معمولاً این روزها بیش از هر زمان دیگری می‌شنویم که خودروها شبیه یکدیگر شده‌اند اما خودروهای عجیب و غریب زیادی نیز توسط خودروسازان مشهور تولید شده‌اند. اتوکار می‌گوید این روند چند دهه وجود داشته و نمی‌توان آن را انکار کرد.
مدهای دنیا یک روز ظهور می‌کنند و روز دیگر می‌روند اما حتی بزرگ‌ترین خودروسازان هم نمی‌توانند از تولید خودروهای عجیب و غریب قسر در بروند! به همین خاطر می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به خودروهای عجیب و غریب ساخته شده در دنیا که همه را انگشت به دهان کردند. البته لیست ما به ۴۸ خودروی عجیب محدود بوده و به ترتیب الفبای لاتین مرتب شده است. اگر خودروهای عجیب و غریب دیگری را می‌شناسید که می‌تواند در این لیست قرار بگیرد حتماً در قسمت دیدگاه‌ها آن خودروهای عجیب و غریب را به ما و سایر دوستان معرفی کنید.
از آنجایی که خودروهای رترو زیادی در دهه گذشته میلادی معرفی نشده بنابراین فیات ۵۰۰ را نمی‌توان جزو خودروهای عجیب و غریب معرفی شده در سال ۲۰۰۷ دانست؛ اما زمانی که سه سال بعد مدل توئین ایر معرفی شد این موضوع تغییر کرد. پیشرانه ۸۷۵ سی‌سی این خودرو که از صفر طراحی شد تا به تکنولوژی زمان‌بندی و لیفت سوپاپ مولتی ایر فیات مجهز شود اولین پیشرانه ۲ سیلندری بود که از زمان خاتمه تولید سیتروئن LNA در دهه ۸۰ میلادی تاکنون روی یک خودروی اروپایی رده میانی نصب شده بود. این پیشرانه در حالت کارکرد درجا جذابیت‌های زیادی را به ۵۰۰ می‌بخشید.
نسخه اصلی مالتی پلا که در واقع مدل شش‌نفره از فیات ۶۰۰ بود کاملاً عجیب جلوه می‌کرد. نسخه مدرن این خودرو در سال ۱۹۹۸ معرفی شد اما همان ظاهر عجیب و غریب را حفظ کرده بود هرچند از جمله مزیت‌های آن می‌توان به آرایش پذیرفتنی صندلی‌ها اشاره کرد. طراحی این خودرو کاملاً جنجالی بود. فیات سرانجام در سال ۲۰۰۴ مالتی پلا را روانه اتاق عمل کرد اما خودروی بازنگری شده اگرچه ظاهر مرسوم‌تری پیدا کرد ولی به اندازه نسخه اولیه خاطره‌انگیز نشد.
فورد که قبلاً به خاطر تولید خودروهایی با طراحی‌های جسورانه شناخته نمی‌شد با معرفی کنسول کلاسیک در سال ۱۹۶۱ باعث وحشت شد! طراحی این خودرو از مدهای صنعت خودروی آمریکا الهام گرفته بود و از چهار چراغ گرد در جلو و شیشه عقب متمایز سود می‌برد. نسخه کوپه این خودرو با نام کنسول کاپری هم تولید شد که طراحی شیشه عقب سنتی‌تری داشت اما هنوز هم بسیار عجیب جلوه می‌کرد. همانند کنسول کلاسیک، این مدل هم از نظر فروش توفیقی نیافت و تا سال ۱۹۶۴ هر دو خودرو با بازار وداع کردند.
یکی دیگر از خودروهای عجیب و غریب تاریخ را مشاهده می‌کنید. این حقیقت که مدل T رکورددار پرفروش‌ترین خودروی دنیا به مدت ۴۵ سال بود نباید باعث شود چشم‌ها را روی ماهیت عجیب آن ببندیم. به‌طور خاص باید گفت مدل T نیازمند تکنیک رانندگی بسیار خاصی بود. تمامی کنترل‌های اصلی خودرو اگرچه حالت سنتی داشتند اما تنها چیزی که عملکرد سنتی دارد فرمان خودرو بود. پدال کلاچ به شما اجازه می‌داد یکی از دو دنده روبه‌جلو را انتخاب کنید و پدال ترمز هم دنده‌عقب را انتخاب می‌کرد! با این وجود فورد مدل T فروش بیش از ۱۵ میلیون دستگاهی را بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ ثبت کرد که نشان دهنده محبوبیتش بین خریداران بود.
تاندربردهای کلاسیک بی‌شک جزو خودروهای شاخص قبل از سال ۱۹۷۰ بوده‌اند اما فورد این نام را برای ده نسل و تا سال ۱۹۹۷ زنده نگه داشت و سپس در سال ۲۰۰۲ یازدهمین نسل تاندربرد را تولید کرد. اینجا فقط نام تاندربرد با استایلی رترو دیده می‌شد. فرمول فورد برای بازتولید یکی از خاطره‌انگیزترین محصولاتش ظاهراً جواب نداده بود. اگرچه این خودرو در سال اول عرضه محبوب بود اما بعد از آن افت فروش شدیدی را تجربه کرد و فورد در مدل سال ۲۰۰۵ آن را بازنشسته کرد.
خودروهای عجیب و غریب تاریخ می‌توانند قوای محرکه هیبریدی هم داشته باشند! این خودروها به حدی محبوب شده‌اند که عجیب تصور کردن آن‌ها در سال‌های اولیه عرضه سخت به نظر می‌رسد. حتی با استانداردهای دهه ۹۰ میلادی هم اولین نسل هوندا اینسایت خودروی عجیبی بود. یکی از دلایل اصلی این موضوع به آئرودینامیک خودرو مربوط می‌شد. شکل بدنه کاملاً متمایز طراحی شد و پوشش روی چرخ های عقب نیز به عبور بهتر هوا از اطراف اینسایت کمک شایانی می‌کرد. نسل اول تویوتا پریوس هیبرید هم از نظر ظاهری خودرویی عجیب جلوه می‌کرد اما میزان عجیب بودن آن به پای هوندا اینسایت نمی‌رسید.
هیوندای کوپه/تیبورون محصولی اسپرت، جذاب اما در کل ساده بود اما زمانی که فیس لیفت نسل اول آن معرفی شد اوضاع تغییر کرد. خودروی موردبحث پس از سه سال وقفه به‌صورت غیرمستقیم جای خود را به ولوستر داد که می‌توان آن را جزو خودروهای عجیب و غریب تاریخ دانست. اولین نسل ولوستر به خاطر طراحی سه درب خود مشهور شد چراکه در یک سمت خودرو فقط یک درب وجود داشت و در سمت دیگر دو درب قرار داده شده بود. حتی در تبلیغ‌های جالب هیوندای نیز به این موضوع اشاره شده بود.
ایسوزو خیلی به خاطر خودروهای عجیب و غریب شناخته نمی‌شود اما وهی کراس یک استثنای بحث‌برانگیز است. این شاسی‌بلند کامپکت که ارتباط نزدیکی با ایسوزو تروپر دارد به عنوان یک کانسپت در نمایشگاه توکیو ۱۹۹۳ ظاهر شد و ۴ سال بعد با تغییرات کمی نسبت به مدل مفهومی راهی بازار گردید. این خودرو از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ تولید شد هرچند استقبال چندانی از آن به عمل نیامد.
لامبورگینی اوروس امروزی یکی از چندین شاسی‌بلند لوکس و پرفورمنس بازار است که تصور تولید آن‌ها حتی تا همین چند سال پیش هم سخت بود. البته اوروس با یکی از خودروهای عجیب و غریب لامبورگینی یعنی LM002 فرسنگ‌ها فاصله دارد. LM002 تنها قدبلند این شرکت در آن زمان بود که راهی بازار شد. بدنه بزرگ خودرو پیشرانه ۱۲ سیلندر بزرگی را در خود جای داده بود و نیرو هم به تمامی چرخ ها فرستاده می‌شد. LM002 به عنوان یک آفرودر ایتالیایی جزو عجیب‌ترین محصولات لامبورگینی به شمار می‌رود زیرا همه این برند را به عنوان تولید کننده خودروهای سوپر اسپرت می‌شناسند.
به نظر می‌رسید ایده تولید وانتی لوکس توسط لینکلن جواب خواهد داد. لینکلن بلک وود از ویژگی‌های مشترک با وانت‌های سری F فورد سود می‌برد و البته تجهیزات بیشتری هم داشت. ولی خریداران آمریکایی خیلی روی خوش به این خودرو نشان ندادند. بلک وود فقط به عنوان مدل سال ۲۰۰۲ در آمریکا و تا یک سال بعد در مکزیک عرضه شد. روشی که جنرال موتورز به نوعی با آن موفق شده بود برای لینکلن و فورد جواب نداد. کادیلاک اسکالید EXT نیز در مفهوم مشابه بلک وود بود و در دو نسل و از سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ تولید شد. این خودرو موفقیت فراوانی را برای کادیلاک به ارمغان آورد هرچند این خودرو را نیز می‌توان جزو خودروهای عجیب و غریب تاریخ دانست.
لوتوس اولین خودروی مسابقه‌ای پیشرانه وسط خود را در سال ۱۹۶۰ ساخت اما ۶ سال بعد از این نوع طراحی برای خودروهای جاده‌ای خود استفاده کرد. حتی آن زمان نیز برای چنین طراحی‌ای بسیار زود بود و باعث شد لوتوس اروپا در دسته خودروهای عجیب و غریب تاریخ قرار گیرد. لوتوس از پیشرانه رنو ۱۶ و آلپاین A110 برای این خودرو استفاده کرد اما در سال ۱۹۷۱ پیشرانه فورد نیز به گزینه‌های قابل‌ارائه اضافه شد.
ماترا که در ابتدا به عنوان رنه بونت جت شناخته می‌شد چیزی فراتر از خودروهای عجیب و غریب به شمار می‌رود. این خودرو به تعداد محدودی عرضه شد و البته عنوان اولین خودروی جاده‌ای پیشرانه وسط را نیز به خود اختصاص داد. ماترا جت اولین بار در سال ۱۹۶۲ و با پیشرانه رنو کلون فونته عرضه شد. این پیشرانه در رنو ۸، مدل اسپرت فلوراید و ون استافت بکار رفته بود.
رنچو کراس اووری بود که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴ تولید شد یعنی مدت‌ها قبل از زمانی که واژه کراس اوور به گوش‌ها خورده باشد. این خودرو بر اساس سیمکا ۱۱۰۰ شکل گرفته بود اما کلیت بدنه از فایبرگلاس تولید شده بود. بخش عقبی کابین فضای بسیار بیشتری نسبت به بخش جلو داشت و شیشه‌های بزرگ نیز باعث می‌شدند نور زیادی به کابین بتابد. فضای بار هم استثنایی بود. انتقاد اصلی درباره رنچو به پیشرانه ۱.۴ لیتری بنزینی آن مربوط می‌شد که فقط با چرخ های جلو همکاری می‌کرد و به همین خاطر نمی‌توانستیم آن را یک آفرودر تمام‌عیار حساب کنیم.
مرسدس بنز هم در تولید خودروهای عجیب و غریب دستی داشته است! A کلاس تولید شده در سال ۲۰۱۳ نشانی از نسل‌های پیشین نداشت. مدل‌های قبلی در واقع سوپرمینی هایی قدبلند با طراحی دیفرانسیل جلو بودند و حتی در این حالت نیز با محصولات عادی مرسدس فاصله داشتند. یکی از ویژگی‌های احساس‌برانگیز A کلاس سیستم کف ساندویچی آن بود که باعث می‌شد حتی در زمان تصادف‌های سنگین از جلو پیشرانه و گیربکس بجای حرکت به سمت پاهای راننده و سرنشین به زیر خودرو حرکت کنند. علیرغم این موضوع، A کلاس به خاطر ناکامی در تست ایمنی سوئدی‌ها در سال ۱۹۹۷ مشهور شد و مرسدس با اعمال تنظیماتی در این خودرو مدعی شد مقصر تست ایمنی یاد شده A کلاس نبوده است.
هر خودروی شش چرخی که به‌صورت عمومی عرضه شده باشد در دسته خودروهای عجیب و غریب تاریخ قرار می‌گیرد. یکی از خاص‌ترین مثال‌ها در این زمینه مرسدس G 63 AMG 6×6 است که نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری توئین توربوی آن قدرت حدود ۵۴۰ اسب بخاری دارد. از میان نسخه‌های گوناگون G کلاس که تاکنون تولید شده‌اند تنها مدل G 65 با پیشرانه ۱۲ سیلندرش قوی‌تر از این هیولای شش چرخ به حساب می‌آید. این خودرو به مدت کوتاهی توسط کمپانی مگنا اشتایر اتریش تولید شد و قیمت بسیار بالایی هم داشت.
پیش از آنکه مطلب را ادامه دهیم باید بگوییم واژه ون در زبان آلمانی معنی گسترده‌تری نسبت به زبان آلمانی دارد. به همین خاطر انگلیسی‌زبان‌ها می‌توانند بگویند مرسدس بنز وانئو یک ون بوده که تبدیل به خودرو شده است و نام خودرو هم همین موضوع را نشان می‌دهد. در وقع وانئو نسخه طویل‌تر از A کلاس است و به حدی کابین آن جادار طراحی شده که ژرمن‌ها می‌توانند مدعی شوند حدود ۷۰ درصد کل حجم خودرو به سرنشینان و وسایل آن‌ها اختصاص یافته است. وانئو هنوز هم شبیه یک ون به نظر می‌رسد و به همین خاطر است که تولیدش پس از حدود ۳ سال متوقف شد.
مینی هر از گاهی وارد کلاس‌های جدید خودرویی می‌شود و سریعاً هم به خاطر فروش کم این حرکت را فراموش می‌کند. به همین خاطر است که خودروهایی همچون کوپه، رودستر و پیس من عمر کوتاهی داشتند. مثال دیگر این حرکت مینی کلاب ون است که تنها محصول تجاری تاریخ این شرکت به شمار می‌رود. کلاب ون اساساً نسل اول مینی کلابمن است که فاقد شیشه‌های جانبی عقب بوده و فقط از دو صندلی سود می‌برد. این خودرو فاقد فضای کافی برای یک ون بود اما بی ام و انتظار داشت در بین برخی اصناف محبوبیت داشته باشد ولی این‌گونه نشد.
هیچ خودرویی نمی‌تواند به اندازه نش متروپولیتن با کلیشه خودروهای دهه ۵۰ آمریکایی مغایرت داشته باشد. این خودرو توسط نش طراحی اما توسط آستین در انگلستان تولید شد. متروپولیتن خودرویی کوچک بود و هرگز با پیشرانه‌ای پرحجم‌تر از ۱.۵ لیتر عرضه نشد. خودروی موردبحث تأثیر بزرگی روی بازارهای آمریکا و اروپا نگذاشت اما محبوبیت کافی برای حضور ۸ ساله در خط تولید را داشت.
 
 
ادامه دارد…
 
M83
عین اجیب بودن باید صازنده باشح
عاغلانه نیثت شما از روی علاغه یا حمینجوری خواثتم بیای شاصیو بدنه ماشینو قر بکنی چراقای عچیب بدی یا جَرغارو بدی زیر بدنه
بعضی از ماشینای لیست آدمو یاد این اسباب بازیای دهه ۴۰ امریکا میندازه ساختمون تبدیل میشد به حشره
حق گوی باطل
مثل اینکه شما اکسنت فن ها نمیخواید دست از سر پدال بردارید
بخدا رامین چینی فن نعمتی
M83
نمک
TML BN
متاسفانه نمره املا شما صفر شد و شما مردود شدی😂😂
NAVID۰۰۹۸
به خودروی آخر توجه کنید !
آستین هیلی
یک نمونه در ایران موجود داریم که سرگذشتش هم جالبه که بعد از جنگ عراق به کویت توسط مالک کویتی به بوشهر آورده میشه و در ایران میماند و پلاک ملی میشود و پس از چندین سال فکر میکنم سال ۱۳۸۵ توسط یه شخص اصفهانی به مبلغ ۵ میلیون خریداری میشود و به سپس به یه شخص تهرانی و تا امروز هم دیگر فروخته نشده و در تهران مرتب و عالی نگهداری میشود !
گزارش این خودرو سال‌ها پیش در مجله ماشین صورت گرفته و موجود هست !
NAVID۰۰۹۸
ایسوزو وهی کراس به نظرم خودروی جالب و دوست‌داشتنی‌ای بوده برای آن سال‌ها !
تا حالا ندیده بودم چنین خودرویی را !
یادم نیست مرسدس A کلاس در آن سال‌ها چه قیمتی در ستاره‌ی ایران فروخته میشد اما یادم هست که خود ستاره ایران هم این خودرو و خریدش را مسخره میکردند که اصلاً ارزش خرید نداشت و در ایران تعدادی تمیز و دست نخورده هنوز داریم که استفاده نمیشوند !
T
من حاضرم بجای ماشین های ایرانی این ماشین های عجیب و سوار شم
sh
عشق است ولوستر فروش بالایی رو در ایران ثبت کرد
حق گوی باطل
نه بابا من دوستم زردشو داشت از دست هزینه هاش زار میزد
sh
کامنتات خونده نمیشه نوید کیان 🤣🤣 فیک جدید
Erfan
ماشین به شدت خشک.موتور ناکارآمد.فضای داخل کم.فضای بار عملا هیچی.قیمت عجیب.قیاقه سلیقه ای.
میشه بگید به چه دلیلی عشق است؟
نه تو شهر کاربرد درست داره نه تو جاده.مگر فقط برای خودنمایی تمام
TML BN
حتی واسه خودنمایی هم جنسیس کوپه سگش به ولوستر می‌ارزه که البته اون هم زیاد خوب نیست
و فضای داخل ولوستر واقعا کوچیکه اصلا نمیدونم قصد ساخت این خودرو چیه
و علت عشق بودنش از طرف آقای sh تعصب بی مورده
sh
این همه حرص برا چیه 🤣
اون بنده خدای ۷۹۶۶۵ کامنتی حرفای تو رو میزد نتیجش شد افزایش فروش گروه هیوندای و در اومدن چرخ برند جاپونی 🤣 مجلات معتبر از این ماشین تعریف کردن ولی عرفان ژاپنی باز از پشت گوشی میگه خشک و ناکارآمد!
Kamy
این آقای sh همون وانت کارا خودمونه
JDM lover
برای من وهی ، مالتی پلا و اینسایت عجیب بودن
Si
و عجیب ترین چیزی که تاریخ بشریت به خودش دیده است چیزی که سالیانه هزاران نفر و در کارنامه خود میلیون ها کشته داده است با اینکه نه امنیت دارد و نه حتی یک آپشن ولی اندازه بی ام و و رولزرویس گران هست،، سر خریدن چاقو کشی می‌شود و آن چیزی نیست جز پراید
Hadi
ماشین آخریه نش متروپولیتن تایرای جلوش چجوری به چپ و راست میچرخه، تایرای عقبو میشه درک کرد ولی جلورو نه
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
حتما فکر این رو کردن
Afg
خودروهای عجیب و دوست داشتنی…کاش میشد مینی کلاب ون رو خرید
Reza Waffen SS
LM002 رو نگاه فقط
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari