مجمع عمومی سالیانه گروه صنعتی ایرانخودرو در تاریخ ۲۸ ام تیرماه ۱۴۰۱ در مرکز همایشهای پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی گزارش هیئتمدیره و بازرس قانونی، در خصوص زیان انباشته و آینده سهام این شرکت نیز میان هیئتمدیره و نمایندگان سهامداران بحث و گفتگو صورت گرفت.
طبق گزارش اعلام شده توسط حسابدار تا پایان سال مالی سال ۱۴۰۰، زیان انباشته شرکت به رقم نجومی ۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده است! عمدهٔ این رقم که با تبدیل به نرخ روز ارز بیش از دو میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد، در طول سه سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام به شرکت تحمیل شده است.
تعیین نرخ دستوری به قیمت نابودی سرمایه ملی
بر اثر افزایش افسارگسیخته نرخ ارز در طول سالهای گذشته و تحریمهای اعمال شده بر صنعت خودروی کشور از سوی ایالات متحده، قیمت تمام شده تولیدات کاخانجات خودروسازی افزایش بسیار زیادی داشته و همین مسئله باعث بروز مشکلات عمیقی در این حوزه شده است. عدم رشد قیمتهای فروش بهاندازه تورم و هزینه تمام شده باعث تحمیل یک زیان عجیب بر خودروسازان شده؛ این مشکلات تا حدی گسترش پیدا کرده که در جلسه مجمع عمومی ایرانخودرو، هیئتمدیره شرکت مکلف شد تا در صورت ادامه داشتن وضع موجود، با برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده در ظرف ۶ ماه آینده، جهت انحلال و یا ادامه فعالیت شرکت تصمیمگیری کند.
نکته حائز اهمیت در گزارش حسابدار شرکت، نحوه جالب پیشبینی سود و زیان برای سال مالی جاری است. شرکت ایرانخودرو در برآورد قیمت محصولات خود بهطور میانگین برای هر خودرو افزایش قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفته است. حتی در بعضی موارد مقادیری از سود را در نرخهای فروش خود شناسایی کرده؛ طبق پیشبینی کارشناسان صنعت خودرو، برنامه تولید امسال خودروسازان که با یک افزایش تیراژ تحمیلی از سوی وزارت صمت نیز همراه است، نهتنها در حل مشکل مؤثر واقع نشده بلکه با افزایش حجم زیان انباشته سازندگان، عملاً موجب ورشکستگی کامل آنها میشود.
باوجود روشن بودن نتیجه قیمتگذاری دستوری، پس چگونه ایرانخودرو اوضاع را طبیعی جلوه میدهد؟
طبق اظهارات ارائه شده از سوی هیئتمدیره شرکت در جلسه مجمع، ایرانخودرو از طریق ۴ اقدام قصد دارد تا زیان انباشته را کاهش دهد و درنهایت به سودسازی واقعی برسد:
نکته عجیب این اظهارات به مورد آخر برمیگردد. در همین رابطه عضو هیئتمدیره ایرانخودرو با اشاره به مکاتبات گسترده با نهادهای مختلف حاکمیتی عنوان کرد:
در جریان آخرین مکاتبات شرکت با معاون اول ریاست جمهوری در دولت گذشته، مقرر شد که ایرانخودرو بهاندازه زیان تحمیل شده ناشی از قیمتگذاری دستوری از محل بودجه عمومی کشوری از دولت پول دریافت کند!
طبق مصوبه دولت و برای جبران قیمتگذاری دستوری محصولات، مقرر شده مابهتفاوت قیمت تمام شده با قیمت دستوری طبق ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی و از زمان انتصاب مدیرعامل جدید در دولت سیزدهم از محل بودجه عمومی کل کشور پرداخت شود. مسئولین شرکت این وعده را به سهامداران دادند که با وصول این پولها وضعیت شرکت روبه راه میشود. ظاهراً از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اجرای این مسئله به جریان افتاده و تا به امروز بصورت منظم ریز هزینههای تولید خودرو به پاستور ارسال میشود. اگر چه تاکنون پولی از این محل به خودروسازان داده نشده اما این قول از سوی دولت داده شده که در اسرع وقت نسبت به پرداخت آن اقدام خواهد شد.
در سالهای گذشته و به بهانههای مختلف تحت عنوان جبران زیان و یا کمک به تولید ملی اعتبارات مختلفی به خودروسازان و قطعه سازان داده شده که درنهایت نیز خودروسازان هیچکدام از این وامها را تا به امروز پس ندادهاند؛ اما این عنوان جدیدی که از آن در مجمع عمومی ایرانخودرو نام برده شد تا به امروز سابقه نداشته است. البته که ایرانخودرو در توجیه این مسئله میگوید چون دولت مسئول قیمتگذاری خودرو است برای همین زیان ناشی از این مسئله نیز متوجه خود اوست.
معلوم نیست که دولت با چه انگیزهای اصرار به قیمتگذاری خودرو دارد. ۳ سال است که میلیونها نفر برای بهرهمندی از تفاوت نرخ بازار و کارخانه خودروهای ایرانی در صف قرعهکشی ایستادهاند. این تراژدی غمانگیز موجب شده تا یارانهٔ کلانی به برندگان قرعهکشی داده شود. گویی که هر خودروی ایرانی که از درب کارخانه تحویل مشتری شده بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وجه نقد نیز در صندوق عقب آن به مالک خودرو هدیه داده میشود!
در جریان پرداخت وامهای بزرگ به مجموعههای خودروسازی، خودروسازان به دلیل اینکه در حال ثبت زیان هستند، از بازپرداخت وامها سر باز میزدند. بانکها نیز در پایان سال با اضافه برداشت و تحمیل کسری بودجه به بانک مرکزی عملاً باعث ایجاد تورم میشدند و تکتک مردم ایران با تحمل این تورم وظیفه بازپرداخت این وامها را بر عهده میگرفتند.
حال با طرح جدید دولت، بهطور مستقیم از محل درآمدهای نفتی و مالیات اخذ شده از مردم، مابهالتفاوت نرخ واقعی تمام شده و نرخ فرمایشی فروش به خودروسازان پرداخت خواهد شد. درواقع با این اقدام تمام مردم ایران مستقیماٌ بخش قابلتوجهی از مبلغ خودروی خریداری شده توسط یک نفر را پرداخت خواهند کرد.
بهنام
زیان چیه دیگه با همین قبمت های کارخانه کلی سود میکنن
رسما ملتو خ* فرض کردن که اینم منطقیه…
امین
زیان که قطعا میدن.به چند دلیل.یکی اینکه زنجیره تامین در ایران و هزینه تولید قطعات بدلیل تکنولوژی و بهره وری بالا هست.یکی اینکه نرخ تولید خودرو به ازای هر نیروی انسانی هم استاندارد نیست.میانگین تولید خودرو در. تویوتا به ازای هر نفر سالی هفت تا هشت دستگاه هست ، ایران سالی نهایت دو دستگاه. در آخر قیمت درب کارخانه یک دستگاه ساینا ۱۲۵ میلیون تومان هست که میشود چهار هزار دلار. شما هیچ کجای دنیا نمیبینید که چنین خودرویی در این سگمنت چهار هزار دلار باشد.البته منکر این نیستیم که کلا تولید خودرو در ایران به صلاح مردم و محیط زیست نیست و کلا باید درش تخته بشه و واردات انجام بشه به صورت کاملا آزاد
new reventon
پول خوبی گرفته پدال از این مقاله
آرین
بلاهت پایانی نداره.
این قضیه جبران هزینهها به دست دولت مشابه ورشکستگی موسسات اعتباری چند سال پیش هست فقط اینبار صاحبان منافع تفاوت دارند. از جیب همه مردم به جیب تعداد اندک.
هر دوره از برکت سفرهای که پهنه، احزاب و قدرتها متولد میشند و برای اضافه شدن به ردیف مصارف بودجه اعمال زور میکنند که مشخصا خودروسازها یکی از اونها هستند.
آرین
البته سالهای زیادیه که دولت هزینههای این دوتا رو جبران میکنه. برای نمونه سال ۹۸ ده هزار میلیارد و سال ۸۷ هفتاد و پنج میلیارد تومن بلاعوض بهشون داد.
Afg
بخدا عجب مملکتی شده طرف میلیاردها تومن پول به جیب میزنه دلال بازی و رانت به وجود میاره عده زیادی از مردم در قبال خرید خودروی مورد نیاز خود پول بیشتری نسبت به ارزش خودرو پرداخت میکنه اخرشم میگن ما هزاران میلیارد تومن ضرر کردیم و باید این ضرر مثل ضررهای دیگه از جیب مردم و از سفره مردم پرداخت بشه جدا از بی کفایتی دولت طرف کارمند دولت هست ولی به دولت حساب پس نمیده آقا نمیتومی برو کنار یا اصلا تعطیلش کن ادم میمونه خنده کنه یا گریه
phonix
دیوار حاشا بلنده
AMANTE
مردم راضی به زحمت تون نیستن اگه میبینید اینجوری دارید ضرر میکنید خوب تعطیل اش کنید. بجاش بیاد و چینی مونتاژ کنید تا اون کارگران هم بیکار نشن.
در کل به نظرم همه اش الکیه و این پول ها فقط به اسم های مختلف به جایی واریز و بعد تیکه تیکه به اشخاص مختلف منتقل میشه تا بتونن خونه و اقامت کانادا و…. رو بگیرن و پسر و دختر و پسردایی و دختردایی و دختر عمه و….. برن اونجا عشق و حال و در کنارش مثلا درس بخونن.
البته شاید متنی که بالا نوشتم درست نباشه ولی از بس توی ایران این شرایط هارو دیدم نمیتونیم خوشبین باشم.
GMA
درشو تخته کنید همه از شرشون راحت بشن…
احمدرضا
😄
Alan.r
ماشین رو با ۲۰ برابر قیمت به مردم قالب میکنن بعد میگن ضرر میکنیم
شاهین
کاهش تیراژ و یا حذف خودروهای زیان ده از خط تولید و جایگزینی آنها با خودروهایی که سود ده هستند و یا تولید آنها زیان مالی کمتری با خود به همراه دارد.
الان فهمیدین چرا سمند و تیبا و ساینا از خط تولید خارج شدن؟
افرین. به خاطر رعایت اصول ایمنی و استاندارد نبوده!!!!
گفته بودم که تقاضا براشون کم بوده و سودی نداشتن برای همین هم با این بهونه کنار گذاشته شدن تا بتونن محصولات مشابه رو با قیمت بیشتر فروگذار باشن.
و صد هزار افسوس برای اونایی که میرن ثبت نام میکنن و پولشون رو میزارن تو جیب اینا
رفیقِ رفیقم هفته پیش ۵۱۰ میلیون داده پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای خریده. درحالی که این موجود به اصطلاح اشرف مخلوقات میتونست بره مزدا ۳ سالم و تمیز بخره و پولشو بده به خریدار نیازمندی که داره ماشینشو میفروشه
دیگه نمیدونم چی بگم. عاقلان دانند
افشار
سایپا اگر هر یک دستگاه تیبا و ساینا را یک میلیارد تومان هم بفروشه باز هم میگه داریم ضرر میدیم
امیرشایان فرازی
چه عکس حقی داشت 😂😂😂😂
علی جردن
چرا اسرار دارید هم فرغون بسازید هم ضرر مالی به دولت ایران بزنید؟؟ مجبورید ادامه بدید؟؟ شما نه خودروی استاندارد می توتید بسازید نه می تونید به نفع دولت ایران باشید!! فقط جمع کنید!! شما این کاره نیستید!! نه خودروساز خوبی هستید!!!!! نه منفعتی برای دولت ایران دارید!!!!! مردم هم از همه ماشین هایی که ساختین و از چین مونتاژ کردید ناراضین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکی بخاطر تولید ابرماشین مثل بوگاتی ضرر مالی می ده یه مدیر ابله هم بخاطر ساخت چهارچرخ بدرد نخور ضرر می ده… برید خونه هاتون
behnam1012
من نمیدونم چرا تعطیل نمیکنن واردات بدون تعرفه آزاد کنید یا تعرفه پایین بگرین هم شما ضرر نکنین هم مردم خودروهای خوب و ایمن سوار بشن
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
آیا حساب کاربری ندارید؟