رئیس پلیس ترافیک شهری کشور گفت که آزاد شدن واردات خودرو و نکته مهمتر ارتقا ایمنی خودروهای داخلی در یک بازار رقابتی، در کاهش تلفات نقش داشت.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از ایلنا، سردار محمد باقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری کشور با حضور در برنامه کشیک سلامت در شبکه سلامت سیما، درباره تاثیر کیفیت خودروهای داخلی بر سلامت شهروندان کشورمان گفت: ما در حوادث رانندگی با چهار عامل مواجه هستیم؛ جاده، وسایل نقلیه، عوامل انسانی و شرایط جوی و محیطی. طبق تحلیل حوادث رانندگی توسط مرکز دادهها در ۱۰ سال گذشته، از نظر علمی خودروهای ما در ۱۲ درصد تصادفات نقش مستقیم دارند. وقتی این عامل با عامل انسانی و کیفیت جاده ترکیب میشود، آمار به ۳۱ درصد میرسد.
او ادامه داد: نکته حائز اهمیت در تحلیل حوادث جادهای این است که ما از ۲۸ هزار تلفات انسانی در سال ۸۴، به ۱۶ تا ۱۷ هزار تلفات در سال ۹۶ رسیدهایم که یکی از مهمترین عوامل این کاهش، کیفیت خودرو بود.
سلیمی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «چه عاملی در کاهش تلفات جادهای نقش دارد»، گفت: آزاد شدن واردات خودرو و نکته مهمتر ارتقا ایمنی خودروهای داخلی در یک بازار رقابتی، در کاهش تلفات نقش دارد. اجباری شدن ترمزهای ضد قفل، کمربند ایمنی، کیسه هوای راننده و سرنشین و امکانات بازدارنده بیشتر نیز در این زمینه تاثیرگذار بود.
او درباره انتظارات پلیس از ایمنی خودروهای داخلی افزود: استحکام بدنه خودرو، طراحی بیرونی وسیله نقلیه که در ارتقای ایمنی در برخورد با سایر وسایل تاثیر گذار است و سیستمهای دستیار راننده از امکانات پیشافتادهای است که خودروهای داخلی در آن ضعف جدی دارند. مقام معظم رهبری نیز در این زمینه از خودروسازان داخلی گلایهمند هستند.
سلیمی درباره سن فرسودگی خودروها در کشور نیز گفت: حدود ۳۷ میلیون وسیله نقلیه فعال در کشور داریم که ۲۵ میلیون آن خودرو و حدودا ۱۲ میلیون آن موتور سیکلت است. از این تعداد ۲۱ میلیون دستگاه در سن فرسودگی قرار دارند. همچنین حدود ۷۴ درصد از ناوگان عمومی نیز فرسوده شدهاند.
او افزود: در ۲۰ سال گذشته تعداد خودروهای فعال در کشور ۶٫۵ درصد و تعداد موتورسیکلتها ۱۰٫۵ درصد افزایش داشته است اما در ۱۰ سال گذشته تنها ۲ میلیون و ۴۰۰ وسیله نقلیه در کشور اسقاط شدند. این انباشت وسایل نقلیه، باعث افزایش تلفات جادهای میشود.
سلیمی در پاسخ به پرسش مجری که «خودروهای تولید داخل در ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته، تقریبا تغییری نداشتهاند و با همان تکنولوژی گذشته راهی بازار میشوند»، گفت: نکتهای که فرمودید، درست است. موضوع معاینه فنی ارتباط مستقیم با ایمنی دارد و پلیس مطالبهگر این موضوع است. ما ۲۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده داریم که نمیتواند معاینه فنی بگیرند و پلیس به غیر از جریمه گزینهای ندارد. از سوی دیگر، وقتی تولیدات داخلی از نظر ایمنی در یک سطح هستند، خریدار انتخابی بهتر ندارد.
رئیس پلیس ترافیک شهری کشور درباره نظارت بر معاینه فنی نیز گفت: یکی از اشکالات آییننامهنویسی رسمی در خصوص مراکز معاینه فنی، آن است که متولی وسایل نقلیه سبک، شهرداری و وسایل نقلیه سنگین، وزارت راه و شهرسازی است؛ اگرچه پلیس هم در تیم سهگانه نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی حضور حداقلی دارد. انتظار پلیس آن است که به صورت برخط بتواند بر مراکز معاینه فنی نظارت کند و این سامانهها به صورت صفر تا صد، باید زیرنظر پلیس باشد.
او افزود: این نکته را نباید فراموش کنیم که معجزهای رخ نخواهد داد و ما با یک معضل بزرگ روبهرو هستیم. ما زحمات خودروسازان را نادیده نمیگیریم اما شرکتهای خودروسازی نتوانستهاند انتظارات را برآورده کنند.
سلیمی تصریح کرد: وزارت صمت از راهاندازی مجدد تست ایمنی وسایل نقلیه کشور برای اولین بار خبر داد تا با کمک کارشناسان تولید داخل، بتوانیم استانداردهای خودرو را ارتقا دهیم.
قسمت دوم فصل هشتم اسب بخار به تست و بررسی دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور اختصاص دارد و در آیتم «خودروچی» هم به سراغ مقایسه هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو دو در اتاق FJ120 رفته ایم که در یک رده قیمتی قرار دارند.
در قسمت اول فصل هشتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال (توربو) رفته ایم و این کراس اوور کره ای را با پژو ۲۰۰۸ مقایسه کرده ایم.
