در طول بیش از نیم قرن، خودروسازان معدودی اقدام به ساخت خودروها دو دیفرانسیل فوقالعاده توانمند و آفرودی کردهاند. این خودروها دسترسی به دورافتادهترین جاهای کرهٔ زمین را برای تحقیقات، اقدامات بشردوستانه و متأسفانه جنگ فراهم کردهاند؛ اما این آفرودرها همچنین امکان سفر به نقاط دوردست و خشن برای کسانی که قید هتلهای پنج ستاره را برای تماشای شگفتیهای طبیعی کرهٔ زمین میزنند را هم مهیا کردهاند؛ اما این روزها که شاسیبلندهای آفرودی جدیدی مثل لندروور دیفندر و فورد برانکو به بازار آمدهاند، بهترین انتخاب برای ماجراجوییهای خارج از جاده چه خودرویی خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، یک برانکو وایلدترک و یک دیفندر ۹۰ را برداشتیم و راهی بیابانهای برفی کانادا شدیم.
امتیازات: برانکو ۶.۵ از ۱۰، دیفندر ۶.۰ از ۱۰
یک آفرودر دودر هنگام عبور از مسیرهای جنگلی مانور پذیری بیشتری دارد و هنگام بالا رفتن از موانع نیز زاویهٔ شکست بهتری را فراهم میکند اما نکتهٔ منفی این است که کارایی داخلی این خودروها بسیار نسبت به نسخهٔ چهاردر کمتر است؛ بنابراین، هم در دیفندر و هم در برانکو، هنگام انتخاب نسخهٔ دودر باید قید مقدار زیادی از فضای بار و سرنشینان را زد. در دیفندر فضای بار تنها ۳۹۷ لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۵۶۳ لیتر میرسد اما این صندلیها کاملاً تخت نمیشوند و هنگام بارگیری وسایل بزرگ مشکلساز هستند. برانکو هنگام باز بودن صندلیها با ۶۳۴ لیتر، فضای بیشتری دارد ولی ظرفیت بار ۱۴۸۱ لیتری آن هنگام خواباندن صندلیهای عقب از لندروور کمتر است. بااینحال، در اینجا صندلیهای عقب مسطحتر بوده و فضای بار قابلاستفادهتر است.
شاسیبلندهایی که فاصلهٔ محوری کوتاهی دارند معمولاً انتخاب خوبی برای یدک کشی تریلر نیستند اما برای هردو خودرو پکیج یدککشی قابل سفارش است که برای برانکو ظرفیت ۱۵۹۰ کیلوگرمی و برای دیفندر رقم چشمگیر ۳۷۲۰ کیلوگرمی را فراهم میکنند. فضای صندلیهای عقب در دو خودرو تقریباً در یک حد است و درحالیکه فورد فضای سر بیشتری دارد، لندروور فضای پای بیشتری را فراهم میکند. بااینحال، دسترسی به صندلیهای عقب دیفندر به خاطر حرکت آهستهٔ برقی صندلیهای جلو دشوارتر است. همچنین درهای این شاسیبلند بریتانیایی هم خیلی کشیده بوده و باز کردن آنها در پارکینگهای تنگ آسان نخواهد بود.
امتیازات: برانکو ۷.۰ از ۱۰، دیفندر ۶.۰ از ۱۰
درهای بزرگ تنها مشکل ارگونومی دیفندر نیستند زیرا ستونهای B بسیار پهن نیز نقاط کور زیادی را ایجاد کردهاند و چرخ زاپاس در عقب هم بالاتر از برانکو نصب شده است. بااینحال، دید رو به جلوی دیفندر به خاطر پنجرههای جانبی بلند و موقعیت بالاتر صندلیها خیلی خوب است درحالیکه کابین برانکو با پنجرهها و شیشهٔ جلوی کوتاهتر حس خفهای دارد. البته در هردو خودرو دوربینهای بسیار کاربردی وجود دارد که چه هنگام پارک کردن و چه خزش از روی موانع بسیار مفید خواهند بود. استفاده از نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی و دکمههای روی داشبورد برانکو آسانتر است و یادگیری آن راحتتر از سیستم لندروور خواهد بود درحالیکه نمایشگر دیفندر کوچکتر بوده و برخی دکمههای روی غربیلک فرمان آن گهگاه پاسخ نمیدهند.
امتیازات: برانکو ۶.۰ از ۱۰، دیفندر ۷.۵ از ۱۰
برانکو وایلدترک برای چنین خودروی آفرودی خشن و توانمندی از راحتی مناسبی برخوردار است. صندلیها بهخوبی از بدن حمایت میکنند و کیفیت سواری بهاندازهٔ خودروهای یک دهه پیش وحشتناک نیست اما در داخل کابین خصوصاً از سقف قابل برداشتن خودرو سروصدای زیادی به گوش میرسد. از سوی دیگر، سروصدای جاده و پیشرانه در داخل دیفندر بسیار کمتر است و به لطف سیستم تعلیق بادی سفارشی، سواری راحتتری دارد. در این خودرو برای صندلیهای عقب هم سیستم تهویه در نظر گرفته شده درحالیکه در برانکو حتی دریچههای تهویهٔ عقب هم وجود ندارد.
امتیازات: برانکو ۷.۰ از ۱۰، دیفندر ۷.۰ از ۱۰
هرچند برانکو و دیفندر شاسیبلندهای زمخت و خشنی هستند اما از تکنولوژیها و تجهیزات مدرن فراوانی بهره میبرند. سیستمهای صوتی قدرتمند، ناوبری و گرمکن صندلیها و غربیلک فرمان ازجملهٔ این تجهیزات هستند. البته فورد از سانروف پانورامای بزرگ و کنترل تهویهٔ سه منطقهای که در دیفندر وجود دارد بیبهره است اما در عوض میتوان سقف و درهای آن را جدا کرد. چنین تجهیزاتی معمولاً در خودروهای سواری برای رفتن به مرکز خرید دیده میشوند اما برانکو و دیفندر آنها را با قفل دیفرانسیل، حالات رانندگی آفرودی و لاستیکهای آلترین ارائه میکنند. بااینحال، سفارش رینگهای ۲۰ اینچی برای دیفندر هرگز توصیه نمیشود زیرا در مسیرهای خشن بسیار خودرو را آسیبپذیر میکنند.
امتیازات: برانکو ۷.۰ از ۱۰، دیفندر ۷.۵ از ۱۰
تمام تجهیزات آفرودی این دو خودرو کمک میکنند تا حتی افراد تازهکار هم در آفرود حرفهای به نظر برسند. برای سنجش این توانایی خودروها، مسیری نیمه برفی با شیارهای گِلی عمیقی را در نظر گرفتیم. اینجا برای برانکو با فاصلهٔ قابلتوجه ۲۹۵ میلیمتری از زمین و کمکفنرهای بلیشتاین مثل یک شوخی بود. دیفندر اما گویی میخواهد بریتانیایی بودن خود را نشان دهد و خیلی شک و تمیز از این مسیر عبور کند. با فشردن یک دکمه، سیستم تعلیق بادی خودرو ارتفاع آن را به همان اندازهٔ برانکو بالا میبرد و درعینحال سواری را راحت نگه میدارد. در ادامهٔ مسیر، برانکو از سمت راننده داخل یک گودال آبی بسیار عمیق افتاد درحالیکه در همان لحظه، صد متر عقبتر دیفندر هم در باتلاقی گیر افتاد که فورد چندی قبل بهراحتی از آن عبور کرده بود.
کف دیفندر بهخوبی با صفحات محافظ در برابر ضربات محافظت شده است اما قلاب بکسل جلوی آن زیر یک پانل پلاستیکی که با چند پیچ نصب شده پنهان شده و دسترسی به آن هنگامیکه خودرو در آب باشد بسیار دشوار خواهد بود. بااینحال، صرفنظر از اینکه در چه شرایط آفرودی قرار داشته باشیم، حالتهای رانندگی کمتر و سادهتر دیفندر را نسبت به برانکو ترجیح میدهیم. همچنین عدم وجود آنتیرول بار قطع شونده در برانکو مشکلساز میشود و پلاستیکهای اطراف قلابهای بکسل جلو هم هنگام بکسل کردن خودرو بهراحتی ترک میخورند. تفاوت شخصیت دو خودرو روی جاده نیز بهاندازهٔ مسیرهای آفرودی زیاد است و در اینجا هم دیفندر خودروی نرمتری است که سواری و هندلینگ بسیار بهتری را نسبت به برانکویی ارائه میکند که خود به میزان قابلتوجهی نرمتر و بهتر از رانگلر است. در هردو خودرو هم فاصلهٔ محوری کوتاه باعث شده در سرعتهای بزرگراهی نسبت به همتایان چهاردر خود احساس ثبات کمتری داشته باشند.
امتیازات: برانکو ۷.۵ از ۱۰، دیفندر ۸.۰ از ۱۰
دیفندر آزمایشی ما به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو با سیستم هیبریدی خفیف و سوپرشارژر برقی مجهز است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند گشتاور ۵۵۵ نیوتن متری موتور ۲.۷ لیتری V6 توئین توربوی برانکو تقریباً با رقیب بریتانیایی برابر است اما برتری ۸۰ اسب بخاری لندروور باعث میشود در خط مستقیم نسبتاً سریعتر احساس شود. البته با توجه به اینکه دو خودرو تنها ۱۴ کیلوگرم باهم اختلاف وزن دارند، دیفندر باید سریعتر از اینها احساس میشد. دلیل این موضوع احتمالاً گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک فورد است که پیشرانه را بهتر از دیفندر در منطقهٔ اوج قدرت خود نگه میدارد.
امتیازات: برانکو ۶.۰ از ۱۰، دیفندر ۶.۵ از ۱۰
تعجبی ندارد که مصرف سوخت این دو خودرو بسیار شبیه به هم باشد. ابعاد بزرگ، فرم جعبهای شکل و وزن سنگین خودروها به معنای مصرف بنزین بالایی خواهد بود تا جایی که برانکو در هر صد کیلومتر در شهر ۱۳ لیتر بنزین نوش جان میکند. مصرف سوخت ترکیبی برانکو نیز ۱۲.۴ لیتر است و در بزرگراه به ۱۱.۷ لیتر میرسد. در همین حال، دیفندر در بزرگراه یک لیتر بنزین کمتری نسبت به رقیب آمریکایی مصرف میکند. در آزمایش ما نیز بهطور ترکیبی فورد مصرف ۱۳.۹ و لندروور ۱۲.۳ لیتری را ثبت کردند.
امتیازات: برانکو ۷.۰ از ۱۰، دیفندر ۷.۵ از ۱۰
هردو خودرو از تجهیزات ایمنی پایهای مثل ایربگ و دوربین دید عقب بهصورت استاندارد بهره میبرند اما لندروور به چراغهای LED، پایش نقاط کور، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و تشخیص علائم ترافیکی هم مجهز است درحالیکه همهٔ اینها در برانکو سفارشی هستند.
امتیازات: برانکو ۶.۵ از ۱۰، دیفندر ۶.۰ از ۱۰
یک دیفندر با آپشنهای بسیار اندک تقریباً قیمتی هماندازهٔ یک برانکوی فول آپشن دارد اما همین دیفندر کم آپشن نیز هر آنچه اکثر رانندههای آفرودی میخواهند را ارائه میکند و بنابراین دو خودرو کاملاً باهم قابلمقایسه خواهند بود. لندروور در داخل با متریال و تریمهای زیباتر، احساس لوکستری دارد اما با سفارش آپشنهای لوکس، قیمت خودرو بهطور چشمگیری افزایش پیدا میکند و حتی میتواند ششرقمی شود.
امتیازات: برانکو ۷.۵ از ۱۰، دیفندر ۷.۰ از ۱۰
شکل جعبهای دیفندر هم کاربردی بوده و هم یادآور نسلهای قبلی خود است اما وقتی در کنار برانکوی گستاخ و خشن پارک میشود، کاملاً فانتزی به نظر میرسد. علاوه بر این، فورد در شاسیبلند جدید خود خیلی خوب دوران طلایی برانکو در دههٔ ۶۰ را یادآوری کرده است. در داخل، هردو خودرو از طراحی کاربردی بهره میبرند و کابین هردو را میتوان در صورت کثیف شدن بهراحتی تمیز کرد اما داخل برانکو با پلاستیکهای ارزان، بهجز نمایشگر بزرگتر در برابر دیفندر حرفی برای گفتن ندارد.
بدون شک دیفندر در رانندگی چه روی جاده و چه در آفرود خودروی راحتتری است. همچنین به دلیل تقاضای بسیار بالا برای برانکو، این خودرو هم در آینده مثل رانگلر در خیابانها فراوان دیده خواهد شد که این موضوع لندروور را به خودروی کمیابتر و خاصتری تبدیل میکند اما از سوی دیگر، دیفندر قیمت پایهٔ بسیار بالاتری نسبت به رقیب آمریکایی دارد. علاوه بر این، برانکو بهعنوان یک خودروی آفرودی ماجراجویانه، تعادل خوبی بین رفتار جادهای مناسب، تکنولوژی و تجهیزات مدرن و تواناییهای واقعی آفرود برقرار کرده است. همچنین رانندگی با این ماشین خصوصاً در تابستان با برداشتن سقف و درها لذتبخشتر خواهد بود.
فورد برانکو وایلدترک
دیفندر X-Dynamic S 90
SRT
فورد برانکو لایک
لندروور دیفندر دیسلایک
NAVID۰۰۹۸
SRT جان
چرا دوگزینهای راه انداختین ( البته شوخی میکنم به دل نگیرید ) .
من هرجایی که دیفندر جدید میبینم ، چشمانم کور و گوشهایم کر میشود فقط میگویم یک کلام دیفندر چه بخواهد مقابلش بنز G باشد چه فورد برانکو چه لندکروزر و …🙏🏻😂 !
مازیار
نتیجه مقایسه مقاله ۶۹ به ۶۸ برای دیفندر
حالا نتیجه تعداد فن ها در پدال؟
ali(chevynova)
بدون شک برانکو
الکی گرون نیست
کاربردیه
امریکنه
دکتر
دوتاشون عشقن،واقعا نمیتونم یکی و به اون یکی ترجیح بدم😃
مازیار
راحتی داخل و خارج جاده و کیفیت کابین و قدرت بیشتر و ۲/۵ برابر بودن ظرفیت بکسل برای اون اختلاف قیمت کافی نیست بنظرتون؟
ضمنا کاربردی تر هم هست
فقط مونده “امریکنه” که اون دیگه از کم سعادتی هست شما ببخشید
R@min
سلام مازیار جان امیدوارم حالت خوب باشه.
بحث آفرود شد و بازم بحثای قدیمی 😄
این قیاس ها از اساس اشتباه هست چون دیفندر و برانکو هیچ نقطه مشترکی ندارن در ساختار ندارن البته که بخاطر چند دهه همکاری دو طرفه سیستم G.O.A.T mode فورد و terrain response لندرور در عملکرد شباهت هایی دارن.
موضوعی که واضحه این هست که نه دیفندر در آفرود به برانکو میرسه و نه برانکو در آنرود به لندروور که این هم بخاطر تفاوت شاسی هست. اما هر دو تا تلاش کردن این دو دنیارو نزدیک کنن برانکو با تعلیق مستقل و فنرهای بیلشتین و دیفندر با تعلیق بادی و کمک های تکنولوژیک پس هیچ برتری وجود نداره چون رقیب برانکو رانگلر هست و رقیب دیفندر هم گرندچروک. اصلی ترین موضوع هم سلیقه و نیاز هست که هر دو محصول بالاترین امتیازات ممکن رو کسب می کنن.
یه نکته ای هست که تو حرفت بنظرم توجه نکردی و مقداری رگ غیرت لندروری زد بالا 😄.
برانکو اصلا نباید لوکس باشه چون یه آفرودر هاردکور هست و باید هم از پلاستیک و قطعات قابل شست و شو ساخته شه تا بعد از آفرود به راحتی تمیز شه و کسی هم با آفرودر بار نمی بره که ظرفیت بکسل مهم باشه وگرنه فورد خودش خدای ظرفیت بکسل هست تو محصولاتش اما ساختار ماشین و هدفش بارکشی نبوده. در بحث سواری هم به نسبت ۳۵ اینچ تایر و شاسی نردبانی اینکه یه سواری نرم و راحت نزدیک به کراس اوور ارائه داده خودش شاهکاره اما به طبع هر کاری کنه بازم تو سواری به کراس اوور نمیرسه. پس هدف خرید مهم ترین نکته هست.
مطمئنم از اون جایی که اطلاعات آفرودی بالایی داری انشالا روزی دیفندر خریدی هیچ وقت باهاش آفرود نمیری 😄😄 اون موقعس که باید از جیب مبارک خرج کنی.
iman
اینجا دیفنتر انتخابمه ولی در کل تو این سگمنت کماکان رانگلر بهترین گزینه هست
Reza Waffen SS
دیفندر
شاهین
احساس میکنم برانکو بیشتر توی افرود بدردبخور تره از نظر استحلاک
دیفندر انتخابم خودمه ولی با تعلیق بادی … فکر نکنم گزینه مناسبی برای استفاده طولانی مدت باشه
برانکو برای رقابت با رانگلر اومده به بازار ولی رانگلر از نظر من خودش یه سبک آفروده و تکه
برانکو بین رانگلر و دیفندر قرار میگیره
شاهین
https://uupload.ir/view/video_2022-07-27_18-15-19_5tw9.mp4/
اینه سبک رانگلر
AMIR / ARMI
انتخابم در مرحله اول هیچ کدوم نیست انتخابم جیپ رانگلر هستش
ولی من به قابلیت آفرود خودرویی که الزامات آفرود رو نداره اعتماد نمیکنم
دیفندر بدون شاسی و رینگ لاستیک مناسب آفرود صرفا یه نماد آفرود برای داخل خیابان هستش
GMA
به عنوان یه خودرو برای استفاده روزانه و آفرود سبک قطعا دیفندر را انتخاب میکنم،اما اگه هدف خرید آفرودر باشه برانکو بسیار بهتر عمل میکنه
Aboalfazl demon
اون ماشینی که شاسی مستقل داره خوبه
Alan.r
G63 رو به هردوشون ترجیح میدم
البته برای آفرود فوق سنگین یونیماگ همشونو قورت میده
به نظر من واسه طبیعت گردی یه یونیماگ کمپر بهترین گزینست
GMA
G63 حدود ٣.۵ برابر برانکو و حدود ٢.۵ برابر دیفندر قیمت داره،چیو با چی مقایسه میکنی؟!
قیمت پایه G واگن هم دو برابر قیمت دیفندر پایه هست!
imperial
چند وقت پیش یه مقاله ای خونده بودم سایت خارجی ولی اسمش یادم نیست سایت متفرقه خودرویی بود و معروف نبود. نوشته بود= اگر بین ۲خودرو مانده اید و نمیدانید کدام را انتخاب کنید به زیر خودرو مراجعه کنید. هرکدام زیر ماشین بهتری داشت آن بهتر است!
دها خودروی مختلف مقایسه شدن من اول رفتم عکس زیر ماشینارو دیدم بعد مقاله رو خوندم تقریبا همه شون اونی که زیر بهتری داشت تو رقابت پیروز شده بود! البته برای ماشین برقی این داستان کار نمیکنه فقط برای بنزینی هست.نمیدونم داستان زیر ماشین چی هست ولی دمه اون سایته گرم نکته حقی گفت😂
برانکو=
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/07/eeb1b61181eb308bb165ef91cae09bebce0621b8.jpg
دیفندر=
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/07/45c8c3aad5136e425f9d2af7a6de37c5ee296270.jpg
اما مجموعا خیلی به هم نزدیکن اختلاف نمرشون هم ۶۹ به ۶۷به نفع دیفندر شد. دیفندر کمی گرونتره ولی خب کمی بهتره. برانکو هم در نوع خود عالیه. بشخصه نمیتونم یکی رو انتخاب کنم.
Nima
برانکو رپتور هم قیمت دیفندر هست.
شما زیرشو نگاه کن متوجه میشى .
شخصى سازى برانکو خیلى زیاده.
شما فکر نکنم اصلا بتونى لاستیک درخور آفرود روى دیفندر بندازى.(٣۵-٣٧-۴٠)
چیزى که به راحتى روى رانگلر و برانکو قابل انجامه.
با اون رینگ هاى ٢٠ اینچى!!!!
لندروور ها مشکل برق دارن. و خرابى بالا. قطعا این ویژگى ها توى آفرود جبران ناپذیره.
مازیار
واقعیت اینه که
هردو تازه معرفی شدن
و هردو واقعا گل کاشتن
و هردو در بالاترین سطح کلاس
خودشون قرار دارن
حالا تو این بررسی یکی یک امتیاز
بیشتر گرفته و ممکنه تو یه بررسی دیگه اون یکی دو امتیاز بیشتر بگیره
انکار نمیکنم که لندروور رو بیشتر
دوست دارم اما نه دوست داشتن من
و شما و نه بررسی هایی اینچنین
هیچکدوم دخلی به ارزشهای این دو
اتومبیل نداره
R@min
دوست عزیز زیر بندی هر دو یکیه. جفتشون آلومینیوم ۱.۴ اینچ هستن معیارتو عکس قرار نده.
JDM lover
انتخاب خیلی سخته ، ولی چون برانکو قیمت پایینتری داره و کمی هم در افرود بهتره من برانکو رو انتخاب میکنم
” Swedish Arrogant Tiger “
دیفندر.
عجیبه که تو طراحی برانکو امتیاز بیشتری گرفته درحالی که هیچ حرفی درمقابل لندروور نداره!
Mohammad.2005
دو تا عشق
ولی اگه بخوام ۶۰ درصد آفرود برم ۴۰ درصد آنرود انتخابم برانکو و اگه برعکس این باشه انتخابم دیفندره
Adib
https://www.thedrive.com/news/ford-bronco-prorunner-kit-turns-the-off-roader-into-a-desert-weapon
سامان اذری
هر دوتاشم تقریبا در یک سطح هستن و انتخاب بینشون مشکله
ولی برا افرود ماشینی که جان سخت به تمام معنا باشه
نه شاسی نه موتور تحت شدید ترین فشار ها اخ هم نگه
فقط فوررانر TRD PRO
یوسف
دیفندر انتخاب منه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
آیا حساب کاربری ندارید؟