هیوندای به تازگی نسخه فیس لیفت سدان و هاچبک HB20 را مخصوص بازار برزیل معرفی کرده که نسبت به نسخه قبلی به زبان طراحی جدید این کمپانی کره ای نزدیک تر شده است.
هیوندای HB20 را می توان نسخه ای متفاوت از i20 دانست که مخصوص بازار برزیل طراحی شده است. اولین نسخه آن در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و سپس نسل دوم آن در سال ۲۰۱۹ از راه رسید؛ حال پس از گذشت سه سال از عمر نسل دوم، هیوندای تیغ جراحی را بر پیکره محبوب ترین هاچبک برزیل کشیده و طرح آن را دستخوش تغییرات بسیار مثبتی کرده است.
همچنین HB20 دارای یک نمونه سدان با پسوند S است که این نسخه هم فروش بسیار خوبی دارد و شاید نسخه سدان HB20 را بتوان یکی از مناسب ترین گزینه ها برای بازار ایران دانست.
هیوندای HB20 در هر دو نسخه سدان و هاچبک، در نمای جلو چهره خشن تری به خود گرفته و چراغ های زاویه دار و جلوپنجره بزرگ از بارزترین مشخصات ظاهری آن است. نمای کناری خودرو به جز رینگ های ۱۶ اینچی آن، تقریباً دست نخورده باقی مانده است.
اما در بخش عقب هم، مانند دماغه خودرو، شاهد یک بازنگری کلی هستیم که طرحی جدید و بسیار زیبا را برای خودرو به ارمغان آورده است. چراغ های عقب به صورت یکپارچه طراحی شده و ترکیب این چراغ ها با طراحی زیبای سپر، سبب هر چه عریض تر نشان داده شدن خودرو شده است.
درون کابین نسبت به نمای ظاهری تغییرات کم تری را شاهد هستیم. مانیتور عمودی در مرکز داشبورد، فرمان سه شاخه با طراحی زیبا و کلاستر تمام دیجیتال (در مدل های فول) از برجسته ترین نکات در کابین هیوندای HB20 به شمار می آیند.
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دنده عقب، پورت های USB، پد شارژ وایرلس تلفن همراه، اندروید اتو و اپل کار پلی، قابلیت کنترل از راه دور Bluelink، تشخیص فرامین صوتی، کروز کنترل، شش کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و… از جمله امکانات ایمنی و رفاهی استاندارد این خودرو به شمار می آیند؛ اما به صورت سفارشی می توان مواردی از قبیل سیستم کمکی رانندگی ADAS شامل کنترل خودرو بین خطوط، رادار نقطه کور و… را نیز در HB20 جدید در اختیار داشت.
هیوندای برای نسخه پایه این خودرو از یک پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی موسوم به Kappa با حداکثر قدرت ۸۰ اسب بخار بهره گرفته است. گیربکس این مدل از نوع ۵ سرعته دستی است.
نسخه دیگر اما مجهز به پیشرانه ۱ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۲۰ اسب بخار است و یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت تولیدی پیشرانه را به چرخ های جلو برعهده دارد.
هیوندای HB20 در بازار برزیل دارای قیمت پایه ای در حدود ۱۵ هزار دلار است و از این نظر می توان این خودرو را در صورت آزاد شدن واردات یکی از گزینه های مناسب و باکیفیت برای ورود به کشور قلمداد کرد.
رضا صفرآبادی فراهانی
پایگاه خبری اسب بخار
فیس لیفت این خودرو در حال حاضر دارای دو نسخه سدان و هاچبک است و احتمالاً نسخه کراس آن نیز به زودی معرفی می شود.
هیوندای برای نسخه پایه این خودرو از یک پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی موسوم به Kappa با حداکثر قدرت ۸۰ اسب بخار بهره گرفته است. گیربکس این مدل از نوع ۵ سرعته دستی است. نسخه دیگر اما مجهز به پیشرانه ۱ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۲۰ اسب بخار است و یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت تولیدی پیشرانه به چرخ های جلو را برعهده دارد.
هیوندای HB20 در بازار برزیل دارای قیمت پایه ای در حدود ۱۵ هزار دلار است.
بنظرم گزینه خوبیه. البته تعرفه خودروی ۱ لیتری تا ۱٫۵ لیتری برابره. بنابراین ای کاش روی این خودرو ۱٫۵ توربو وجود داشت که در اونصورت بجای ۱۲۰ اسب، چیزی حدود ۱۶۰-۱۸۰ اسب داشت که دیگه حرف نداشت.
قسمت دوم فصل هشتم اسب بخار به تست و بررسی دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور اختصاص دارد و در آیتم «خودروچی» هم به سراغ مقایسه هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو دو در اتاق FJ120 رفته ایم که در یک رده قیمتی قرار دارند.
در قسمت اول فصل هشتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال (توربو) رفته ایم و این کراس اوور کره ای را با پژو ۲۰۰۸ مقایسه کرده ایم.
بنظرم گزینه خوبیه. البته تعرفه خودروی ۱ لیتری تا ۱٫۵ لیتری برابره. بنابراین ای کاش روی این خودرو ۱٫۵ توربو وجود داشت که در اونصورت بجای ۱۲۰ اسب، چیزی حدود ۱۶۰-۱۸۰ اسب داشت که دیگه حرف نداشت.
