در طرحهای پیشفروش عرضه شدهاند، وارد بازار شوند.
مدل ۱۳۹۹ – ۵۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
ام وی ام X22 مدل کراساوور ام وی ام ۳۱۵ است که در پایان سال ۹۵ و با مونتاژ در کارخانه مدیران خودرو به بازار آمد. تیپ اسپرت اکسلنت ترکیبی از دو تیپ اسپرت و اکسلنت شامل سقف مشکی، حالت رانندگی اسپرت، گارد و رکاب اسپرت است و بعد از اضافه شدن امکانات جدیدی مثل حسگر فشار باد تایر، کنترل کشش، کمکی در حرکت سربالایی، کنترل پایداری و ترمز کمکی، نامش به اکسلنت اسپرت تغییر پیدا کرد. ام وی ام X22 با دو گیربکس اتومات و دستی در بازار موجود است که حدود ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.
مدل ۱۳۹۹ – ۵۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۷ فیسلیفت پژو ۲۰۶ است که با امکانات بیشتر از مدل قبلی، یکی از محبوبترین خودروهای داخلی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید و عرضه میشود. این خودرو در سال ۹۵ زیر پای مشتریان قرار گرفت و نسخه مجهز به سقف پانوراما نیز در سال ۹۹ به بازار آمد. چراغهای جلو، آینه و جلوپنجره از نو طراحی و بالای داشبرد هم یک نمایشگر لمسی استفاده شده است.
مدل ۱۳۹۹ – ۵۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۷ صندوقدار ۱۰ سال بعد از پژو ۲۰۶ صندوقدار توسط ایران خودرو معرفی شد. این خودرو هم مثل پژو ۲۰۶ SD خاص بازار ایران طراحی شده و در فرانسه یا دیگر کشورها خبری از ۲۰۷ با این شکل و شمایل نیست. مشخصات فنی مدل صندوقدار هیچ تفاوتی با مدل هاچبک ندارد و از نظر آپشن هم فقط فرمان برقی و آینه بغل تاشو برقی دارد.
مدل ۱۴۰۰ – ۵۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تارا جدیدترین خودرو ملی است که ایران خودرو طراحی و تولید و روانه بازار کرده است. این خودرو روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته و به نوعی فیسلیفت این سدان فرانسوی هم محسوب میشود. تارا در سال ۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و یک سال بعد مدل اتومات آن از طریق طرحهای پیش فروش ایران خودرو عرضه شد. شکل و شمایل تارا در مقایسه با خودروهای داخلی بهروزتر و جدیدتر است و همچنین از مدل جدید پیشرانه TU5P که روی پژو ۳۰۱ وجود داشت، استفاده میکند.
مدل ۱۳۹۸ – ۵۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دانگ فنگ H30 کراس از سال ۹۴ تا ۹۹ در کارخانه ایران خودرو، روی پلتفرم قدیمی سیتروئن و با موتور پژو ۲۰۶ تولید میشد. این هاچبک قدبلند در سال ۹۵ به دست مشتریان رسید و یکی از رقبای ارزانقیمت استپوی محسوب میشود. امکانات و آپشنهای H30 کراس بیشتر از رقیب فرانسویاش است، اما کیفیت ساخت پایینی دارد. همچنین به دلیل مشترک بودن بعضی از قطعات با پژو ۲۰۶ و رانا، هزینه کمتری از دیگر خودروهای چینی روی دست راننده می گذارد.
مدل ۱۳۹۸ – ۵۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
رنو تندر۹۰ پلاس فیسلیفت جدیدی از تندر۹۰ است که در سال ۹۶ توسط ایران خودرو عرضه شد. مشخصات فنی مدل پلاس با تندر۹۰ و پارس تندر یکسان است، اما تغییراتی که طراحان روی آن اعمال کردهاند، شکل و شمایل بهتری به این سدان کوچک داده است. کابین تندر۹۰ پلاس همانی است که در تیپها و مدلهای قبلی استفاده شده و فهرست آپشنها هم تقریبا دستنخورده باقی مانده است. تندر پلاس را میتوان با گیربکس دستی و اتومات در بازار خرید که مدل دستی حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر از اتومات است.
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *